Przegląd prasy
Prezentujemy najnowszy przegląd krajowej i zagranicznej prasy technicznej.
PRZEGLĄD POLSKIEJ PRASY TECHNICZNEJ NR 08/2024
GOSPODARKA MATERIAŁOWA I LOGISTYKA
NOWOCZESNE BUDOWNICTWO INŻYNIERYJNE
TRANSPORT MIEJSKI I REGIONALNY
Autobusy ze Skoczowa / Piotr Pluskowski. // Automobilista.- 2024, nr 8, s. 12-17, sygn. P.III.6887 - fot. 18.
Historia działalności polskiego przedsiębiorcy transportowego i motoryzacyjnego, Jana Molina (1892-1940). Organizacja autobusowych przewozów dalekobieżnych na terenie Śląska Cieszyńskiego i komunikacji autobusowej w Cieszynie; mapa sieci linii autobusowych firmy Molin. Autobusy produkowane przez Fabrykę Karoserii w Skoczowie w okresie dwudziestolecia międzywojennego.
GOSPODARKA MATERIAŁOWA I LOGISTYKA
Concept of deployment of military stationary logistic infrastructure in the rear area of activities (Koncepcja rozmieszczenia wojskowej stacjonarnej infrastruktury logistycznej w tylnej strefie działań) / Wojciech Nyszk, Grzegorz Stankiewicz, Sławomir Byleń. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 2, s. 2-11, sygn. P.III.1269 - rys. 3, tab. 2.
Koncepcja organizacji zabezpieczenia logistycznego wojsk w tylnej strefie działań. Charakterystyka tylnej strefy działań - TSDz. Propozycje dotyczące przeniesienia części stacjonarnego potencjału logistycznego wojska do TSDz. (Artykuł w jęz. angielskim).
Czynniki ryzyka w łańcuchach dostaw paliw płynnych / Jacek Styś. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 2, s. 66-75, sygn. P.III.1269 - rys. 1, tab. 1.
Przegląd literatury naukowej w zakresie bezpieczeństwa dostaw paliw płynnych. Klasyfikacja ryzyk występujących w logistyce i w łańcuchu dostaw. Czynniki i uwarunkowania oddziałujące na bezpieczeństwo dostaw, w tym: ochrona środowiska, nielegalny obrót paliwami, wpływ cen i podatków na koszty dostaw, zagrożenia cybernetyczne. Źródła i rodzaje niepewności związanych z transportem biopaliw.
Evaluation of systems and devices used in cars by the drivers and passengers with disabilities - results of pilot research (Układy i urządzenia stosowane w samochodach w ocenie kierowców i pasażerów z niepełnosprawnościami – wyniki badań pilotażowych) / Aneta Wnuk, Beata Stasiak-Cieślak. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 2, s. 57-65, sygn. P.III.1269 - rys. 1 ; fot. 5, tab. 2.
Podsumowanie wyników badań opinii osób z niepełnosprawnościami (kierowców i pasażerów) na temat elementów wyposażenia samochodów umożliwiających przystosowanie pojazdów dla niepełnosprawnych. Charakterystyka wybranych urządzeń i systemów ocenionych przez respondentów. (Artykuł w jęz. angielskim).
Konsekwencje pandemii COVID-19: perspektywa logistyki w polskich przedsiębiorstwach (cz.II) / Magdalena K. Gąsowska. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 2, s. 12-23, sygn. P.III.1269 - tab. 4.
Ocena wpływu pandemii COVID-19 na logistykę na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw. Ocena wyników badań empirycznych dotyczących warunków działalności i strategii logistycznych realizowanych w przedsiębiorstwach w latach 2019 - 2021. Kierunki zmian w zarządzaniu procesami logistycznymi. Wdrożone innowacje logistyczne. Ograniczenia w budowaniu konkurencyjności badanych przedsiębiorstw.
Shortening supply chains - the prospect of international exchange (Skracanie łańcuchów dostaw - perspektywa wymiany międzynarodowej) / Anna Maryniak, Paweł Kliber. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 2, s. 24-33, sygn. P.III.1269 - rys. 8, tab. 2.
