W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Analiza Kosztów i Korzyści

Niebieska Księga. Infrastruktura Drogowa, 2023 r.

Celem niebieskiej Księgi jest zaprezentowanie metody przeprowadzania analizy kosztów i korzyści AKK (z ang. cost-benefit analysis, CBA) dla planowanych projektów inwestycyjnych w sektorze transportu w Polsce, dla których beneficjenci ubiegają się o pomoc finansową z funduszy Unii Europejskiej. Drogowa Niebieska Księga jest częścią serii Niebieskich Ksiąg obejmujących sektor transportu (drogi, infrastruktura kolejowa, transport miejski).

Niebieskie Księgi są uzupełnieniem i doprecyzowaniem wytycznych Komisji Europejskiej oraz wytycznych krajowych w zakresie przygotowania AKK.

Niebieska Księga (strona WWW CUPT - plik PDF)

Wzorcowe tabele do zestawienia pracy przewozowej wykorzystywane w AKK

Wyniki prognozy ruchu w przyjętym okresie odniesienia, stanowiące źródło niezbędnych danych do przeprowadzenia AKK, powinny być zestawione w formie tabelarycznej oddzielnie dla wariantu bezinwestycyjnego i dla każdego z rozpatrywanych wariantów inwestycyjnych projektu.

W zestawieniach należy wydzielić prace przewozowe dla:

  • inwestycji,
  • dróg pozostałych znajdujących się w obszarze oddziaływania.

Zestawienia powinny obejmować:

  • wielkości pracy przewozowej w pojazdokilometrach na dobę [pojkm/dobę] w klasach średniej prędkości podróży oraz w podziale na kategorie odcinków/dróg oraz strukturę  ruchu wg typowej lub uproszczonej kategorii pojazdów,
  • wielkości pracy przewozowej w pojazdokilometrach na dobę [pojkm/dobę] w przedziałach SDRR oraz w podziale na kategorie odcinków/dróg,
  • wielkości pracy przewozowej w pojazdogodzinach na dobę [pojh/dobę] w klasach średniej prędkości podróży oraz w podziale na kategorie odcinków/dróg oraz strukturę  ruchu wg typowej kategorii pojazdów.

Plik "Praca przewozowa - wzorcowe tabele" zawiera wzorcowe tabele do przygotowania zestawienia pracy przewozowej na potrzeby AKK.

Jednostkowe koszty ekonomiczne i finansowe

Jednostkowe koszty ekonomiczne i finansowe są wykorzystywane w AKK dla projektów drogowych, planowanych przez GDDKiA, na różnych etapach dokumentacji projektowej. Podlegają one corocznej indeksacji. Podstawą indeksacji kosztów w danym roku kalendarzowym są koszty jednostkowe opracowane na potrzeby podręcznika „Niebieska Księga, Infrastruktura drogowa, Jaspers, 2023 r.” oraz współczynniki indeksacji kosztów, bazujące one na aktualnych prognozach makroekonomicznych z roku minionego.

Aktualne koszty jednostkowe wg Niebieskiej Księgi 2023 uwzględniają ewolucję floty pojazdów drogowych w Polsce i uwzględniają oczekiwany poziom elektryfikacji floty, zgodnie z celami polityk klimatycznych. Obejmują one:

  • Koszty użytkowników i środowiska:
    1. Koszty eksploatacji pojazdów,
    2. Koszty czasu podróży,
    3. Koszty wypadków i ofiar,
    4. Koszty zanieczyszczenia powietrza,
    5. Koszty klimatu,
    6. Koszty hałasu;   
  • Koszty utrzymania infrastruktury drogowej;
  • Koszty utrzymania systemu poboru opłat.

Na potrzeby AKK, przeprowadzanych dla projektów drogowych GDDKiA koszty jednostkowe są na bieżąco indeksowane i udostępniane w postaci arkusza kalkulacyjnego pod koniec II kwartału każdego roku kalendarzowego. Stosowanie opublikowanych przez DSS kosztów jednostkowych zaleca się wykorzystywać w ramach przeprowadzania analizy kosztów i korzyści na wszystkich etapach  dokumentacji projektowej.

„KosztyJednostkoweZindeksowane_2024 (NK2023).xlsx” - załącznik zawiera jednostkowe koszty ekonomiczno-finansowe (opracowane na podstawie NK2023), zindeksowane na rok bazowy 2024, obowiązujące do końca września 2025 r.

