Rozbudujemy autostradę A4 od węzła Balice do ulicy Kąpielowej w Krakowie o trzeci pas ruchu
15.10.2021
Istniejąca autostrada A4 na odcinku węzeł Balice - ulica Kąpielowa w Krakowie przebiega przez dolinę Wisły po zachodniej stronie Krakowa. Odcinek ten, o długości 17 km, został wybudowany w latach 1986-1995 w przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m wraz z pasami awaryjnymi o szerokości 2,5 m.
Z uwagi na istniejące na tym odcinku duże natężenie ruchu, zdecydowano o konieczności poszerzenia jezdni autostrady A4 do trzech pasów - od węzła Balice do ulicy Kąpielowej - oraz rozbudowę węzłów Kraków Balice i Kraków Skawina. Dodatkowo, ze względu brak rezerwy pod dobudowę trzeciego pasa dla istniejących obiektów inżynierskich, zaplanowano budowę nowych obiektów wraz z rozbiórką już istniejących.
- Autostrada A4 pełni bardzo ważną funkcję dla Małopolski, a jednocześnie stanowi południową obwodnicę dla Krakowa. Już dziś duże natężenie ruchu na tym odcinku powoduje, że trasa wyczerpała zaplanowaną przepustowość. Rozbudowa A4 na odcinku, na którym kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku jest niezbędna, podobnie jak całego ciągu od polsko-niemieckiej granicy do Tarnowa – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Węzeł Kraków Balice
Węzeł Kraków Balice II stanowi podłączenie drogi wojewódzkiej nr 774 z autostradą A4 w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska i w miejscu skrzyżowania A4 z przyszłą „Trasą Balicką”.
Rozbudowa tego węzła pozwoli na podjęcie - przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, Miasto Kraków i zarządcę lotniska - prac przygotowawczych dotyczących przebudowy układu drogowego oraz modernizacji Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II w Krakowie-Balicach.
Węzeł Kraków Skawina
Węzeł Kraków Skawina stanowi podłączenie drogi krajowej nr 44 (ulica Skotnicka w Krakowie) z autostradą A4. Duże natężenie ruchu przekłada się na powstawanie niebezpiecznych zatorów na autostradzie na odcinku od węzła Kraków Południe do węzła Kraków Skawina. Z uwagi na bezpośredni wpływ braku przepustowości węzła na bezpieczeństwo ruchu na autostradzie A4, podjęto decyzję o rozbudowie jezdni autostrady A4 do przekroju dwóch jezdni po trzy pasy ruchu, a drogi krajowej nr 44 do przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu.
W ramach inwestycji planowane są:
• dobudowa trzeciego pasa ruchu dla każdej jezdni
• przebudowa 29 obiektów inżynieryjnych: 7 mostów i 22 wiaduktów
• rozbudowa 2 węzłów i przebudowa 3 węzłów (m.in. pasy wyłączenia i włączenia, łącznice)
• wykonanie urządzeń ochrony środowiska
• budowa dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych kat. II (pomiędzy węzłami Kraków Południe i Kraków Skawina)
• budowa dróg dojazdowych
• przebudowa i budowa urządzeń infrastruktury technicznej
• wykonanie elementów wyposażenia drogi: barier, oznakowania, systemu zarządzania ruchem
Kalendarium
styczeń 2022 r. - planowane wszczęcie postępowania przetargowego na dokumentację projektową
2023 r. - planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU)
2024 r. - planowane wydanie DŚU
2026 r. - planowanie złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
2026 r. - planowane uzyskanie decyzji ZRID
2027 - 2029 - realizacja