Sposoby skracania łańcuchów dostaw. Ocena efektywności metody nearsharingu polegającej na zlecaniu usług firmy i lokowaniu produkcji w państwach sąsiednich do rynku zbytu. Analiza statystyczna przepływów handlowych pomiędzy Polską oraz Europą a innymi kontynentami i Rosją w latach 2004 - 2022. (Artykuł w jęz. angielskim).
Specyfika modeli zarządzania przedsiębiorstwami branży logistycznej w kontekście inflacji w latach 2020 - 2023 / Piotr Idrian, Zuzanna Przytuska, Magda Ligaj. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 2, s. 47-56, sygn. P.III.1269 - rys. 4.
Wpływ sytuacji gospodarczej oraz wskaźników wzrostu cen towarów i usług na strategie zarządzania przedsiębiorstwami logistycznymi. Analiza trendów wzrostu poziomu inflacji w Polsce w latach 2020 - 2023. Przegląd modeli zarządzania wdrażanych w przedsiębiorstwach oraz ich efektywność z punktu widzenia ograniczania negatywnych skutków inflacji: organizacja wirtualna, zarządzanie zintegrowane, organizacja ucząca się, podejście procesowe, organizacja sieciowa, benchmarking, outsourcing, turkusowe zarządzanie.
Pierwszy start Ariane 6 / Marcin Strembski. // Lotnictwo.- 2024, nr 7-8, s. 14-15, sygn. P.III.6640 - rys. 3 ; fot. 3.
Geneza i konstrukcja dwustopniowej rakiety nośnej Ariane 6, wyprodukowanej przez ArianeGroup w imieniu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Sprawozdanie z inauguracyjnego lotu Ariane 6 w dn. 6.07.2024 r.
Wojna powietrzna nad Ukrainą. Czerwiec 2024 r. / Marcin Strembski. // Lotnictwo.- 2024, nr 7-8, s. 30-40, sygn. P.III.6640 - fot. 25.
Przebieg działań operacyjno-taktycznych lotnictwa podczas wojny rosyjsko-ukraińskiej w dn. 1-30.06.2024 r. Ataki przeprowadzone z użyciem rakiet i dronów oraz straty poniesione przez strony konfliktu; schematy ilustrujące przebieg rosyjskich ataków rakietowych na Ukrainę.
Holowniki Marynarki Wojennej w latach 1945 - 2010 / Robert Rochowicz. // Morze, Statki i Okręty.- 2024, nr 7-8, s. 30-44, sygn. P.III.6763 - fot. 26, tab. 17.
Rozwój floty holowników Polskiej Marynarki Wojennej w latach 1945 - 2010. Charakterystyka i podstawowe dane techniczne holowników będących na wyposażeniu morskiego rodzaju sił zbrojnych i Stoczni Marynarki Wojennej.
PTTO "Gdynia America Line". Trudne początki / Stefan Danielski, Stefan Jakucewicz. // Morze, Statki i Okręty.- 2024, nr 7-8, s. 85-88, sygn. P.III.6763 - rys. 1 ; fot. 4, tab. 1.
Historia powstania polsko-duńskiej spółki pn. Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe (PTTO). Działalność przewozowa i flota eksploatowana przez PTTO od 1930 r. Wykaz rejsów statków PTTO w 1930 r. pod banderą duńską.
Most przez Dunajec w Tarnowie. // Mosty.- 2024, nr 3, s. 17-20, sygn. P.III.6868 - fot. 9.
Konstrukcja i parametry techniczne mostu drogowego przez rzekę Dunajec w Tarnowie, oddanego do użytkowania w 2023 r. Budowa ustroju nośnego i przęseł mostu. Zestawienie materiałów użytych podczas realizacji.
Nowy most nad Dziwną w Wolinie. // Mosty.- 2024, nr 3, s. 44-46, sygn. P.III.6868 - rys. 1 ; fot. 5.
