W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Przegląd prasy

Prezentujemy najnowszy przegląd krajowej i zagranicznej prasy technicznej.

CZASOPISMA ZAGRANICZNE

PRZEGLĄD POLSKIEJ PRASY TECHNICZNEJ NR 06/2024

 

AUTOMOBILISTA

INŻYNIER BUDOWNICTWA

KONTROLA PAŃSTWOWA

LOGISTYKA

MAGAZYN AUTOSTRADY

NAMIARY NA MORZE I HANDEL

NOWOCZESNE BUDOWNICTWO INŻYNIERYJNE

PRZEGLĄD KOMUNIKACYJNY

RYNEK KOLEJOWY

SKRZYDLATA POLSKA

STALOWE SZLAKI

ŚWIAT KOLEI

TRANSPORT MIEJSKI I REGIONALNY

 

 

AUTOMOBILISTA

 

PZInż. "Terespolska" we wrześniu 1939 r. Walka i zagłada. Część 2 / Jan Tarczyński. // Automobilista.- 2024, nr 6, s. 80-87, sygn. P.III.6887 - rys. 2 ; fot. 11.

Historia Państwowych Zakładów Inżynierii (PZInż) utworzonych w 1928 r. w Warszawie, na bazie Centralnych Warsztatów Samochodowych. Schematy: topografia hali produkcyjnej FSOiP (nadwoziownia, warsztat mechaniczny); szkic obiektów PZInż. "Terespolska". Fotografie cywilnych i wojskowych pojazdów marki Fiat: Fiat 508 III, Fiat 508/518, Fiat 621L, Fiat 618, samochód półgąsienicowy - pochodny samochodu Fiat 621L. Ewakuacja i zniszczenie fabryki we wrześniu 1939 r.

 

INŻYNIER BUDOWNICTWA

 

Stan budowli piętrzących w Polsce - cz. I. Zagadnienia problemowe i wyzwania / Krzysztof Radzicki, Maciej Sieinski, Tomisław Gołębiowski, Dagmara Zelaya-Wziątek, Zbigniew Dmitruk. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 6, s. 66-73, sygn. P.III.6898 - rys. 1 ; fot. 1, tab. 4.

Rola i znaczenie budowli piętrzących dla gospodarki wodnej. Zakres i procedury oceny stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli piętrzących. Mapa regionalnych zarządów gospodarki wodnej. Analiza stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa zespołów budowli hydrotechnicznych w Polsce w 2023 r. na podstawie raportu Centrum Technicznej Kontroli Zapór (zapory, obwałowania kanałów, wały przeciwpowodziowe).

 

Trójwymiarowe oznakowanie poziome na sieci drogowej / Przemysław Rokitowski. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 6, s. 74-77, sygn. P.III.6898 - fot. 5.

Historia znaków drogowych i oznakowania poziomego jezdni. Zadania i funkcje trójwymiarowego oznakowania poziomego. Rodzaje znaków trójwymiarowych i ich wpływ na bezpieczeństwo drogowe.

 

KONTROLA PAŃSTWOWA

 

Kryzys ekologiczny na Odrze - spóźnione działania podmiotów publicznych / Iwona Zyman, Janusz Madej. // Kontrola Państwowa.- 2024, nr 2, s. 40-55, sygn. MI-2587 - rys. 2.

Zakres i skutki katastrofy ekologicznej na Odrze w 2022 r. Wyniki kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli, dotyczącej przygotowania i reakcji organów państwa na katastrofę oraz okoliczności, które doprowadziły do kryzysu ekologicznego.

 

LOGISTYKA

 

Czy czeka nas nowy światowy "ład logistyczny"? / Tomasz Janiak. // Logistyka.- 2024, nr 2, s. 8-12, sygn. P.III.4793 - rys. 1 ; fot. 2, tab. 1.

Kierunki i perspektywy transformacji międzynarodowych łańcuchów dostaw. Ocena atrakcyjności i potencjału rynków logistycznych na świecie; ranking logistycznych rynków wschodzących wg stanu w 2024 r.

 

Emisje w logistyce. Część 2. 10 kroków do dekarbonizacji Twojej firmy / Paweł Brzeziński. // Logistyka.- 2024, nr 2, s. 18-24, sygn. P.III.4793 - rys.4.

Cele i etapy wdrażania strategii dekarbonizacji w przedsiębiorstwach. Propozycje działań dotyczących m.in.: wyznaczenia celów redukcji emisji bazowych, dekarbonizacji łańcucha dostaw, przyjęcia zasad gospodarki obiegu zamkniętego, przejścia na energię odnawialną.

 

Komunikacja miejska w warszawskim smart city / Katarzyna Strzegowska, Janusz Mincewicz. // Logistyka.- 2024, nr 2, s. 34-37, sygn. P.III.4793 - fot. 1.

Założenia polityki transportowej dotyczące wdrażania koncepcji inteligentnego miasta w Warszawie (rozmowa z dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego m.st. Warszawy, Katarzyną Strzegowską). Rozwój systemów elektronicznych w komunikacji zbiorowej, w tym m.in. systemu biletowego. Elektryfikacja taboru autobusowego i rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Plan rozbudowy sieci metra.

 

Lotnicze cargo ważną częścią logistycznego łańcucha dostaw / Mariusz Kuczek, Janusz Mincewicz. // Logistyka.- 2024, nr 2, s. 26-33, sygn. P.III.4793 - fot. 4.

Strategia rozwoju usług Portu Lotniczego Katowice w zakresie obsługi przewozów towarowych (rozmowa z ekspertem lotniczego cargo w Górnośląskim Towarzystwie Lotniczym S.A., Mariuszem Kuczkiem). Inwestycje dotyczące rozbudowy lotniskowej infrastruktury cargo. Opinia na temat wpływu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego na rynek transportowy. Trendy wzrostu udziału dostaw e-commerce w przewozach cargo. Rola i znaczenie lotniczego cargo w intermodalnych łańcuchach dostaw.

 

MAGAZYN AUTOSTRADY

 

Analiza wpływu rozdrobnionego szkła odpadowego na właściwości betonu asfaltowego do warstwy ścieralnej / Robert Jurczak. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 3, s. 42-46, sygn. P.III.6837 - fot. 3, tab. 5.

Możliwości i efektywność wykorzystania odpadów szklanych w budowie dróg. Analiza wyników badań laboratoryjnych dotyczących wpływu stosowania rozdrobnionego szkła odpadowego na właściwości betonu asfaltowego. Parametry objętościowe betonu zawierającego rozdrobnione szkło odpadowe oraz odporność na działanie wody i mrozu.

 

Autostradowa nawierzchnia betonowa o niskim śladzie węglowym / Krzysztof Zadrożny, Piotr Molenda. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 3, s. 64-68, sygn. P.III.6837 - rys. 5, tab. 3.

Czynniki powodujące wzrost udziału betonu wykorzystywanego w budownictwie drogowym w globalnej emisji dwutlenku węgla; dane dotyczące udziału betonów warstwy DWB i GWB w śladzie węglowym. Wymagania normatywne dotyczące parametrów nawierzchni z betonu cementowego w Polsce. Rozwiązania mające na celu ograniczenie emisyjności betonu zastosowane podczas budowy odcinka autostrady A2 (obwodnica Siedlec - węzeł "Cicibór").

 

Dobór cyklu sygnalizacyjnego w tymczasowej organizacji ruchu / Marcin Dobek. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 3, s. 70-73, sygn. P.III.6837 - rys. 6 ; fot. 1, tab. 8.

Przebieg procesu doboru optymalnego cyklu sygnalizacji świetlnej na zawężonym odcinku drogi. Dane wyjściowe programu sygnalizacji. Etapy procesu programowania sygnalizacji. Zastosowanie wzoru optymalizującego i symulacja cyklu sygnalizacyjnego.

 

KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 3, s. 30-31, sygn. P.III.6837 - rys. 2, tab. 1.

Cele i zasady finansowania inwestycji drogowych i kolejowych ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Podział środków na poszczególne inicjatywy KPO (dotacje, preferencyjne pożyczki). Projekty inwestycyjne realizowane w obszarze Komponentu E "Zielona, inteligentna mobilność".

 

Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania / Michał Stawowiak. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 3, s. 36-40, sygn. P.III.6837 - fot. 1.

Wpływ sposobu układania warstw mieszanki mineralno-asfaltowej (MMA) na jakość i trwałość nawierzchni. Charakterystyka poszczególnych etapów wbudowywania MMA. Technika wykonania połączeń technologicznych, złączy i krawędzi nawierzchni oraz spoin i połączeń międzywarstwowych.

 

Skąd się biorą wyboje i jak zapobiegać ich powstawaniu? / Michał Gołos. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 3, s. 47-50, sygn. P.III.6837 - fot. 3.

Czynniki powodujące powstawanie wybojów w nawierzchni drogowej. Wpływ warunków atmosferycznych i etapy tworzenia się wybojów. Sposoby zapobiegania powstawaniu wybojów.

 

Sprzęt do wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych / Michał Stawowiak. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 3, s. 58-62, sygn. P.III.6837 - fot. 2.

Budowa i działanie poszczególnych elementów konstrukcji rozkładarek mas mineralno-bitumicznych. Podstawowe parametry rozkładarek. Czynności przygotowawcze przed pracą rozkładarki.

 

NAMIARY NA MORZE I HANDEL

 

Dźwignia portowego rozwoju / Andrzej S. Grzelakowski. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 10, s. 9-11, sygn. P.III.6748

Rola i znaczenie zaplecza jako kluczowego komponentu rynku usług portowych. Wpływ pojemności i potencjału zaplecza na rentowność i konkurencyjność międzynarodową portów morskich. Udział zaplecza tranzytowego w przeładunkach portowych w Polsce.

 

Lotniczy rynek cargo / Kamil Rosiński, Janusz Mincewicz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 11, s. 7-8, sygn. P.III.6748 - fot. 2, tab. 1.

Uwarunkowania i czynniki rozwoju lotniczych przewozów cargo w Polsce (rozmowa z dyrektorem Departamentu Transportu Lotniczego w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, Kamilem Rosińskim). Inwestycje w zakresie infrastruktury do obsługi cargo w portach lotniczych. Dane dotyczące udziału operacji cargo w ruchu lotniczym w latach 2018 - 2023. Perspektywy wzrostu pasażerskiego i towarowego ruchu lotniczego na polskich lotniskach. Przewidywany wpływ budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego na rozwój rynku lotniczego.

