Przegląd prasy
Prezentujemy najnowszy przegląd krajowej i zagranicznej prasy technicznej.
PRZEGLĄD POLSKIEJ PRASY TECHNICZNEJ NR 11 - 12/2024
GOSPODARKA MATERIAŁOWA I LOGISTYKA
NOWOCZESNE BUDOWNICTWO INŻYNIERYJNE
Jak wygląda sytuacja w Polsce? / Tomasz Marczewski. // Aura.- 2024, nr 11, s. 16-17, sygn. P.III.6660 - fot.1, tab.1.
Rodzaje odnawialnych źródeł energii (OZE). Ocena wykorzystania zasobów odnawialnych przy produkcji energii w Polsce; dane dotyczące mocy zainstalowanej OZE w sierpniu 2024 r.
Znów nadeszła wielka woda / Marek Tomaka. // Aura.- 2024, nr 10, s. 2-5, sygn. P.III.6660 - rys. 1 ; fot. 5.
Przyczyny powodzi w południowo-zachodniej Polsce w 2024 r. Zagrożenie osuwiskami na terenach objętych powodzią. Funkcje zbiorników retencyjnych w systemie ochrony przeciwpowodziowej.
Na wewnętrzne zamówienie / Andrzej Glajzer. // Automobilista.- 2024, nr 11, s. 12-15, sygn. P.III.6887 - fot. 7, tab. 1.
Historia prototypu ośmiomiejscowego mikrobusu wycieczkowego zaprojektowanego w FSO w latach 70. XX w. Przykłady niekonwencjonalnych rozwiązań inżynieryjnych zastosowanych w konstrukcji pojazdu. Budowa i dane techniczne mikrobusu.
Trudne lata - trudne decyzje / Paweł Gołebiowski, Katarzyna Pilch. // Automobilista.- 2024, nr 12, s. 12-21, sygn. P.III.6887 - fot. 15, tab. 1.
Historia prototypu polskiego samochodu ciężarowego wysokiej mobilności w terenie Star 1366, zbudowanego na przełomie lat 80. i 90. XX w. przez FSC Star w Starachowicach; konstrukcja i dane techniczne pojazdu.
GOSPODARKA MATERIAŁOWA I LOGISTYKA
Circular economy: Implications for supply chains and logistics management (Gospodarka obiegu zamkniętego : implikacje dla zarządzania łańcuchem dostaw i logistyką) / Katarzyna Nowicka, Paulina Anna Pniewska. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 3, s. 17-24, sygn. P.III.1269 - rys. 2.
Definicje i zasady gospodarki cyrkularnej (gospodarki o obiegu zamkniętym - GOZ). Cele polityki UE dotyczące zrównoważonego rozwoju gospodarki cyrkularnej. Wdrażanie koncepcji GOZ w zarządzaniu procesami logistycznymi i łańcuchem dostaw; przykłady strategii opartych na zasadzie 3R: redukować, ponownie wykorzystywać, poddawać recyklingowi (reduce, reuse, recycle). (Artykuł w jęz. angielskim).
Kompetencje logistyczne w teorii, badaniach i praktyce funkcjonowania łańcuchów dostaw (cz.1) / Agnieszka Skowrońska. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 3, s. 2-16, sygn. P.III.1269 - tab. 4.
Rola i znaczenie kompetencji logistycznych w funkcjonowaniu łańcuchów dostaw. Definicje i rodzaje kompetencji rozpatrywanych z perspektywy przedsiębiorstwa jako ogniwa łańcucha dostaw i łańcucha dostaw jako całości. Pojęcie i obszary kompetencji kadrowych w zakresie logistyki. Rodzaje i poziomy zarządzania kompetencjami łańcucha dostaw.
Legal aspects of mobility of people with special needs (Prawne aspekty mobilności osób ze specjalnymi potrzebami) / Beata Stasiak-Cieślak, Paweł Dziedziak. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 3, s. 25-33, sygn. P.III.1269
Źródła prawa krajowego i międzynarodowego w zakresie transportu i mobilności osób ze specjalnymi potrzebami. Analiza wybranych przepisów prawa dotyczących przewozu osób ze specjalnymi potrzebami środkami transportu drogowego, publicznego i indywidualnego. Prawne aspekty dostosowania miejsc parkowania i wyposażenia pojazdów drogowych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Warunki uzyskania prawa jazdy przez osobę niepełnosprawną. (Artykuł w jęz. angielskim).
Problemy związane z zarządzaniem informacją w mikro- i małych przedsiębiorstwach transportu drogowego towarów / Urszula Ryciuk, Marcin Hajdul. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 3, s. 56-68, sygn. P.III.1269 - rys. 2, tab. 3.
Wpływ uwarunkowań gospodarczych na zmiany w otoczeniu i strategie zarządzania przewoźników drogowych. Zagadnienia organizacji przepływu informacji pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w procesie transportowym. Podsumowanie wyników badań jakościowych dotyczących skuteczności wymiany informacji na poszczególnych etapach realizacji zlecenia transportowego.
Standardy i wytyczne dla systemów automatycznego ważenia pojazdów w ruchu typu HS-WIM / Ewa Twardosz, Michał Karkowski, Tomasz Kamiński. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 3, s. 35-44 , sygn. P.III.1269 - tab. 4.
Architektura i zadania systemów ważenia pojazdów w ruchu - HS-WIM (High Speed Weigh-In-Motion). Wymagania dla HS-WIM dotyczące dokładności ważenia i klasyfikacji pojazdów (COST 232, ISWIM, ASTM E1318-09). Podstawy prawne i zasady funkcjonowania systemu HS-WIM wdrożonego na Węgrzech.
Wyzwania i możliwości zastosowania dronów w logistyce miejskiej / Małgorzata Orłowska, Dawid Orłowski. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 3, s. 69-79, sygn. P.III.1269 - rys. 4.
Cele i zakres stosowania bezzałogowych systemów powietrznych w logistyce w Polsce i na świecie; przykłady specjalnych zadań zrealizowanych z udziałem dronów, m.in. transport krwi, przewozy środków medycznych, wsparcie służb porządku publicznego. Prawne i techniczne uwarunkowania wdrożenia bezzałogowców w logistyce miejskiej. Prognoza rozwoju globalnego rynku dronów cywilnych w latach 2017 - 2026. Obszary wykorzystania dronów w administracji publicznej w Polsce wg Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Bezpieczeństwo budowli hydrotechnicznych piętrzących wodę / Ryszard Piwoński. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 10, s. 50-53, sygn. P.III.6898 - fot. 1, tab. 1.
Rola i funkcje ekonomiczne, społeczne i ekologiczne budowli piętrzących wodę. Regulacje prawne i wytyczne dotyczące oceny stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa obiektów hydrotechnicznych. Metody badań geofizycznych wykorzystywane do oceny stanu technicznego budowli. Cele i zakres modernizacji infrastruktury hydrotechnicznej.
Ograniczone zdolności wykonawców hamulcem dla inwestycji kolejowych? / Bartłomiej Sosna. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 12, s. 52-53, sygn. P.III.6898 - rys. 3.
Analiza zdolności produkcyjnych przedsiębiorstw budowlanych na rynku budownictwa kolejowego w Polsce. Dane statystyczne: wartość produkcji budownictwa kolejowego na tle zaawansowania Krajowego Programu Kolejowego w latach 2015 - 2023; wskaźnik rentowności netto grupy 120 największych wykonawców kolejowych w latach 2012 - 2023; zagregowany portfel zamówień wiodących wykonawców robót kolejowych w latach 2014 - 2023. Prognozy wzrostu nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę kolejową do 2030 r.
Terenowe metody badań podłoża gruntowego / Iwona Dudko. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 12, s. 62-67, sygn. P.III.6898 - rys. 5.
Cele i zakres badań terenowych podłoża gruntowego przeprowadzanych w procesie projektowania obiektu inżynierskiego. Charakterystyka metod i narzędzi badań terenowych: badania geofizyczne, odsłonięcia naturalne, odkrywki, szybiki i wykopy badawcze, wiercenia, badania hydrogeologiczne, sondowania.
Projektowanie obudów segmentowych tuneli drążonych tarczą - analiza przypadku / Monika Mitew-Czajewska, Emilia Roguska. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 10, s. 63-69, sygn. P.III.6898 - rys. 9 ; fot. 3.
Charakterystyka procesu projektowania obudowy segmentowej tunelu w ciągu drogi ekspresowej S19. Lokalizacja i podstawowe założenia inwestycji. Przesłanki wyboru technologii drążenia tunelu metodą tarczową. Projektowanie konstrukcji obudowy segmentowej tunelu (schematy i modele obliczeniowe).
Stacje ładowania pojazdów elektrycznych w garażach / Grzegorz Pióro. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 10, s. 56-62, sygn. P.III.6898 - rys. 3 ; fot. 3 ; tab. 1.
Wymagania dotyczące bezpieczeństwa pożarowego stacji ładowania pojazdów elektrycznych montowanych w garażach podziemnych. Analiza zagrożeń i najczęstsze przyczyny samozapłonu samochodów elektrycznych. Rodzaje zabezpieczeń ograniczających ryzyko wystąpienia pożaru. Zasady i metody gaszenia pożarów samochodów elektrycznych.
Wykorzystanie techniki skanowania georadarem w ocenie stanu technicznego konstrukcji żelbetowej / Kamila Owczarska, Michał Dąbrowski, Rafał Fit. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 11, s. 44-51, sygn. P.III.6898 - rys. 16 ; fot. 1.
Metodologia i rodzaje zastosowań badań georadarowych. Przykłady wykorzystania technologii georadarowej do oceny stanu technicznego obiektów infrastruktury transportowej. Opis badania georadarowego wykonanego na zbrojeniu stropowej płyty żelbetowej w domu jednorodzinnym.
Analiza numeryczna efektu oddziaływania wibroflotacji w sąsiedztwie nabrzeża głębokowodnego / Mateusz Chludziński // Inżynieria i Budownictwo.- 2024, nr 6, s. 467-470, sygn. P.III.231 - rys. 8 ; fot. 1.
Cele i zastosowanie technologii wibroflotacji do zagęszczania pól refulacyjnych stanowiących podłoże pod infrastrukturę portową. Ocena oddziaływania wibroflotacji na obudowę nabrzeża z wykorzystaniem metody analizy numerycznej.
Korozja betonu w odmorskich ścianach portowych budowli hydrotechnicznych / Tomasz Mioduszewski, Aleksandra Maliszewska, Aleksandra Lewandowska, Aleksandra Wawrzyńska. // Inżynieria i Budownictwo.- 2024, nr 6, s. 426-430, sygn. P.III.231 - rys. 2 ; fot. 5.
