W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Studium wykonalności dla spalarni odpadów medycznych i niebezpiecznych z odzyskiem energii Bielcach, Mołdawia

01.09.2023

Data: 1 września 2023 r.

Zamawiający: Ministerstwo Spraw Zagranicznych (MSZ RP)

  1. Opis przedmiotu zapytania ofertowego:

W 2013 r. Mołdawia przyjęła Krajową Strategię Zarządzania Odpadami na lata 2013-2027 [1], która zakłada rozwój infrastruktury i usług niezbędnych do zapewnienia odpowiednich standardów w obszarze ochrony środowiska w związku z wytwarzaniem odpadów przez obywateli, przedsiębiorstwa i instytucje publiczne. Wyzwania w sektorze energetycznym, przed jakimi Mołdawia stanęła w rezultacie agresji Rosji na Ukrainę, oraz perspektywa uruchomienia negocjacji ws. członkostwa kraju w Unii Europejskiej spowodowały, że coraz większą wagę
w ramach polityki zarządzania odpadami władze Mołdawii przykładają do projektów umożliwiających przetwarzanie odpadów w energię elektryczną lub cieplną. Instalacje typu waste-to-energy (WTE) przyczyniają się bowiem do rozwiązywania szeregu problemów
występujących w obszarze gospodarki odpadami, a jednocześnie do dywersyfikacji źródeł wytwarzania energii wnosząc wkład w poprawę bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Wśród odpadów wymagających szczególnie ostrożnego podejścia są odpady niebezpieczne, w tym odpady medyczne. Jak dotąd Mołdawia nie wypracowała systemowego, nowoczesnego i bezpiecznego rozwiązania w tym sektorze. Jest to o tyle ważne, że tematyka ta będzie istotnym elementem negocjacji przedakcesyjnych w dziedzinie standardów ochrony środowiska i ochrony zdrowia ludności.

Przedmiotem niniejszego zapytania ofertowego jest opracowanie analizy mołdawskiego rynku odpadów medycznych (niebezpiecznych i zwykłych) oraz innych odpadów niebezpiecznych, a także zaproponowanie kompleksowego systemu zarządzania tymi odpadami (zbiórki, magazynowania i utylizacji) w skali całego kraju w ramach gospodarki o zamkniętym obiegu (z odzyskiem energii elektrycznej i/lub cieplnej), z wykorzystaniem istniejącej lub nowej instalacji WTE zlokalizowanej na obszarze działalności spółki CET Nord (gmina Bielce z populacją ok. 147 tys. mieszkańców).

Powyższa ekspertyza (zwana dalej: studium wykonalności) ma dostarczyć informacji o podstawowych parametrach ekonomicznych i technicznych determinujących opłacalność wykonania instalacji WTE na obszarze działalności spółki CET Nord w oparciu o krajowe odpady medyczne (niebezpieczne i zwykłe) i inne odpady niebezpieczne. Wyniki ekspertyzy będą stanowić podstawę wyboru rozwiązań technologicznych oraz modelu finansowania inwestycji.

Projekt, realizowany w ścisłej współpracy z Ministerstwem Energii, Ministerstwem Środowiska i Ministerstwem Zdrowia Republiki Mołdawii oraz spółką CET Nord ma na celu (1) określenie wielkości rynku i potencjału produkcji energii z odpadów medycznych i niebezpiecznych w Mołdawii, (2) wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Mołdawii poprzez zmniejszenie zależności kraju od importu paliw kopalnych, a także (3) zachęcanie do wdrażania nowoczesnych, zrównoważonych praktyk gospodarowania odpadami zgodnych z regulacjami UE. Tym samym projekt wpisywać się będzie w starania podejmowane przez UE, międzynarodowe instytucje finansowe i innych donorów pomocy rozwojowej mające na celu promowanie zrównoważonego gospodarowania odpadami i wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Mołdawii. Jego sukces może stanowić przykład do powielenia w innych krajach regionu.


