Przegląd prasy
Prezentujemy najnowszy przegląd krajowej i zagranicznej prasy technicznej.
PRZEGLĄD POLSKIEJ PRASY TECHNICZNEJ NR 09 - 10/2024
NOWOCZESNE BUDOWNICTWO INŻYNIERYJNE
TRANSPORT MIEJSKI I REGIONALNY
Zapomniana konstrukcja - furgon z FSO rok 1957 / Andrzej Glajzer. // Automobilista.- 2024, nr 10, s. 88-93, sygn. P.III.6887 - rys. 1 ; fot. 10, tab. 1.
Konstrukcja i dane techniczne samochodu dostawczego FSO-Furgon; historia projektu opracowanego w 1957 r. w Fabryce Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu.
CSRD zmienia strategię tworzenia wartości firm. // Eurologistics.- 2024, nr 2(141), s. 27-31, sygn. P.III.6801 - rys. 1 ; fot. 1.
Cele i przedmiot regulacji unijnej dyrektywy w sprawie sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (Corporate Sustainability Reporting Directive - CSRD). Przedsiębiorstwa zobowiązane do składania sprawozdań dotyczących zrównoważonego rozwoju. Wpływ przepisów CSRD na funkcjonowanie i strategie biznesowe firm. Wzrost znaczenia czynników zrównoważonego rozwoju w podejmowaniu decyzji przez kadrę kierowniczą. Problem jakości danych i raportów opracowywanych przez przedsiębiorstwa.
Cyberbezpieczeństwo w transporcie // Eurologistics.- 2024, nr 2(141), s. 86-89, sygn. P.III.6801 - fot. 3.
Źródła i rodzaje zagrożeń dla bezpieczeństwa cybernetycznego w kontekście rozwoju technologii cyfrowych w transporcie. Przykłady cyberzagrożeń w transporcie pasażerskim i towarowym. Zapobieganie i strategie ochrony przed atakami cybernetycznymi.
Megatrendy w logistyce 2024+ / Artur Piotrowski. // Eurologistics.- 2024, nr 2(141), s. 39-43, sygn. P.III.6801 - rys. 1 ; fot. 3.
Uwarunkowania i trendy rozwoju logistyki. Cyfryzacja oraz technologie informacyjne wykorzystywane w logistyce i intralogistyce; usługi platform cyfrowych. Zastosowanie sztucznej inteligencji i technologii Big Data w transporcie i magazynowaniu. Automatyzacja i robotyzacja procesów logistycznych. Wdrażanie koncepcji zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacji logistyki.
Polskie porty morskie w 2023 roku / Ewelina Synak-Miłosz, Monika Rozmarynowska-Mrozek. // Eurologistics.- 2024, nr 2(141), s. 98-101, sygn. P.III.6801 - fot. 2.
Struktura i czynniki wzrostu przeładunków w polskich portach morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście) w 2023 r. Trendy zmian wielkości przeładunków dla poszczególnych grup ładunkowych w porównaniu do 2022 r.: ładunki masowe, drobnica, kontenery, ładunki ro-ro, zboże. Prognozy koniunktury gospodarczej i popytu na obsługę ładunków w portach w 2024 r.
Sceptycyzm wobec neutralności klimatycznej. // Eurologistics.- 2024, nr 2(141), s. 20-25, sygn. P.III.6801 - fot. 2.
Cele i dokumenty polityki klimatycznej UE związane z ograniczeniem emisji dwutlenku węgla (CO2). Przebieg procesu legislacyjnego w zakresie dostosowania obowiązującego prawa UE do regulacji pakietu Fit for 55. Plany ograniczenia emisji CO2 określone w Rozporządzeniu w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego (ESR). Organizacja i aktualizacja systemu handlu uprawnieniami do emisji. Rozwój energetyki opartej na odnawialnych źródłach energii. Transformacja energetyczna transportu oraz strategie zmniejszenia śladu węglowego w transporcie samochodowym i lotnictwie. Polityka państw UE w dziedzinie energii jądrowej.
Beton w ujęciu gospodarki o obiegu zamkniętym / Łukasz Zawiślak, Marcin Szyszka. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 9, s. 58-63, sygn. P.III.6898 - rys. 6 ; fot. 1.
Zastosowanie koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym (gospodarki cyrkularnej) w budowie i eksploatacji konstrukcji wykonanych z betonu. Zarządzanie emisyjnością w cyklu życia betonu jako materiału budowlanego i produktu. Strategie inżynierii cyrkularnej dotyczące zmniejszenia śladu węglowego betonu, obejmujące m.in.: redukcję zużycia surowców, projektowanie długowiecznych produktów, remanufacturing oraz recykling.
Odbudowa dróg zniszczonych w wyniku działania żywiołu - aktualne przepisy / Przemysław Rokitowski. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 9, s. 22-27, sygn. P.III.6898 - fot.3.
Cele i przedmiot regulacji Ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz.U. 2001 nr 84, poz. 906; Dz. U z 2020 r., poz. 764)). Definicje pojęcia odbudowy. Procedury administracyjne dotyczące przygotowania i realizacji odbudowy obiektu budowlanego zniszczonego wskutek działania żywiołu - w tym drogi i innych elementów infrastruktury. Przebieg procesu odbudowy obiektów budowlanych na terenach osuwisk ziemnych.
Ocena istniejących konstrukcji z betonu sprężonego według normy EN 1992-1-1:2023 / Rafał Walczak. // Inżynieria i Budownictwo.- 2024, nr 5, s. 312-317, sygn. P.III.231 - rys. 5, tab. 2.
Cele i zakres nowelizacji europejskiej zharmonizowanej normy projektowania konstrukcji budowlanych EN 1992-1-1:2023 (Eurokod 2), opublikowanej w listopadzie 2023 r. Modele obliczeniowe stosowane do wyznaczania efektów skurczu i pełzania betonu oraz relaksacji stali sprężającej. Zastosowanie nieliniowych analiz numerycznych do oceny konstrukcji. Przykład oceny nośności kablobetonowej belki podsuwnicowej.
Wykorzystanie geometrycznie ciągłych pomiarów światłowodowych (DFOS) w diagnostyce i monitoringu konstrukcji sprężonych / Bartosz Piątek, Tomasz Howiacki, Marek Hanaczowski, Tomasz Siwowski. // Inżynieria i Budownictwo.- 2024, nr 5, s. 305-311, sygn. P.III.231 - rys. 10 ; fot. 2.
Ocena zastosowania techniki pomiarów światłowodowych DFOS (Distributed Fiber Optic Sensing) na podstawie wyników badań przeprowadzonych na Politechnice Rzeszowskiej w ramach projektu pt. "System monitorowania i diagnostyki konstrukcji sprężonych za pomocą wbudowanych czujników światłowodowych (DFOS)". Porównanie rodzajów i sposobów instalacji czujników pomiarowych. Analiza potencjału czujników do wykrywania uszkodzeń oraz przemieszczeń w strunobetonowych i kablobetonowych elementach sprężonych.
Zagęszczalność materiałów ziarnistych zwiększających trwałość eksploatowanej nawierzchni i podtorza kolejowego / Włodzimierz Bednarek. // Inżynieria i Budownictwo.- 2024, nr 5, s. 327-332, sygn. P.III.231 - rys. 5 ; fot. 1, tab. 1.
Problemy degradacji nawierzchni podsypkowych w procesie eksploatacji. Rola i funkcje ziarnistych warstw ochronnych stosowanych w górnej części podtorza kolejowego, zapewniających prawidłowe warunki współpracy nawierzchni i podtorza. Metody analizy i wzmacniania materiałów ziarnistych w nawierzchni kolejowej.
Emisje w logistyce. Część 4. Jak redukować emisje w logistyce? / Mateusz Boruta. // Logistyka.- 2024, nr 4, s. 36-40, sygn. P.III.4793 - rys. 3.
Sposoby ograniczenia emisji dwutlenku węgla w logistyce. Ocena efektywności rozwiązań stosowanych w towarowym transporcie drogowym, mających na celu redukcję emisji CO2, m.in.: ograniczenie prędkości i zwiększenie ładowności pojazdów, multimodalność i elektryfikacja transportu, wykorzystanie paliw alternatywnych.
Nienormatywnie wielki transport / Marcin Tomkowiak. // Logistyka.- 2024, nr 4, s. 30-35, sygn. P.III.4793 - fot. 3, tab. 4.
Zasady i procedury organizacji przewozów ładunków nienormatywnych w Polsce. Warunki uzyskania zezwolenia na przewóz ładunku nienormatywnego. Wymagania dotyczące pojazdu nienormatywnego i trasy przejazdu. Przykłady realizacji transportu nienormatywnego i wielkogabarytowego: turbina wiatrowa, transformator, element mostu, maszyna budowalna, zbiornik ciśnieniowy, silos, elementy elektrowni, konstrukcja stalowa.
Trójmiejskie porty na długiej fali kontenerowego wzrostu / Jakub Jankiewicz. // Logistyka.- 2024, nr 4, s. 12-16, sygn. P.III.4793 - rys. 1, tab. 2.
Statystyka przeładunków w Porcie Gdańsk oraz innych portach bałtyckich (Gdynia, St. Petersburg, Kłajpeda, Gothenburg, Aaarhus) i portach Morza Północnego (Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam, Antwerpia, Le Havre) w latach 2009 - 2023. Prognozowany wzrost przewozów kontenerów transportem morskim w latach 2024 - 2028 (wg UNCTAD). Przewidywane scenariusze rozwoju przeładunków w portach Zatoki Gdańskiej do 2035 r.
Wojna powietrzna nad Ukrainą. Lipiec 2024 r. / Marcin Strembski. // Lotnictwo.- 2024, nr 9, s. 50-61, sygn. P.III.6640 - rys. 1 ; fot. 25.