Czynniki mające wpływ na trwałość konstrukcji hydrotechnicznych w środowisku morskim. Awarie i uszkodzenia budowli powstające wskutek korozji betonu hydrotechnicznego na przykładzie zniszczeń betonowych ścian odmorskich falochronów w portach morskich w Gdyni i w Gdańsku. Opis prac remontowych przeprowadzonych na falochronach.
Proponowane zmiany normalizacyjne w zakresie oceny trwałości betonu / Grzegorz Bajorek, Zbigniew Giergiczny. // Inżynieria i Budownictwo.- 2024, nr 6, s. 384-389, sygn. P.III.231 - rys.1, tab. 9.
Propozycje dotyczące zmiany norm odnoszących się do trwałości konstrukcji betonowych oraz ich powiązania z emisją dwutlenku węgla. Koncepcja trwałości betonu oparta na systemie klas odporności betonu na ekspozycję ERC (Exposure Resistance Classes).
Trwałość pianobetonu - korozja mrozowa pianobetonu / Marta Kadela, Alferd Kukiełka. // Inżynieria i Budownictwo.- 2024, nr 6, s. 418-421, sygn. P.III.231 - rys. 2 ; fot. 1, tab. 1.
Definicja i podstawowe składniki pianobetonu. Wyniki badań wytrzymałości pianobetonu na ściskanie po działaniu mrozu.
Wybrane aspekty projektowania konstrukcji drewnianych i ich połączeń z uwzględnieniem trwałości / Piotr Brodniewicz. // Inżynieria i Budownictwo.- 2024, nr 6, s. 390-394, sygn. P.III.231 - rys. 5 ; fot. 2, tab. 3.
Zasady i zalecenia dotyczące projektowania konstrukcji drewnianych. Czynniki mające wpływ na trwałość konstrukcji drewnianych oraz sposoby zapobiegania awariom; przykład kształtowania połączeń konstrukcji drewniano-żelbetowej budynku badawczo-rozwojowego.
Wojna powietrzna nad Ukrainą. Sierpień 2024 r. / Marcin Strembski. // Lotnictwo.- 2024, nr 10, s. 40-49, sygn. P.III.6640 - rys. 1 ; fot. 27.
Przebieg działań operacyjno-taktycznych lotnictwa w czasie wojny rosyjsko-ukraińskiej w okresie od 1 do 31.08.2024 r. Ataki przeprowadzone z użyciem dronów i pocisków powietrznych oraz straty poniesione przez strony konfliktu; schematyczny przebieg ataku na Ukrainę w nocy z 25 na 26.08.2024 r.
Wojna powietrzna nad Ukrainą. Wrzesień 2024 r. / Marcin Strembski. // Lotnictwo.- 2024, nr 11, s. 22-35, sygn. P.III.6640 - fot. 29.
Przebieg działań operacyjno-taktycznych lotnictwa w czasie wojny rosyjsko-ukraińskiej w okresie od 1 do 30.09.2024 r. Ataki przeprowadzone z użyciem dronów i pocisków lotniczych oraz straty poniesione przez strony konfliktu. Podsumowanie działań ukraińskiej obrony przeciwlotniczej we wrześniu 2024 r. Samoloty bojowe i śmigłowce przekazane Ukrainie przez Francję i Portugalię.
Wojna powietrzna nad Ukrainą. Październik 2024 r. / Marcin Strembski // Lotnictwo.- 2024, nr 12, s. 22-31, sygn. P.III.6640 - rys. 5 ; fot. 19.
Przebieg działań operacyjno-taktycznych lotnictwa w czasie wojny rosyjsko-ukraińskiej w okresie od 1 do 31.10.2024 r. Ataki przeprowadzone z użyciem dronów i pocisków lotniczych oraz straty poniesione przez strony konfliktu; mapa ataków przeprowadzonych na obiekty położone w Rosji oraz statystyka użycia bezzałogowców.
130 lat historii gabionów prowadzi pokolenie ku zrównoważonej przyszłości / Katarzyna Sawicka. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 6, s. 55-58, sygn. P.III.6837 - rys. 2 ; fot. 2.
Geneza i rodzaje konstrukcji gabionowych. Znaczenie i rola gabionów w zrównoważonym rozwoju budownictwa na świecie. Zakres i przykłady zastosowania konstrukcji gabionowych w geotechnice, inżynierii hydrotechnicznej i drogowej oraz ochronie wybrzeży.
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 5, s. 62-65, sygn. P.III.6837 - fot. 6.
Technologia wykonania nawierzchni z betonu cementowego w tunelu TS-04, który jest częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52). Materiały i sprzęt wykorzystane do budowy nawierzchni. Przebieg realizacji inwestycji i etapy układania nawierzchni.
Naprawa nawierzchni betonowych. Wybór materiałów i technologie. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 5, s. 50-52, sygn. P.III.6837 - fot. 1.
Zasady wykonywania napraw nawierzchni betonowych na podstawie Wytycznych utrzymania nawierzchni jezdni i poboczy dróg samorządowych (WR-D-83-3). Rodzaje uszkodzeń nawierzchni oraz kryteria wyboru odpowiedniej technologii naprawy i materiału drogowego. Wymagania dotyczące dokumentacji zapraw stosowanych do naprawy nawierzchni.
Problematyka utrzymania i budowy nawierzchni betonowych / Michał Stawowiak. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 5, s. 37-42, sygn. P.III.6837 - rys. 3 ; fot. 2.
Metody budowy i utrzymania nawierzchni dróg betonowych. Przykłady najczęściej stosowanych zabiegów wzmacniających i technologii naprawy: wzmocnienie nawierzchni za pomocą nowych warstw, stabilizacja ruchomych płyt poprzez zastrzyki, betonowanie w deskowaniach stałych i ślizgowych. Wady i zalety eksploatacji nawierzchni betonowych.
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym / Piotr Bętkowski. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 6, s. 27-35, sygn. P.III.6837 - rys. 1 ; fot. 14.
Przebieg realizacji przebudowy odcinka drogi powiatowej (ul. Wodzisławskiej) w Pawłowicach w woj. śląskim. Wpływ eksploatacji górniczej na deformacje i osiadanie terenu w rejonie inwestycji. Założenia projektowe konstrukcji drogi opracowane z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych oraz oddziaływania czynników górniczych. Problemy techniczne występujące podczas prac budowlanych oraz przykłady zastosowanych rozwiązań inżynieryjnych.
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności / Szymon Węgliński. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 6, s. 36-40, sygn. P.III.6837 - rys. 4 ; fot. 2.
Problematyka oceny warunków gruntowo-wodnych w procesie projektowania nawierzchni drogowych. Wymagania prawne dotyczące parametrów podłoża gruntowego nawierzchni drogi. Metody oceny parametrów nośności i zagęszczenia podłoża. Klasyfikacja grup nośności podłoża gruntowego względem warunków gruntowo-wodnych oraz względem wskaźników CBR i E2.
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów / Michał Stawowiak. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 6, s. 42-46, sygn. P.III.6837 - rys. 1 ; fot. 1.
Metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych związanych z realizacją nasypów i wykopów; przykład zastosowania wzoru Simpsona w celu uproszczenia obliczeń objętości mas ziemnych. Sposoby rozdziału mas ziemnych. Modele matematyczne wykorzystywane w badaniach operacyjnych. Technologie wykonywania wykopów i nasypów. Obiekty stałe i tymczasowe powstające w wyniku prowadzenia robót ziemnych.
Zmiana współczynnika tarcia eksploatowanych nawierzchni drogowych / Maksymilian Łazarowicz, Michał Grzyb. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 6, s. 60-64, sygn. P.III.6837 - rys. 9 ; fot. 1, tab. 3.
Podsumowanie programu badawczego obejmującego zjawisko degradacji współczynnika tarcia nawierzchni w pierwszych latach eksploatacji w odniesieniu do zmian jej makrotekstury oraz wielkości natężenia ruchu. Wyniki badań dotyczących wpływu ruchu pojazdów na właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, przeprowadzonych na odcinku drogi z betonu cementowego w czasie pięciu lat jej eksploatacji (2015 - 2024). Analiza zmian wartości współczynnika tarcia nawierzchni w zależności od rodzaju nawierzchni i sposobu teksturowania.
Drony w sektorze offshore / Michał Ołowski. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 23, s. 20-22, sygn. P.III.6748 - fot. 2.
Zakres i przykłady zastosowania dronów w branży offshore. Możliwości wykorzystania autonomicznych, bezzałogowych statków powietrznych do monitorowania i inspekcji infrastruktury na morzu. Rola i zadania dronów w obsłudze morskich elektrowni wiatrowych. Prawne i techniczne uwarunkowania stosowania dronów w operacjach offshore.
GUS: depresja w gospodarce. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 22, s. 22, sygn. P.III.6748 - rys. 2, tab. 3.
Statystyka przeładunków w polskich portach morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście, Police) ogółem w latach 2023 - 2024 oraz wg grup towarów w 2024 r.: węgiel, ruda, inne masowe, zboże, drewno, drobnica, paliwa płynne. Dane dotyczące ruchu statków w portach w październiku 2024 r.
Na rynku ro-ro / Ilona Urbanyi. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 22, s. 9-12, sygn. P.III.6748 - fot. 2, tab. 2.
Analiza rynku przewozów ro-ro na Morzu Bałtyckim. Najwięksi operatorzy i stan floty statków ro-ro w latach 2023 - 2024. Dane dotyczące obsługi ruchu towarowego ro-ro w latach 2022 - 2023 w wybranych portach bałtyckich: Trelleborg, Travemünde, Kilonia, Helsinki, Rostock, Tallin, Świnoujście. Usługi połączeń żeglugowych ro-ro realizowane z portów morskich w Gdyni i w Świnoujściu.
Nagłe ożywienie na szlaku / Sandra Baniak. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 23, s. 18-20, sygn. P.III.6748 - rys. 2 ; fot. 1.
Trendy i kierunki wzrostu przewozów towarowych trasą Korytarza Środkowego; dane dotyczące wielkości przewozów ładunków masowych i ładunków skonteneryzowanych w latach 2017 - 2024. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju transportu Korytarzem Środkowym między UE a Chinami. Problemy dotyczące stanu infrastruktury kolejowej i ograniczenia przepustowości przejść granicznych w ramach korytarza.