  1.  Wymagania co do zakresu i treści studium wykonalności:

Studium wykonalności powinno obejmować wskazane poniżej elementy, które zdefiniowane zostały we współpracy ze stroną mołdawską: 

  1. Analiza makroekonomiczna mołdawskiej gospodarki zawierająca kluczowe wskaźniki ekonomiczne i trendy rozwojowe.
  2. Analiza rynku odpadów medycznych (niebezpiecznych i zwykłych) i innych odpadów niebezpiecznych:
    1. Ogólny opis systemu zarządzania odpadami niebezpiecznymi i medycznymi w Mołdawii;
    2. Opis i analiza istniejących ram prawnych z uwzględnieniem Krajowej Strategii Zarządzania Odpadami na lata 2013-2027 (w załączeniu), w tym analiza wymogów prawnych w zakresie przetwarzania odpadów, identyfikacja niezbędnych zezwoleń, uwarunkowań instytucjonalnych, systemu licencjonowania budowy i eksploatacji spalarni odpadów;
    3. Ocena zakresu potrzeb w kontekście konieczności dostosowania obecnych ram prawnych w Mołdawii do porządku prawnego w UE w perspektywie negocjacji i przystąpienia tego kraju do UE;
    4. Identyfikacja strumieni dostaw odpadów, ich wielkości i poziomów cen, rozkładu geograficznego i otoczenia instytucjonalnego (sektor publiczny/prywatny), trendów, możliwości mieszania odpadów medycznych i niebezpiecznych z innymi odpadami (np. RDF) oraz analiza ryzyka dla tego sektora.
    5. Alternatywne scenariusze zastosowania różnych metod utylizacji odpadów medycznych i niebezpiecznych, w ramach obowiązujących przepisów mołdawskiego prawa, oraz w perspektywie przystąpienia Mołdawii do UE, wraz ze wskazaniem progu rentowności, w zależności od ilości dostępnych odpadów,
    6. Propozycje wszelkich listów intencyjnych, wstępnych ustaleń niezbędnych do zagwarantowania stabilności ekonomicznej projektu.
  1. Opis projektu zakładu utylizacji odpadów:
    1. Technologia, maksymalna przepustowość (podejście wariantowe uwzględniające różne założenia dot. ilości dostępnych odpadów);
    2. Zbiórka i magazynowanie odpadów (z uwzględnieniem opisu i wymogów dot. miejsca składowania odpadów oraz oczyszczania szlamu i popiołu);
    3. Wielkość potencjalnej produkcji ciepła lub energii elektrycznej (z uwzględnieniem niezbędnych pozwoleń);
    4. Szacunkowe koszty (CAPEX i OPEX);
    5. Harmonogram budowy.
  1. Wskazanie proponowanej lokalizacji zakładu utylizacji odpadów:
    1. Możliwe lokalizacje na obszarze działalności spółki CET Nord oraz związana z nimi logistyka (z uwzględnieniem oceny zasadności budowy spalarni i centrum logistycznego w różnych miejscach);
    2. Analiza zapotrzebowania na energię cieplną w Bielcach wraz ze specyfikacją niezbędnej infrastruktury umożliwiającej dystrybucję ciepła do użytkowników końcowych;
    3. Analiza scenariuszy input/output.
  1. Wskazanie potencjalnych partnerów przedsięwzięcia (opis, doświadczenie, sytuacja finansowa, skala zaangażowania w projekt):
    1. Partner/partnerzy mołdawscy, w tym CET Nord;
    2. Podmioty samorządowe i rządowe (np. lokalna gmina);
    3. Inni partnerzy.
  1. Uproszczony model finansowy (podejście Project Finance) obejmujący:
    1. Założenia dotyczące CAPEX i OPEX;
    2. Założenia dotyczące przychodów (w tym ewentualne wsparcie ze strony rządu/gminy, np. w zakresie umów odbioru opadów);
    3. Założenia dotyczące struktury kapitałowej;
    4. Model spłaty zadłużenia przy typowych parametrach konsensusu OECD;
    5. Uproszczone obliczenia kluczowych parametrów: NPV, IRR, debt WALL, DSCR
      i innych
  1. Wstępna ocena wpływu na środowisko, społeczeństwo i zarządzanie (ESG)
  1. Dodatkowo studium wykonalności powinno zawierać:
  1. Przewidywany harmonogram realizacji inwestycji wraz z listą wymagań koniecznych do wdrożenia zaproponowanych rozwiązań, z uwzględnieniem ew. zagrożeń mogących wyniknąć w trakcie realizacji projektu wykonawczego.
  2. Koszt realizacji całego ewentualnego projektu wykonawczego w podziale na poszczególne działania i warianty.
  1. Studium wykonalności powinno zostać wykonane w języku angielskim.
     