Przebieg działań operacyjno-taktycznych lotnictwa podczas wojny rosyjsko-ukraińskiej w dn. 1-31.07.2024 r. Ataki przeprowadzone z użyciem rakiet i dronów oraz straty poniesione przez strony konfliktu; mapa schematyczna ilustrująca przebieg rosyjskich ataków z użyciem dronów Szahid w nocy z 30 na 31.07.2024 r. Charakterystyka wielozadaniowych samolotów myśliwskich F-16 przekazanych Siłom Zbrojnym Ukrainy.
Nowe podejście do szacowania głębokości przemarzania gruntu - wyzwanie czy już konieczność? / Tomasz Godlewski, Łukasz Wodzyński. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 4, s. 36-40, sygn. P.III.6837 - rys. 5, tab. 1.
Wpływ zmian klimatu na zjawisko przemarzania gruntu. Metody określania głębokości przemarzania gruntu. Wyniki analizy probabilistycznej temperatury gruntu oraz propozycja nowej mapy przemarzania gruntu w Polsce.
Wybrane doświadczenia z badań georusztów o monolitycznych węzłach zastosowanych do wzmocnień nawierzchni funkcjonujących w okresowo zmiennych warunkach posadowienia / Marcin Grygierek. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 4, s. 30-35, sygn. P.III.6837 - rys. 10 ; fot. 3.
Ocena efektywności stosowania geosyntetyków w warstwach nawierzchni drogowych. Wpływ rozluźnień podłoża na sztywność warstw nawierzchni dróg na terenach górniczych. Wyniki badań dotyczących skuteczności zastosowania georusztów do wzmocnienia układu warstw w warunkach symulowanych górniczych rozluźnień podłoża oraz w warunkach zawodnienia układu warstw.
Wykorzystanie mobilnego mapowania oraz badań georadarowych w procesie przebudowy drogi / Grzegorz Szalast. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 4, s. 49-53, sygn. P.III.6837 - rys. 6.
Zastosowanie technologii mobilnego skanowania laserowego (LiDAR) oraz pomiarów georadarowych w procesie przebudowy drogi. Przebieg realizacji pomiarów, przetwarzanie pozyskanych danych i inwentaryzacja powykonawcza. Ocena efektywności wykorzystania mobilnych skanerów laserowych w projektowaniu modernizacji dróg.
Zagadnienie zagęszczania niestabilnych gruntów spoiwami hydraulicznymi / Michał Stawowiak. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 4, s. 41-44, sygn. P.III.6837 - rys. 2, tab. 1.
Rodzaje spoiw hydraulicznych wykorzystywanych w budownictwie drogowym. Zadania i konstrukcja podbudowy pod nawierzchnię betonową; porównanie właściwości podbudów nawierzchni wykonanych z: gruntów stabilizowanych cementem, chudego betonu, tworzyw sztucznych, betonu przepuszczalnego. Sposoby ograniczenia uszkodzeń nawierzchni przez wodę. Organizacja procesu stabilizacji gruntu cementem.
Coal fuels results / Maciej Matczak // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 16, s. XVI-XVIII, sygn. P.III.6748 - rys. 1 ; fot. 2, tab. 1.
Wielkość i struktura przeładunków w polskich portach morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście, Police) w latach 2023 - 2024. Analiza trendów zmian wielkości przeładunków poszczególnych grup towarowych: węgiel, ruda, ładunki inne masowe, zboże, drewno, drobnica, paliwa płynne. (Artykuł w jęz. angielskim).
Dostęp z południowego zaplecza / Rafał Machowiak. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 17, s. 14-16, sygn. P.III.6748 - fot. 1, tab. 1.
Kierunki i perspektywy rozwoju połączeń transportowych polskich portów morskich z zagranicznym zapleczem. Planowane i realizowane inwestycje w zakresie infrastruktury drogowej i kolejowej łączącej polskie porty z Czechami, Słowacją i Węgrami. Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne charakteryzujące sytuację gospodarczą Czech, Słowacji i Węgier w latach 2023 - 2025 (wzrost PKB, inflacja, bezrobocie).
Dynamiczne lato / Jakub Jankiewicz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 18, s. 24, sygn. P.III.6748 - tab. 1.
Statystyka przeładunków w portowych terminalach kontenerowych w sierpniu 2023 r. oraz w sierpniu 2024 r.: Bałtycki Terminal Kontenerowy, Gdynia Container Terminal/Hutchinson Port Gdynia, OT Port Gdynia, DB Port Szczecin.
Inwestycje w portach bałtyckich / Sandra Baniak. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 18, s. 11-12, sygn. P.III.6748 - fot. 1, tab. 2.
Zakres rzeczowy inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w polskich portach i portach innych krajów bałtyckich w perspektywie do 2029 r., w tym m.in.: budowa terminali portowych, infrastruktura do obsługi morskich farm wiatrowych, budowa stacji produkcji zielonego wodoru. Statystyka przeładunków w portach bałtyckich w latach 2021 - 2023: Ust-Ługa, Gdańsk, Gdynia, Primorsk, Petersburg, Göteborg, Szczecin-Świnoujście, Kłajpeda, Rostock,Ryga, Aarhus, HaminaKotka, Helsinki, Helisingborg.
Inwestycyjny zastrzyk z KPO / Grzegorz Bryszewski. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 17, s. 19-20, sygn. P.III.6748 - fot. 2.
Inwestycje infrastrukturalne w polskich portach morskich finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO); zadania inwestycyjne nadzorowane przez Ministerstwo Infrastruktury. Przebudowa falochronu Zachodniego w Szczecinie. Inwestycje dotyczące terminali off-shore wind w Ustce, Łebie i Gdańsku.
Is Poland the offshore wind energy leader? // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 16, s. VI-VIII, sygn. P.III.6748 - fot. 3.
Etapy rozwoju morskich farm wiatrowych w Polsce w świetle założeń Planu Zagospodarowania Przestrzennego Polskich Obszarów Morskich. Przewidywany udział polskich przedsiębiorców w lokalnych łańcuchach dostaw (local content) elektrowni wiatrowych na Morzu Bałtyckim. Inwestycje w zakresie infrastruktury energetyki wiatrowej w portach morskich. Prognozy dotyczące produkcji energii przez morskie elektrownie wiatrowe do 2040 r. (Artykuł w jęz. angielskim).
Kontenery popłyną polskimi rzekami / Marta Waldmann. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 16, s. 13-14, sygn. P.III.6748 - fot. 10.
Struktura i kierunki rozwoju przewozów ładunków transportem rzecznym w Europie. Cele międzynarodowego projektu badawczo-naukowego pt. „Climate resilient and environmentally sustainable transport infrastructure, with a focus on inland waterways’ (CRISTAL), realizowanego w ramach programu Horyzont Europa. Planowane inwestycje w zakresie żeglugi śródlądowej w Polsce.
Niemcy wobec współpracy bałtyckiej / Jakub Łoginow. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 18, s. 13-14, sygn. P.III.6748 - fot. 1.
Kierunki rozwoju współpracy gospodarczej Niemiec z innymi państwami regionu Morza Bałtyckiego. Wpływ kryzysu politycznego na niemiecką politykę ekonomiczną i transportową. Cele i priorytety polityki w zakresie gospodarki morskiej.
Polska w globalnym systemie logistycznym / Michał Graban. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 17, s. 9-10,12, sygn. P.III.6748 - fot. 2.
Perspektywy wzrostu znaczenia Polski w międzynarodowych łańcuchach logistycznych. Geopolityczne i infrastrukturalne uwarunkowania rozwoju infrastruktury logistycznej oraz połączeń żeglugowych do polskich portów morskich. Wpływ procesu transformacji energetycznej na dywersyfikację usług portowych.
Port zrównoważonego rozwoju / Dorota Pyć, Piotr Frankowski. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 17, s. 7-8, sygn. P.III.6748 - fot. 1.
Założenia zrównoważonego rozwoju portu morskiego w Gdańsku (rozmowa z prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, Dorotą Pyć). Projekt utworzenia hubu energetycznego w porcie. Inwestycje infrastrukturalne dotyczące obsługi morskich farm wiatrowych. Perspektywy budowy nowego połączenia kolejowego z portem o znaczeniu transportowym i militarnym.
Rail Baltica - jeszcze poczekamy / Franciszek Nietz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 16, s. 21-22, sygn. P.III.6748
Przebieg budowy międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica na trasie Warszawa - Kowno - Ryga - Tallinn - Helsinki, będącej elementem transeuropejskiego korytarza transportowego. Etapy realizacji inwestycji w poszczególnych państwach (Polska, Litwa, Łotwa, Estonia) oraz koszty przedsięwzięcia.
Rośnie inflacja, ale gospodarka też. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 16, s. 24, sygn. P.III.6748 - rys. 2, tab. 3.
Wielkość i struktura przeładunków w polskich portach morskich na tle wskaźników makroekonomicznych (inflacja, wzrost gospodarczy) w lipcu 2024 r. Dane dotyczące przeładunków wg grup towarowych oraz ruchu statków w portach (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście, Police).
Rośnie poziom wody, spadają przeładunki / Grzegorz Bryszewski. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 16, s. 9-10, sygn. P.III.6748 - fot. 1.
Statystyka przewozów pasażerskich i towarowych żeglugą śródlądową w Europie w 2023 r. Porównanie wyników działalności transportu rzecznego w Niemczech, Austrii i Holandii, realizowanych na Renie i Dunaju. Trendy zmian wielkości przewozów krajowych i międzynarodowych oraz stan taboru żeglugi śródlądowej w Polsce.