 

Lądowe inwestycje offshore / Grzegorz Bryszewski. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 10, s. XXV-XXVIII, sygn. P.III.6748 - rys. 2 ; fot. 2.

Inwestycje lądowe towarzyszące budowie morskich farm wiatrowych w Polsce. Budowa terminali instalacyjnych i baz serwisowych w polskich portach morskich (Świnoujście, Gdańsk, Ustka, Łeba, Darłowo, Kołobrzeg, Władysławowo). (Artykuł w jęz. polskim i angielskim).

 

Offshore nowym wyzwaniem / Kacper Mleczak. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 10, s. XXXV-XXXIX, sygn. P.III.6748

Perspektywy realizacji projektów budowy morskich farm wiatrowych w Polsce. Wymagania i warunki ubezpieczenia elektrowni wiatrowych. Koszty ubezpieczenia na poszczególnych etapach budowy i eksploatacji elektrowni wiatrowych. (Artykuł w jęz. polskim i angielskim).

 

Pierwsza i druga faza realizacji morskich projektów wiatrowych w Polsce. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 10, s. XVI-XVII [nlb.], sygn. P.III.6748 - rys.

Lokalizacje i stan realizacji inwestycji dotyczących budowy morskich elektrowni wiatrowych w Polsce. (Artykuł w jęz. polskim i angielskim).

 

Polska liderem offshore wind? // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 10, s. XXIX-XXXIV, sygn. P.III.6748 - fot. 6.

Perspektywy rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce na tle innych krajów europejskich. Zasady i procedury administracyjno-prawne związane z budową morskich farm wiatrowych. Korzyści zwiększenia udziału lokalnych przedsiębiorstw w inwestycjach dotyczących elektrowni wiatrowych oraz cele maksymalizacji efektywności krajowego łańcucha dostaw. (Artykuł w jęz. polskim i angielskim).

 

Ponadgabaryty na polskich drogach / Anna Majowicz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 11, s. 12-13, sygn. P.III.6748 - fot. 2.

Ocena koniunktury na rynku przewozów ponadgabarytowych w Europie. Plany cyfryzacji systemu zezwoleń na wykonywanie przewozów. Zmiany regulacji prawnych dotyczące usprawnienia transportu ładunków nadnormatywnych w Polsce. Przewidywany wzrost zapotrzebowania na przewozy ponadgabarytowe.

 

Porty Morza Bałtyckiego na fali inwestycyjnej / Sandra Baniak. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 10, s. 15-16, sygn. P.III.6748 - rys. 2 ; fot. 1.

Wpływ morskich farm wiatrowych na rozwój działalności portów morskich. Kierunki dywersyfikacji usług portowych związanych z energetyką wiatrową. Dane dotyczące wielkości przeładunków w największych portach na Morzu Bałtyckim w latach 2021 - 2023: Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście, Kłajpeda, Petersburg, Goteborg, Rostock, Ryga, Primorsk, Aarhus, HaminaKotka, Helsinki.

 

Rośnie inflacja, spada optymizm przedsiębiorców. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 10, s. , sygn. P.III.6748 - rys. 3, tab. 2.

Statystyka przeładunków i ruch statków w głównych polskich portach morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście, Police) wg grup towarów i wg terminali w kwietniu 2024 r.

 

Rynek CTV - rozwój oraz przyszłość / Radosław Marciniak. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 11, s. 22-23, sygn. P.III.6748 - fot. 1.

Ewolucja konstrukcji i wyposażenia statków Crew Transfer Vessel (CTV) przeznaczonych do obsługi farm wiatrowych w ostatnich latach. Tendencje wzrostu wielkości statków oraz zmiany w budowie kadłuba, silników i systemów napędowych.

 

Uzbekistan, czyli skarb Azji Środkowej / Kamila Rynkiewicz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 10, s. 13-14, sygn. P.III.6748 - fot. 2.

Uwarunkowania gospodarcze i trendy rozwoju transportu towarowego w Uzbekistanie. Atrakcyjność inwestycyjna Uzbekistanu dla kapitału zagranicznego. Główne kierunki wymiany handlowej i przewozów międzynarodowych; ocena relacji handlowych pomiędzy Polską a Uzbekistanem.

 

W oczekiwaniu na trwały wzrost / Jakub Jankiewicz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 10, s. 25, sygn. P.III.6748 - tab. 1.

Statystyka przeładunków w portowych terminalach kontenerowych w kwietniu 2023 r. i kwietniu 2024 r.: Bałtycki Terminal Kontenerowy Gdynia, Gdynia Container Terminal Hutchinson Ports Gdynia, OT Port Gdynia, DB Port Szczecin.

 

Wiatr od morza. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 10, s. IV-V, sygn. P.III.6748 - fot. 2.

Wpływ wojny rosyjsko-ukraińskiej na politykę energetyczną UE. Cele rozwoju energetyki wiatrowej w Europie. Podsumowanie potencjału energetycznego elektrowni wiatrowych w latach 2022 - 2023 oraz prognozy do 2030 r. (Artykuł w jęz. polskim i angielskim).

 

Wyzwania II fazy / Grzegorz Bryszewski. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 10, s. XVIII-XXI,XXIV , sygn. P.III.6748 - rys. 1 ; fot. 3.

Inwestycje realizowane w ramach tzw. II fazy rozwoju polskiego offshore wind. Plany budowy morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim; tereny przyznane inwestorom w ramach II fazy wsparcie. (Artykuł w jęz. polskim i angielskim).

 

NOWOCZESNE BUDOWNICTWO INŻYNIERYJNE

 

250 mld zł zapisane w programach rządowych na infrastrukturę kolejową / Bartłomiej Sosna. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 3, s. 86-87, sygn. P.III.6885 - rys. 3.

Wielkość nakładów oraz źródła finansowania inwestycji dotyczących infrastruktury kolejowej w Polsce w latach 2024 - 2030. Ocena potencjału i zdolności produkcyjnych przedsiębiorstw branży budownictwa kolejowego. Dane statystyczne (wykresy): wskaźnik rentowności netto grupy 120 największych wykonawców kolejowych w Polsce w latach 2012 - 2023; zagregowany portfel zamówień wiodących wykonawców robót kolejowych w latach 2014 - 2023; wartość produkcji budownictwa kolejowego na tle zaawansowania Krajowego Programu Kolejowego w latach 2015 - 2023.

 

Innowacje stałą w budownictwie przyszłości / Magdalena Sitek. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 3, s. 28-38, sygn. P.III.6885 - rys. 13 ; fot. 1.

Trendy i główne obszary rozwoju innowacji w budownictwie na świecie. Założenia koncepcji zrównoważonego budownictwa. Wpływ nowych technologii na poprawę wydajności i produktywności budownictwa. Przykłady zastosowania innowacyjnych rozwiązań w budownictwie: budowa Międzynarodowego Młodzieżowego Centrum Kultury w Nankin (Chiny), inteligentny most I-35W w Minneapolis (USA), inteligentne miasto Masdar (Zjednoczone Emiraty Arabskie), samobieżna autonomiczna wywrotka wykorzystana podczas modernizacji autostrady A14 w Wielkiej Brytanii, stalowy most wydrukowany w technologii 3D w Holandii, system inteligentnego sterowania retencją zbiornikową w Polsce. Szanse i bariery rozwoju innowacyjności w polskich przedsiębiorstwach budowlanych.

 

Kompozytowe ruchome zapory wodne / Andrzej Polniak. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 3, s. 66-67, sygn. P.III.6885 - rys. 1 ; fot. 2.

Przykłady wykorzystania materiałów kompozytowych w budowie jazów na rzekach w Polsce; schemat kompozytowego zamknięcia jazowego z ruchomymi przyczółkami na Narwi (ujęcie wody dla Elektrowni Ostrołęka).

 

Most nad Drawą - technologia montażu mostu na czynnej linii kolejowej / Piotr Olejnik, Przemysław Osowski. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 3, s. 8083, sygn. P.III.6885 - rys. 9 ; fot. 10.

Koncepcja planu rozbiórki i budowy mostu nad Drawą, realizowanego w ramach projektu dostosowania linii kolejowej E59 do ruchu pociągów z prędkością 160 km/h. Pierwotne założenia oraz zmiany technologii montażu mostu; schematy: pierwotna koncepcja technologii wykonania mostu, przekroje podłużny i poprzeczny nowego obiektu, częściowa rozbiórka obiektu, plac montażowy oraz tor do nasuwu podłużnego i poprzecznego.

 

XXVII Europejska Wyprawa Mostowa Szkocja 2022 / Krzysztof Germaniuk. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 3, s. 88-94, sygn. P.III.6885 - fot. 33.

Sprawozdanie z XXVII Europejskiej Wyprawy Mostowej, która odbyła się w Szkocji w dn. 4-12.07.2022 r.; charakterystyka wybranych obiektów mostowych: drogowych, kolejowych, obrotowych, wiszących i podwieszonych.

 

PRZEGLĄD KOMUNIKACYJNY

 

Cyberbezpieczeństwo w transporcie szynowym - wyzwania i rozwiązania, w tym podsumowanie konferencji IT/OT w Transporcie Szynowym / Marek Pawlik. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 1, s. 2-6, sygn. P.III.2234, P.III.2235 - rys. 1.

Zagadnienia bezpieczeństwa cybernetycznego w transporcie szynowym. Bezpieczeństwo funkcjonowania systemów informacyjnych IT i systemów eksploatacyjnych OT. Ochrona taboru i systemów łączności w transporcie przed cyberzagrożeniami. Sprawozdanie z Konferencji Naukowo-Technicznej IT/OT w Transporcie Szynowym 2023, która odbyła się w Warszawie, w dn. 29-31.01.2024 r.

 

Diagnostyka i utrzymanie systemów sterowania ruchem kolejowym na odległość - bezpieczny zdalny dostęp do systemów kluczowych / Radosław Zawierucha, Grzegorz Kuta. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 1, s. 11-16, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - rys. 3.