Portowe podsumowania / Grzegorz Bryszewski. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 23, s. 11-12,14, sygn. P.III.6748 - fot. 2, tab. 4.
Statystyka przeładunków ładunków chemicznych w polskich portach morskich w 2024 r. Dane dotyczące wielkości i struktury przeładunków wg grup ładunkowych w portach: Gdynia (2021 - 2024), Gdańsk (2023 - 2024), Szczecin-Świnoujście (2024).
Stabilizacja, spadki i prognozy / Jakub Jankiewicz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 22, s. 23, sygn. P.III.6748 - tab. 1.
Statystyka przeładunków kontenerów w terminalach portowych w październiku 2023 r. i w październiku 2024 r.: Bałtycki Terminal Kontenerowy Gdynia, Gdynia Container Terminal/Hutchinson Ports Gdynia, OT Port Gdynia, DB Port Szczecin.
NOWOCZESNE BUDOWNICTWO INŻYNIERYJNE
Dotkliwe straty w infrastrukturze po wrześniowej powodzi. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 6, s. 16-17, sygn. P.III.6885 - fot. 3.
Uszkodzenia i straty dotyczące infrastruktury spowodowane powodzią w 2024 r. Przewidywane koszty odbudowy infrastruktury, w tym infrastruktury komunikacyjnej.
Kolej dużych prędkości - nowe wyzwania / Sławomir Płyś. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 6, s. 76-80, sygn. P.III.6885 - rys. 20 ; fot. 6.
Zagadnienia projektowania i budowy linii kolejowych dużych prędkości (KDP). Standardy projektowania nowo budowanych linii KDP w Polsce na podstawie "Wytycznych rozpoznania i badań podłoża budowlanego dla inwestycji dużych prędkości" z 2021 r. oraz dokumentu "Szczegółowe warunki techniczne dla infrastruktury kolejowej CPK - wytyczne projektowania". Metody analizy stateczności dynamicznej oraz technika wzmocnienia podłoża KDP. Przykłady zastosowania technologii wibrowymiany do wzmocnienia podłoża pod nasypy kolejowe we Włoszech, Niemczech i Hiszpanii.
Ochrona hydrotechnicznych budowli ziemnych przed bobrami i innymi zwierzętami ryjącymi / Maximilian Kramer. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 6, s. 18-22, sygn. P.III.6885 - rys. 4 ; fot. 4.
Rodzaje uszkodzeń hydrotechnicznych budowli ziemnych powodowanych przez zwierzęta ryjące. Metody i środki ochrony budowli (zapór wodnych, wałów przeciwpowodziowych, grobli i kanałów irygacyjnych) przed działaniem zwierząt. Konstrukcja i instalacja systemów zabezpieczających - siatek i krat ze stali nierdzewnej.
Perspektywa wzrostu po okresie zawirowań - sektor budowlany 2025 / Magdalena Sitek. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 6, s. 38-48, sygn. P.III.6885 - rys. 7 ; fot. 2.
Trendy zmian koniunktury w polskim budownictwie w latach 2022 - 2024; dane statystyczne dotyczące dynamiki produkcji budowlano-montażowej oraz struktury rynku budowlanego. Koszty i bariery rozwoju działalności przedsiębiorstw budowlanych. Źródła i modele finansowania projektów budowlanych. Perspektywy i czynniki wzrostu budownictwa kubaturowego i budownictwa inżynieryjnego w latach 2025 - 2030. Zakres i przykłady stosowania nowoczesnych technologii w budownictwie. Strategie optymalizacji i automatyzacji procesu budowlanego.
W oczekiwaniu na przełom na kolei, którym będzie CPK / Maria Ciupińska. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 6, s. 58-69, sygn. P.III.6885 - rys. 4 ; fot. 18.
Kierunki rozwoju infrastruktury i innowacyjności kolei w Polsce na tle światowych trendów. Projekt budowy połączeń kolei dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Planowane i realizowane inwestycje w zakresie infrastruktury liniowej i przeładunkowej. Przykłady przedsięwzięć inwestycyjnych dotyczących modernizacji transportu kolejowego w Europie, Chinach i USA.
31 targi SMM w Hamburgu, czyli jeszcze więcej dekarbonizacji w żegludze. Tu bije serce branży / Grzegorz Landowski. // Polska na Morzu.- 2024, nr 8, s. 20-27, sygn. P.III.7006 - rys. 1 ; fot. 8.
Sprawozdanie z 31. Międzynarodowych Targów Budowy i Wyposażenia Statków, Maszyn i Technologii Morskich - SMM, które odbyły się w Hamburgu, w dn. 3-6.09.2024 r. Cele polityki UE i IMO w zakresie ograniczenia emisji ze statków morskich. Założenia i proponowane środki realizacji strategii zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych z paliw stosowanych przez żeglugę określone w rozporządzeniu FuelEU Maritime (EU) 2023/1805), które jest częścią pakietu „Gotowi na 55”. Przykłady rozwiązań inżynieryjnych i technologii wspierających efektywność energetyczną i obniżających ślad węglowy statków, przedstawionych na targach SMM, w tym m.in.: napędy wiatrowe, jednostki bezzałogowe, niskoemisyjne paliwa alternatywne, innowacyjne napędy okrętowe.
Niech światło prowadzi bezpiecznie w ciemności i burzy / Ireneusz Gradkowski. // Polska na Morzu.- 2024, nr 8, s. 44-51, sygn. P.III.7006 - rys. 1 ; fot. 11.
Historia latarni morskich na świecie od starożytności do czasów współczesnych. Budowa i funkcje nawigacyjne latarni morskich na przestrzeni wieków. Latarnie morskie działające na Morzu Bałtyckim i na polskim wybrzeżu.
Polskie stocznie w czołówce / Grzegorz Landowski. // Polska na Morzu.- 2024, nr 9, s. 12-19, sygn. P.III.7006 - rys. 11 ; fot. 3.
Wpływ wzrostu globalnej wymiany handlowej na światowy rynek przemysłu okrętowego. Kierunki rozwoju działalności stoczni remontowych i budownictwa okrętowego. Strategia dekarbonizacji żeglugi oraz nowe energooszczędne technologie wykorzystywane w budowie statków towarowych. Dane statystyczne wg stanu na 1.07.2024 r.: ranking stoczni remontowych; liczba projektów remontowych; przegląd technologii energooszczędnych na statkach; liczba statków istniejących oraz zamówionych do budowy z zastosowaniem danej technologii.
Skąd wypływają turbiny do montażu na morzu? / Sławomir Lewandowski. // Polska na Morzu.- 2024, nr 10, s. 22-24, sygn. P.III.7006 - fot. 4.
Działalność i infrastruktura portów instalacyjnych przeznaczonych do obsługi elektrowni wiatrowych na Morzu Bałtyckim. Założenia projektowe i przebieg realizacji budowy portów instalacyjnych w Świnoujściu i w Gdyni. Usługi offshore wind oferowane przez porty Mukran na Rugii i Roenne na Bornholmie.
Titanic - najsłynniejszy statek świata / Mieczysław Amielańczyk. // Polska na Morzu.- 2024, nr 9, s. 28-33, sygn. P.III.7006 - rys. 1 ; fot. 9.
Historia transatlantyka RMS Titanic. Konstrukcja i parametry techniczne statku. Opisy luksusowego wyposażenia pomieszczeń ogólnych i kabin pasażerskich. Dane dotyczące liczby i stanu sprzętu ratowniczego.
Titanic - najsłynniejszy statek świata. Cz. 2 / Mieczysław Amielańczyk. // Polska na Morzu.- 2024, nr 10, s. 44-51, sygn. P.III.7006 - rys. 4 ; fot. 7.
Historia transatlantyka RMS Titanic. Okoliczności i przyczyny katastrofy statku, która miała miejsce w nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 r. Opis przebiegu zdarzenia i charakterystyka uszkodzeń kadłuba statku. Dane dotyczące ofiar katastrofy oraz szacunkowych kosztów utraconego mienia.
Statki do instalacji turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2. Cz. 1. Fred. Olsen Windcarrier / Sławomir Lewandowski. // Polska na Morzu.- 2024, nr 8, s. 10-12, sygn. P.III.7006 - rys. 1 ; fot. 3.
Statki instalacyjne typu "jack-up", które zostaną wykorzystane do instalacji turbin wiatrowych dla Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica. Charakterystyka konstrukcji i parametry samopodnośnych statków "jack-up" firmy Fred. Olsen Windcarrier (Bold Tern, Brave Tern, Blue Tern, Blue Wind).
Statki do instalacji turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2. Cz. 2. Cadeler / Sławomir Lewandowski. // Polska na Morzu.- 2024, nr 9, s. 10-11, sygn. P.III.7006 - fot. 4.
Konstrukcja i wyposażenie statków instalacyjnych przeznaczonych do instalacji turbin wiatrowych dla Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica, eksploatowanych przez firmę Fred. Olsen Windcarrier: Wind Peak, Wind Pace, Wind Orca, Wind Osprey.
AT-5 - nowy polski samolot / Andrzej Kurek. // Przegląd Lotniczy.- 2024, nr 11, s. 30-33, sygn. P.III.6754 - rys. 1 ; fot. 7.
Konstrukcja i dane techniczne samolotu lotnictwa ogólnego AT-5 zaprojektowanego przez Tomasza Antoniewskiego. Relacja z oblotu AT-5, który odbył się w dn. 12.10.2024 r.
Fundusze Europejskie zmieniają polskie drogi. // Przegląd Techniczny.- 2024, nr 9, s. 27-28, sygn. P.III.6476 - rys. 1 ; fot. 1.
Podsumowanie realizacji projektów transportowych współfinansowanych ze środków funduszy europejskich w Polsce od 2007 r. Instrumenty i wysokość wsparcia polskich inwestycji dotyczących transportu w ramach perspektywy finansowej UE na lata: 2007-2013, 2014-2020, 2021-2027.
Raportowanie nie tylko finansowe. Czym jest ESG? // Przegląd Techniczny.- 2024, nr 9, s. 21-23, sygn. P.III.6476 - rys. 1, tab. 1.
Regulacje prawne i zasady dotyczące opracowywania niefinansowych raportów ESG w przedsiębiorstwach. Przykłady wskaźników ESG uwzględniających czynniki środowiskowe, społeczne i zarządcze. Porównanie najpopularniejszych standardów raportowania ESG: GRI (Global Reporting Initiative), SASB (Sustainability Accounting Standards Board), ESRS (European Sustainability Reporting Standards).
