I Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”
OGŁOSZENIE I NABORU
Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” (Faza I)
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” (Faza I)
- Cel programu
Uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie [1].
Program przewiduje możliwość dofinansowania przedsięwzięć zmierzających do obniżenia wykorzystania paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym:
1) dotyczące pojazdów polegające na:
a) nabyciu/leasingu nowych2 autobusów3 elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
b) nabyciu/leasingu nowych2 trolejbusów tj. autobusów przystosowanych do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe) wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
c) nabyciu/leasingu nowych2 autobusów3 elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
2) modernizacji i/lub budowie infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych pojazdów, w tym szczególności punktów ładowania lub tankowania wodoru wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo sieci trakcyjnej. Infrastruktura wykorzystywana będzie wyłącznie do obsługi transportu publicznego.
- Terminy i sposób składania wniosków
Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji i w formie pożyczki należy składać, w trybie ciągłym, w okresie 04.01.2021 r. – 15.12.2021 r. jednak nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji.
W przypadku wyczerpania alokacji środków przed terminem zakończenia naboru wniosków na stronie internetowej NFOŚiGW zostanie umieszczona informacja o braku możliwości składania wniosków.
Przygotowane wnioski osobne dla wniosku o dofinansowanie w formie dotacji oraz pożyczki należy składać w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”) dostępny pod adresem http://gwd.nfosigw.gov.pl.
Wnioski poddawane będą ocenie na bieżąco.
Wnioski, które wpłyną po terminie, zostaną odrzucone.
Korespondencja z Wnioskodawcą w sprawie oceny wniosków o wsparcie jest prowadzona w postaci elektronicznej za pośrednictwem skrzynki email lub za pomocą dedykowanego systemu informatycznego udostępnionego przez NFOŚiGW.
- Budżet naboru
Budżet na realizację celu programu wynosi do 1 300 000 000 zł, w tym:
- dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 1 100 000 000 zł,
- dla zwrotnych form dofinansowania – do 200 000 000 zł.
- Formy dofinansowania
Dofinansowanie będzie udzielane w formie dotacji i pożyczki, zgodnie z programem priorytetowym.
UWAGA: wnioski należy składać na odrębnych formularzach !
- Intensywność dofinansowania
Intensywność dofinansowania dla dotacji:
- dofinansowanie w formie dotacji w wysokości do 80% kosztów kwalifikowanych na nabycie/leasing autobusu wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania wraz z kosztem szkolenia kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
- dofinansowanie w formie dotacji w wysokości do 80% kosztów kwalifikowanych na nabycie/leasing trolejbusu tj. autobusu przystosowanego do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonego w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będzie mógł pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe) wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
- dofinansowanie w formie dotacji w wysokości do 90 % kosztów kwalifikowanych, na nabycie/leasing autobusu wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych wraz z kosztem szkolenia kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
- dofinansowanie w formie dotacji, w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych modernizacji i/lub budowy infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych pojazdów, w tym szczególności punktów ładowania lub tankowania wodoru wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo sieci trakcyjnej. Przy czym w przypadku modernizacji/budowy stacji tankowania wodoru, wartość dofinansowania nie może przekroczyć 3 000 000 zł na jedną stację tankowania.
Intensywność dofinansowania dla pożyczki:
- dofinansowanie w formie pożyczki w wysokości do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, o którym mowa w pkt. 1) – 4), jednak nie więcej niż różnica pomiędzy wartością kosztów kwalifikowanych a wartością dofinansowania w formie dotacji udzielonej na to przedsięwzięcie.
- Beneficjenci
- operatorzy publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym,
- organizatorzy publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, z wyłączeniem ministra właściwego do spraw transportu.
- Kontakt w sprawie programu
[1] Poprzez „transport publiczny” należy rozumieć „publiczny transport zbiorowy” w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2475, z późn.zm.).
2 Nowy w rozumieniu art. 2 pkt 62 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
3 Autobus w rozumieniu art. 2 pkt 41 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
Uwaga! Poniższe pliki mogą nie być w pełni dostępne cyfrowo. Jeśli chcieliby Państwo uzyskać dostosowaną wersję prosimy o kontakt poprzez formularz lub przesłanie wiadomości na adres e-mail: dostepnosc@nfosigw.gov.pl
Materiały
Regulamin naboruRegulamin_naboru.pdf 0.62MB Program Zielony transport publiczny
Program_Zielony_transport_publiczny.pdf 0.74MB Załącznik nr 1 do Regulaminu Lista wymaganych zalaczników do wniosku o dofinansowanie
Załącznik_nr_1_do_Regulaminu_Lista_wymaganych_zalaczników_do_wniosku_o_dofinansowanie.pdf 0.46MB Załącznik nr 2 do Regulaminu Ogłoszenie naboru
Załącznik_nr_2_do_Regulaminu_Ogłoszenie_naboru.pdf 0.45MB Załącznik nr 3 do Regulaminu Instrukcja oznakowania
Załącznik_nr_3_do_Regulaminu_Instrukcja_oznakowania.pdf 0.42MB Załącznik nr 1 do Metodyki - Metodyka wyliczania efektu eko ZTP - obowiązująca od 03.10.2023 r.
Załącznik_nr_1_do_Metodyki__Metodyka_wyliczania_efektu_ekol_new_z_PV.xlsx 0.05MB Załącznik nr 2 do Metodyki _Potwierdzenie efektu ekologicznego_new z PV wersja poprawiona - obowiązująca od 03.10.2023 r.
Załącznik_nr_2_do_Metodyki__Potwierdzenie_efektu_ekologicznego_new_z_PV_pop.xlsx 0.05MB Załącznik nr 4 Metodyka wyliczania efektu eko ZTP - obowiązująca od 03.10.2023 r.
Załącznik_nr_4_Metodyka_wyliczania_efektu_eko_ZTP_new_.docx 0.03MB Naklejka Wspieramy Elektromobilność 48,8x7_cm_obowiązująca od 01.01.2024 r.
Naklejka_Wspieramy_Elektromobilnosc_48,8x7_cm.pdf 0.42MB ZTP 1.0 umowy zawarte stan na 07.11.2023_
ZTP_10_umowy_zawarte_stan_na_07112023_.xlsx 0.02MB Instrukcja SW PP Zielony transport korekta
Instrukcja_SW_PP_Zielony_transport_korekta.pdf 0.34MB