Regulacje prawne UE w zakresie cyberbezpieczeństwa transportu kolejowego. Założenia projektowe i koncepcja wdrożenia rozwiązań dotyczących diagnostyki i utrzymania systemów sterowania ruchem kolejowym na odległość na polskiej sieci kolejowej. Wymagania bezpieczeństwa dla zdalnego dostępu do systemów sterowania ruchem kolejowym.

 

Forecasting the number of road accidents in Poland by province / Piotr Gorzelanczyk. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 4-5, s. 13-22, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - rys. 21, tab. 3.

Metodologia prognozowania wskaźników wypadkowości z uwzględnieniem danych demograficznych i sezonowości wypadków drogowych. Prognozy dotyczące liczby wypadków drogowych w Polsce w podziale na województwa w latach 2022 - 2024. (Artykuł w jęz. angielskim).

 

Nowe wyzwania w projektowaniu odwodnienia dróg / Stanisław Gaca. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 4-5, s. 28-35, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - rys. 5, tab. 1.

Problemy związane z zapewnieniem sprawnego odprowadzenia wód z jezdni i innych części dróg. Uwarunkowania funkcjonalne, środowiskowe i bezpieczeństwa ruchu wpływające na projektowanie urządzeń odwodnienia dróg. Metodyka wyznaczania objętości wód spływających ze zlewni drogowych. Sposoby odprowadzenia wód ze zlewni drogowych.

 

Nowoczesne podejście do systemów telematycznych na przykładzie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej / Piotr Wulgaris. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 1, s. 7-10, sygn. P.III.2234 - rys. 1; fot. 2.

Zadania i funkcje Centrum Utrzymania i Diagnostyki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) w zakresie monitorowania i diagnostyki systemów telematycznych. Struktura zarządzania i monitoringu systemów telematycznych PKM. Charakterystyka systemów monitoringu sterowania ruchem kolejowym oraz monitoringu wizyjnego.

 

Powszechnie przyjęte rozwiązania - sposób zapewnienia cyberbezpieczeństwa w produkcie / Marek Kuciński, Mariusz Buława. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 1, s. 17-19, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - rys. 6.

Wymagania norm międzynarodowych w zakresie cyberbezpieczeństwa transportu kolejowego. Definicja cyberbezpieczeństwa. Warunki wdrożenia cyfrowego adaptera do urządzeń sterowania ruchem kolejowym – EULYNX.

 

Strefa zamieszkania - po 20 latach eksploatacji / Stanisław Majer. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 4-5, s. 3-12, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - rys. 6 ; fot. 16.

Ocena rezultatów wprowadzenia uspokojenia ruchu w strefie zamieszkania na przedmieściach Wolina. Analiza skuteczności zastosowanych środków uspokojenia ruchu, warunków środowiskowych i stanu bezpieczeństwa po 20 latach funkcjonowania strefy.

 

Urządzenie antypoślizgowe na koła o sprężystych oponach ułatwiające jazdę po oblodzonej nawierzchni drogowej / Witold Paleczek. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 4-5, s. 23-27, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - fot. 14.

Regulacje prawne w zakresie stosowania urządzeń antypoślizgowych zwiększających przyczepność kół. Rodzaje materiałów, z których wykonywane są antypoślizgowe zestawy montażowe. Ocena stanu technicznego i różnice między konstrukcjami łańcuchów antypoślizgowych. Projekt konstrukcji antypoślizgowego zestawu montażowego na koła pojazdów ułatwiającego poruszanie się po oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni. Wyniki prób trakcyjnych prototypów zestawu przeprowadzonych na nawierzchni lodowej. Sposób montażu urządzenia antypoślizgowego metodą "bez zdejmowania koła".

 

Zmiany wynikające z nowego wydania normy PN-EN 50155 oraz ich wpływ na proces oceny i certyfikacji urządzeń elektronicznych / Kamil Białek, Magdalena Kycko, Patryk Wetoszka. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 4-5, s. 36-40, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - rys. 7, tab. 1.

Rola i zadania systemu certyfikacji wyrobów kolejowych w Polsce. Cele i zakres badań laboratoryjnych wyposażenia elektronicznego instalowanego na pojazdach kolejowych przeprowadzanych zgodnie z normą PN-EN 50155:2022-05. Etapy procesu certyfikacji wyrobów oraz działalność certyfikacyjna Ośrodka Jakości i Certyfikacji Instytutu Kolejnictwa.

 

RYNEK KOLEJOWY

 

ComfortJet. Nowa marka czeskich pociągów / Michał Szymajda. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 5, s. 52-55, sygn. P.III.6809 - fot. 4.

Parametry i wyposażenie wagonów pasażerskich ComfortJet wyprodukowanych przez konsorcjum Siemens Mobility-Škoda Transportation dla Kolei Czeskich. Organizacja przestrzeni w wagonach i ułatwienia dla pasażerów zapewniające komfort podróży.

 

Green Line Express. Flagowy pociąg Pakistanu / Przemysław Jezierski. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 5, s. 34-37, sygn. P.III.6809 - fot. 12.

Organizacja przewozów pasażerskich pociągiem Green Line Express na trasie Karachi Cantoment - Margala (Islamabad) w Pakistanie. Charakterystyka oferty przewozowej Kolei Pakistańskich: eksploatowany tabor, wyposażenie wagonów pasażerskich, usługi gastronomiczne, sprzedaż biletów przejazdowych.

 

Kolej w obsłudze polskich portów morskich. Dziś i jutro / Mikołaj Kobryński. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 5, s. 28-32, sygn. P.III.6809 - fot. 2, tab. 3.

Ocena jakości i przepustowości kolejowej infrastruktury dostępowej do polskich portów morskich. Rola transportu kolejowego w obsłudze towarowej portów w Gdańsku i w Gdyni oraz w zespole portowym Szczecinie-Świnoujście; dane dotyczące udziału poszczególnych środków transportu (kolej, transport drogowy, transport wodny śródlądowy, transport rurociągowy) w obsłudze przeładunków w latach 2013 - 2023.

 

Komponent kolejowy CPK wymaga sprawdzenia w modelu ruchu / Andrzej Massel, Roman Czubiński. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 6, s. 36-39, sygn. P.III.6809 - rys. 2 ; fot. 2.

Plany i perspektywy budowy połączeń kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Przesłanki zmiany koncepcji komponentu kolejowego CPK. Projekty linii kolejowych dużych prędkości Y i CMK Północ oraz węzła kolejowego w rejonie CPK. Wyzwania dotyczące integracji kolei dużych prędkości z istniejącą siecią kolejową. Założenia i przewidywana efektywność Horyzontalnego Rozkładu Jazdy. (Rozmowa z dyrektorem Instytutu Kolejnictwa, Andrzejem Masselem).

 

Limited Supervision rozwiąże problemy z bezpieczeństwem. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 6, s. 58-60, sygn. P.III.6809 - fot. 2.

Przewidywane korzyści wdrożenia ETCS w wersji L1 Limited Supervision na sieci kolejowej w Polsce. Wpływ rozwoju interoperacyjności polskiej sieci kolejowej na poziom bezpieczeństwa i usprawnienie przewozów międzynarodowych. Wnioski po konferencji Politechniki Warszawskiej dotyczące wdrożenia ETCS L1 LS.

 

Modyfikacja przytwierdzenia szyn SBW3 pod kątem ergonomii montażu oraz poprawy własności użytkowych / Mariusz Fogtman, Tomasz Felcyn, Izabella Wałkowska. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 6, s. 54-57, sygn. P.III.6809 - rys. 5 ; fot. 1.

Innowacyjne rozwiązania dotyczące usprawnienia systemu przytwierdzenia szyn SBW4. Modyfikacja parametrów rezystancji elektrycznej przytwierdzenia szyn. Wpływ redukcji wagi kotwy żeliwnej na zmniejszenie kosztów produkcji systemu. Przystosowanie SBW4 do możliwego montażu automatycznego.

 

Niekończąca się budowa linii Kutno - Strzałków / Włodzimierz Winek. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 6, s. 66-68, sygn. P.III.6809 - rys.2 ; fot. 2.

Historia budowy linii kolejowej Kutno - Strzałków. Eksploatacja linii w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Pierwszy rozkład jazdy pociągów osobowych na trasie Kutno - Strzałków z 1921 r. Mapa sieci kolejowej (część zachodnia) z 1922 r.

 

Pierwsza linia kolejowa w odrodzonej po 1918 roku Polsce / Włodzimierz Winek. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 5, s. 66-68, sygn. P.III.6809 - fot. 3.

Plany rozbudowy sieci kolejowej opracowane i wdrażane przez Ministerstwo Kolei Żelaznych po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r. Historia projektu i realizacji budowy linii kolejowej Gdynia - Kokoszki (linia nr 235). Ocena znaczenia inwestycji dla polskiego kolejnictwa.

 

PKP Cargo na równi pochyłej / Łukasz Malinowski. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 5, s. 13-17, sygn. P.III.6809 - rys. 6 ; fot. 2.

Podsumowanie wyników działalności przewozowej PKP Cargo w 2023 r. Statystyka przewozów ładunków koleją w Polsce w latach 2012 - 2023 (PKP Cargo i pozostali przewoźnicy). Porównanie danych dotyczących udziału w rynku przewozów towarowych PKP Cargo, PKP LHS i innych przewoźników w 2012 r. i w 2023 r.

 

PKP PLK: Zmiany w planach inwestycyjnych / Roman Czubiński. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 6, s. 34-37, sygn. P.III.6809 - fot. 2.

Plany inwestycyjne dotyczące infrastruktury kolejowej w Polsce. Stan przygotowań do realizacji inwestycji przewidzianych w Krajowym Planie Odbudowy. Organizacja przetargów oraz nakłady inwestycyjne prognozowane w 2024 r. Projekty budowy i modernizacji linii kolejowych. Koncepcja optymalizacji i synchronizacji rozkładów jazdy na trasach łączących największe miasta.

 

Pociągi międzynarodowe po 20 latach obecności Polski w UE - zmarnowany potencjał otwartych granic / Przemysław Jezierski. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 6, s. 16-27, sygn. P.III.6809 - fot. 9, tab. 4.