„KosztyJednostkoweZindeksowane_2023 (NK2023).xlsx” - załącznik zawiera jednostkowe koszty ekonomiczno-finansowe (opracowane na podstawie NK2023), zindeksowane na rok bazowy 2023, obowiązujące do końca września 2024 r.

„KosztyJednostkoweZindeksowane_2022 (NK2023).xlsx” - załącznik zawiera jednostkowe koszty ekonomiczno-finansowe (opracowane na podstawie NK2023), zindeksowane na rok bazowy 2022, które były obowiązujące do końca września 2023 r.

„KosztyJednostkoweZindeksowane_2023 (NK2015).xlsx” - załącznik zawiera jednostkowe koszty ekonomiczno-finansowe (opracowane na podstawie NK2015), zindeksowane na rok bazowy 2023, obowiązujące do końca września 2024 r.

„KosztyJednostkoweZindeksowane_2022 (NK2015).xlsx” - załącznik zawiera jednostkowe koszty ekonomiczno-finansowe (opracowane na podstawie NK2015), zindeksowane na rok bazowy 2022, które były obowiązujące do końca września 2023 r.

 

Wyznaczanie prędkości podróży na potrzeby Analizy Kosztów i Korzyści przeprowadzonej metodą odcinkową.

Średnie prędkości podróży, wyznaczamy na potrzeby obliczenia pracy przewozowej „czasowej” [poj.godz./dobę] w ramach Analizy Kosztów i Korzyści, przeprowadzanej metodą odcinkową, w przypadku prognozy ruchu w postaci SDRR. Prędkości podróży są niezbędnie do obliczenia pracy przewozowej „czasowej” [poj.godz./dobę].

Wartość rezydualna

Wartość rezydualna odzwierciedla zdolność do generowania przychodów w przyszłości przez planowaną inwestycję, której wartość ekonomiczna nie jest jeszcze całkowicie wyczerpana. Określamy ją tylko w przypadku, gdy cykl życia projektu przekracza horyzont czasowy AKK. W pozostałych sytuacjach wartość rezydualna będzie zerowa lub nieistotna. Wartość rezydualna musi być uwzględniona w rachunku kosztów inwestycyjnych w ostatnim roku analizy.

Obliczenia wartości rezydualnej dla inwestycji drogowych powinny być przeprowadzone w oparciu o:

  • metodę dochodową - dla projektów generujących przychody (drogi płatne),
  • metodę odpisów amortyzacyjnych (metoda amortyzacji) – dla projektów niegenerujących przychodów.

Należy mieć na uwadze, że zastosowana metoda obliczeń wartości rezydualnej w AKK dla danego projektu, musi być taka sama w analizie ekonomicznej i w analizie finansowej.

Przykłady obliczania wartości rezydualnej metodą amortyzacji i odpisów amortyzacyjnych zawierają pliki: Obliczenie WR metodą amortyzacji – przykład.xlsx oraz Obliczenie WR metodą dochodową – przykład.xlsx.

Materiały

Praca przewozowa - wzorcowe tabele
PracaPrzewozowa​_wzor.xlsx 2.72MB
Koszty Jednostkowe Zindeksowane - 2024 r. (NK 2023)
KosztyJednostkoweZindeksowane​_2024​_(NK2023).xlsx 0.46MB
Koszty Jednostkowe Zindeksowane - 2023 r. (NK 2023)
KosztyJednostkoweZindeksowane​_2023​_(NK2023).xlsx 0.83MB
Koszty Jednostkowe Zindeksowane - 2022 r. (NK 2023)
KosztyJednostkoweZindeksowane​_2022​_(NK2023).xlsx 0.82MB
Koszty Jednostkowe Zindeksowane - 2023 r. (NK 2015)
KosztyJednostkoweZindeksowane​_2023​_(NK2015).xlsx 0.57MB
Koszty Jednostkowe Zindeksowane - 2022 r. (NK 2015)
Koszty Jednostkowe Zindeksowane - 2022 r. (NK 2015).xlsx 0.57MB
Wyznaczanie prędkości podróży na potrzeby AKK odcinkowej
Wyznaczanie​_prędkości​_podróży​_na​_potrzeby​_AKK​_odcinkowej.pdf 2.96MB
Obliczenie WR - metodą dochodową - przykład
Obliczenie​_WR​_metodą​_dochodową​_-​_przykład.xlsx 0.03MB
Obliczenie WR metodą amortyzacji - przykład
Obliczenie​_WR​_metodą​_amortyzacji​_-​_przykład.xlsx 0.13MB
{"register":{"columns":[]}}