Wykorzystanie systemów CAX w projektowaniu układu wydechowego dwusuwowego silnika spalinowego / Wojciech Samul, Dominik Małecki, Patryk Stefański. // Przegląd Techniczny.- 2024, nr 9, s. 16-20, sygn. P.III.6476 - rys. 8 ; fot. 6.
Przykład wykorzystania systemu CAD w projektowaniu układu wydechowego motocyklowego silnika spalinowego. Zastosowanie oprogramowania Solidworks do skanowania 3D układu wydechowego. Ocena wpływu układu wydechowego na moc silnika motocykla; wyniki pomiarów osiągów silnika przeprowadzone na hamowni motocyklowej dla różnych wariantów projektu wydechu.
Dolnośląskie reaktywacje / Przemysław Jezierski. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 11, s. 36-43, sygn. P.III.6809 - fot. 11, tab. 3.
Strategia rewitalizacji sieci kolejowej w województwie dolnośląskim. Plany i realizacja reaktywacji przewozów pasażerskich na dolnośląskich liniach kolejowych w latach 2008 - 2030. Zakres inwestycji infrastrukturalnych finansowanych w ramach programu Kolej Plus.
Kolej lotniskami stoi / Paweł Rydzyński. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 11, s. 44-46, sygn. P.III.6809 - fot. 3.
Organizacja i funkcjonowanie połączeń kolejowych do portów lotniczych w Polsce. Efektywność obsługi lotnisk przez transport kolejowy oraz natężenie ruchu pasażerskiego na poszczególnych trasach.
Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej / Mikołaj Kobryński. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 11, s. 32-34, sygn. P.III.6809 - fot. 2.
Plany uruchomienia połączeń kolejowych do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Projekty modernizacji oraz rozbudowy układu linii kolejowych w rejonie Wejherowa, Lęborka i Łeby; przewidywane koszty i etapy realizacji inwestycji.
Nowy zarząd PKP S.A. miażdży realizację programu inwestycji dworcowych / Jakub Rösler. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 11, s. 48-51, sygn. P.III.6809 - fot. 3.
Ocena realizacji Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016 – 2023. Podsumowanie nakładów inwestycyjnych poniesionych na modernizację budynków dworców kolejowych w ramach programu. Porównanie kosztów i efektywności budowy Innowacyjnych Dworców Systemowych; ocena wpływu inwestycji na jakość obsługi podróżnych i natężenie ruchu pasażerskiego.
Poznań z planami rozwoju sieci tramwajowej / Jakub Rösler. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 11, s. 52-56, sygn. P.III.6809 - rys. 2.
Cele i założenia koncepcji rozbudowy sieci tramwajowej w Poznaniu. Projekty dotyczące budowy nowych linii tramwajowych; schematy przebiegu planowanej trasy tramwajowej na Naramowice (etap II) oraz trasy w rejonie zintegrowanego węzła przesiadkowego "Druskienicka".
W cieniu swojej świetności. Linia Radom - Dęblin / Włodzimierz Winek. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 11, s. 62-64, sygn. P.III.6809 - fot. 3.
Historia budowy Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej od lat 80. XIX w.; etapy realizacji przedsięwzięcia oraz działalność Towarzystwa Drogi Żelaznej Iwanogrodzko-Dąbrowskiej. Współczesne znaczenie transportowe i perspektywy rozwoju linii nr 26 Dęblin - Radom.
Wielka woda na kolei / Michał Szymajda. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 11, s. 30-31, sygn. P.III.6809 - rys. 1.
Szkody spowodowane w infrastrukturze kolejowej przez powódź we wrześniu 2024 r. Ograniczenia w ruchu pociągów PKP Intercity w związku z sytuacją powodziową.
Ecodriving w elektryku? Czemu nie... / Dariusz Piernikarski. // Samochody Specjalne.- 2024, nr 9, s. 58-61, sygn. P.III.6789 - rys. 1 ; fot. 6, tab. 1.
Zasady jazdy ekologicznej (ecodrivingu), która pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, emisję spalin i zużycie pojazdu samochodowego. Metody ograniczenia zużycia energii podczas prowadzenia samochodów ciężarowych z elektrycznym napędem akumulatorowym. Sposoby optymalizacji trasy przejazdu i zwiększenia zasięgu pojazdu elektrycznego. Odzysk energii podczas hamowania regeneracyjnego.
H2 ICE. // Samochody Specjalne.- 2024, nr 6-7-8, s. 34-38, sygn. P.III.6789 - rys. 2 ; fot. 5, tab. 1.
Charakterystyka i efektywność eksploatacji pojazdów samochodowych wyposażonych w silniki spalinowe zasilane wodorem (HICEV - Hydrogen Internal Combustion Engine Vehicle). Porównanie kosztów użytkowania samochodów z silnikiem wysokoprężnym oraz samochodów z silnikami H2 ICE i FCEV. Prognoza dotycząca wzrostu sprzedaży i udziałów rynkowych pojazdów HICEV do 2040 r.
O elektrycznych dostawczakach nieco inaczej / Dariusz Piernikarski. // Samochody Specjalne.- 2024, nr 6-7-8, s. 42-45, sygn. P.III.6789 - rys.4 ; fot. 4.
Czynniki i trendy rozwoju europejskiego rynku lekkich samochodów dostawczych (LCV - Light Commercial Vehicles) wyposażonych w akumulatorowy napęd elektryczny. Liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych z napędem elektrycznym w latach 2019 - 2023. Ocena kosztów i efektywności eksploatacji elektrycznych samochodów dostawczych w porównaniu do pojazdów z napędem spalinowym. Główne segmenty wykorzystania samochodów dostawczych w Europie w 2021 r. oraz prognozowany wzrost do 2030 r.
Rejestracje pojazdów użytkowych po pierwszym półroczu / Dariusz Piernikarski. // Samochody Specjalne.- 2024, nr 6-7-8, s. 8-10, sygn. P.III.6789 - rys. 5.
Dane dotyczące sprzedaży samochodów użytkowych w Polsce w pierwszym półroczu 2024 r. wg rodzaju i marek pojazdów: samochody ciężarowe, samochody dostawcze, autobusy, naczepy i przyczepy samochodowe.
Akcja zima na Lotnisku Chopina / Bartosz Głowacki. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 12, s. 28-31, sygn. P.IV.1741 - fot. 4.
Działania realizowane w zakresie zimowego utrzymania infrastruktury na Lotnisku Chopina w Warszawie; zadania służb lotniskowych oraz metody i sprzęt wykorzystywane do odśnieżania nawierzchni lotniska.
Moja osobista historia PLL LOT 1990 - 2009, cz.II / Marek Serafin. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 11, s. 40-47, sygn. P.IV.1741 - fot. 12.
Historia działalności PLL LOT w latach 1990 - 2009 na podstawie relacji byłego pracownika linii lotniczych. Współpraca PLL LOT z Lufthansą oraz przystąpienie do sojuszu lotniczego Star Alliance. Rozwój oferty przewozowej i siatki międzynarodowych połączeń lotniczych. Inwestycje dotyczące floty samolotów pasażerskich. Problemy związane z rentownością LOT i wzrostem konkurencji ze strony tanich linii lotniczych.
Nowa strategia Lufthansy / Piotr Geise. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 12, s. 50-53, sygn. P.IV.1741 - fot. 5.
Strategia rozwoju działalności przedsiębiorstwa Lufthansa na globalnym rynku lotniczym. Plany przejęcia włoskich linii lotniczych ITA (Italia Transporto Aereo). Kierunki poszerzania oferty przewozowej spółki zależnej Lufthansy - City Airlines.
Projekt budowlany lotniska CPK gotowy. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 11, s. 30-33, sygn. P.IV.1741 - rys. 4.
Założenia projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego: koncepcja architektoniczna lotniska oraz parametry terminala pasażerskiego, stanowisk kontaktowych dla samolotów, budowa dworców kolejowego i autobusowego zintegrowanych z portem lotniczym.
Projekty bezzałogowców transportowych / Tomasz Hypki. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 11, s. 36-39, sygn. P.IV.1741 - fot. 12.
Projekty bezzałogowych samolotów transportowych opracowane przez firmy Air White Wale (W5000), Nautilus (N3.8T Kona) i Dronamics (Black Swan): wyniki przeprowadzonych testów, parametry i bezpieczeństwo eksploatacji bezzałogowców.
170 lat Górnośląskich Kolei Wąskotorowych / Jakub Halor. // Świat Kolei.- 2024, nr 12, s. 40-45, sygn. P.III.6624 - fot. 22.
Sprawozdanie z imprezy jubileuszowej zorganizowanej z okazji 170-lecia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (GKW). Zabytkowe pojazdy kolejowe użytkowane przez GKW.
Cegielnia Gołków - wspomnienie / Michał Zajfert. // Świat Kolei.- 2024, nr 11, s. 46-47, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 8.
Rys historyczny kolei zakładowej obsługującej Cegielnię Gołków w XX w.
Dwupoziomowe stacje w Polsce / Tomasz Rzeczycki. // Świat Kolei.- 2024, nr 11, s. 20-29, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 25.
Rodzaje kolejowych stacji dwupoziomowych ze względu na układ torów. Rys historyczny i architektura dwupoziomowych dworców kolejowych w Polsce: Bytom (1909-1931), Ruda Chebzie (1899-1980), Bytom Bobrek (1872-1937), Radzionków Rojca (1943-1976), Kępno (od 1875 r.), Kostrzyn (od 1874 r.), Gorzów Wielkopolski (od 1914 r.), Kraków Bronowice (od 2020 r.), Kraków Podgórze (od 2017 r.). Schemat sieci kolejowej Śląskiej DOKP wg stanu z 1985 r.
Historia pociągu pancernego "Generał Dowbor-Muśnicki" (2) / Krzysztof Jan Margasiński. // Świat Kolei.- 2024, nr 10, s. 20-28, sygn. P.III.6624 - rys. 10 ; fot. 16
Historia szerokotorowego pociągu pancernego P.P.20 "Generał Dowbor-Muśnicki" wykorzystywanego przez Wojsko Polskie w czasie wojny polsko-bolszewickiej w latach 1919 - 1920. Przebieg działań wojennych i mapa walk na Ukrainie. Skład bojowy i uzbrojenie pociągu; rysunki wagonów pancernych.
Krakowski tramwaj wąskotorowy; cz. 1 - Tabor / Ryszard Stankiewicz. // Świat Kolei.- 2024, nr 11, s. 48-55, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 19.