Analiza międzynarodowych połączeń kolejowych pomiędzy Warszawą a innymi miastami europejskimi. Kierunki i etapy rozwoju oferty przewozów dziennych i nocnych realizowanych pociągami międzynarodowymi z Warszawy i z Pragi do pięciu stolic europejskich (Berlin, Wiedeń, Praga, Budapeszt, Bratysława); dane dotyczące średnich prędkości handlowych pociągów w relacjach międzynarodowych. Porównanie bezpośrednich połączeń sypialnych do europejskich i azjatyckich stolic w 2004 r. i w 2024 r. (Warszawa, Praga, Wiedeń, Bratysława, Budapeszt, Kijów, Berlin, Bruksela, Amsterdam, Zurych, Wilno, Mińsk, Moskwa, Kijów, Kiszyniów, Astana).

 

System ETCS LS w Polsce. Prezes UTK domaga się bezpieczeństwa na całej sieci kolejowej / Ignacy Góra. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 6, s. 62-64, sygn. P.III.6809 - rys. 2.

Ocena stanu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym w Polsce; statystyka zdarzeń SPAD (wypadki i incydenty) w 2023 r. Przewidywane koszty i efektywność wdrożenia ETCS Limited Supervision na polskiej sieci kolejowej. Wpływ systemu ETCS LS na poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.

 

Tramwaj do dworca to priorytet / Michał Bieda, Jakub Rösler. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 5, s. 38-41, sygn. P.III.6809 - fot. 3.

Projekty inwestycyjne dotyczące infrastruktury transportu zbiorowego w Bytomiu (rozmowa z wiceprezydentem Bytomia, Michałem Biedą). Rozwój i modernizacja infrastruktury tramwajowej i kolejowej (linia kolejowa nr 131). Plany budowy węzłów przesiadkowych. Projekt uruchomienia komunikacji minibusowej w śródmieściu Bytomia.

 

Transport intermodalny znów na minusie / Ignacy Góra. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 5, s. 62-64, sygn. P.III.6809 - rys. 4 ; fot. 1.

Podsumowanie wyników działalności kolejowego transportu intermodalnego w Polsce w 2023 r.; dane dotyczące wielkości kolejowych przewozów intermodalnych w latach 2014 - 2023. Liczba licencjonowanych przewoźników wykonujących przewozy w latach 2022 - 2023. Udział PKP LHS w rynku transportu intermodalnego.

 

Warszawa rozpoczyna przygotowania do IV linii metra / Witold Urbanowicz. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 5, s. 48-50, sygn. P.III.6809 - rys. 1 ; fot. 2.

Koncepcja rozbudowy sieci metra w Warszawie; mapa istniejących i projektowanych linii metra. Przebieg prac przedprojektowych dotyczących budowy IV linii metra

 

Warszawa. Zajezdnia Annopol na finiszu. Jest najnowocześniejsza w kraju / Witold Urbanowicz. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 6, s. 51-53, sygn. P.III.6809 - fot. 4.

Przebieg realizacji budowy zajezdni tramwajowej Annopol w Warszawie. Charakterystyka obiektów zaplecza technicznego. Konstrukcja hali obsługi technicznej i hali postojowej.

 

NOWY PRZEMYSŁ

 

Na zakrętach transformacji / Piotr Myszor. // Nowy Przemysł.- 2024, nr 1, s. 48-50, sygn. P.III.6802 - fot. 1.

Ekologiczne trendy na rynku motoryzacyjnym związane ze zrównoważonym rozwojem mobilności. Cele i przesłanki zmniejszenia uciążliwości transportu samochodowego dla środowiska. Koszty i efektywność elektryfikacji transportu. Wnioski dotyczące alternatywnych rozwiązań polityki w zakresie elektromobilności.

 

SKRZYDLATA POLSKA

 

Bezzałogowy system HAASTA / Grzegorz Trzeciak. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 6, s. 34-35, sygn. P.IV.1741 - fot. 3.

Parametry i funkcje bezzałogowego systemu HAASTA, opracowanego przez przedsiębiorstwo Eurotech i Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa. Kierunki rozwoju systemu bezzałogowego statku powietrznego HAASTA oraz możliwości jego wykorzystania w lotnictwie wojskowym i cywilnym.

 

Katastrofa Bella 212 z prezydentem Iranu / Tomasz Hypki. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 6, s. 30-31, sygn. P.IV.1741 - fot. 4.

Okoliczności katastrofy śmigłowca przewożącego prezydenta Iranu, która miała miejsce 19.05.2024 r.

 

Lotnisko na Okęciu ma 90 lat / BG. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 6, s. 20-27, sygn. P.IV.1741 - rys. 2 ; fot. 12.

Historia portu lotniczego na Okęciu w Warszawie. Działalność Centralnego Portu Lotniczego w latach 1934 - 1939 oraz w czasie II wojny światowej. Odbudowa i rozwój portu lotniczego Warszawa-Okęcie po 1945 r.; etapy rozbudowy infrastruktury lotniskowej przeznaczonej do obsługi ruchu pasażerskiego oraz systemów nawigacji. Plany i perspektywy realizacji inwestycji infrastrukturalnych na Lotnisku Chopina do 2029 r.

 

Planowana rozbudowa lotniska Okęcie w 1956 (sugestie radzieckie). // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 6, s. 28-29, sygn. P.IV.1741 - fot. 1.

Ocena i wnioski dotyczące planu rozbudowy lotniska Okęcie przedstawione przez Biuro Urbanistyczne Warszawy (BUW) w 1956 r. Przewidywane koszty i efektywność budowy w strefie podmiejskiej Warszawy nowego portu lotniczego przeznaczonego do obsługi ruchu międzynarodowego; warianty lokalizacji lotniska zaproponowane przez BUW.

 

Półwiecze lotniska Gdańsk-Rębiechowo / Marcin Sigmund. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 6, s. 40-47, sygn. P.IV.1741 - rys. 1 ; fot. 9, tab. 1.

Historia lotniska Gdańsk-Rębiechowo (obecnie Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy). Działalność lotnisk w Rumii i Wrzeszczu w okresie międzywojennym. Odbudowa i funkcjonowanie lotniska we Wrzeszczu po zakończeniu II wojny światowej. Budowa i etapy rozwoju nowego portu lotniczego w Rębiechowie od 1971 r. Statystyka ruchu pasażerskiego i towarowego w porcie lotniczym Gdańsk-Rębiechowo w latach 1975 - 2023.

 

STALOWE SZLAKI

 

110 lat Piaskowni Pyskowice / Grzegorz Radliński. // Stalowe Szlaki.- 2024, nr S1(165), s. 24-31, sygn. P.II.6141. - fot. 12, tab. 3.

Budowa i eksploatacja kolei piaskowych w Pyskowicach od 1913 r. Organizacja i funkcjonowanie kolei piaskowych po II wojnie światowej; dane dotyczące taboru trakcyjnego: parowozy eksploatowane w 1929 r., parowozy na stanie piaskowni w 1954 r., pojazdy trakcyjne na stanie oddziału trakcji Pyskowice w 1971. Współcześnie zachowane w Pyskowicach zabytkowe lokomotywy parowe i spalinowe.

 

Ostatni wagon osobowy typu A-V zachowany w Polsce / Piotr Kilanowski. // Stalowe Szlaki.- 2024, nr S1(165), s. 18-23, sygn. P.II.6141. - rys. 1 ; fot. 9.

Historia czteroosiowych wagonów osobowych o stalowej konstrukcji pudeł typu A-V, produkowanych w warszawskiej wytwórni Lilpop, Rau & Loewenstein. Charakterystyka wyposażenia wagonów A-V. Schemat rozplanowania wagonu pasażerskiego typu A-V serii ABhuxz. Zabytkowe wagony typu A-V na stacjach kolejowych w Kościerzynie oraz wagon 805 994 XXo na stacji Gdynia Port Węglowy.

 

Podróże z Wolfgangiem Schumacherem. Pomorze Zachodnie 1979 cz.2 / Wolfgang Schumacher. // Stalowe Szlaki.- 2024, nr S1(165), s. 2-17, sygn. P.II.6141. - fot. 32.

Fotografie stacji kolejowych (Trąbki, Rąbino, Słonino, Świelino) oraz parowozów eksploatowanych na Pomorzu Zachodnim w latach 70. XX w.: Pt47-27, Pt47-94, Px48-3901, wagon motorowy MBxd1-350.

 

ŚWIAT KOLEI

 

Linia kolejowa Lwów - Sianki - granica państwa / Ryszard Stankiewicz. // Świat Kolei.- 2024, nr 6, s. 18-31, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 29, tab.2.

Etapy budowy i rozwoju linii Lwów - Sambor - Sianki - Użok. Historia i infrastruktura linii w okresie międzywojennym oraz w czasie I i II wojny światowej. Lokalizacja linii Lwów - Sianki na mapie sztabowej z 1935 r. Dane dotyczące stacji i przystanków wg stanu w 1939 r. Przejęcie linii przez wojska sowieckie w 1944 r. Eksploatacja trasy przez Koleje Ukraińskie.

 

Muzealny tramwaj parowy w austriackim Mariazell / Marcin Rechłowicz. // Świat Kolei.- 2024, nr 6, s. 46-51, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 16, tab. 1.

Historia muzealnej linii tramwajowej w Mariazell. Działalność stowarzyszenia Tramwaj Muzealny St. Pölten w zakresie konserwacji i restauracji zabytkowych pojazdów tramwajowych. Eksploatacja i rozwój tramwaju muzealnego; wykaz czynnych pojazdów, wykorzystywanych w kursach tramwaju parowego.

 

Parowozy austro-węgierskich kolei wojskowych na PKP / Krzysztof Zintel, Paweł Tarczyński. // Świat Kolei.- 2024, nr 6, s. 12-17, sygn. P.III.6624 - rys.1 ; fot. 5, tab. 3.

Organizacja administracji kolejowej na okupowanych terenach dawnego Królestwa Polskiego w czasie I wojny światowej. Charakterystyka sieci kolejowej zarządzanej przez austro-węgierskie koleje wojskowe; mapa poglądowa linii c. i k. Północnej Kolei Wojskowej. Konstrukcja i podstawowe parametry parowozów kukHB Nord zbudowanych w Niemczech i eksploatowanych przez PKP: 328 (PKP: Oi101), 860 (PKP: Ti17), 274 (PKP: Tp106), 370 (PKP: Tr 104), 680 (PKP: Tw1), 578 (PKP: Tkp101).