The potential of the Polish offshore // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 16, s. IX-XI, sygn. P.III.6748 - fot. 3.
Perspektywy rozwoju energetyki wiatrowej w Polsce. Działalność polskich przedsiębiorstw branży offshore w zakresie produkcji i budowy elementów infrastruktury morskich farm wiatrowych. Oferta stoczni i armatorów morskich dotycząca floty offshore. (Artykuł w jęz. angielskim).
Trudny rok dla polskich portów / Maciej Matczak. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 18, s. 9-10, sygn. P.III.6748 - fot. 1, tab. 2.
Wpływ globalnego wzrostu gospodarczego i wartości światowego handlu na obroty towarowe portów europejskich. Statystyka przeładunków ogółem oraz przeładunku kontenerów w portach bałtyckich w latach 2022 - 2023.
Węgiel kształtuje wyniki polskich portów / Maciej Matczak. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 16, s. 17-20, sygn. P.III.6748 - rys. 1 ; fot. 2, tab. 1.
Wielkość i struktura przeładunków w polskich portach morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście, Police) w latach 2023 - 2024. Analiza trendów zmian wielkości przeładunków poszczególnych grup towarowych: węgiel, ruda, ładunki inne masowe, zboże, drewno, drobnica, paliwa płynne.
With moderate optimism / Jakub Jankiewicz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 16, s. XIX-XXI, sygn. P.III.6748 - rys. 1 ; fot. 2, tab. 1.
Statystyka przeładunku kontenerów w portowych terminalach kontenerowych w pierwszej połowie lat 2022 - 2024: Bałtycki Terminal Kontenerowy Gdynia, Gdynia Container Terminal/Hutchinson Ports Gdynia, DB Port Szczecin. (Artykuł w jęz. angielskim).
Wysoka inflacja i słabe nastroje. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 18, s. 25, sygn. P.III.6748 - rys. 2, tab. 3.
Dane dotyczące przeładunków wg grup towarów w głównych portach polskich (Gdańsk, Gdynia, Police, Szczecin-Świnoujście) oraz ruchu statków w sierpniu 2024 r.
Z nadzieją na rekordowe obroty / Grzegorz Bryszewski. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 18, s. 22-23, sygn. P.III.6748 - tab. 1.
Dane dotyczące wielkości i struktury rodzajowej przeładunków w portach morskich w 2023 r. oraz w pierwszej połowie 2024 r.: Ustka, Darłowo, Kołobrzeg, Elbląg, Stepnica, Łeba, Władysławowo, Hel.
NOWOCZESNE BUDOWNICTWO INŻYNIERYJNE
Autostradowa nawierzchnia betonowa o niskim śladzie węglowym / Krzysztof Zadrożny, Piotr Molenda. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 5, s. 58-61, sygn. P.III.6885 - rys. 5 ; fot. 2, tab. 3.
Przykłady zastosowania cementu o niskim śladzie węglowym w budowie dróg w Polsce. Porównanie wartości śladu węglowego dla różnych rodzajów cementów wykorzystywanych do betonowych nawierzchni drogowych w kategoriach ruchu od KR5 do KR7.
Innowacyjność we współczesnym budownictwie mostowym / Krzysztof Dąbrowiecki. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 5, s. 78-84, sygn. P.III.6885 - rys. 19, tab. 1.
Przykłady niekonwencjonalnych rozwiązań konstrukcji obiektów mostowych. Projekt budowy przeprawy mostowej pomiędzy Wielką Brytanią a Irlandią; koncepcja podparcia fundamentów pylonów na głębokiej wodzie. Proponowane warianty konstrukcji mostów wiszących i pływających usytuowanych nad fiordami w ciągu autostrady E39 w Norwegii.
Katastrofy mostów - zdarzenia i refleksje, cz. 2 / Wojciech Radomski. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 5, s. 86-92, sygn. P.III.6885 - rys. 1 ; fot. 12, tab. 1.
Wnioski dotyczące przyczyn i możliwości zapobiegania skutkom katastrof mostowych. Opisy wybranych katastrof mostowych, które miały miejsce w latach 2021 - 2023: most Julto Pul w Indiach, wiadukt (estakada) metra w Meksyku, most na wyspie Bohol na Filipinach, tymczasowy most dla pieszych w Espoo w Finlandii, most Tretten w Norwegii, mosty drogowe i kolejowe w USA (Forbes Avenue w Pittsburghu, wiadukt na autostradzie I-95 w Filadelfii, wiadukt nad autostradą I-16 w Georgii, wiadukt kolejowy nad autostradą I-25 w Kolorado, most Sanibel Causeway na Florydzie, most Francis Scott Key w Baltimore).
Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza / Piotr Piestrzyński. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 5, s. 8-10, sygn. P.III.6885 - fot. 5.
Technologia budowy tuneli drogowych zrealizowanych w ciągu drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków - Kamienna Góra. Wypowiedź Ministra Infrastruktury, Dariusza Klimczaka, na temat przewidywanych korzyści z inwestycji oraz jej znaczenia dla transportu międzynarodowego.
Odporność i trwałość obiektów mostowych w aspekcie ekstremalnych zdarzeń klimatycznych, sejsmicznych i eksploatacyjnych / Adam Wysokowski. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 5, s. 72-77, sygn. P.III.6885 - rys. 7 ; fot. 6, tab. 2.
Czynniki wpływające na obniżenie trwałości obiektów mostowych w procesie eksploatacji. Dane dotyczące wieku i stanu technicznego mostów drogowych i kolejowych w Polsce w latach 2006 - 2019. Analiza oddziaływania rosnących obciążeń transportowych, czynników środowiskowych i korozyjnych oraz zmian klimatycznych na degradację obiektów mostowych. Metody zwiększania trwałości i odporności infrastruktury transportowej.
Firma na rozjeździe / Adrian Ołdak. // Nowy Przemysł.- 2024, nr 3, s. 36-38, sygn. P.III.6802 - fot. 2.
Analiza sytuacji finansowej PKP Cargo. Przykłady błędów w zarządzaniu majątkiem spółki oraz polityce inwestycyjnej. Ocena realizowanej polityki personalnej oraz wynagrodzeń dla kadry zarządzającej. Porównanie danych dotyczących wyników finansowych i stanu zatrudnienia w przedsiębiorstwie w latach 2023 - 2024.
Analysis of regulations regarding transport of dangerous goods by road in Poland and in Europe / Bartłomiej Kobus, Joanna Wachnicka. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 8-9, s. 22-29, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - rys. 12, tab. 2.
Analiza regulacji prawnych Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR). Klasyfikacja ładunków niebezpiecznych oraz oznakowanie pojazdów drogowych przewożących towary niebezpieczne. Zasady parkowania pojazdów przewożących ładunki niebezpieczne w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) położonych przy drogach szybkiego ruchu i autostradach; dane dotyczące liczby i lokalizacji MOP w Polsce. Różnice w przepisach dotyczących transportu towarów niebezpiecznych stosowanych przez państwa objęte umową ADR w zakresie: oznakowania pojazdów, szkolenia kierowców, zasad przejazdu przez tunele drogowe. (Artykuł w jęz. angielskim).
Efektywność poziomych środków uspokojenia ruchu zastosowanych w strefie 30 / Stanisław Majer, Alicja Sołowczuk. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 8-9, s. 10-21, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - rys. 9 ; fot. 10, tab. 4.
Rodzaje poziomych środków uspokojenia ruchu SUR. Zasady i wytyczne projektowania szykan drogowych składających się z małych wysp bocznych. Ocena skuteczności zastosowania szykan w strefie ruchu uspokojonego do 30 km/h na podstawie wyników badań i analiz statystycznych przeprowadzonych na przykładach ulic dwukierunkowych w Szczecinie i we Wrocławiu.
Sprawdzenia funkcjonalne działania prototypów eurobalis w warunkach rzeczywistych / Dominik Adamski, Łukasz Zawadka. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 8-9, s. 30-34, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - rys. 2 ; fot. 3, tab. 2.
Budowa i funkcje eurobalisy jako składnika interoperacyjności podsystemu "Sterowanie - urządzenia przytorowe". Metodyka realizacji sprawdzeń funkcjonalnych prototypów eurobalis; podsumowanie wyników testów funkcjonalnych prototypów eurobalis przeprowadzonych na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.
Wykorzystanie funkcji podatności do oceny bezpieczeństwa obiektów gruntowo-powłokowych / Czesław Machelski. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 8-9, s. 4-9, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - rys. 7, tab. 1.
Cechy konstrukcji i technologia budowy obiektów gruntowo-powłokowych. Definicja podatności mostu. Analiza zmian podatności konstrukcji gruntowo-powłokowej i bezpieczeństwo powłok podczas budowy obiektu. Modele obliczeniowe oraz przykłady wyników pomiarów podatności obiektów wybudowanych w Polsce (Rydzyn, Świdnica, Nowa Ruda) i na świecie (Endkoping w Szwecji, Ostrawa w Czechach, Kouchi w Japonii).
Założenia szlaku Rail Intermarium. Koncepcja budowy połączenia kolejowego na pomoście bałtycko-czarnomorskim dla obsługi tranzytu z Turcji i Zakaukazia do Europy Zachodniej i Północnej / Weronika Finke, Jarosław Kiepura, Dariusz Seliga. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 8-9, s. 35-45, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - rys. 15, tab. 5.
Koncepcja utworzenia normalnotorowego szlaku kolejowego na obszarze Trójmorza - Rail Intermarium, przebiegającego od polskich portów w Trójmieście przez Lwów do Odessy i rumuńskich portów Morza Czarnego (Konstanca, Gałacz). Cele projektu oraz zadania transportowe i logistyczne proponowanego szlaku. Warunki dostosowania infrastruktury ukraińskiego odcinka Rail Intermarium do prowadzenia przewozów międzynarodowych. Opis przebiegu trasy korytarza na terenie Rumunii. Charakterystyka parametrów polskiej części szlaku oraz potrzeby inwestycyjne w zakresie modernizacji linii kolejowych.