Historia wąskotorowego transportu tramwajowego w Krakowie w latach 1901 - 1953. Schemat sieci linii tramwaju wąskotorowego wg stanu w 1902 r. Konstrukcja i parametry wąskotorowych wagonów silnikowych (SW) i doczepnych.
Krakowski tramwaj wąskotorowy; cz. 2 - Eksploatacja / Ryszard Stankiewicz. // Świat Kolei.- 2024, nr 12, s. 46-55, sygn. P.III.6624 - rys. 3 ; fot. 17.
Historia wąskotorowego transportu tramwajowego w Krakowie w latach 1901 - 1953. Budowa i rozwój infrastruktury tramwajowej; mapy sieci linii tramwajowych z lat: 1913, 1939, 1952. Przebieg eksploatacji linii tramwajowych oraz organizacja transportu zbiorowego. Okoliczności i przyczyny wypadków z udziałem tramwajów, które miały miejsce w latach 1901 - 1951.
Międzyzdroje / Michał Jerczyński. // Świat Kolei.- 2024, nr 10, s. 42-43, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 4.
Historia dworca kolejowego w Międzyzdrojach: budowa i kolejne etapy modernizacji obiektu w XX w.; plan sytuacyjny stacji Międzyzdroje wg stanu na 1.07.1904 r.
Nowe koncepcje transportu lokalnego na InnoTrans 2024 / Marek Bogusz. // Świat Kolei.- 2024, nr 12, s. 12-16, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 7.
Innowacyjne rozwiązania w zakresie pasażerskiego transportu kolejowego zaprezentowane na Targach InnoTrans 2024 w Berlinie, w dn. 24-27.09.2024 r. Budowa i wyposażenie pojazdów szynowych przeznaczonych do lokalnych przewozów pasażerskich, opracowanych przez konstruktorów niemieckich (FLEXBUS-LR, MONOCAB-OWL) oraz francuskich (TELLi, DRAISY, FLEXY/CARFLEX).
Pionierska kolej Liverpool-Manchester / Paweł Szulc. // Świat Kolei.- 2024, nr 12, s. 17-25, sygn. P.III.6624 - rys. 21 ; fot. 4.
Historia budowy linii kolejowej Liverpool - Manchester oddanej do eksploatacji w 1830 r. Rozwiązania inżynieryjne zastosowane w budowie obiektów infrastruktury, w tym mostu kolejowego Sankey oraz tunelu Wapping. Architektura dworca kolejowego Lime Street w Liverpoolu. Lokomotywy parowe eksploatowane na trasie Liverpool - Manchester.
Pociągi Trans Europ Express (1) / Ryszard Rusak. // Świat Kolei.- 2024, nr 11, s. 30-35, sygn. P.III.6624
Historia luksusowych pociągów Trans Europ Express (TEE) utworzonych w ramach wspólnego projektu kolei europejskich (SNCB, SNCF, DB, FS, CFL, NS, SBB, RENFE). Powołanie i działalność Komisji Trans Europ Express od 1954 r. Organizacja międzynarodowej sieci połączeń TEE w latach 1954 - 1987. Charakterystyka oferty przewozowej i taboru TEE.
Pociągi Trans Europ Express (2) / Ryszard Rusak. // Świat Kolei.- 2024, nr 12, s. 30-37, sygn. P.III.6624 - rys. 2 ; fot. 26, tab. 1.
Historia luksusowych pociągów Trans Europ Express (TEE) utworzonych w ramach wspólnego projektu kolei europejskich (SNCB, SNCF, DB, FS, CFL, NS, SBB, RENFE). Organizacja przewozów pasażerskich kolejami TEE od lat 50. XX w.; mapy międzynarodowej sieci połączeń TEE z 1968 r. i z 1972 r. Przebieg elektryfikacji linii kolejowych. Rozwój oferty przewozowej TEE oraz charakterystyka eksploatowanego taboru.
Polskie wagony pocztowe typu P-VII na kolejach CSD po roku 1945 / Piotr Kilanowski. // Świat Kolei.- 2024, nr 11, s. 36-40, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 10, tab. 1.
Stan taboru wagonów pocztowych eksploatowanych przez PKP w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Historia polskich wagonów typu P-VII przejętych przez koleje czechosłowackie po 1945 r.; plan wnętrza oraz widok ściany bocznej i czołowej wagonu typu P-VII.
Rumunia pod parą - koleje wąskotorowe / Przemysław Bartłomiej Jezierski. // Świat Kolei.- 2024, nr 10, s. 29-35, sygn. P.III.6624 - fot. 21, tab. 1.
Rys historyczny i organizacja kolei wąskotorowych w Rumunii. Charakterystyka tras przebiegu linii wąskotorowych i taboru kolei: Mocăniţă Vasser Valley, Mocăniţă Huţulca, Mocăniţă Sovata, Mocăniţă Câmpeni - Abrud, Mocăniţă Brad - Criţcior, Mocăniţă Sibiu - Agnita. Dane dotyczące oferty połączeń i cen biletów kolei turystycznych w 2024 r.
Tabor szynowy na targach Innotrans 2024 (1) / Dariusz Kalinowski. // Świat Kolei.- 2024, nr 10, s. 12-17, sygn. P.III.6624 - fot. 14.
Sprawozdanie z Międzynarodowych Targów Technologii Transportu InnoTrans 2024 w Berlinie, które odbyły się w dn. 24-27.09.2024 r. Charakterystyka taboru szynowego zaprezentowanego na targach. Oferta polskich wystawców (Pesa Bydgoszcz, Newag, Poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych). Konstrukcja i podstawowe parametry wybranych pojazdów kolejowych i tramwajowych: elektryczne zespoły trakcyjne przystosowane do ruchu dużych prędkości, wagony niskopodłogowe i piętrowe, pojazdy typu tram-train, wagony metra, pociąg ratunkowy, autobus szynowy z napędem akumulatorowym i wodorowym, tabor wąskotorowy.
Tabor szynowy na targach Innotrans 2024 (2) / Dariusz Kalinowski. // Świat Kolei.- 2024, nr 11, s. 12-19, sygn. P.III.6624 - fot. 25
Sprawozdanie z Międzynarodowych Targów Technologii Transportu InnoTrans 2024 w Berlinie, które odbyły się w dn. 24-27.09.2024 r. Charakterystyka taboru szynowego zaprezentowanego na targach. Konstrukcja i podstawowe parametry wybranych pojazdów kolejowych i tramwajowych: elektryczne zespoły trakcyjne przystosowane do ruchu dużych prędkości, lokomotowy dwutrakcyjne, pojazdy autonomiczne, pojazdy z napędem wodorowym, wagony pasażerskie i towarowe, pojazdy specjalne i maszyny robocze.
Tramwaje dwuosiowe w codziennym ruchu na terenie Niemiec / Paweł Korcz. // Świat Kolei.- 2024, nr 10, s. 44-53, sygn. P.III.6624 - rys. 3 ; fot. 18.
Historia i współczesność komunikacji tramwajowej w wybranych miastach niemieckich: Woltersdorf, Bad Schandau, Naumburg; charakterystyka sieci tramwajowych i taboru, w tym obecnie eksploatowanych wagonów dwuosiowych (silnikowych i doczepnych).
Wagony typu 161A spółki Przewozy Regionalne / Andrzej Etmanowicz. // Świat Kolei.- 2024, nr 12, s. 26-29, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 13, tab. 1.
Konstrukcja i parametry wagonów kolejowych typu 161A z wydzielonymi miejscami do przewozu rowerów i dla pasażerów z niepełnosprawnościami, eksploatowanych przez przedsiębiorstwo Przewozy Regionalne sp. z o.o. Wyposażenie techniczne, kolorystyka i oznakowanie wagonów typu 161A.
Zapomniane odgałęzienia kolejki wyrzyskiej (1)/ Sławomir Fedorowicz, Połczyńska Hanna. // Świat Kolei.- 2024, nr 12, s. 38-39, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 5.
Historia linii wyrzyskich kolei wąskotorowych przeznaczonych do obsługi transportu towarowego: linia Małocin Rozgraniczenie - Dębowo, linia Lubaszcz Rozgraniczenie - Lubaszcz, linia Mrozowo - Żelazno Wyrzyskie. Wykaz punktów taryfowych. Mapa odgałęzienia od głównej linii Trzeciewnica - Liszkowo z 1937 r.
Zmiany w infrastrukturze kolejowej od 1 września 2024 r. / Sławomir Fedorowicz. // Świat Kolei.- 2024, nr 10, s. 18-19, sygn. P.III.6624 - fot. 5.
Wykaz nowych przystanków i reaktywowanych połączeń kolejowych wg stanu na 1.09.2024 r.
PRZEGLĄD ZAGRANICZNEJ PRASY TECHNICZNEJ NR 2 2022
CAPA perspective. The China syndrome. (Perspektywy CAPA. Chiński syndrom.) Air Transport World, Dec2021/Jan2022, Vol. 58, Issue 8, s. 14-15, rys. 2,
Artykuł analizuje wpływ surowych ograniczeń podróży z powodu pandemii koronawirusa w Chinach na perspektywy ożywienia rynku regionalnego. Chiny kontynuują swoją strategię „zero tolerancji" z nadal masowo ograniczanym poziomem międzynarodowej przepustowości lotniczej. W związku z tym w przewidywaniach CAPA (działającego od 1990 roku Centre for Aviation, które skupia ponad 100 specjalistów z całego świata) wzrost w harmonogramach lotów planowanych na kwiecień 2022 r. jest mało prawdopodobny. Dla Azji i reszty świata najbardziej prawdopodobnym scenariuszem do około połowy 2022 r. jest ściśle kontrolowany i ograniczony kontyngent podróżnych z wybranych krajów, którym władze w Chinach przyznają niski stopień zagrożenia w rozszerzaniu pandemii.