 

Pożegnanie jednostek serii 460 kolei ČD / Ryszard Rusak. // Świat Kolei.- 2024, nr 6, s. 32-37, sygn. P.III.6624 - fot. 18.

Konstrukcja i charakterystyka techniczna elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 460 eksploatowanych przez koleje czeskie: pojazdy pochodzące z lat 70. XX w., jednostki piętrowe, ezt z rodziny RegioPartner w wersji trójczłonowej.

 

Tramwaj konny w Döbeln / Marcin Rechłowicz. // Świat Kolei.- 2024, nr 6, s. 42-45, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 11.

Historia konnej komunikacji tramwajowej w Döbeln od XIX w. Powstanie i eksploatacja linii tramwaju konnego do 1926 r. oraz jej reaktywacja na początku XXI w. Mapa przebiegu linii tramwajów konnych w Döbeln w 1926 r. i w 2023 r.

 

TRANSPORT MIEJSKI I REGIONALNY

 

Analiza oddziaływania ruchu kolejowego na otoczenie w aspekcie potrąceń zwierząt w województwie śląskim / Joanna Dykas, Renata Żochowska. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 5, s. 10-16, sygn. P.III.6550 - rys. 16.

Rodzaje i przyczyny zdarzeń kolejowych z udziałem zwierząt. Analiza struktury potrąceń zwierząt przez pojazdy kolejowe w województwie śląskim w latach 2018 - 2022. Porównanie skuteczności aktywnych i pasywnych metod zapobiegania wypadkom z udziałem zwierząt.

 

Analiza zachowań transportowych mieszkańców gminy Wieliczka i gmin ościennych w dojazdach do Krakowa - część I / Martyna Gondek, Zofia Bryniarska. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 5, s. 17-26, sygn. P.III.6550 - rys. 3, tab. 7.

Organizacja i funkcjonowanie komunikacji zbiorowej w gminie Wieliczka i gminach ościennych. Charakterystyka podsystemów transportu publicznego obsługujących badany obszar: kolej, komunikacja autobusowa, transport lotniczy. Ocena zapotrzebowania na przewozy oraz główne generatory ruchu pasażerskiego w Wieliczce. Analiza społeczno-gospodarczych powiązań Wieliczki i Krakowa w kontekście potrzeb przewozowych; zestawienie odległości i czasów podróży do Krakowa z poszczególnych gmin. Wyniki badań ankietowych dotyczących korzystania przez mieszkańców powiatu wielickiego ze środków transportu publicznego oraz oceny skomunikowania gminy Wieliczka z Krakowem.

 

Automatyzacja ruchu kolejowego / Wiktoria Fortuna. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 6, s. 30-36, sygn. P.III.6550 - rys. 6 ; fot. 6.

Cele i obszary automatyzacji ruchu kolejowego. Wpływ automatyzacji na usprawnienie funkcjonowania transportu kolejowego. Przykłady usług i rozwiązań w zakresie automatyzacji kolei: automatyczna obsługa pociągów (ATO), system zarządzania ruchem pociągów PTC (Positive Train Control), autonomiczne pociągi, wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji w systemach kolejowych, koleje dużych prędkości, ekologiczne rozwiązania w automatyzacji. Wyniki badań opinii pasażerów na temat automatyzacji transportu kolejowego. Dane statystyczne: udział pasażerskiego transportu kolejowego w UE (liczba pasażerów w tys.); liczba wypadków w ruchu kolejowym w UE w latach 2010 - 2020. Mapy: inwestycje kolejowe CPK, linie sieci TGV we Francji.

 

Integracja komunikacji publicznej w miastach średniej wielkości na przykładzie Pruszkowa / Patryk Jurkowski. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 6, s. 8-15, sygn. P.III.6550 - rys. 10 ; fot. 4, tab. 1.

Organizacja i funkcjonowanie miejskiej komunikacji publicznej w Pruszkowie. Organizatorzy transportu zbiorowego. Oferta wspólnych przejazdów ZTM-KM-WKD. Punkty przesiadkowe znajdujące się na terenie miasta. Ocena jakości oferty przewozowej komunikacji zbiorowej na podstawie opinii pasażerów. Statystyka przewozów pasażerskich w latach 2022 - 2023 z podziałem na linie komunikacyjne oraz liczba wozokilometrów wykonywanych przez komunikację miejską w latach 2019 - 2023.

 

Ocena eksploatacyjna wybranej grupy zmodernizowanych wagonów pasażerskich / Katarzyna Belska. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 6, s. 24-29, sygn. P.III.6550 - rys. 7 ; fot. 3, tab. 3.

Metodyka oceny niezawodności taboru na przykładzie zmodernizowanych wagonów pasażerskich eksploatowanych w ruchu dalekobieżnym. Pojęcie i wskaźniki niezawodności. Cele i procedura analizy niezawodności oraz znaczenie jej wyników dla przewoźnika. Charakterystyka techniczna i przeznaczenie analizowanego wagonu pasażerskiego. Proces identyfikacji parametrów eksploatacyjnych wagonu. Opracowanie drzewa niezdatności i wyniki symulacji gotowości technicznej pojazdu.

 

Ocena funkcjonowania pasów ruchu dla rowerów - przypadek Trójmiasta / Katarzyna Cholc, Joanna Wachnicka. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 5, s. 3-9, sygn. P.III.6550 - rys. 16 ; fot. 11.

Wymagania dotyczące przeprowadzania i oznakowania pasów lub kontrapasów rowerowych na jezdni. Ocena organizacji i bezpieczeństwa ruchu w obszarach występowania pasów dla rowerów na terenie Trójmiasta. Analiza zachowań rowerzystów i kierowców na wybranych odcinkach skrzyżowań z wyznaczonymi trasami rowerowymi w Gdańsku i w Gdyni.

 

Ocena wybranych udogodnień dla pasażerów autobusowej komunikacji miejskiej w Poznaniu / Marta Broda. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 6, s. 3-7, sygn. P.III.6550 - rys. 8.

Charakterystyka taboru autobusowego komunikacji miejskiej w Poznaniu. Wyposażenie i rodzaje napędów autobusów eksploatowanych przez MPK Poznań. Ocena stanu taboru i udogodnień oferowanych w pojazdach komunikacji autobusowej na podstawie wyników badań opinii pasażerów.

 

Rozwój technologii napędu wodorowego w przyszłości / Mateusz Szawelski. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 6, s. 16-23, sygn. P.III.6550 - rys. 2, tab. 1.

Rodzaje wodoru i paliw wodorowych oraz ich zastosowanie w transporcie i logistyce. Wpływ technologii produkcji wodoru na środowisko. Główne problemy związane z wykorzystaniem napędów wodorowych, dotyczące m.in.: bezpieczeństwa magazynowania i transportu wodoru, organizacji stacji tankowania, kosztów eksploatacji i zasięgu pojazdów z napędem wodorowym. Przykłady wdrożenia technologii wodorowych w transporcie samochodowym, lotniczym, kolejowym i morskim oraz w intralogistyce.

 

 

 

 

 

 

 

PRZEGLĄD ZAGRANICZNEJ PRASY TECHNICZNEJ NR 2 2022

 

AIR TRANSPORT WORLD

INTERNATIONAL RAILWAY JOURNAL

RAILWAY GAZETTE INTERNATIONAL

SEILBAHNEN INTERNATIONAL

STADTVERKEHR

STRASSE UND VERKEHR

WORLD HIGHWAYS

 

AIR TRANSPORT WORLD

 

CAPA perspective. The China syndrome. (Perspektywy CAPA. Chiński syndrom.) Air Transport World, Dec2021/Jan2022, Vol. 58, Issue 8, s. 14-15, rys. 2,

Artykuł analizuje wpływ surowych ograniczeń podróży z powodu pandemii koronawirusa w Chinach na perspektywy ożywienia rynku regionalnego. Chiny kontynuują swoją strategię „zero tolerancji" z nadal masowo ograniczanym poziomem międzynarodowej przepustowości lotniczej. W związku z tym w przewidywaniach CAPA (działającego od 1990 roku Centre for Aviation, które skupia ponad 100 specjalistów z całego świata) wzrost w harmonogramach lotów planowanych na kwiecień 2022 r. jest mało prawdopodobny. Dla Azji i reszty świata najbardziej prawdopodobnym scenariuszem do około połowy 2022 r. jest ściśle kontrolowany i ograniczony kontyngent podróżnych z wybranych krajów, którym władze w Chinach przyznają niski stopień zagrożenia w rozszerzaniu pandemii.

Sygnatura P.III.6495

 

CAPA perspective. The green perspective. (Perspektywy CAPA. Zielona perspektywa.) Air Transport World, October 2021, Vol. 58, Issue 7, s. 4-6, rys. 2,

Zagrożeniem dla lotnictwa nie jest COVID – są nim wymogi ochrony środowiska. Podstawą artykułu jest raport CAPA i Envest Global zatytułowany Airline Sustainability Benchmarking Report 2021 (dostępny pośród publikacji badawczych CAPA – https://centreforaviation.com/analysis/research-publications). Raport jest pierwszym w branży szczegółowym opracowaniem na temat emisji, porównującym linie lotnicze i ich wyniki w dążeniu do emisji zerowej netto. Ponad 130-stronicowy tekst zawiera analizę  porównawczą emisji 52 linii lotniczych za rok 2019 i 2020; przegląd strategii dekarbonizacji globalnych korporacji i wynikających stąd implikacji dla branży oraz perspektywy wymagań inwestorów wobec lotnictwa i zwiększonej presji na zarządy linii lotniczych. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, linie lotnicze są pod presją, by ograniczyć emisję spalin poprzez stosowanie zrównoważonych paliw lotniczych, wydajnych samolotów i systemów napędowych itd. Są to kosztowne rozwiązania w każdym momencie, a tym bardziej po wprowadzeniu ograniczeń podczas epidemii COVID, gdy linie lotnicze odnotowują rekordowe straty. Jednak koszt braku działania jest jeszcze wyższy. Z raportu wynika, że obecnie 25 największych linii lotniczych odpowiada za 55% emisji przemysłowych substancji całego lotnictwa. Te linie, które będą w stanie wyróżnić się pod względem dekarbonizacji, uzyskają lepsze możliwości w staraniu o przyszłe udziały w rynku lotniczym.