  1. Oferenci:

Adresatami zapytania ofertowego są zarejestrowane w Polsce podmioty działające w obszarze doradztwa technicznego i inwestycyjnego  (przedsiębiorstwa, instytuty badawczo-naukowe, uczelnie wyższe) posiadające doświadczenie w sektorze zarządzania odpadami, ochrony środowiska i energetyki.
 

  1. Sposób przygotowania oferty:

Oferta wykonania studium wykonalności powinna zawierać informacje dotyczące spełniania przez oferenta minimalnych warunków udziału w postępowaniu, zgodnie
z wymaganiami określonymi w pkt. V, w tym w szczególności:

  1. Listę usług, o których mowa w pkt. V.1 i 2, wykonanych w okresie ostatnich 3 lat (przed dniem upływu terminu składania ofert), obejmujących swym zakresem opracowanie studium wykonalności, z podaniem (dla każdej wykonanej usługi):
  1. nazwy przedmiotu opracowania,
  2. wartości opracowania,
  3. daty zakończenia opracowania,
  4. nazwy zamawiającego, jego adresu i telefonu kontaktowego.
  1. Strukturę zespołu i zakres odpowiedzialności poszczególnych podmiotów i ekspertów zaangażowanych w realizację zamówienia ze wskazaniem:
  1. listy ekspertów zaangażowanych w realizację zamówienia wraz z informacjami potwierdzającymi spełnienie wymogów określonych w pkt. V.3.
  2. listy podmiotów zaangażowanych w realizację zamówienia oraz danych potwierdzających spełnienie przez te podmioty wymogów określonych w pkt. V.3 .
  1. Harmonogram realizacji zamówienia.
  2. Cenę realizacji zamówienia, obejmująca opracowanie studium wykonalności i przekazanie autorskich praw majątkowych.

Przed złożeniem oferty oferent zobowiązany jest do zapoznania się z Informacją w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w Warszawie, która stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego zapytania.
 

  1.  Minimalne warunki udziału w postępowaniu:

 Wykonawca studium wykonalności powinien dysponować odpowiednim doświadczeniem oraz bazą kadrową konieczną do realizacji zamówienia:

  1. Zrealizował co najmniej 1 studium wykonalności w zakresie gospodarki odpadami i/lub inwestycji WTE w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz Bałkanów Zachodnich;  
  2. Zrealizował co najmniej 2 studia wykonalności w zakresie gospodarowania odpadami medycznymi i/lub niebezpiecznymi w Polsce;
  3. Zapewni obecność w zespole [2] co najmniej 1 osoby będącej specjalistą ds. opracowania studium wykonalności, posiadającej: wykształcenie wyższe oraz doświadczenie wynikające z udziału (w okresie ostatnich 3 lat przed terminem składania ofert) w opracowaniu co najmniej 2 studiów wykonalności inwestycji typu WTE.
     