Sygnatura P.III.6495
CAPA perspective. The green perspective. (Perspektywy CAPA. Zielona perspektywa.) Air Transport World, October 2021, Vol. 58, Issue 7, s. 4-6, rys. 2,
Zagrożeniem dla lotnictwa nie jest COVID – są nim wymogi ochrony środowiska. Podstawą artykułu jest raport CAPA i Envest Global zatytułowany Airline Sustainability Benchmarking Report 2021 (dostępny pośród publikacji badawczych CAPA – https://centreforaviation.com/analysis/research-publications). Raport jest pierwszym w branży szczegółowym opracowaniem na temat emisji, porównującym linie lotnicze i ich wyniki w dążeniu do emisji zerowej netto. Ponad 130-stronicowy tekst zawiera analizę porównawczą emisji 52 linii lotniczych za rok 2019 i 2020; przegląd strategii dekarbonizacji globalnych korporacji i wynikających stąd implikacji dla branży oraz perspektywy wymagań inwestorów wobec lotnictwa i zwiększonej presji na zarządy linii lotniczych. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, linie lotnicze są pod presją, by ograniczyć emisję spalin poprzez stosowanie zrównoważonych paliw lotniczych, wydajnych samolotów i systemów napędowych itd. Są to kosztowne rozwiązania w każdym momencie, a tym bardziej po wprowadzeniu ograniczeń podczas epidemii COVID, gdy linie lotnicze odnotowują rekordowe straty. Jednak koszt braku działania jest jeszcze wyższy. Z raportu wynika, że obecnie 25 największych linii lotniczych odpowiada za 55% emisji przemysłowych substancji całego lotnictwa. Te linie, które będą w stanie wyróżnić się pod względem dekarbonizacji, uzyskają lepsze możliwości w staraniu o przyszłe udziały w rynku lotniczym.
Sygnatura P.III.6495
Burroughs David: Connecting Europe Express highlights capabilities and shortcomings of rail. (Connecting Europe Express uwydatnia możliwości i mankamenty kolei.) International Railway Journal, November 2021, Vol. 61, Issue 11, s. 16-18, fot. 8,
Wjeżdżając do Paryża 7 października 2021 roku, po przebyciu 26 krajów od startu w Lizbonie 2 września, Connecting Europe Express (CEE) zakończył swoją wyjątkową podróż. Po odwołaniu konferencji TEN-T Days w 2020 r. ze względu na pandemię wirusa Covid-19 przejazd CEE stał się sztandarowym wydarzeniem Europejskiego Roku Kolei, pokazującym zdolność kolei do łączenia krajów na całej długości i szerokości Unii Europejskiej. Koordynację powierzono Wspólnocie Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER), a cała operacja wymagała współpracy ponad 40 organizacji. Pociąg o standardowym rozstawie kół, który kursował przez większą część podróży, składał się z wagonu sypialnego Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB), wagonu restauracyjnego Włoskich Kolei Państwowych (FS), wagonu panoramicznego Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB), wagonu z miejscami siedzącymi Niemieckich Kolei (DB), wagonu konferencyjnego Francuskich Kolei Państwowych (SNCF) oraz wagonu wystawowego Węgierskich Kolei Państwowych (MAV). Uzupełnieniem był pociąg o szerokości toru iberyjskiego dostarczony przez Renfe, który kursował na odcinku Lizbona – Madryt – Hendaye, oraz pociąg o szerokości toru 1520 mm dostarczony przez Koleje Litewskie (LTG), który kursował pomiędzy Tallinem, Rygą i Kownem. Wymóg posiadania trzech różnych pociągów podkreśla jedno z głównych wyzwań związanych z eksploatacją transgraniczną w niektórych częściach Europy. W oświadczeniu opublikowanym przez Komisję Europejską i CER przedstawiono wstępne wnioski z tego projektu, m.in. podkreślono potrzebę budowy transgranicznej, nowoczesnej, wysokiej jakości infrastruktury kolejowej, w tym wspólnych działań na rzecz ukończenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, konieczność lepszego zarządzania istniejącą infrastrukturą, w tym zwiększenia zdolności przewozowej dzięki cyfryzacji oraz wdrożeniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), a ponadto konieczność podniesienia atrakcyjności kolei dzięki lepszemu systemowi sprzedaży biletów, obniżeniu kosztów podróży oraz poszerzeniu możliwości szybkiego planowania podróży różnymi środkami transportu.
Sygnatura P.III.2252
Clinnick Richard: Hydrogen: how realistic is it for rail traction? (Wodór: na ile realny jest dla trakcji kolejowej?) International Railway Journal, October 2021, Vol. 61, Issue 10, s. 24-27, fot. 3,
Wodór jest jednym z alternatywnych paliw rozważanych przez kolej w ramach dekarbonizacji. Richard Clinnick analizuje prace prowadzone przez koleje i producentów na całym świecie oraz rozważa obecne ograniczenia we wprowadzaniu tej technologii. Pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany baterią wodorową to Coradia iLint firmy Alstom. Pasażerowie zaczęli podróżować pierwszymi komercyjnie eksploatowanymi pociągami wodorowymi we wrześniu 2018 roku w północnych Niemczech. Producenci rywalizujący z firmą Alstom na rynku europejskim, w tym CAF, Pesa, Siemens i Talgo, obecnie też aktywnie poszukują możliwości opracowania własnych pociągów wodorowych.
Jednym z podstawowych problemów do rozwiązania jest kwestia przechowywania paliwa. Lokomotywy mogłyby otrzymać systemy transportu paliwa wodorowego podobne do używanych przez lokomotywy parowe lub LNG. Jeśli natomiast miałoby się skutecznie zastąpić obecne schematy eksploatacji pojazdów spalinowych potrzeba byłoby znacznie większej liczby punktów tankowania. Kolejnym problemem jest fakt, że wodór nie zawsze jest tak ekologiczny, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka: większość obecnie produkowanego i używanego wodoru to „wodór szary", czyli wysokoemisyjny, pochodzący z paliw kopalnych bez wychwytywania dwutlenku węgla. Niewątpliwie kluczowym pytaniem dotyczącym przyszłego wykorzystania wodoru jest też koszt. Elektryfikacja też jest kosztowna, ale daje wymierne korzyści w zakresie wydajności i niezawodności. Pociągi elektryczne nadal są wyraźnie tańsze niż te, które byłyby zasilane wodorem lub bateriami. W różnych strategiach kolejowych do 2050 roku na całym świecie kładzie się więc silny nacisk na elektryfikację z marginalną rolą baterii i wodoru. Jednak w opinii specjalistów za 29 lat wodór ma szansę stać się jedną z odpowiedzi na wymóg dekarbonizacji, chociaż technologia ta nie jest w pełni opracowana. Jej dopracowanie zależy od decyzji o kontynuacji prac rozwojowych.
Sygnatura P.III.2252
Dayal Raghu: Building better trains in India. (Budowanie lepszych pociągów w Indiach.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 18-22, rys. 4; fot. 5, tab.,
Koleje indyjskie opracowują nową generację wagonów pasażerskich, których celem jest odciągnięcie podróżnych od szybko rozwijających się usług lotniczych i drogowych. Popyt na podróże koleją w Indiach znacznie przewyższa podaż, a w najbliższych latach spodziewany jest znaczny wzrost liczby pasażerów. Kwestię stanu obecnego produkcji taboru kolejowego w Indiach oraz jej perspektywy na przyszłość w oparciu o plan 2021-2024 omawia Raghu Dayal, dyrektor zarządzający Container Corporation of India. Zwraca uwagę, że aż 60% wagonów pasażerskich użytkowanych obecnie przez IR jest zużytych i w związku z tym stopniowo trzeba wycofywać je z ruchu. W warunkach naturalnych Indii istotną rolę w projektowaniu i eksploatacji taboru pasażerskiego ma kwestia klimatyzacji wagonów jeżdżących na długich dystansach.
Sygnatura P.IV.503
Faster timings in prospect with ICNG fleet. (Szybszy czas przejazdu dzięki flocie ICNG.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 24-26, fot. 6, tab.1,
Część floty zespołów trakcyjnych Intercity New Generation, testowanych obecnie przez Koleje Holenderskie, ma zastąpić lokomotywowe zespoły trakcyjne ICRm, używane obecnie w połączeniach Amsterdam – Bruksela przez HSL-Zuid. Wymiana skróci czas podróży o 40 minut. Pozostała część floty 200 km/h będzie wykorzystywana na trasach krajowych. Wprowadzenie do eksploatacji floty ICNG, pierwotnie planowane na 2021 r., jest opóźnione z powodu pandemii Covid-19. Produkcja pociągów ICNG odbywa się w zakładzie ALSTOM w Katowicach, podzespoły pochodzą z wielu krajów świata. I tak np. w składającym się z 8 wagonów zestawie znajduje się 417 siedzeń wytwarzanych w Polsce.
Sygnatura P.IV.503
Newman Lyndon: Lightweight railcar deploys composite components. (Lekki wagon kolejowy wykorzystuje komponenty kompozytowe.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 23, fot. 1,
Brytyjski pojazd demonstracyjny Very Light Rail w szerokim zakresie wykorzystuje elementy kompozytowe w karoserii. Prototyp jest o 40% lżejszy od tradycyjnych pojazdów szynowych o tej samej pojemności. Jest efektem prac badawczych w ramach projektu RVLR (The Revolution Very Light Rail). Pomimo zaawansowanej technologicznie konstrukcji i innowacyjnych materiałów demonstrator RVLR nie jest jedynie pojazdem koncepcyjnym. Z wprowadzeniem go do seryjnej produkcji związane są jednak liczne wyzwania, przede wszystkim związane z automatyzacją procesów wytwórczych dla obniżenia kosztów. Przyspieszenie i zautomatyzowanie wytwarzania karoserii wiąże się m.in. z zastosowaniem wstępnie impregnowanych arkuszy z włókna węglowego. Kwestie te omawia główny inżynier w TRB Lightweight Structures, firmie działającej od 1954 r., która za cel sobie stawia opracowywanie nowatorskich rozwiązań transportowych poprzez innowacje zarówno w dziedzinie materiałoznawstwa, jak i w zakresie procesów produkcyjnych.
Sygnatura P.IV.503
Zelki Benjámin: PRASA revival hangs by a thread. (Odrodzenie sieci PRASA wisi na włosku.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 32-36, rys. 2; fot. 8,
Korespondent Railway Gazette International Benjámin Zelki odwiedził Republikę Południowej Afrykina początku 2022 roku. Kradzież infrastruktury i wandalizm podczas pandemicznego zamknięcia wiosną 2020 roku postawiły południowoafrykańskie koleje pasażerskie w trudnej sytuacji. Przywrócenie usług podmiejskich PRASA (Passenger Rail Agency of South Africa) na obszarze Zachodniego Przylądku (Western Cape) daje pewne nadzieje na przyszłość. Niestety w gęsto zaludnionej, najbardziej gospodarczo rozwiniętej prowincji Gauteng sytuacja nie wygląda dobrze, bardzo wiele tras nadal jest unieruchomionych. PRASA obejmuje sieć połączeń o długości o długości 2300 km. Artykuł koncentruje się na wpływie epidemii, szkodach poniesionych przez koleje PRASA podczas niej oraz na działaniach w Western Cape w celu przywrócenia normalnego ruchu.