Sygnatura P.III.6495

INTERNATIONAL RAILWAY JOURNAL

 

 

Burroughs David: Connecting Europe Express highlights capabilities and shortcomings of rail. (Connecting Europe Express uwydatnia możliwości i mankamenty kolei.) International Railway Journal, November 2021, Vol. 61, Issue 11, s. 16-18, fot. 8,

Wjeżdżając do Paryża 7 października 2021 roku, po przebyciu 26 krajów od startu w Lizbonie 2 września, Connecting Europe Express (CEE) zakończył swoją wyjątkową podróż. Po odwołaniu konferencji TEN-T Days w 2020 r. ze względu na pandemię wirusa Covid-19 przejazd CEE stał się sztandarowym wydarzeniem Europejskiego Roku Kolei, pokazującym zdolność kolei do łączenia krajów na całej długości i szerokości Unii Europejskiej. Koordynację powierzono Wspólnocie Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER),  a cała operacja wymagała współpracy ponad 40 organizacji. Pociąg o standardowym rozstawie kół, który kursował przez większą część podróży, składał się z wagonu sypialnego Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB), wagonu restauracyjnego Włoskich Kolei Państwowych (FS), wagonu panoramicznego Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB), wagonu z miejscami siedzącymi Niemieckich Kolei (DB), wagonu konferencyjnego Francuskich Kolei Państwowych (SNCF) oraz wagonu wystawowego Węgierskich Kolei Państwowych (MAV). Uzupełnieniem był pociąg o szerokości toru iberyjskiego dostarczony przez Renfe, który kursował na odcinku Lizbona – Madryt – Hendaye, oraz pociąg o szerokości toru 1520 mm dostarczony przez Koleje Litewskie (LTG), który kursował pomiędzy Tallinem, Rygą i Kownem. Wymóg posiadania trzech różnych pociągów podkreśla jedno z głównych wyzwań związanych z eksploatacją transgraniczną w niektórych częściach Europy. W oświadczeniu opublikowanym przez Komisję Europejską i CER przedstawiono wstępne wnioski z tego projektu, m.in. podkreślono potrzebę budowy transgranicznej, nowoczesnej, wysokiej jakości infrastruktury kolejowej, w tym wspólnych działań na rzecz ukończenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, konieczność lepszego zarządzania istniejącą infrastrukturą, w tym zwiększenia zdolności przewozowej dzięki cyfryzacji oraz wdrożeniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), a ponadto konieczność podniesienia atrakcyjności kolei dzięki lepszemu systemowi sprzedaży biletów, obniżeniu kosztów podróży oraz poszerzeniu możliwości szybkiego planowania podróży różnymi środkami transportu.

Sygnatura P.III.2252

 

Clinnick Richard: Hydrogen: how realistic is it for rail traction? (Wodór: na ile realny jest dla trakcji kolejowej?) International Railway Journal, October 2021, Vol. 61, Issue 10, s. 24-27, fot. 3,

Wodór jest jednym z alternatywnych paliw rozważanych przez kolej w ramach dekarbonizacji. Richard Clinnick analizuje prace prowadzone przez koleje i producentów na całym świecie oraz rozważa obecne ograniczenia we wprowadzaniu tej technologii. Pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany baterią wodorową to Coradia iLint firmy Alstom. Pasażerowie zaczęli podróżować pierwszymi komercyjnie eksploatowanymi pociągami wodorowymi we wrześniu 2018 roku w północnych Niemczech. Producenci rywalizujący z firmą Alstom na rynku europejskim, w tym CAF, Pesa, Siemens i Talgo, obecnie też aktywnie poszukują możliwości opracowania własnych pociągów wodorowych.

Jednym z podstawowych problemów do rozwiązania jest kwestia przechowywania paliwa. Lokomotywy mogłyby otrzymać systemy transportu paliwa wodorowego podobne do używanych przez lokomotywy parowe lub LNG. Jeśli natomiast miałoby się skutecznie zastąpić obecne schematy eksploatacji pojazdów spalinowych potrzeba byłoby znacznie większej liczby punktów tankowania. Kolejnym problemem jest fakt, że wodór nie zawsze jest tak ekologiczny, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka: większość obecnie produkowanego i używanego wodoru to „wodór szary", czyli wysokoemisyjny, pochodzący z paliw kopalnych bez wychwytywania dwutlenku węgla. Niewątpliwie kluczowym pytaniem dotyczącym przyszłego wykorzystania wodoru jest też koszt. Elektryfikacja też jest kosztowna, ale daje wymierne korzyści w zakresie wydajności i niezawodności. Pociągi elektryczne nadal są wyraźnie tańsze niż te, które byłyby zasilane wodorem lub bateriami. W różnych strategiach kolejowych do 2050 roku na całym świecie kładzie się więc silny nacisk na elektryfikację z marginalną rolą baterii i wodoru. Jednak w opinii specjalistów za 29 lat wodór ma szansę stać się jedną z odpowiedzi na wymóg dekarbonizacji, chociaż technologia ta nie jest w pełni opracowana. Jej dopracowanie zależy od decyzji o kontynuacji prac rozwojowych.

Sygnatura P.III.2252

 

RAILWAY GAZETTE INTERNATIONAL

 

Dayal Raghu: Building better trains in India. (Budowanie lepszych pociągów w Indiach.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 18-22, rys. 4; fot. 5, tab.,

Koleje indyjskie opracowują nową generację wagonów pasażerskich, których celem jest odciągnięcie podróżnych od szybko rozwijających się usług lotniczych i drogowych. Popyt na podróże koleją w Indiach znacznie przewyższa podaż, a w najbliższych latach spodziewany jest znaczny wzrost liczby pasażerów. Kwestię stanu obecnego produkcji taboru kolejowego w Indiach oraz jej perspektywy na przyszłość w oparciu o plan 2021-2024 omawia Raghu Dayal, dyrektor zarządzający Container Corporation of India. Zwraca uwagę, że aż 60% wagonów pasażerskich użytkowanych obecnie przez IR jest zużytych i w związku z tym stopniowo trzeba wycofywać je z ruchu. W warunkach naturalnych Indii istotną rolę w projektowaniu i eksploatacji taboru pasażerskiego ma kwestia klimatyzacji wagonów jeżdżących na długich dystansach.

Sygnatura P.IV.503

 

Faster timings in prospect with ICNG fleet. (Szybszy czas przejazdu dzięki flocie ICNG.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 24-26, fot. 6, tab.1,

Część floty zespołów trakcyjnych Intercity New Generation, testowanych obecnie przez Koleje Holenderskie, ma zastąpić lokomotywowe zespoły trakcyjne ICRm, używane obecnie w połączeniach Amsterdam – Bruksela przez HSL-Zuid. Wymiana skróci czas podróży o 40 minut. Pozostała część floty 200 km/h będzie wykorzystywana na trasach krajowych. Wprowadzenie do eksploatacji floty ICNG, pierwotnie planowane na 2021 r., jest opóźnione z powodu pandemii Covid-19. Produkcja pociągów ICNG odbywa się w zakładzie ALSTOM w Katowicach, podzespoły pochodzą z wielu krajów świata. I tak np. w składającym się z 8 wagonów zestawie znajduje się 417 siedzeń wytwarzanych w Polsce.

Sygnatura P.IV.503

 

Newman Lyndon: Lightweight railcar deploys composite components. (Lekki wagon kolejowy wykorzystuje komponenty kompozytowe.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 23, fot. 1,

Brytyjski pojazd demonstracyjny Very Light Rail w szerokim zakresie wykorzystuje elementy kompozytowe w karoserii. Prototyp jest o 40% lżejszy od tradycyjnych pojazdów szynowych o tej samej pojemności. Jest efektem prac badawczych w ramach projektu RVLR (The Revolution Very Light Rail). Pomimo zaawansowanej technologicznie konstrukcji i innowacyjnych materiałów demonstrator RVLR nie jest jedynie pojazdem koncepcyjnym. Z wprowadzeniem go do seryjnej produkcji związane są jednak liczne wyzwania, przede wszystkim związane z automatyzacją procesów wytwórczych dla obniżenia kosztów. Przyspieszenie i zautomatyzowanie wytwarzania karoserii wiąże się m.in. z zastosowaniem wstępnie impregnowanych arkuszy z włókna węglowego. Kwestie te omawia główny inżynier w TRB Lightweight Structures, firmie działającej od 1954 r., która za cel sobie stawia opracowywanie nowatorskich rozwiązań transportowych poprzez innowacje zarówno w dziedzinie materiałoznawstwa, jak i w zakresie procesów produkcyjnych.

Sygnatura P.IV.503

 

Zelki Benjámin: PRASA revival hangs by a thread. (Odrodzenie sieci PRASA wisi na włosku.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 32-36, rys. 2; fot. 8,

Korespondent Railway Gazette International Benjámin Zelki odwiedził Republikę Południowej Afrykina początku 2022 roku. Kradzież infrastruktury i wandalizm podczas pandemicznego zamknięcia wiosną 2020 roku postawiły południowoafrykańskie koleje pasażerskie w trudnej sytuacji. Przywrócenie usług podmiejskich PRASA (Passenger Rail Agency of South Africa) na obszarze Zachodniego Przylądku (Western Cape) daje pewne nadzieje na przyszłość. Niestety w gęsto zaludnionej, najbardziej gospodarczo rozwiniętej prowincji Gauteng sytuacja nie wygląda dobrze, bardzo wiele tras nadal jest unieruchomionych. PRASA obejmuje sieć połączeń o długości o długości 2300 km. Artykuł koncentruje się na wpływie epidemii, szkodach poniesionych przez koleje PRASA podczas niej oraz na działaniach w Western Cape w celu przywrócenia normalnego ruchu.