  1.  Kryteria wyboru:

Zamawiający dokona oceny łącznej oferty, na którą składać się będą oceny kompetencji wykazanych przez oferentów oraz wskazanych przez nich partnerów w odniesieniu do poszczególnych komponentów, według następujących kryteriów:

Nr

Wymagane kompetencje

Punkty przyznawane za dodatkowe aspekty w stosunku do minimalnych warunków udziału w postępowaniu

Waga

1

Doświadczenie w realizacji studiów wykonalności w zakresie gospodarki odpadami i/lub inwestycji WTE w regionie Europy Środkowej i Wschodniej i Bałkanów Zachodnich [3] (zsumowana liczba takich projektów w portfolio członków zespołu)

  • 2 projekty – 3 punkty
  • 3 projekty – 6 punktów
  • 4 projekty i więcej – 10 punktów

20%

Max. 10 punktów

2

Doświadczenie w realizacji studiów wykonalności z zakresu gospodarowania odpadami medycznymi i/lub niebezpiecznymi w Polsce (zsumowana liczba takich projektów w portfolio członków zespołu) [4]

  • 3 projekty – 3 punkty
  • 6 projektów – 6 punktów
  • 8 lub więcej projektów – 10 punktów

30%

Max. 10 punktów

3

Struktura zespołu (liczba ekspertów wchodzących w skład zespołu posiadających kwalifikacje wskazane w pkt. IV.3) [5]

  • 2 ekspertów – 3 punkty
  • 3 ekspertów – 6 punktów
  • 4 ekspertów i więcej – 10 punktów

30%

Max. 10 punktów

4

Cena

Punkty w kryterium „Cena” będą obliczane na podstawie wzoru:

PC=( CC min / CC of ) x 10

gdzie:

PC – punkty przyznane ofercie w ramach kryterium „Cena”

CC min – najniższa cena brutto spośród badanych ofert

CC of – cena brutto badanej oferty

20%

Max. 10 punktów

Suma punktów S obliczona zostanie według następującej formuły:

S = suma punktów za kryterium 1 x 20% + suma punktów za kryterium 2 × 30% + suma punktów za kryterium 3 × 30% + suma punktów za kryterium 4 x 20%


[2]  W skład zespołu mogą wchodzić eksperci indywidualni lub wyspecjalizowane podmioty

[3]  Europa Środkowo-Wschodnia rozumiana jako: Białoruś, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Ukraina, i Węgry oraz Bałkany Zachodnie rozumiane jako Albania, Bośnia
i Hercegowina, Czarnogóra, Kosowo, Macedonia Północna i Serbia.

[4]  Te same projekty mogą być liczone w kategoriach 1 i 2.

[5]  Eksperci podmiotów zaangażowanych w realizację zamówienia, które wchodzą w skład zespołu (zgodnie z pkt. IV.2 lit. b) liczeni są łącznie z ekspertami zatrudnionymi przez oferenta (zgodnie z pkt. IV.2 lit. a)

  1.  Informacje dotyczące wyboru najkorzystniejszej oferty:
  1. Po złożeniu ofert Zamawiający zastrzega sobie prawo do wystąpienia do potencjalnego Zleceniobiorcy lub wskazanych przez niego podmiotów wchodzących w skład zespołu w celu ewentualnego doprecyzowania informacji zamieszczonych w złożonej ofercie.
  2. Wybór wykonawcy przedmiotu zlecenia nastąpi w drodze porównania ofert złożonych w terminie i spełniających wszystkie warunki udziału w postępowaniu,
    z uwzględnieniem warunków opisanych w pkt. V i w oparciu o kryteria wskazane w pkt. VI.
  3. Realizacja zlecenia zostanie powierzona oferentowi, którego oferta otrzyma najwyższą liczbę punktów. W przypadku, gdy dwie oferty wyniku oceny otrzymają taką samą liczbę punktów, realizacja zlecenia zostanie powierzona oferentowi, który zaoferował niższą cenę.
  4. O wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiający zawiadomi wszystkich oferentów uczestniczących w postępowaniu.
     