Velis - certyfikowany elektryk / Bartłomiej Rabiński. // Przegląd Lotniczy.- 2024, nr 10, s. 24-29, sygn. P.III.6754 - fot. 14, tab. 1.
Konstrukcja ultralekkiego samolotu szkoleniowego Velis Electro, który jest pierwszym na świecie samolotem elektrycznym posiadającym certyfikat Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego. Podstawowe dane techniczne Velis Electro. Wnioski i zalecenia dotyczące pilotowania samolotu.
10 lat ŁKA. Co zmieniło się przez ten czas? / Roman Czubiński. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 10, s. 50-53, sygn. P.III.6809 - fot. 2.
Podsumowanie działalności przedsiębiorstwa Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o. o. (ŁKA) w latach 2014 - 2024. Rozwój oferty przewozowej i taboru ŁKA. Kierunki integracji taryfowej oraz skomunikowanie połączeń kolejowych z innymi środkami transportu publicznego w regionie. Przykłady zrealizowanych inwestycji w zakresie infrastruktury linii kolejowych.
100-minutowa Polska / Łukasz Malinowski, Jakub Rösler. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 9, s. 42-43, sygn. P.III.6809 - rys. 2.
Założenia planu rozwoju kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce do 2035 r., opracowane w Ministerstwie Infrastruktury. Projekt sieci połączeń KDP oraz prognozowane czasy przejazdu pomiędzy największymi miastami a Warszawą. Zakres inwestycji infrastrukturalnych dotyczących budowy sieci KDP; przewidywany harmonogram realizacji linii "Y" z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia.
CPK (i kolej) po nowemu / Paweł Rydzyński. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 9, s. 44-46, sygn. P.III.6809 - rys. 2.
Uwarunkowania i perspektywy realizacji szybkich połączeń kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Projekt sieci kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce oraz docelowe czasy przejazdu w wybranych relacjach między miastami. Planowane inwestycje infrastrukturalne realizowane w ramach "komponentu kolejowego CPK".
Dlaczego amoniak może być paliwem przyszłości w transporcie kolejowym? / Wojciech Adamczyk, Hubert Stępniewicz. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 9, s. 76-79, sygn. P.III.6809 - fot. 3.
Analiza efektywności zastosowania w napędach lokomotyw spalinowych zielonego amoniaku pochodzącego z syntezy wodoru produkowanego ze źródeł odnawialnych. Ocena możliwości wykorzystania amoniaku bezpośrednio w silnikach o zapłonie samoczynnym oraz o zapłonie iskrowym.
InnoTrans 2024. Rekordowe, bardzo ciekawe targi / Michał Szymajda. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 10, s. 18-24, sygn. P.III.6809 - fot. 12.
Sprawozdanie z Międzynarodowych Targów Technologii Transportu InnoTrans 2024 w Berlinie, które odbyły się w dn. 24-27.09.2024 r. Charakterystyka taboru szynowego zaprezentowanego na targach, w tym m.in.: innowacyjnych konstrukcji pojazdów kolejowych i tramwajowych, pociągów dużych prędkości, pojazdów z napędem wodorowym.
Mniej towarów, więcej pasażerów. Jak odwrócić niekorzystny trend w przewozach towarowych i utrzymać wzrosty w przewozach pasażerskich / Ignacy Góra. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 9, s. 80-85, sygn. P.III.6809 - rys. 1, tab. 4.
Trendy zmian wielkości przewozów kolejowych w Polsce na tle innych państw europejskich w latach 2023 - 2024 (pierwsze półrocze). Statystyka przewozów pasażerskich i kolejowych w Europie w latach 2022 - 2023: Niemcy, Polska, Włochy, Austria, Czechy, Francja, Szwajcaria, Rumunia, Węgry, Słowacja, Holandia, Norwegia, Litwa, Finlandia, Hiszpania, Słowenia, Bułgaria, Łotwa, Chorwacja, Bośnia i Hercegowina, Estonia, Serbia, Portugalia, Dania, Luksemburg, Czarnogóra, Macedonia Północna, Grecja, Irlandia. Cele i instrumenty wsparcia rozwoju rynku kolejowego w Polsce. Ocena dostępności polskiego rynku przewozów pasażerskich na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu wydanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
Możemy znacznie zmniejszyć liczbę wypadków na kolei / Ignacy Góra. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 10, s. 66-68, sygn. P.III.6809 - fot. 1, tab. 1.
Zadania systemów monitorowania bezpieczeństwa montowanych na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii D, które nie są wyposażone w systemy i urządzenia zabezpieczenia ruchu. Budowa i funkcje systemu SPW-1M wyposażonego w urządzenia detekcji pojazdów i pieszych. Koszty i korzyści stosowania innowacyjnych systemów zabezpieczenia przejazdów kategorii D na podstawie doświadczeń ze zrealizowanych projektów pilotażowych.
Oświęcim - Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna? / Włodzimierz Winek. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 9, s. 94-96, sygn. P.III.6809 - rys. 1 ; fot. 3.
Historia projektu linii kolejowej Oświęcim - Kęty - Porąbka - Żywiec. Koncepcje wytyczenia nowego szlaku z początku XX w. Niezrealizowane plany budowy linii z okresu dwudziestolecia międzywojennego; mapa połączeń kolejowych dyrekcji krakowskiej i katowickiej z zaznaczonym przebiegiem linii Oświęcim - Żywiec (1937 r.).
Polska i Ukraina. Współpraca kolejowa dziś i jutro / Mikołaj Kobryński. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 9, s. 32-34, sygn. P.III.6809 - fot. 1.
Wpływ wojny rosyjsko-ukraińskiej na transport kolejowy pomiędzy Ukrainą a Polską. Przesłanki i trendy wzrostu przewozów pasażerskich z Ukrainy do Polski. Ocena stanu technicznego i przepustowości infrastruktury kolejowych przejść granicznych. Cele i perspektywy realizacji inwestycji infrastrukturalnych: budowy normalnotorowego połączenia kolejowego pomiędzy Przemyślem a Lwowem; przedłużenia trasy Linii Hutniczej Szerokotorowej. Szanse i kierunki integracji ukraińskiej sieci kolejowej z kolejami UE.
Raport taborowy. Padł kolejny rekord / Michał Grobelny. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 9, s. 62-64, sygn. P.III.6809 - fot. 1, tab. 1.
Trendy rozwoju rynku taboru kolejowego w Polsce. Dane dotyczące kontraktów zawartych w 2024 r. na dostawy nowych pasażerskich pojazdów kolejowych przez przedsiębiorstwa (PKP Intercity, Koleje Mazowieckie) oraz urzędy marszałkowskie (UMW Śląskiego, UMW Zachodniopomorskiego, UMW Kujawsko-Pomorskiego).
Tramwaj na wodór, 50-metrowy olbrzym czy tramwajo-pociąg, czyli tramwaje na InnoTrans 2024 / Jakub Rösler. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 10, s. 25-28, sygn. P.III.6809 - fot. 8.
Sprawozdanie z Międzynarodowych Targów Technologii Transportu InnoTrans 2024 w Berlinie, które odbyły się w dn. 24-27.09.2024 r. Charakterystyka konstrukcji wybranych pojazdów tramwajowych zaprezentowanych na targach: dwusystemowy tramwaj CityLink, dziewięcioczłonowy tramwaj Urbanliner, wagon tramwajowy Hyundai z napędem wodorowym, prototyp niskopodłogowego tramwaju o konstrukcji modułowej firmy Astra Vagonae Calatori, niskopodłogowe tramwaje PESA.
Tramwaje. Kolejny rok pod znakiem inwestycji / Witold Urbanowicz. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 9, s. 58-61, sygn. P.III.6809 - fot. 1.
Inwestycje dotyczące transportu tramwajowego, zrealizowane w Polsce w latach 2020 - 2023; zakres rzeczowy inwestycji infrastrukturalnych i taborowych w poszczególnych miastach: Bydgoszcz, Częstochowa, Elbląg, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Górnośląsko-Zagłębiowska metropolia, Grudziądz, Kraków, Łódź, Olsztyn, Poznań, Szczecin, Toruń, Warszawa, Wrocław.
Wykorzystanie kolei w aglomeracji łódzkiej / Elżbieta Nowak, Dominik Witkowski, Piotr Bartczak, Damian Dratwa. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 9, s. 48-53, sygn. P.III.6809 - rys. 11 ; fot. 2.
Podsumowanie wyników działalności przewozowej Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) od 2014 r. Rozwój infrastruktury i oferty przewozowej ŁKA. Czynniki wpływające na wzrost popularności podróży koleją w województwie łódzkim. Dane statystyczne: liczba pasażerów korzystających z kolei w latach 2000 - 2022; wskaźnik wykorzystania kolei w Polsce i woj. łódzkim w latach 2010 - 2023; liczba pasażerów ŁKA w granicach miasta Łódź w latach 2014 - 2023; praca eksploatacyjna i liczba pasażerów ŁKA w 2022 r.; parametry linii kolejowych w aglomeracji łódzkiej w 2010 r. i w 2023 r.; liczba stacji/przystanków ŁKA w granicach miasta Łódź w latach 2014 - 2023;
ES-30 - Hybrydowa (r-)ewolucja? / Marcin Sigmund. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 10, s. 36-41, sygn. P.IV.1741 - fot. 10.