Sygnatura P.IV.503

 

SEILBAHNEN INTERNATIONAL

 

Surrer Thomas: Branchenthema Weltmarkt. (Temat branżowy – światowy rynek.) Seilbahnen International, nr 04/2022, s. 6-7, rys. 2 , tab. 1,

Krótki sumaryczny przegląd raportu sporządzonego przez Laurena Vanata z wyników branży sportów zimowych w sezonie 2020/2021, a więc podczas pandemii koronawirusa. Ów corocznie przygotowywany raport pokazuje niezwykłą skalę zmian, która przewróciły dotychczasowe tradycyjne zestawienia i rankingi. Tylko w 6 na 68 przebadanych krajów (tyle państw dysponuje w pełni wyposażonymi i naśnieżanymi trasami na świeżym powietrzu) zamknięto stoki narciarskie. Największe straty w narciarskim ruchu turystycznym poniosły państwa alpejskie od niepamiętnych czasów znajdujące się na czele rankingów branży (spadek o 78% na podstawie tzw. pierwszych wejść na trasy). Dzięki Chinom region Azji i Pacyfiku zanotował wzrost o 17%, bardzo dobry sezon w USA spowodował awans całej Ameryki o 11%. Dobrze wypadły niektóre kraje Europa Wschodniej, Rumunia i Rosja odnotowały swój najlepszy sezon (Rumunia wzrost o 76%). Polska na tym tle wypadła słabo (spadek o 70%). Najistotniejszą grupą turystów korzystających ze stoków stanowili krajowcy, dalszym zmianom uległ system sprzedaży kart zjazdowych. Całość opracowania (242 strony) dostępna jest pod adresem https://www.vanat.ch/international-report-on-snow-mountain-tourism.

Sygnatura P.III.6466 

    

STADTVERKEHR

 

Göbel Stefan: Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer in Meiningen getestet. (Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer przetestowany w Meiningen.) Stadtverkehr, 11/2021, s. 25-27, fot. 10,

Firma Ikarus, jeden z największych producentów autobusów na świecie (15 tys. rocznie) usiłuje powrócić na niemiecki rynek, tym razem z ofertą pojazdów elektrycznych. W Meiningen, mieście położonym w Turyngii, testowano najnowszy produkt – autobus Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer. Przedstawiciel firmy twierdzi, że węgierski wkład w tym pojeździe wynosi ponad 50%. Wynika to z pionowego schematu produkcji w zakładzie w Székesfehérvár, która nie ogranicza się do karoserii ze stali nierdzewnej (15 lat gwarancji), ale obejmuje również aluminiowe elementy wykończenia wnętrza i nadwozia oraz drzwi. Podwozie jest produkowane przez ZF, hamulce przez Knorr-Bremse, fotel kierowcy, ogrzewanie i klimatyzacja wykonywane są według zachodnioeuropejskich technologii, zaś napęd elektryczny i systemy magazynowania energii pochodzą z Chin. Baterie to produkt firmy CATL, największego w tym sektorze chińskiego producenta. Autobus demonstracyjny posiada w sumie dziesięć baterii litowo-jonowo-fosforanowych. Chłodzony wodą synchroniczny silnik napędowy firmy CRRC znajduje się z tyłu po lewej stronie i napędza tylną oś. Przy pojemności zainstalowanego akumulatorów wynoszącej 314 kWh, autobus może przewozić 85 pasażerów i pokonywać dziennie około 200 km bez ładowania pośredniego z wystarczającą pojemnością resztkową sięgającą 40%. Pierwsze dwa egzemplarze modelu 120e CityPioneer spośród próbnej serii liczącej 20 pojazdów zostały sprzedane na Węgrzech we wrześniu firmie Kaposvári Közlekedési Zrt za 880 tys euro. W Niemczech, autobus jest oferowany przez Trasco Bremen GmbH.

Sygnatura P.III.6466        

Koch Günter: Perspektiven des Tram-Train: Mit der Stadtbahn aus der Stadt in die Region. (Perspektywy tramwaju-pociągu: Z lekką koleją z miasta do regionu.) Stadtverkehr, 11/2021, s. 14-23, rys. 5; fot. 9, tab. 7,  bibliogr. poz. 11.

Doświadczony planista inż. Günter Koch z Karlsruhe przedstawia kwestie związane z tworzeniem Tram-Train – dwusystemowych systemów lekkiej kolei.  Omawia ramy prawne takich rozwiązań oraz szczegółowe zagadnienia techniczne: trasy, punkty zmiany systemu, perony i parametry pojazdów. Przedstawia rozwiązania tego rodzaju w Niemczech i Europie, zarówno te funkcjonujące, jak i planowane. Pionierami w wykorzystaniu lekkich pojazdów szynowych na liniach kolejowych są przedsiębiorstwa transportowe Karlsruhe AVG i VBK.

Sygnatura P.III.6466

 

Limburg Stefan: 25 Jahre Bus und Service AG Chur. (25 lat przedsiębiorstwa Bus und Service AG Chur.) Stadtverkehr, 12/2021, s. 12-21, rys. 6; fot. 41,

W bogato ilustrowanym artykule w „Stadtverkehr" nr 12/2021 przedstawiono historię i teraźniejszość miejskiej komunikacji autobusowej w Chur. Pierwsza linia autobusowa istniała tu już w 1938 roku. Przedsiębiorstwo garażowo-taksówkowe prowadzone przez Waltera Tribolet-Städeli i Gaudenza Flütscha obsługiwało wówczas połączenia wewnątrz miasta z dworca kolejowego do szpitali. Później liczne inne prywatne firmy obsługiwały miejskie trasy, ale w 1956 roku miasto stało się koncesjonariuszem regulującym zasady komunikacji na swoim obszarze. W latach 70. usługi te przestały być rentowne, a jednocześnie rozwój miasta spowodował, że pojawiły się nowe potrzeby w dziedzinie transportu publicznego. W latach 90. miasto powołało do życia przedsiębiorstwo transportowe zorganizowane w formie spółki akcyjnej. Firma ta nie tylko stworzyła nowoczesną miejską komunikację autobusową, ale była również w stanie wygrywać przetargi, np. na kolejowe usługi zastępcze, a także realizować nowe usługi we współpracy, np. usługę przewozu do lotniska w Zurychu.  Spółka Stadtbus Chur AG (SBC AG) została wpisana 13 października 1995 r. do rejestru handlowego kantonu Gryzonia (Graubünden). Jeszcze jako młoda firma wywołała sensację w 1999 roku, kiedy wraz ze swoją spółką zależną Engadin Bus wygrała przetarg na sieć tras wokół St. Moritz z Post-, Telefon- und Telegrafbetriebe (PTT). W czerwcu 2018 roku firma zmieniła nazwę na Bus und Service AG (BuS). Obecnie całość obsługiwanej aglomeracji obejmuje 258,7 km2 powierzchni zamieszkiwanej przez ok. 60 tys. mieszkańców.

Sygnatura P.III.6466        

 

von Mach Stefan, Yang Shan: Alstom-Batterietriebzug kurz vor Aufnahme des Fahrgastverkehrs. (Pociąg z akumulatorowym zespołem trakcyjnym Alstom wkrótce rozpocznie przewozy pasażerskie.) Stadtverkehr, 12/2021, s. 4-11, rys. 7; fot. 15, bibliogr. poz. 21,

Pociąg Alstom z napędem akumulatorowym ma rozpocząć regularne przewozy pasażerskie wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2021 r. W latach 1907-1995 w niemieckiej sieci kolejowej zawsze jeździły elektryczne pociągi, które mogły poruszać się po niezelektryfikowanych liniach. Ostatnie z nich zostały zbudowane w 1965 roku i zastąpione 30 lat później, głównie przez wagony spalinowe. W czasach debat o ochronie klimatu zmieniły się priorytety i obecnie przewiduje się, że pociągi zasilane bateriami mają przed sobą wielką przyszłość. W 2016 roku Bombardier Transportation (obecnie Alstom) i TU Berlin połączyły siły swoich wydziałów eksploatacji i infrastruktury kolejowej oraz mechatroniki, aby opracować nowoczesny pociąg zasilany bateriami. Inicjatywa została sfinansowana przez Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI), a partnerami były NVBW (Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg), BEG (Bayerische Eisenbahn-Gesellschaft) i DB Regio Baden-Württemberg. W 2023 r. na linii Lipsk-Chemnitz na odcinku 80 km ma jeździć jedenaście takich pociągów, czyli na długo przed tym, jak linia ta otrzyma napowietrzne przewody. Akumulatory będą ładowane w punktach końcowych. Ponadto możliwe będzie ładowanie zasobników energii poprzez jazdę wzdłuż przewodu jezdnego oraz odzyskiwanie energii podczas hamowania.

Sygnatura P.III.6466        

 

Ubility Light von Grammer: Sitzen in Bus und Bahn neu gedacht. (Ubility Light od firmy Grammer: siedzenie w pociągach i autobusach na nowo przemyślane.) Stadtverkehr 2021/11, s. 48, fot. 2,

Firma Grammer AG z siedzibą w Ursensollen jest kompleksowym dostawcą foteli dla kierowców i pasażerów do ciężarówek, pociągów, autobusów i pojazdów terenowych. W ramach nowej rodziny produktów Ubility (od kombinacji słów Urban i Mobility) One pojawiły się fotele Ubility Light przeznaczone dla wnętrz pojazdów transportowych o dużym natężeniu ruchu. Charakteryzuje je innowacyjny minimalizm pozwalający na szybką instalację i dający duże możliwości konfiguracji, waga zmniejszona o 60%, zwiększona wytrzymałość, ponadstandardowa żywotność, którą można znacznie przedłużyć poprzez programy renowacji i modernizacji. W efekcie można przewidywać znaczne oszczędności związane z tym projektem w zakresie zużycia surowców, ograniczenia emisji spalin itd. Wytwarzanie modeli z rodziny Ubility One rozpocznie się w 2023 roku w europejskich zakładach firmy.

Sygnatura P.III.6466

 

STRASSE UND VERKEHR

 

Imhof Daniel, Skeledžić Stevan: Erhöhung der Wirksamkeit von Eingangstoren und Fussgängerschutzinseln/ Améliorer l’efficacité des portes d’entrée et des îlots de protection. (Zwiększenie skuteczności bram wjazdowych i wysp chroniących pieszych.) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 12, s. 26-31, rys. 4; fot. 7, bibliogr. poz. 5,

W dzisiejszych czasach bramy wjazdowe i wyspy drogowe są nieodzownymi elementami w budownictwie drogowym. Ich przydatność nie jest jednak powszechnie doceniana. Jeśli te elementy drogi nie są właściwie użyte, ich skuteczność jest ograniczona. Co więcej, zamiast spełniać wymogi bezpieczeństwa na drodze, stają się przeszkodą, która frustruje kierowców albo np. utrudnia odśnieżanie. Jednak przy prawidłowym zastosowaniu reguł planowania i realizacji, bramy wjazdowe i wyspy drogowe przyczyniają się do ograniczenia rzeczywistej prędkości pojazdów, a tym samym do realnego bezpieczeństwa ruchu drogowego. W przestrzeni wymaganej do ich montażu należy wyraźnie oddzielić obszar oznakowany od obszaru wykorzystywanego przez pojazdy. W tym celu należy odpowiednio wykreślić szerokość dróg i ich przebieg oraz zapewnić boczne strefy prześwitu. Trzeba także uwzględnić kwestie konserwacji, w tym także zimowego odśnieżania. Relacjonowane w artykule zasady stosowania tego rodzaju elementów budownictwa drogowego są na nowo opracowywane przez Fachstelle Sicherheit des Tiefbauamts kantonu Zurych. (Wersja francuskojęzyczna - tylko streszczenie.)

