W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

#EUChooseSafeFood - II odsłona kampanii EFSA Wybieraj bezpieczną żywność 2022

23.01.2023

Kampania EFSA „Wybieraj bezpieczną żywność”

Jaka jest różnica między terminem przydatności do spożycia a datą minimalnej trwałości? Jakich zasad higieny żywności należy przestrzegać w domu, żeby zapewnić bezpieczeństwo swojej rodzinie? Czym są suplementy diety? To tylko niektóre z pytań, na które odpowiadaliśmy w ramach II edycji kampanii #EUChooseSafeFood "Wybieraj bezpieczną żywność", tłumacząc, jakie naukowe argumenty stoją za unijnym systemem bezpieczeństwa żywności.

W drugiej połowie 2022 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) we współpracy z instytucjami krajów członkowskich UE realizował drugą edycję kampanii dotyczącej bezpieczeństwa żywności. W Polsce Główny Inspektorat Sanitarny współpracował z EFSA przy realizacji kampanii. Jednym z głównych założeń kampanii była pomoc konsumentom w dokonywaniu świadomych wyborów dotyczących żywności poprzez wyjaśnianie naukowych podstaw bezpieczeństwa żywności. Umożliwiło to konsumentom łatwy dostęp do praktycznych informacji przydatnych podczas kupowania i spożywania żywności – od pomocy przy czytaniu etykiet i informacji na temat suplementów diety do wskazówek na temat przygotowania i przechowywania produktów spożywczych.

Działania kampanijne były kierowane do osób w wieku od 25 do 45 lat, które nie są specjalistami w dziedzinie bezpieczeństwa żywności i odżywiania, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet i młodych rodziców.

Tematami kampanii powadzonej w Polsce w 2022 r. "Wybieraj bezpieczną żywność" były: suplementy diety, znakowanie żywności (w tym alergeny) oraz higiena żywności.

W ramach kampanii prowadzonej w Polsce EFSA opublikowała 11 artykułów natywnych. Nawiązano również współpracę z czterema influencerami, którzy na swoich profilach przekazywali rzetelne informacje dot. bezpieczeństwa żywności w przystępny dla odbiorcy sposób. Łącznie opublikowano:

  • 4 historie na Facebooku,
  • 15 postów na Instagramie,
  • 13 zestawów opowiadań,
  • 3 posty na blogu.

Wszystkie te działania prowadzone przez EFSA były merytorycznie wsparte przez GIS. Działania kampanijne były wspierane również przez eksperta Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH-BIP, który wziął udział w programie telewizji śniadaniowej oraz udzielił wywiadu i uczestniczył w nagraniu video podcastu.

Oprócz szeroko komunikowanych w przestrzeni internetowej materiałów kampanijnych, Główny Inspektorat Sanitarny, za pomocą terenowych jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przeprowadził liczne działania edukacyjne. Do realizacji tych działań lokalne jednostki PIS wykorzystały narzędzia przygotowane przez GIS: 4 nagrane prezentacje dot.: działalności EFSA, znakowania żywności, suplementów diety i higieny żywności oraz drukowane materiały informacyjne w postaci plakatów i ulotek.

W całej Polsce Państwowa Inspekcja Sanitarna zrealizowała ponad 2809 działań takich jak: wykłady, webinary, szkolenia, punkty informacyjne, wystawy czy konkursy. Za pośrednictwem stron internetowych i mediów społecznościowych Państwowej Inspekcji Sanitarnej opublikowano ponad 5000 postów i artykułów, które objęły zasięgiem ponad 600 tys. odbiorców.

{"register":{"columns":[]}}