  1. Odrzucenie ofert:
  1. Oferty dostarczone po terminie wskazanym w pkt. XI nie będą rozpatrywane.
  2. Odrzuceniu podlegają oferty, które nie zawierają wszystkich elementów określonych w pkt. IV oraz te, które nie spełniają minimalnych warunków udziału w postępowaniu (pkt. V). Za niedopuszczalne uznaje się zmianę podmiotów uczestniczących w realizacji zamówienia po dokonaniu wyboru oferty przez Zamawiającego bez uprzedniej zgody Zamawiającego.
     
  1. Zastrzeżenia:
  1. Niniejsze zapytanie nie stanowi oferty w myśl art. 66 Kodeksu Cywilnego, jak również nie jest ogłoszeniem w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych oraz nie kształtuje zobowiązania Zamawiającego do przyjęcia którejkolwiek z ofert. Informacja przekazana w ofercie będzie jednocześnie stanowić element określenia szacunkowej wartości zamówienia.
  2. Zamawiający zastrzega sobie prawo do negocjacji warunków zawartych w ofertach.
  3. Zamawiający zastrzega sobie prawo do unieważnienia postępowania na każdym etapie bez podania przyczyny oraz rezygnacji z realizacji zamówienia bez podania przyczyny rezygnacji.
  4. Zamawiający zastrzega sobie możliwość dołączenia do prac podmiotów innych niż wskazane w ofercie, jeżeli w drodze prowadzonych prac uzna to za niezbędne dla prawidłowej realizacji zadania.
  5. W przypadku, w którym Zamawiający i Zleceniobiorca, którego oferta została wybrana nie zdołają w terminie do dnia 13 października 2023 r. wynegocjować tekstu umowy zlecenia, o którym mowa w pkt. X, Zamawiający zastrzega sobie prawo wyboru innego podmiotu, któremu powierzona zostanie realizacja przedmiotu zlecenia.
  6. Zamawiający zapewni ze swojej strony współpracę oraz gotowość do udzielania dodatkowych informacji i wyjaśnień odnośnie problemów i wątpliwości mogących się pojawić na etapie przygotowania ofert. W celu uzyskania wyjaśnień i dodatkowych informacji należy składać zapytania pisemne na adres e-mail: SmartPoland@msz.gov.pl  nie później iż do dnia 7 września do godz. 17.00.
     
  1. Realizacja przedmiotu zamówienia:
  1. Realizacja przedmiotu zamówienia zostanie powierzona Zleceniobiorcy na podstawie umowy zlecenia.
  2. Przedmiot zamówienia zostanie przedstawiony Zamawiającemu w terminie określonym w ww. umowie, nie później jednak niż do dnia 24 listopada 2023 r. Umowa określi również sposób odbioru i akceptacji przedmiotu zamówienia przez Zamawiającego.
  3. Zleceniobiorca, po akceptacji przedmiotu zamówienia przez Zamawiającego, otrzyma od Zamawiającego wynagrodzenie w wysokości określonej w umowie zlecenia.
     
  1. Termin i sposób składania ofert:

 

Materiały

Informacja​_dotycząca​_przetwarzania​_danych​_osobowych
Informacja​_dotycząca​_przetwarzania​_danych​_osobowych.docx 0.01MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
01.09.2023 16:18 Kamil Borowski
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Julia Skrońska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Studium wykonalności dla spalarni odpadów medycznych i niebezpiecznych z odzyskiem energii Bielcach, Mołdawia 4.0 22.09.2023 20:58 Julia Zawisza
Studium wykonalności dla spalarni odpadów medycznych i niebezpiecznych z odzyskiem energii Bielcach, Mołdawia 3.0 15.09.2023 09:50 Julia Skrońska
Studium wykonalności dla spalarni odpadów medycznych i niebezpiecznych z odzyskiem energii Bielcach, Mołdawia 2.0 08.09.2023 16:28 Natalia Lipińska
Studium wykonalności dla spalarni odpadów medycznych i niebezpiecznych z odzyskiem energii Bielcach, Mołdawia 1.0 01.09.2023 16:18 Kamil Borowski

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}