Sygnatura P.III.1611 

 

Leeb Rolf: Wie man Strassen zukunftsfähig und wirtschaftlich erhalten und recyclen kann/ Comment entretenir et recycler durablement et économiquement les routes. (Jak długotrwale utrzymywać i ekonomicznie odnawiać drogi) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 11, rys. 43, s. 12-51,

Omówienie pierwszego Dnia Szwajcarskiego poświęconego utrzymaniu i zarządzaniu infrastrukturą (Schweizer Tag zum Erhaltungsmanagement der Infrastrukturen). Spotkanie zostało zorganizowane wspólnie przez redakcję czasopisma „Strasse und Verkehr. Route et Trafic” oraz Berner Fachhochschule (BFH). Wzięło w nim udział 17 prelegentek i prelegentów ze Szwajcarii, Niemiec, Austrii i Francji oraz około 200 uczestników zgromadzonych w Domu Kongresowym w Biel i za pomocą łączy internetowych. Omówienie wystąpień przygotowane zostało przez Rolfa Leeba, redaktora czasopisma. Główne tematy tych wystąpień to różnorodne aspekty planowania konserwacji i optymalizacji finansowej zarządzania utrzymaniem ruchu, zaś w części technicznej prezentowano innowacyjne materiały budowlane, nowe metody badania stanu nawierzchni, udoskonalenia w zakresie recyklingu i omówiono przykłady konkretnych zmian zastosowanych w praktyce.

Sygnatura P.III.1611        

 

Niemann Steffen: Geschwindigkeiten auf Schweizer Strassen./ Vitesses pratiquées sur les routes suisses. (Prędkości na szwajcarskich drogach.) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 12, s. 32-38, rys. 2; fot. 1,  bibliogr. poz. 11,

Istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy ryzykiem wypadku a prędkością. Prędkość jest kluczowym wskaźnikiem bezpieczeństwa ruchu drogowego, który w skali międzynarodowej jest uznawany za istotny jego wskaźnik  („key performance indicator", „safety performance”).  Po raz pierwszy od 10 lat wskaźnik ten został ponownie zmierzony w ramach projektu pilotażowego przeprowadzonego przez szwajcarskie BPA (Bureau de prévention des accidents). Metodologia stosowana do pomiaru wskaźnika była przygotowana w oparciu o zalecenia Europejskiego projektu „SafetyNet". Celem tego projektu pilotażowego było stworzenie metodologicznej podstawy dla przyszłego monitorowania zachowań kierowców pojazdów mechanicznych w zakresie przekraczania prędkości na szwajcarskich drogach. Jego wyniki pokazują, że wiele pojazdów przekracza dopuszczalną prędkość maksymalną, choć skala tego różni się w odniesieniu do poszczególnych zakresów ograniczeń. W związku z tym działania powinny być ukierunkowane przede wszystkim na przestrzeganie ograniczenia prędkości do 50 km/h i 80 km/h. W ich przypadku potencjał prewencyjny jest największy. Nie należy jednak lekceważyć systemu ograniczeń prędkości do 30 km/h: strefy i odcinki 30 km/h są również wykorzystywane w celu zwiększenia bezpieczeństwa drogowego, zwłaszcza w przypadku szczególnie zagrożonych użytkowników dróg (rowerzystów, pieszych, dzieci i osób starszych). Pomiary prędkości będą powtarzane w odstępach czasu, które dopiero zostaną określone przez BPA.

Sygnatura P.III.1611 

 

WORLD HIGHWAYS

 

Auckland’s State Highway 20B. Bringing savings to a major road project. (Auckland’s State Highway 20B. Wprowadzanie oszczędności do dużego projektu drogowego.) World Highways, November/December 2021, s. 16-20, fot. 15,

Połączenie między każdym większym miastem a jego lotniskiem jest bardzo ważne. W Auckland, w Nowej Zelandii, State Highway 20B łączy 1,6-milionowe miasto z resztą kraju i międzynarodowym lotniskiem i jest jedną z zaledwie dwóch dróg tam prowadzących. Międzynarodowe lotnisko w Auckland jest największym i najbardziej ruchliwym portem lotniczym w Nowej Zelandii. Znajduje się w pobliżu przedmieść Mangere, około 21 km od centrum Auckland. Jest to jedno z dwóch lotnisk w całej Nowej Zelandii zdolnych do obsługi dużych samolotów, takich jak Airbus A380. Obsługuje większość międzynarodowych lotów w kraju, przed pandemią przybywało tu 21 milionów pasażerów rocznie. W ramach wspólnej inicjatywy rządu i Międzynarodowego Portu Lotniczego w Auckland, Waka Kotahi NZ Transport Agency poprowadziła projekt mający na celu poprawę płynności ruchu na i z lotniska. Zadanie wydawało się proste: modernizacja drogi w z dwoma dodatkowymi pasami przeznaczonymi dla transportu publicznego, a także uzupełnienie jej o wspólną ścieżkę dla osób poruszających się pieszo lub na rowerach. Nie był to jednak zwykły projekt poszerzenia drogi. Na starym szlaku miała powstać zupełnie nowa droga. Od samego początku projekt miał ambitne ramy czasowe – na budowę przeznaczono 19 miesięcy (dwa lata, jedna zima), ponieważ zaplanowane na początek 2021 roku regaty jachtowe America's Cup miały ściągnąć do miasta tysiące gości z całej Nowej Zelandii i świata. Skrócenie terminu o 5 miesięcy było możliwe dzięki zastosowaniu nowych technologii i specjalnej organizacji pracy (m.in. prace w nocy po obu stronach drogi i otwieranie jej na dzień – pomogło w tym ograniczenie ruchu w czasach COVID), co zostało omówione w artykule. Wykonanie okazało się jednak o 30% droższe niż pierwotnie zakładano w budżecie.

Sygnatura P.III.6666

East Afrika’s ‘Silk Road’ Dream in sight. (Marzenie Afriki Wschodniej o „Jedwabnym Szlaku" w zasięgu możliwości.) World Highways, September/October 2021, s. 16-20, rys. 1; fot. 11,

Afryka Wschodnia jest jednym z najszybciej rozwijających się regionów w Afryce Subsaharyjskiej. Wzrost ten jest wspierany przez zwiększające się inwestycje w infrastrukturę. Przy populacji szacowanej na 177 milionów ludzi i jej przyroście w tempie 2,74%, zapotrzebowanie na wydajną infrastrukturę transportową umożliwiającą odpowiedni przepływ towarów i usług oraz mobilność społeczeństw wciąż rośnie – pomimo wyzwań takich jak kryzys COVID-19. W 2005 roku pięć krajów EAC – Kenia, Tanzania, Uganda, Rwanda i Burundi - uruchomiło Unię Celną EAC. Ma ona na celu wspieranie integracji regionalnej i umożliwienie swobodnego handlu towarami i usługami. W związku z tym pojawiła się konieczność stworzenia wysokiej jakości korytarzy transportowych. Sekretariat EAC opracował projekty drogowe niemalże na wzór dawnego „Jedwabnego Szlaku”. Po ich zakończeniu powstanie płynne połączenie drogowe między siedmioma krajami regionu Wielkich Jezior, skutecznie łączące północny korytarz transportowy, który kończy się w stolicy Burundi, Bujumburze, z korytarzem centralnym, który kończy się w Kampali w Ugandzie. Artykuł omawia stan zaawansowania na różnych odcinkach tego ambitnego zamierzenia w poszczególnych krajach. Co istotne, według danych za 2020 rok zmniejszył się procentowy udział Chin w finansowaniu infrastruktury Afryki Wschodniej (z 20,9% do 13,6%). Ów spadek wynika z kilku czynników: zakończenia pierwszych projektów, zwiększenia kontroli fiskalnej i starań o stabilność finansową rządów krajów regionu, a także zwiększenia udziału kapitałów prywatnych w projektach infrastrukturalnych.

Sygnatura P.III.6666

 

Meet Die Autobahn des Bundes. (Poznaj Die Autobahn des Bundes.) World Highways, November/December 2021, s. 22-23, fot. 1,

Niemieckie autostrady są często uważane za bardzo dobrze zarządzane i stanowią wzór do naśladowania dla innych krajów. Począwszy od stanu nawierzchni, a skończywszy na autostradowych udogodnieniach, Niemcy wiedzą, jak szybko i przyjemnie umożliwić przemieszczanie się z punktu A do punktu B, przy czym główne szlaki drogowe sprawiają wrażenie harmonijnych całości. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że do 2021 roku autostrady w Niemczech nie miały jednej centralnej struktury organizacyjnej. Niemcy, jako republika federalna, mają 16 częściowo suwerennych państw, czyli landów. Przez ponad 60 lat każdy z landów obsługiwał i utrzymywał swój odcinek autostrad krajowych. Ale w 2018 roku zaczęły się zmiany. Przez kolejne trzy lata obowiązki te były stopniowo przekazywane nowej, wspólnej agencji autostradowej – Die Autobahn GmbH des Bundes, czyli po prostu Autobahn z centralą w Berlinie. Do zadań spółki należy planowanie, budowa, eksploatacja, utrzymanie, finansowanie i zarządzanie majątkiem. Obsługuje ona około 13 tys. km autostrad.

Sygnatura P.III.6666

Materiały

PRZEGLĄD PRASY TECHNICZNEJ 06.2024
Przegląd​_Prasy​_Technicznej​_6​_24.pdf 0.20MB
022022FOREIGNPRESS
022022zagranica.pdf 0.68MB
{"register":{"columns":[]}}