Geneza i ewolucja elektrycznych samolotów do podróży regionalnych projektowanych przez szwedzką firmę Heart Aerospace. Konstrukcja i parametry samolotu demonstracyjnego Heart Experimental 1 (Heart X1), który ma posłużyć jako platforma do prac rozwojowych nad pasażerskim samolotem hybrydowo-elektrycznym ES-30.
Moja osobista historia PLL LOT 1990 - 2009 cz.1 / Marek Serafin. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 10, s. 42-49, sygn. P.IV.1741 - fot. 12.
Historia działalności PLL LOT w latach 1990 - 2009 na podstawie relacji byłego pracownika linii lotniczych. Organizacja i funkcjonowanie przedsiębiorstwa w procesie przemian rynkowych. Wzrost konkurencji na rynku lotniczym po przystąpieniu Polski do UE. Strategie rozwojowe PLL LOT oraz współpraca z europejskimi liniami lotniczymi i USA.
Historia pociągu pancernego "Generał Dowbor-Muśnicki" (1) / Krzysztof Jan Margasiński. // Świat Kolei.- 2024, nr 9, s. 12-23, sygn. P.III.6624 - rys. 13 ; fot. 21.
Historia pociągów pancernych budowanych w Rosji od 1904 r. Rodzaje konstrukcji pociągów pancernych normalnotorowych i szerokotorowych. Charakterystyka szerokotorowych pociągów typu "Chunchuz"; schematy budowy wagonów i lokomotyw pancernych serii "Chunchuz". Pociągi "Chunchuz" używane przez Wojsko Polskie oraz przez armię ukraińską w latach 1918 - 1920.
Powiatowa kolej drugorzędna Ostrowo - Skalmierzyce w świetle akt z zasobu Archiwum Państwowego w Łodzi (3) / Michał Jerczyński. // Świat Kolei.- 2024, nr 9, s. 24-33, sygn. P.III.6624 - rys. 11 ; fot. 8.
Historia linii kolejowej Ostrów Wielkopolski - Nowe Skalmierzyce od 1904 r. do lat 20. XX w. Przebudowa i zmiana parametrów infrastruktury kolei na początku XX w. Plany zagospodarowania parowozowni oraz stacji Skalmierzyce z lat 1904 - 1908. Projekty przebudowy stacji Ostrów Wielkopolski i stacji Śliwniki z 1912 r. Rozkłady jazdy pociągów na odcinku Ostrów Wielkopolski - Skalmierzyce obowiązujące w 1914 r. i w 1917 r.
Szerokim torem przez Pakistan / Przemysław Bartłomiej Jezierski. // Świat Kolei.- 2024, nr 9, s. 34-40, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 24.
Rys historyczny transportu kolejowego w Pakistanie. Charakterystyka infrastruktury kolejowej oraz taboru do obsługi przewozów pasażerskich realizowanych przez koleje państwowe Pakistan Railways (PR). Mapa sieci kolejowej Pakistanu.
Tramwaje na Tajwanie / Piotr Tomasik. // Świat Kolei.- 2024, nr 9, s. 46-55, sygn. P.III.6624 - fot. 28.
Organizacja i funkcjonowanie miejskiej komunikacji tramwajowej w Tajpej i Kaohsiung na Tajwanie. Przebieg linii tramwajowych (Danhai LRT, Ankeng Light Rail, Kaohsiung Circural Light Rail). Charakterystyka eksploatowanego taboru niskopodłogowego.
TRANSPORT MIEJSKI I REGIONALNY
Dziesięć lat elektromobilności w MPK Kraków / Ziemowit Pliszewski, Adam Kaniewski. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 9, s. 17-21, sygn. P.III.6550 - rys.6 ; fot. 3, tab. 7.
Etapy wdrażania do eksploatacji autobusów elektrycznych w Krakowie. Dane statystyczne za lata 2013 - 2024 dotyczące elektryfikacji taboru autobusowego MPK Kraków: struktura typów autobusów oraz zakupy autobusów elektrycznych; struktura infrastruktury ładowania; średnie miesięczne przebiegi i zużycie energii przez autobusy elektryczne; zużycie oleju napędowego na ogrzewanie autobusów elektrycznych; liczba eksploatowanych autobusów hybrydowych wg typów, modeli i producentów.
Transport publiczny a przesunięcie modalne. Rozważania o strategii, planowaniu i metodzie / Andrzej Krych. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 9, s. 3-16, sygn. P.III.6550 - rys. 7, tab. 12.
Czynniki wpływające na zmianę preferencji podróżnych na korzyść zrównoważonych środków transportu - przesunięcie modalne (modal shift). Elementy paradygmatu zrównoważonej mobilności w transporcie miejskim. Cele przesunięcia modalnego związane z polityką klimatyczną. Planowanie i realizacja strategii przesunięć modalnych. Przykłady przesunięć modalnych z transportu indywidualnego na miejski transport publiczny w miastach europejskich. Ocena konkurencyjności i potencjału transformacji transportu publicznego w procesie zrównoważonego rozwoju aglomeracji.
"Wojna tramwajowa" we Lwowie w latach 1888 - 1893 / Piotr Rataj. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 9, s. 22-30, sygn. P.III.6550 - fot. 10.
Koncepcje procesu zmian i rozbudowy komunikacji tramwajowej we Lwowie w latach 1888 - 1893. Konkurencyjne projekty zastąpienia tramwajów konnych pojazdami zasilanymi gazem oraz elektrycznymi. Założenia projektowe i przebieg realizacji budowy sieci tramwajów elektrycznych.
PRZEGLĄD ZAGRANICZNEJ PRASY TECHNICZNEJ NR 2 2022
CAPA perspective. The China syndrome. (Perspektywy CAPA. Chiński syndrom.) Air Transport World, Dec2021/Jan2022, Vol. 58, Issue 8, s. 14-15, rys. 2,
Artykuł analizuje wpływ surowych ograniczeń podróży z powodu pandemii koronawirusa w Chinach na perspektywy ożywienia rynku regionalnego. Chiny kontynuują swoją strategię „zero tolerancji" z nadal masowo ograniczanym poziomem międzynarodowej przepustowości lotniczej. W związku z tym w przewidywaniach CAPA (działającego od 1990 roku Centre for Aviation, które skupia ponad 100 specjalistów z całego świata) wzrost w harmonogramach lotów planowanych na kwiecień 2022 r. jest mało prawdopodobny. Dla Azji i reszty świata najbardziej prawdopodobnym scenariuszem do około połowy 2022 r. jest ściśle kontrolowany i ograniczony kontyngent podróżnych z wybranych krajów, którym władze w Chinach przyznają niski stopień zagrożenia w rozszerzaniu pandemii.
Sygnatura P.III.6495
CAPA perspective. The green perspective. (Perspektywy CAPA. Zielona perspektywa.) Air Transport World, October 2021, Vol. 58, Issue 7, s. 4-6, rys. 2,
Zagrożeniem dla lotnictwa nie jest COVID – są nim wymogi ochrony środowiska. Podstawą artykułu jest raport CAPA i Envest Global zatytułowany Airline Sustainability Benchmarking Report 2021 (dostępny pośród publikacji badawczych CAPA – https://centreforaviation.com/analysis/research-publications). Raport jest pierwszym w branży szczegółowym opracowaniem na temat emisji, porównującym linie lotnicze i ich wyniki w dążeniu do emisji zerowej netto. Ponad 130-stronicowy tekst zawiera analizę porównawczą emisji 52 linii lotniczych za rok 2019 i 2020; przegląd strategii dekarbonizacji globalnych korporacji i wynikających stąd implikacji dla branży oraz perspektywy wymagań inwestorów wobec lotnictwa i zwiększonej presji na zarządy linii lotniczych. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, linie lotnicze są pod presją, by ograniczyć emisję spalin poprzez stosowanie zrównoważonych paliw lotniczych, wydajnych samolotów i systemów napędowych itd. Są to kosztowne rozwiązania w każdym momencie, a tym bardziej po wprowadzeniu ograniczeń podczas epidemii COVID, gdy linie lotnicze odnotowują rekordowe straty. Jednak koszt braku działania jest jeszcze wyższy. Z raportu wynika, że obecnie 25 największych linii lotniczych odpowiada za 55% emisji przemysłowych substancji całego lotnictwa. Te linie, które będą w stanie wyróżnić się pod względem dekarbonizacji, uzyskają lepsze możliwości w staraniu o przyszłe udziały w rynku lotniczym.
Sygnatura P.III.6495
Burroughs David: Connecting Europe Express highlights capabilities and shortcomings of rail. (Connecting Europe Express uwydatnia możliwości i mankamenty kolei.) International Railway Journal, November 2021, Vol. 61, Issue 11, s. 16-18, fot. 8,
Wjeżdżając do Paryża 7 października 2021 roku, po przebyciu 26 krajów od startu w Lizbonie 2 września, Connecting Europe Express (CEE) zakończył swoją wyjątkową podróż. Po odwołaniu konferencji TEN-T Days w 2020 r. ze względu na pandemię wirusa Covid-19 przejazd CEE stał się sztandarowym wydarzeniem Europejskiego Roku Kolei, pokazującym zdolność kolei do łączenia krajów na całej długości i szerokości Unii Europejskiej. Koordynację powierzono Wspólnocie Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER), a cała operacja wymagała współpracy ponad 40 organizacji. Pociąg o standardowym rozstawie kół, który kursował przez większą część podróży, składał się z wagonu sypialnego Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB), wagonu restauracyjnego Włoskich Kolei Państwowych (FS), wagonu panoramicznego Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB), wagonu z miejscami siedzącymi Niemieckich Kolei (DB), wagonu konferencyjnego Francuskich Kolei Państwowych (SNCF) oraz wagonu wystawowego Węgierskich Kolei Państwowych (MAV). Uzupełnieniem był pociąg o szerokości toru iberyjskiego dostarczony przez Renfe, który kursował na odcinku Lizbona – Madryt – Hendaye, oraz pociąg o szerokości toru 1520 mm dostarczony przez Koleje Litewskie (LTG), który kursował pomiędzy Tallinem, Rygą i Kownem. Wymóg posiadania trzech różnych pociągów podkreśla jedno z głównych wyzwań związanych z eksploatacją transgraniczną w niektórych częściach Europy. W oświadczeniu opublikowanym przez Komisję Europejską i CER przedstawiono wstępne wnioski z tego projektu, m.in. podkreślono potrzebę budowy transgranicznej, nowoczesnej, wysokiej jakości infrastruktury kolejowej, w tym wspólnych działań na rzecz ukończenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, konieczność lepszego zarządzania istniejącą infrastrukturą, w tym zwiększenia zdolności przewozowej dzięki cyfryzacji oraz wdrożeniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), a ponadto konieczność podniesienia atrakcyjności kolei dzięki lepszemu systemowi sprzedaży biletów, obniżeniu kosztów podróży oraz poszerzeniu możliwości szybkiego planowania podróży różnymi środkami transportu.