Sygnatura P.IV.503
Surrer Thomas: Branchenthema Weltmarkt. (Temat branżowy – światowy rynek.) Seilbahnen International, nr 04/2022, s. 6-7, rys. 2 , tab. 1,
Krótki sumaryczny przegląd raportu sporządzonego przez Laurena Vanata z wyników branży sportów zimowych w sezonie 2020/2021, a więc podczas pandemii koronawirusa. Ów corocznie przygotowywany raport pokazuje niezwykłą skalę zmian, która przewróciły dotychczasowe tradycyjne zestawienia i rankingi. Tylko w 6 na 68 przebadanych krajów (tyle państw dysponuje w pełni wyposażonymi i naśnieżanymi trasami na świeżym powietrzu) zamknięto stoki narciarskie. Największe straty w narciarskim ruchu turystycznym poniosły państwa alpejskie od niepamiętnych czasów znajdujące się na czele rankingów branży (spadek o 78% na podstawie tzw. pierwszych wejść na trasy). Dzięki Chinom region Azji i Pacyfiku zanotował wzrost o 17%, bardzo dobry sezon w USA spowodował awans całej Ameryki o 11%. Dobrze wypadły niektóre kraje Europa Wschodniej, Rumunia i Rosja odnotowały swój najlepszy sezon (Rumunia wzrost o 76%). Polska na tym tle wypadła słabo (spadek o 70%). Najistotniejszą grupą turystów korzystających ze stoków stanowili krajowcy, dalszym zmianom uległ system sprzedaży kart zjazdowych. Całość opracowania (242 strony) dostępna jest pod adresem https://www.vanat.ch/international-report-on-snow-mountain-tourism.
Sygnatura P.III.6466
Göbel Stefan: Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer in Meiningen getestet. (Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer przetestowany w Meiningen.) Stadtverkehr, 11/2021, s. 25-27, fot. 10,
Firma Ikarus, jeden z największych producentów autobusów na świecie (15 tys. rocznie) usiłuje powrócić na niemiecki rynek, tym razem z ofertą pojazdów elektrycznych. W Meiningen, mieście położonym w Turyngii, testowano najnowszy produkt – autobus Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer. Przedstawiciel firmy twierdzi, że węgierski wkład w tym pojeździe wynosi ponad 50%. Wynika to z pionowego schematu produkcji w zakładzie w Székesfehérvár, która nie ogranicza się do karoserii ze stali nierdzewnej (15 lat gwarancji), ale obejmuje również aluminiowe elementy wykończenia wnętrza i nadwozia oraz drzwi. Podwozie jest produkowane przez ZF, hamulce przez Knorr-Bremse, fotel kierowcy, ogrzewanie i klimatyzacja wykonywane są według zachodnioeuropejskich technologii, zaś napęd elektryczny i systemy magazynowania energii pochodzą z Chin. Baterie to produkt firmy CATL, największego w tym sektorze chińskiego producenta. Autobus demonstracyjny posiada w sumie dziesięć baterii litowo-jonowo-fosforanowych. Chłodzony wodą synchroniczny silnik napędowy firmy CRRC znajduje się z tyłu po lewej stronie i napędza tylną oś. Przy pojemności zainstalowanego akumulatorów wynoszącej 314 kWh, autobus może przewozić 85 pasażerów i pokonywać dziennie około 200 km bez ładowania pośredniego z wystarczającą pojemnością resztkową sięgającą 40%. Pierwsze dwa egzemplarze modelu 120e CityPioneer spośród próbnej serii liczącej 20 pojazdów zostały sprzedane na Węgrzech we wrześniu firmie Kaposvári Közlekedési Zrt za 880 tys euro. W Niemczech, autobus jest oferowany przez Trasco Bremen GmbH.
Sygnatura P.III.6466
Koch Günter: Perspektiven des Tram-Train: Mit der Stadtbahn aus der Stadt in die Region. (Perspektywy tramwaju-pociągu: Z lekką koleją z miasta do regionu.) Stadtverkehr, 11/2021, s. 14-23, rys. 5; fot. 9, tab. 7, bibliogr. poz. 11.
Doświadczony planista inż. Günter Koch z Karlsruhe przedstawia kwestie związane z tworzeniem Tram-Train – dwusystemowych systemów lekkiej kolei. Omawia ramy prawne takich rozwiązań oraz szczegółowe zagadnienia techniczne: trasy, punkty zmiany systemu, perony i parametry pojazdów. Przedstawia rozwiązania tego rodzaju w Niemczech i Europie, zarówno te funkcjonujące, jak i planowane. Pionierami w wykorzystaniu lekkich pojazdów szynowych na liniach kolejowych są przedsiębiorstwa transportowe Karlsruhe AVG i VBK.
Sygnatura P.III.6466
Limburg Stefan: 25 Jahre Bus und Service AG Chur. (25 lat przedsiębiorstwa Bus und Service AG Chur.) Stadtverkehr, 12/2021, s. 12-21, rys. 6; fot. 41,
W bogato ilustrowanym artykule w „Stadtverkehr" nr 12/2021 przedstawiono historię i teraźniejszość miejskiej komunikacji autobusowej w Chur. Pierwsza linia autobusowa istniała tu już w 1938 roku. Przedsiębiorstwo garażowo-taksówkowe prowadzone przez Waltera Tribolet-Städeli i Gaudenza Flütscha obsługiwało wówczas połączenia wewnątrz miasta z dworca kolejowego do szpitali. Później liczne inne prywatne firmy obsługiwały miejskie trasy, ale w 1956 roku miasto stało się koncesjonariuszem regulującym zasady komunikacji na swoim obszarze. W latach 70. usługi te przestały być rentowne, a jednocześnie rozwój miasta spowodował, że pojawiły się nowe potrzeby w dziedzinie transportu publicznego. W latach 90. miasto powołało do życia przedsiębiorstwo transportowe zorganizowane w formie spółki akcyjnej. Firma ta nie tylko stworzyła nowoczesną miejską komunikację autobusową, ale była również w stanie wygrywać przetargi, np. na kolejowe usługi zastępcze, a także realizować nowe usługi we współpracy, np. usługę przewozu do lotniska w Zurychu. Spółka Stadtbus Chur AG (SBC AG) została wpisana 13 października 1995 r. do rejestru handlowego kantonu Gryzonia (Graubünden). Jeszcze jako młoda firma wywołała sensację w 1999 roku, kiedy wraz ze swoją spółką zależną Engadin Bus wygrała przetarg na sieć tras wokół St. Moritz z Post-, Telefon- und Telegrafbetriebe (PTT). W czerwcu 2018 roku firma zmieniła nazwę na Bus und Service AG (BuS). Obecnie całość obsługiwanej aglomeracji obejmuje 258,7 km2 powierzchni zamieszkiwanej przez ok. 60 tys. mieszkańców.
Sygnatura P.III.6466
von Mach Stefan, Yang Shan: Alstom-Batterietriebzug kurz vor Aufnahme des Fahrgastverkehrs. (Pociąg z akumulatorowym zespołem trakcyjnym Alstom wkrótce rozpocznie przewozy pasażerskie.) Stadtverkehr, 12/2021, s. 4-11, rys. 7; fot. 15, bibliogr. poz. 21,
Pociąg Alstom z napędem akumulatorowym ma rozpocząć regularne przewozy pasażerskie wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2021 r. W latach 1907-1995 w niemieckiej sieci kolejowej zawsze jeździły elektryczne pociągi, które mogły poruszać się po niezelektryfikowanych liniach. Ostatnie z nich zostały zbudowane w 1965 roku i zastąpione 30 lat później, głównie przez wagony spalinowe. W czasach debat o ochronie klimatu zmieniły się priorytety i obecnie przewiduje się, że pociągi zasilane bateriami mają przed sobą wielką przyszłość. W 2016 roku Bombardier Transportation (obecnie Alstom) i TU Berlin połączyły siły swoich wydziałów eksploatacji i infrastruktury kolejowej oraz mechatroniki, aby opracować nowoczesny pociąg zasilany bateriami. Inicjatywa została sfinansowana przez Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI), a partnerami były NVBW (Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg), BEG (Bayerische Eisenbahn-Gesellschaft) i DB Regio Baden-Württemberg. W 2023 r. na linii Lipsk-Chemnitz na odcinku 80 km ma jeździć jedenaście takich pociągów, czyli na długo przed tym, jak linia ta otrzyma napowietrzne przewody. Akumulatory będą ładowane w punktach końcowych. Ponadto możliwe będzie ładowanie zasobników energii poprzez jazdę wzdłuż przewodu jezdnego oraz odzyskiwanie energii podczas hamowania.
Sygnatura P.III.6466
Ubility Light von Grammer: Sitzen in Bus und Bahn neu gedacht. (Ubility Light od firmy Grammer: siedzenie w pociągach i autobusach na nowo przemyślane.) Stadtverkehr 2021/11, s. 48, fot. 2,
Firma Grammer AG z siedzibą w Ursensollen jest kompleksowym dostawcą foteli dla kierowców i pasażerów do ciężarówek, pociągów, autobusów i pojazdów terenowych. W ramach nowej rodziny produktów Ubility (od kombinacji słów Urban i Mobility) One pojawiły się fotele Ubility Light przeznaczone dla wnętrz pojazdów transportowych o dużym natężeniu ruchu. Charakteryzuje je innowacyjny minimalizm pozwalający na szybką instalację i dający duże możliwości konfiguracji, waga zmniejszona o 60%, zwiększona wytrzymałość, ponadstandardowa żywotność, którą można znacznie przedłużyć poprzez programy renowacji i modernizacji. W efekcie można przewidywać znaczne oszczędności związane z tym projektem w zakresie zużycia surowców, ograniczenia emisji spalin itd. Wytwarzanie modeli z rodziny Ubility One rozpocznie się w 2023 roku w europejskich zakładach firmy.