Sygnatura P.III.2252
Clinnick Richard: Hydrogen: how realistic is it for rail traction? (Wodór: na ile realny jest dla trakcji kolejowej?) International Railway Journal, October 2021, Vol. 61, Issue 10, s. 24-27, fot. 3,
Wodór jest jednym z alternatywnych paliw rozważanych przez kolej w ramach dekarbonizacji. Richard Clinnick analizuje prace prowadzone przez koleje i producentów na całym świecie oraz rozważa obecne ograniczenia we wprowadzaniu tej technologii. Pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany baterią wodorową to Coradia iLint firmy Alstom. Pasażerowie zaczęli podróżować pierwszymi komercyjnie eksploatowanymi pociągami wodorowymi we wrześniu 2018 roku w północnych Niemczech. Producenci rywalizujący z firmą Alstom na rynku europejskim, w tym CAF, Pesa, Siemens i Talgo, obecnie też aktywnie poszukują możliwości opracowania własnych pociągów wodorowych.
Jednym z podstawowych problemów do rozwiązania jest kwestia przechowywania paliwa. Lokomotywy mogłyby otrzymać systemy transportu paliwa wodorowego podobne do używanych przez lokomotywy parowe lub LNG. Jeśli natomiast miałoby się skutecznie zastąpić obecne schematy eksploatacji pojazdów spalinowych potrzeba byłoby znacznie większej liczby punktów tankowania. Kolejnym problemem jest fakt, że wodór nie zawsze jest tak ekologiczny, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka: większość obecnie produkowanego i używanego wodoru to „wodór szary", czyli wysokoemisyjny, pochodzący z paliw kopalnych bez wychwytywania dwutlenku węgla. Niewątpliwie kluczowym pytaniem dotyczącym przyszłego wykorzystania wodoru jest też koszt. Elektryfikacja też jest kosztowna, ale daje wymierne korzyści w zakresie wydajności i niezawodności. Pociągi elektryczne nadal są wyraźnie tańsze niż te, które byłyby zasilane wodorem lub bateriami. W różnych strategiach kolejowych do 2050 roku na całym świecie kładzie się więc silny nacisk na elektryfikację z marginalną rolą baterii i wodoru. Jednak w opinii specjalistów za 29 lat wodór ma szansę stać się jedną z odpowiedzi na wymóg dekarbonizacji, chociaż technologia ta nie jest w pełni opracowana. Jej dopracowanie zależy od decyzji o kontynuacji prac rozwojowych.
Sygnatura P.III.2252
Dayal Raghu: Building better trains in India. (Budowanie lepszych pociągów w Indiach.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 18-22, rys. 4; fot. 5, tab.,
Koleje indyjskie opracowują nową generację wagonów pasażerskich, których celem jest odciągnięcie podróżnych od szybko rozwijających się usług lotniczych i drogowych. Popyt na podróże koleją w Indiach znacznie przewyższa podaż, a w najbliższych latach spodziewany jest znaczny wzrost liczby pasażerów. Kwestię stanu obecnego produkcji taboru kolejowego w Indiach oraz jej perspektywy na przyszłość w oparciu o plan 2021-2024 omawia Raghu Dayal, dyrektor zarządzający Container Corporation of India. Zwraca uwagę, że aż 60% wagonów pasażerskich użytkowanych obecnie przez IR jest zużytych i w związku z tym stopniowo trzeba wycofywać je z ruchu. W warunkach naturalnych Indii istotną rolę w projektowaniu i eksploatacji taboru pasażerskiego ma kwestia klimatyzacji wagonów jeżdżących na długich dystansach.
Sygnatura P.IV.503
Faster timings in prospect with ICNG fleet. (Szybszy czas przejazdu dzięki flocie ICNG.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 24-26, fot. 6, tab.1,
Część floty zespołów trakcyjnych Intercity New Generation, testowanych obecnie przez Koleje Holenderskie, ma zastąpić lokomotywowe zespoły trakcyjne ICRm, używane obecnie w połączeniach Amsterdam – Bruksela przez HSL-Zuid. Wymiana skróci czas podróży o 40 minut. Pozostała część floty 200 km/h będzie wykorzystywana na trasach krajowych. Wprowadzenie do eksploatacji floty ICNG, pierwotnie planowane na 2021 r., jest opóźnione z powodu pandemii Covid-19. Produkcja pociągów ICNG odbywa się w zakładzie ALSTOM w Katowicach, podzespoły pochodzą z wielu krajów świata. I tak np. w składającym się z 8 wagonów zestawie znajduje się 417 siedzeń wytwarzanych w Polsce.
Sygnatura P.IV.503
Newman Lyndon: Lightweight railcar deploys composite components. (Lekki wagon kolejowy wykorzystuje komponenty kompozytowe.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 23, fot. 1,
Brytyjski pojazd demonstracyjny Very Light Rail w szerokim zakresie wykorzystuje elementy kompozytowe w karoserii. Prototyp jest o 40% lżejszy od tradycyjnych pojazdów szynowych o tej samej pojemności. Jest efektem prac badawczych w ramach projektu RVLR (The Revolution Very Light Rail). Pomimo zaawansowanej technologicznie konstrukcji i innowacyjnych materiałów demonstrator RVLR nie jest jedynie pojazdem koncepcyjnym. Z wprowadzeniem go do seryjnej produkcji związane są jednak liczne wyzwania, przede wszystkim związane z automatyzacją procesów wytwórczych dla obniżenia kosztów. Przyspieszenie i zautomatyzowanie wytwarzania karoserii wiąże się m.in. z zastosowaniem wstępnie impregnowanych arkuszy z włókna węglowego. Kwestie te omawia główny inżynier w TRB Lightweight Structures, firmie działającej od 1954 r., która za cel sobie stawia opracowywanie nowatorskich rozwiązań transportowych poprzez innowacje zarówno w dziedzinie materiałoznawstwa, jak i w zakresie procesów produkcyjnych.
Sygnatura P.IV.503
Zelki Benjámin: PRASA revival hangs by a thread. (Odrodzenie sieci PRASA wisi na włosku.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 32-36, rys. 2; fot. 8,
Korespondent Railway Gazette International Benjámin Zelki odwiedził Republikę Południowej Afrykina początku 2022 roku. Kradzież infrastruktury i wandalizm podczas pandemicznego zamknięcia wiosną 2020 roku postawiły południowoafrykańskie koleje pasażerskie w trudnej sytuacji. Przywrócenie usług podmiejskich PRASA (Passenger Rail Agency of South Africa) na obszarze Zachodniego Przylądku (Western Cape) daje pewne nadzieje na przyszłość. Niestety w gęsto zaludnionej, najbardziej gospodarczo rozwiniętej prowincji Gauteng sytuacja nie wygląda dobrze, bardzo wiele tras nadal jest unieruchomionych. PRASA obejmuje sieć połączeń o długości o długości 2300 km. Artykuł koncentruje się na wpływie epidemii, szkodach poniesionych przez koleje PRASA podczas niej oraz na działaniach w Western Cape w celu przywrócenia normalnego ruchu.
Sygnatura P.IV.503
Surrer Thomas: Branchenthema Weltmarkt. (Temat branżowy – światowy rynek.) Seilbahnen International, nr 04/2022, s. 6-7, rys. 2 , tab. 1,
Krótki sumaryczny przegląd raportu sporządzonego przez Laurena Vanata z wyników branży sportów zimowych w sezonie 2020/2021, a więc podczas pandemii koronawirusa. Ów corocznie przygotowywany raport pokazuje niezwykłą skalę zmian, która przewróciły dotychczasowe tradycyjne zestawienia i rankingi. Tylko w 6 na 68 przebadanych krajów (tyle państw dysponuje w pełni wyposażonymi i naśnieżanymi trasami na świeżym powietrzu) zamknięto stoki narciarskie. Największe straty w narciarskim ruchu turystycznym poniosły państwa alpejskie od niepamiętnych czasów znajdujące się na czele rankingów branży (spadek o 78% na podstawie tzw. pierwszych wejść na trasy). Dzięki Chinom region Azji i Pacyfiku zanotował wzrost o 17%, bardzo dobry sezon w USA spowodował awans całej Ameryki o 11%. Dobrze wypadły niektóre kraje Europa Wschodniej, Rumunia i Rosja odnotowały swój najlepszy sezon (Rumunia wzrost o 76%). Polska na tym tle wypadła słabo (spadek o 70%). Najistotniejszą grupą turystów korzystających ze stoków stanowili krajowcy, dalszym zmianom uległ system sprzedaży kart zjazdowych. Całość opracowania (242 strony) dostępna jest pod adresem https://www.vanat.ch/international-report-on-snow-mountain-tourism.
Sygnatura P.III.6466
Göbel Stefan: Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer in Meiningen getestet. (Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer przetestowany w Meiningen.) Stadtverkehr, 11/2021, s. 25-27, fot. 10,
Firma Ikarus, jeden z największych producentów autobusów na świecie (15 tys. rocznie) usiłuje powrócić na niemiecki rynek, tym razem z ofertą pojazdów elektrycznych. W Meiningen, mieście położonym w Turyngii, testowano najnowszy produkt – autobus Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer. Przedstawiciel firmy twierdzi, że węgierski wkład w tym pojeździe wynosi ponad 50%. Wynika to z pionowego schematu produkcji w zakładzie w Székesfehérvár, która nie ogranicza się do karoserii ze stali nierdzewnej (15 lat gwarancji), ale obejmuje również aluminiowe elementy wykończenia wnętrza i nadwozia oraz drzwi. Podwozie jest produkowane przez ZF, hamulce przez Knorr-Bremse, fotel kierowcy, ogrzewanie i klimatyzacja wykonywane są według zachodnioeuropejskich technologii, zaś napęd elektryczny i systemy magazynowania energii pochodzą z Chin. Baterie to produkt firmy CATL, największego w tym sektorze chińskiego producenta. Autobus demonstracyjny posiada w sumie dziesięć baterii litowo-jonowo-fosforanowych. Chłodzony wodą synchroniczny silnik napędowy firmy CRRC znajduje się z tyłu po lewej stronie i napędza tylną oś. Przy pojemności zainstalowanego akumulatorów wynoszącej 314 kWh, autobus może przewozić 85 pasażerów i pokonywać dziennie około 200 km bez ładowania pośredniego z wystarczającą pojemnością resztkową sięgającą 40%. Pierwsze dwa egzemplarze modelu 120e CityPioneer spośród próbnej serii liczącej 20 pojazdów zostały sprzedane na Węgrzech we wrześniu firmie Kaposvári Közlekedési Zrt za 880 tys euro. W Niemczech, autobus jest oferowany przez Trasco Bremen GmbH.
Sygnatura P.III.6466
Koch Günter: Perspektiven des Tram-Train: Mit der Stadtbahn aus der Stadt in die Region. (Perspektywy tramwaju-pociągu: Z lekką koleją z miasta do regionu.) Stadtverkehr, 11/2021, s. 14-23, rys. 5; fot. 9, tab. 7, bibliogr. poz. 11.
Doświadczony planista inż. Günter Koch z Karlsruhe przedstawia kwestie związane z tworzeniem Tram-Train – dwusystemowych systemów lekkiej kolei. Omawia ramy prawne takich rozwiązań oraz szczegółowe zagadnienia techniczne: trasy, punkty zmiany systemu, perony i parametry pojazdów. Przedstawia rozwiązania tego rodzaju w Niemczech i Europie, zarówno te funkcjonujące, jak i planowane. Pionierami w wykorzystaniu lekkich pojazdów szynowych na liniach kolejowych są przedsiębiorstwa transportowe Karlsruhe AVG i VBK.
Sygnatura P.III.6466
Limburg Stefan: 25 Jahre Bus und Service AG Chur. (25 lat przedsiębiorstwa Bus und Service AG Chur.) Stadtverkehr, 12/2021, s. 12-21, rys. 6; fot. 41,
W bogato ilustrowanym artykule w „Stadtverkehr" nr 12/2021 przedstawiono historię i teraźniejszość miejskiej komunikacji autobusowej w Chur. Pierwsza linia autobusowa istniała tu już w 1938 roku. Przedsiębiorstwo garażowo-taksówkowe prowadzone przez Waltera Tribolet-Städeli i Gaudenza Flütscha obsługiwało wówczas połączenia wewnątrz miasta z dworca kolejowego do szpitali. Później liczne inne prywatne firmy obsługiwały miejskie trasy, ale w 1956 roku miasto stało się koncesjonariuszem regulującym zasady komunikacji na swoim obszarze. W latach 70. usługi te przestały być rentowne, a jednocześnie rozwój miasta spowodował, że pojawiły się nowe potrzeby w dziedzinie transportu publicznego. W latach 90. miasto powołało do życia przedsiębiorstwo transportowe zorganizowane w formie spółki akcyjnej. Firma ta nie tylko stworzyła nowoczesną miejską komunikację autobusową, ale była również w stanie wygrywać przetargi, np. na kolejowe usługi zastępcze, a także realizować nowe usługi we współpracy, np. usługę przewozu do lotniska w Zurychu. Spółka Stadtbus Chur AG (SBC AG) została wpisana 13 października 1995 r. do rejestru handlowego kantonu Gryzonia (Graubünden). Jeszcze jako młoda firma wywołała sensację w 1999 roku, kiedy wraz ze swoją spółką zależną Engadin Bus wygrała przetarg na sieć tras wokół St. Moritz z Post-, Telefon- und Telegrafbetriebe (PTT). W czerwcu 2018 roku firma zmieniła nazwę na Bus und Service AG (BuS). Obecnie całość obsługiwanej aglomeracji obejmuje 258,7 km2 powierzchni zamieszkiwanej przez ok. 60 tys. mieszkańców.
Sygnatura P.III.6466
von Mach Stefan, Yang Shan: Alstom-Batterietriebzug kurz vor Aufnahme des Fahrgastverkehrs. (Pociąg z akumulatorowym zespołem trakcyjnym Alstom wkrótce rozpocznie przewozy pasażerskie.) Stadtverkehr, 12/2021, s. 4-11, rys. 7; fot. 15, bibliogr. poz. 21,
Pociąg Alstom z napędem akumulatorowym ma rozpocząć regularne przewozy pasażerskie wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2021 r. W latach 1907-1995 w niemieckiej sieci kolejowej zawsze jeździły elektryczne pociągi, które mogły poruszać się po niezelektryfikowanych liniach. Ostatnie z nich zostały zbudowane w 1965 roku i zastąpione 30 lat później, głównie przez wagony spalinowe. W czasach debat o ochronie klimatu zmieniły się priorytety i obecnie przewiduje się, że pociągi zasilane bateriami mają przed sobą wielką przyszłość. W 2016 roku Bombardier Transportation (obecnie Alstom) i TU Berlin połączyły siły swoich wydziałów eksploatacji i infrastruktury kolejowej oraz mechatroniki, aby opracować nowoczesny pociąg zasilany bateriami. Inicjatywa została sfinansowana przez Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI), a partnerami były NVBW (Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg), BEG (Bayerische Eisenbahn-Gesellschaft) i DB Regio Baden-Württemberg. W 2023 r. na linii Lipsk-Chemnitz na odcinku 80 km ma jeździć jedenaście takich pociągów, czyli na długo przed tym, jak linia ta otrzyma napowietrzne przewody. Akumulatory będą ładowane w punktach końcowych. Ponadto możliwe będzie ładowanie zasobników energii poprzez jazdę wzdłuż przewodu jezdnego oraz odzyskiwanie energii podczas hamowania.
Sygnatura P.III.6466
Ubility Light von Grammer: Sitzen in Bus und Bahn neu gedacht. (Ubility Light od firmy Grammer: siedzenie w pociągach i autobusach na nowo przemyślane.) Stadtverkehr 2021/11, s. 48, fot. 2,
Firma Grammer AG z siedzibą w Ursensollen jest kompleksowym dostawcą foteli dla kierowców i pasażerów do ciężarówek, pociągów, autobusów i pojazdów terenowych. W ramach nowej rodziny produktów Ubility (od kombinacji słów Urban i Mobility) One pojawiły się fotele Ubility Light przeznaczone dla wnętrz pojazdów transportowych o dużym natężeniu ruchu. Charakteryzuje je innowacyjny minimalizm pozwalający na szybką instalację i dający duże możliwości konfiguracji, waga zmniejszona o 60%, zwiększona wytrzymałość, ponadstandardowa żywotność, którą można znacznie przedłużyć poprzez programy renowacji i modernizacji. W efekcie można przewidywać znaczne oszczędności związane z tym projektem w zakresie zużycia surowców, ograniczenia emisji spalin itd. Wytwarzanie modeli z rodziny Ubility One rozpocznie się w 2023 roku w europejskich zakładach firmy.
Sygnatura P.III.6466
Imhof Daniel, Skeledžić Stevan: Erhöhung der Wirksamkeit von Eingangstoren und Fussgängerschutzinseln/ Améliorer l’efficacité des portes d’entrée et des îlots de protection. (Zwiększenie skuteczności bram wjazdowych i wysp chroniących pieszych.) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 12, s. 26-31, rys. 4; fot. 7, bibliogr. poz. 5,
W dzisiejszych czasach bramy wjazdowe i wyspy drogowe są nieodzownymi elementami w budownictwie drogowym. Ich przydatność nie jest jednak powszechnie doceniana. Jeśli te elementy drogi nie są właściwie użyte, ich skuteczność jest ograniczona. Co więcej, zamiast spełniać wymogi bezpieczeństwa na drodze, stają się przeszkodą, która frustruje kierowców albo np. utrudnia odśnieżanie. Jednak przy prawidłowym zastosowaniu reguł planowania i realizacji, bramy wjazdowe i wyspy drogowe przyczyniają się do ograniczenia rzeczywistej prędkości pojazdów, a tym samym do realnego bezpieczeństwa ruchu drogowego. W przestrzeni wymaganej do ich montażu należy wyraźnie oddzielić obszar oznakowany od obszaru wykorzystywanego przez pojazdy. W tym celu należy odpowiednio wykreślić szerokość dróg i ich przebieg oraz zapewnić boczne strefy prześwitu. Trzeba także uwzględnić kwestie konserwacji, w tym także zimowego odśnieżania. Relacjonowane w artykule zasady stosowania tego rodzaju elementów budownictwa drogowego są na nowo opracowywane przez Fachstelle Sicherheit des Tiefbauamts kantonu Zurych. (Wersja francuskojęzyczna - tylko streszczenie.)