Sygnatura P.III.6466
Imhof Daniel, Skeledžić Stevan: Erhöhung der Wirksamkeit von Eingangstoren und Fussgängerschutzinseln/ Améliorer l’efficacité des portes d’entrée et des îlots de protection. (Zwiększenie skuteczności bram wjazdowych i wysp chroniących pieszych.) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 12, s. 26-31, rys. 4; fot. 7, bibliogr. poz. 5,
W dzisiejszych czasach bramy wjazdowe i wyspy drogowe są nieodzownymi elementami w budownictwie drogowym. Ich przydatność nie jest jednak powszechnie doceniana. Jeśli te elementy drogi nie są właściwie użyte, ich skuteczność jest ograniczona. Co więcej, zamiast spełniać wymogi bezpieczeństwa na drodze, stają się przeszkodą, która frustruje kierowców albo np. utrudnia odśnieżanie. Jednak przy prawidłowym zastosowaniu reguł planowania i realizacji, bramy wjazdowe i wyspy drogowe przyczyniają się do ograniczenia rzeczywistej prędkości pojazdów, a tym samym do realnego bezpieczeństwa ruchu drogowego. W przestrzeni wymaganej do ich montażu należy wyraźnie oddzielić obszar oznakowany od obszaru wykorzystywanego przez pojazdy. W tym celu należy odpowiednio wykreślić szerokość dróg i ich przebieg oraz zapewnić boczne strefy prześwitu. Trzeba także uwzględnić kwestie konserwacji, w tym także zimowego odśnieżania. Relacjonowane w artykule zasady stosowania tego rodzaju elementów budownictwa drogowego są na nowo opracowywane przez Fachstelle Sicherheit des Tiefbauamts kantonu Zurych. (Wersja francuskojęzyczna - tylko streszczenie.)
Sygnatura P.III.1611
Leeb Rolf: Wie man Strassen zukunftsfähig und wirtschaftlich erhalten und recyclen kann/ Comment entretenir et recycler durablement et économiquement les routes. (Jak długotrwale utrzymywać i ekonomicznie odnawiać drogi) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 11, rys. 43, s. 12-51,
Omówienie pierwszego Dnia Szwajcarskiego poświęconego utrzymaniu i zarządzaniu infrastrukturą (Schweizer Tag zum Erhaltungsmanagement der Infrastrukturen). Spotkanie zostało zorganizowane wspólnie przez redakcję czasopisma „Strasse und Verkehr. Route et Trafic” oraz Berner Fachhochschule (BFH). Wzięło w nim udział 17 prelegentek i prelegentów ze Szwajcarii, Niemiec, Austrii i Francji oraz około 200 uczestników zgromadzonych w Domu Kongresowym w Biel i za pomocą łączy internetowych. Omówienie wystąpień przygotowane zostało przez Rolfa Leeba, redaktora czasopisma. Główne tematy tych wystąpień to różnorodne aspekty planowania konserwacji i optymalizacji finansowej zarządzania utrzymaniem ruchu, zaś w części technicznej prezentowano innowacyjne materiały budowlane, nowe metody badania stanu nawierzchni, udoskonalenia w zakresie recyklingu i omówiono przykłady konkretnych zmian zastosowanych w praktyce.
Sygnatura P.III.1611
Niemann Steffen: Geschwindigkeiten auf Schweizer Strassen./ Vitesses pratiquées sur les routes suisses. (Prędkości na szwajcarskich drogach.) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 12, s. 32-38, rys. 2; fot. 1, bibliogr. poz. 11,
Istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy ryzykiem wypadku a prędkością. Prędkość jest kluczowym wskaźnikiem bezpieczeństwa ruchu drogowego, który w skali międzynarodowej jest uznawany za istotny jego wskaźnik („key performance indicator", „safety performance”). Po raz pierwszy od 10 lat wskaźnik ten został ponownie zmierzony w ramach projektu pilotażowego przeprowadzonego przez szwajcarskie BPA (Bureau de prévention des accidents). Metodologia stosowana do pomiaru wskaźnika była przygotowana w oparciu o zalecenia Europejskiego projektu „SafetyNet". Celem tego projektu pilotażowego było stworzenie metodologicznej podstawy dla przyszłego monitorowania zachowań kierowców pojazdów mechanicznych w zakresie przekraczania prędkości na szwajcarskich drogach. Jego wyniki pokazują, że wiele pojazdów przekracza dopuszczalną prędkość maksymalną, choć skala tego różni się w odniesieniu do poszczególnych zakresów ograniczeń. W związku z tym działania powinny być ukierunkowane przede wszystkim na przestrzeganie ograniczenia prędkości do 50 km/h i 80 km/h. W ich przypadku potencjał prewencyjny jest największy. Nie należy jednak lekceważyć systemu ograniczeń prędkości do 30 km/h: strefy i odcinki 30 km/h są również wykorzystywane w celu zwiększenia bezpieczeństwa drogowego, zwłaszcza w przypadku szczególnie zagrożonych użytkowników dróg (rowerzystów, pieszych, dzieci i osób starszych). Pomiary prędkości będą powtarzane w odstępach czasu, które dopiero zostaną określone przez BPA.
Sygnatura P.III.1611
Auckland’s State Highway 20B. Bringing savings to a major road project. (Auckland’s State Highway 20B. Wprowadzanie oszczędności do dużego projektu drogowego.) World Highways, November/December 2021, s. 16-20, fot. 15,
Połączenie między każdym większym miastem a jego lotniskiem jest bardzo ważne. W Auckland, w Nowej Zelandii, State Highway 20B łączy 1,6-milionowe miasto z resztą kraju i międzynarodowym lotniskiem i jest jedną z zaledwie dwóch dróg tam prowadzących. Międzynarodowe lotnisko w Auckland jest największym i najbardziej ruchliwym portem lotniczym w Nowej Zelandii. Znajduje się w pobliżu przedmieść Mangere, około 21 km od centrum Auckland. Jest to jedno z dwóch lotnisk w całej Nowej Zelandii zdolnych do obsługi dużych samolotów, takich jak Airbus A380. Obsługuje większość międzynarodowych lotów w kraju, przed pandemią przybywało tu 21 milionów pasażerów rocznie. W ramach wspólnej inicjatywy rządu i Międzynarodowego Portu Lotniczego w Auckland, Waka Kotahi NZ Transport Agency poprowadziła projekt mający na celu poprawę płynności ruchu na i z lotniska. Zadanie wydawało się proste: modernizacja drogi w z dwoma dodatkowymi pasami przeznaczonymi dla transportu publicznego, a także uzupełnienie jej o wspólną ścieżkę dla osób poruszających się pieszo lub na rowerach. Nie był to jednak zwykły projekt poszerzenia drogi. Na starym szlaku miała powstać zupełnie nowa droga. Od samego początku projekt miał ambitne ramy czasowe – na budowę przeznaczono 19 miesięcy (dwa lata, jedna zima), ponieważ zaplanowane na początek 2021 roku regaty jachtowe America's Cup miały ściągnąć do miasta tysiące gości z całej Nowej Zelandii i świata. Skrócenie terminu o 5 miesięcy było możliwe dzięki zastosowaniu nowych technologii i specjalnej organizacji pracy (m.in. prace w nocy po obu stronach drogi i otwieranie jej na dzień – pomogło w tym ograniczenie ruchu w czasach COVID), co zostało omówione w artykule. Wykonanie okazało się jednak o 30% droższe niż pierwotnie zakładano w budżecie.
Sygnatura P.III.6666
East Afrika’s ‘Silk Road’ Dream in sight. (Marzenie Afriki Wschodniej o „Jedwabnym Szlaku" w zasięgu możliwości.) World Highways, September/October 2021, s. 16-20, rys. 1; fot. 11,
Afryka Wschodnia jest jednym z najszybciej rozwijających się regionów w Afryce Subsaharyjskiej. Wzrost ten jest wspierany przez zwiększające się inwestycje w infrastrukturę. Przy populacji szacowanej na 177 milionów ludzi i jej przyroście w tempie 2,74%, zapotrzebowanie na wydajną infrastrukturę transportową umożliwiającą odpowiedni przepływ towarów i usług oraz mobilność społeczeństw wciąż rośnie – pomimo wyzwań takich jak kryzys COVID-19. W 2005 roku pięć krajów EAC – Kenia, Tanzania, Uganda, Rwanda i Burundi - uruchomiło Unię Celną EAC. Ma ona na celu wspieranie integracji regionalnej i umożliwienie swobodnego handlu towarami i usługami. W związku z tym pojawiła się konieczność stworzenia wysokiej jakości korytarzy transportowych. Sekretariat EAC opracował projekty drogowe niemalże na wzór dawnego „Jedwabnego Szlaku”. Po ich zakończeniu powstanie płynne połączenie drogowe między siedmioma krajami regionu Wielkich Jezior, skutecznie łączące północny korytarz transportowy, który kończy się w stolicy Burundi, Bujumburze, z korytarzem centralnym, który kończy się w Kampali w Ugandzie. Artykuł omawia stan zaawansowania na różnych odcinkach tego ambitnego zamierzenia w poszczególnych krajach. Co istotne, według danych za 2020 rok zmniejszył się procentowy udział Chin w finansowaniu infrastruktury Afryki Wschodniej (z 20,9% do 13,6%). Ów spadek wynika z kilku czynników: zakończenia pierwszych projektów, zwiększenia kontroli fiskalnej i starań o stabilność finansową rządów krajów regionu, a także zwiększenia udziału kapitałów prywatnych w projektach infrastrukturalnych.
Sygnatura P.III.6666
Meet Die Autobahn des Bundes. (Poznaj Die Autobahn des Bundes.) World Highways, November/December 2021, s. 22-23, fot. 1,
Niemieckie autostrady są często uważane za bardzo dobrze zarządzane i stanowią wzór do naśladowania dla innych krajów. Począwszy od stanu nawierzchni, a skończywszy na autostradowych udogodnieniach, Niemcy wiedzą, jak szybko i przyjemnie umożliwić przemieszczanie się z punktu A do punktu B, przy czym główne szlaki drogowe sprawiają wrażenie harmonijnych całości. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że do 2021 roku autostrady w Niemczech nie miały jednej centralnej struktury organizacyjnej. Niemcy, jako republika federalna, mają 16 częściowo suwerennych państw, czyli landów. Przez ponad 60 lat każdy z landów obsługiwał i utrzymywał swój odcinek autostrad krajowych. Ale w 2018 roku zaczęły się zmiany. Przez kolejne trzy lata obowiązki te były stopniowo przekazywane nowej, wspólnej agencji autostradowej – Die Autobahn GmbH des Bundes, czyli po prostu Autobahn z centralą w Berlinie. Do zadań spółki należy planowanie, budowa, eksploatacja, utrzymanie, finansowanie i zarządzanie majątkiem. Obsługuje ona około 13 tys. km autostrad.
Sygnatura P.III.6666
Materiały
PRZEGLĄD PRASY TECHNICZNEJ 11-12.2024Przegląd_Prasy_11-1224.pdf 0.21MB 022022FOREIGNPRESS
022022zagranica.pdf 0.68MB