Sygnatura P.III.1611
Leeb Rolf: Wie man Strassen zukunftsfähig und wirtschaftlich erhalten und recyclen kann/ Comment entretenir et recycler durablement et économiquement les routes. (Jak długotrwale utrzymywać i ekonomicznie odnawiać drogi) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 11, rys. 43, s. 12-51,
Omówienie pierwszego Dnia Szwajcarskiego poświęconego utrzymaniu i zarządzaniu infrastrukturą (Schweizer Tag zum Erhaltungsmanagement der Infrastrukturen). Spotkanie zostało zorganizowane wspólnie przez redakcję czasopisma „Strasse und Verkehr. Route et Trafic” oraz Berner Fachhochschule (BFH). Wzięło w nim udział 17 prelegentek i prelegentów ze Szwajcarii, Niemiec, Austrii i Francji oraz około 200 uczestników zgromadzonych w Domu Kongresowym w Biel i za pomocą łączy internetowych. Omówienie wystąpień przygotowane zostało przez Rolfa Leeba, redaktora czasopisma. Główne tematy tych wystąpień to różnorodne aspekty planowania konserwacji i optymalizacji finansowej zarządzania utrzymaniem ruchu, zaś w części technicznej prezentowano innowacyjne materiały budowlane, nowe metody badania stanu nawierzchni, udoskonalenia w zakresie recyklingu i omówiono przykłady konkretnych zmian zastosowanych w praktyce.
Sygnatura P.III.1611
Niemann Steffen: Geschwindigkeiten auf Schweizer Strassen./ Vitesses pratiquées sur les routes suisses. (Prędkości na szwajcarskich drogach.) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 12, s. 32-38, rys. 2; fot. 1, bibliogr. poz. 11,
Istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy ryzykiem wypadku a prędkością. Prędkość jest kluczowym wskaźnikiem bezpieczeństwa ruchu drogowego, który w skali międzynarodowej jest uznawany za istotny jego wskaźnik („key performance indicator", „safety performance”). Po raz pierwszy od 10 lat wskaźnik ten został ponownie zmierzony w ramach projektu pilotażowego przeprowadzonego przez szwajcarskie BPA (Bureau de prévention des accidents). Metodologia stosowana do pomiaru wskaźnika była przygotowana w oparciu o zalecenia Europejskiego projektu „SafetyNet". Celem tego projektu pilotażowego było stworzenie metodologicznej podstawy dla przyszłego monitorowania zachowań kierowców pojazdów mechanicznych w zakresie przekraczania prędkości na szwajcarskich drogach. Jego wyniki pokazują, że wiele pojazdów przekracza dopuszczalną prędkość maksymalną, choć skala tego różni się w odniesieniu do poszczególnych zakresów ograniczeń. W związku z tym działania powinny być ukierunkowane przede wszystkim na przestrzeganie ograniczenia prędkości do 50 km/h i 80 km/h. W ich przypadku potencjał prewencyjny jest największy. Nie należy jednak lekceważyć systemu ograniczeń prędkości do 30 km/h: strefy i odcinki 30 km/h są również wykorzystywane w celu zwiększenia bezpieczeństwa drogowego, zwłaszcza w przypadku szczególnie zagrożonych użytkowników dróg (rowerzystów, pieszych, dzieci i osób starszych). Pomiary prędkości będą powtarzane w odstępach czasu, które dopiero zostaną określone przez BPA.
Sygnatura P.III.1611
Auckland’s State Highway 20B. Bringing savings to a major road project. (Auckland’s State Highway 20B. Wprowadzanie oszczędności do dużego projektu drogowego.) World Highways, November/December 2021, s. 16-20, fot. 15,
Połączenie między każdym większym miastem a jego lotniskiem jest bardzo ważne. W Auckland, w Nowej Zelandii, State Highway 20B łączy 1,6-milionowe miasto z resztą kraju i międzynarodowym lotniskiem i jest jedną z zaledwie dwóch dróg tam prowadzących. Międzynarodowe lotnisko w Auckland jest największym i najbardziej ruchliwym portem lotniczym w Nowej Zelandii. Znajduje się w pobliżu przedmieść Mangere, około 21 km od centrum Auckland. Jest to jedno z dwóch lotnisk w całej Nowej Zelandii zdolnych do obsługi dużych samolotów, takich jak Airbus A380. Obsługuje większość międzynarodowych lotów w kraju, przed pandemią przybywało tu 21 milionów pasażerów rocznie. W ramach wspólnej inicjatywy rządu i Międzynarodowego Portu Lotniczego w Auckland, Waka Kotahi NZ Transport Agency poprowadziła projekt mający na celu poprawę płynności ruchu na i z lotniska. Zadanie wydawało się proste: modernizacja drogi w z dwoma dodatkowymi pasami przeznaczonymi dla transportu publicznego, a także uzupełnienie jej o wspólną ścieżkę dla osób poruszających się pieszo lub na rowerach. Nie był to jednak zwykły projekt poszerzenia drogi. Na starym szlaku miała powstać zupełnie nowa droga. Od samego początku projekt miał ambitne ramy czasowe – na budowę przeznaczono 19 miesięcy (dwa lata, jedna zima), ponieważ zaplanowane na początek 2021 roku regaty jachtowe America's Cup miały ściągnąć do miasta tysiące gości z całej Nowej Zelandii i świata. Skrócenie terminu o 5 miesięcy było możliwe dzięki zastosowaniu nowych technologii i specjalnej organizacji pracy (m.in. prace w nocy po obu stronach drogi i otwieranie jej na dzień – pomogło w tym ograniczenie ruchu w czasach COVID), co zostało omówione w artykule. Wykonanie okazało się jednak o 30% droższe niż pierwotnie zakładano w budżecie.
Sygnatura P.III.6666
East Afrika’s ‘Silk Road’ Dream in sight. (Marzenie Afriki Wschodniej o „Jedwabnym Szlaku" w zasięgu możliwości.) World Highways, September/October 2021, s. 16-20, rys. 1; fot. 11,
Afryka Wschodnia jest jednym z najszybciej rozwijających się regionów w Afryce Subsaharyjskiej. Wzrost ten jest wspierany przez zwiększające się inwestycje w infrastrukturę. Przy populacji szacowanej na 177 milionów ludzi i jej przyroście w tempie 2,74%, zapotrzebowanie na wydajną infrastrukturę transportową umożliwiającą odpowiedni przepływ towarów i usług oraz mobilność społeczeństw wciąż rośnie – pomimo wyzwań takich jak kryzys COVID-19. W 2005 roku pięć krajów EAC – Kenia, Tanzania, Uganda, Rwanda i Burundi - uruchomiło Unię Celną EAC. Ma ona na celu wspieranie integracji regionalnej i umożliwienie swobodnego handlu towarami i usługami. W związku z tym pojawiła się konieczność stworzenia wysokiej jakości korytarzy transportowych. Sekretariat EAC opracował projekty drogowe niemalże na wzór dawnego „Jedwabnego Szlaku”. Po ich zakończeniu powstanie płynne połączenie drogowe między siedmioma krajami regionu Wielkich Jezior, skutecznie łączące północny korytarz transportowy, który kończy się w stolicy Burundi, Bujumburze, z korytarzem centralnym, który kończy się w Kampali w Ugandzie. Artykuł omawia stan zaawansowania na różnych odcinkach tego ambitnego zamierzenia w poszczególnych krajach. Co istotne, według danych za 2020 rok zmniejszył się procentowy udział Chin w finansowaniu infrastruktury Afryki Wschodniej (z 20,9% do 13,6%). Ów spadek wynika z kilku czynników: zakończenia pierwszych projektów, zwiększenia kontroli fiskalnej i starań o stabilność finansową rządów krajów regionu, a także zwiększenia udziału kapitałów prywatnych w projektach infrastrukturalnych.
Sygnatura P.III.6666
Meet Die Autobahn des Bundes. (Poznaj Die Autobahn des Bundes.) World Highways, November/December 2021, s. 22-23, fot. 1,
Niemieckie autostrady są często uważane za bardzo dobrze zarządzane i stanowią wzór do naśladowania dla innych krajów. Począwszy od stanu nawierzchni, a skończywszy na autostradowych udogodnieniach, Niemcy wiedzą, jak szybko i przyjemnie umożliwić przemieszczanie się z punktu A do punktu B, przy czym główne szlaki drogowe sprawiają wrażenie harmonijnych całości. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że do 2021 roku autostrady w Niemczech nie miały jednej centralnej struktury organizacyjnej. Niemcy, jako republika federalna, mają 16 częściowo suwerennych państw, czyli landów. Przez ponad 60 lat każdy z landów obsługiwał i utrzymywał swój odcinek autostrad krajowych. Ale w 2018 roku zaczęły się zmiany. Przez kolejne trzy lata obowiązki te były stopniowo przekazywane nowej, wspólnej agencji autostradowej – Die Autobahn GmbH des Bundes, czyli po prostu Autobahn z centralą w Berlinie. Do zadań spółki należy planowanie, budowa, eksploatacja, utrzymanie, finansowanie i zarządzanie majątkiem. Obsługuje ona około 13 tys. km autostrad.
Sygnatura P.III.6666
Materiały
PRZEGLĄD PRASY TECHNICZNEJ 09 -10.2024Przegląd_Prasy_Technicznej_9_1024.pdf 0.20MB 022022FOREIGNPRESS
022022zagranica.pdf 0.68MB