Konstrukcja i parametry techniczne mostu M7L wybudowanego w Wolinie w ciągu drogi ekspresowej S3. Znaczenie transportowe inwestycji oraz jej wpływ na rozwój infrastruktury drogowej na wyspie Wolin.
Obiekt mostowy MS-35 w ciągu drogi ekspresowej S1 / Ewelina Kloc, Paweł Strama, Maksymilian Łazarowicz, Grzegorz Kozieł. // Mosty.- 2024, nr 3, s. 40-42, sygn. P.III.6868 - fot. 10.
Założenia projektowe i realizacja dziesięcioprzęsłowego obiektu mostowego MS-35 w ciągu drogi ekspresowej S1, położonego w łuku pionowym, łuku poziomym oraz na krzywej przejściowej nad linią kolejową, stawem, przejściem dla zwierząt oraz drogą powiatową. Charakterystyka procesu budowy mostu z zastosowaniem metody nasuwania podłużnego.
Posadowienie obiektów kolejowych na żelbetowych palach prefabrykowanych wbijanych na przykładzie mostów kolejowych w ciągu linii kolejowej E30 przez Wisłę w Krakowie / Jacek Szaro, Jerzy Pliszka, Sebastian Sobczak. // Mosty.- 2024, nr 3, s. 37-38, sygn. P.III.6868 - rys. 1 ; fot. 3.
Opis technologii posadowienia nowych mostów kolejowych na żelbetowych palach prefabrykowanych. Przebieg procesu wbijania pali oraz parametry fundamentów palowych podpór stałych i podpór tymczasowych. Przekrój podłużny mostów.
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych. // Mosty.- 2024, nr 3, s. 22-28, sygn. P.III.6868 - rys. 2 ; fot. 12.
Etapy projektowania i realizacji przepustów i mostów ekologicznych. Budowa konstrukcji powłokowo-gruntowej przepustu drogowego. Przebieg procesu wykonywania fundamentów przepustów sztywnych (betonowych i żelbetowych) oraz przepustów podatnych (z tworzyw sztucznych i blach falistych). Przykłady nowych rozwiązań i technologii w dziedzinie fundamentowania.
Techniki satelitarne w monitoringu mostów na terenach z deformacją podłoża / Marek Salamak, Zbigniew Perski. // Mosty.- 2024, nr 3, s. 30-36, sygn. P.III.6868
Metody monitorowania obiektów mostowych zlokalizowanych na terenach z deformacją podłoża. Techniki satelitarne stosowane do monitorowania stanu mostów. Zasady pomiaru z wykorzystaniem metod satelitarnej interferometrii radarowej (InSAR) i metody stabilnych rozpraszaczy (PSInSAR). Przetwarzanie i opracowanie danych z wykorzystaniem satelitów COSMO-SkyMed (COnstellation of small Satellites for Mediterranean basin Observation).
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli / Marek Różycki. // Mosty.- 2024, nr 3, s. 50-53, sygn. P.III.6868 - rys. 1.
Założenia dla oceny ryzyka i analiz bezpieczeństwa tuneli. Zagrożenia powodowane przez wstrząsy tektoniczne w kontekście zmian klimatu. Wpływ warunków geotektonicznych na bezpieczeństwo infrastruktury na przykładzie obiektów tunelowych budowanych w Polsce. Mapa podziału Polski na trzy megajednostki tektoniczne.
Rynek odrobił stratę / Jakub Jankiewicz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 14-15, s. 20-22, sygn. P.III.6748 - rys. 2 ; fot. 2, tab. 1.
Analiza dynamiki przeładunków w portowych terminalach kontenerowych w pierwszym półroczu 2024 r. w stosunku do analogicznego okresu w 2023 r. Dane dotyczące przeładunków w terminalach kontenerowych w I półroczu lat 2022 - 2024: Bałtycki Terminal Kontenerowy Gdynia, Gdynia Container Terminal/Hutchinson Ports Gdynia, OT Port Gdynia, DB Port Szczecin.
Silni i konkurencyjni / Arkadiusz Marchewka, Piotr Frankowski. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 14-15, s. 7-9, sygn. P.III.6748 - fot. 1.
Kierunki i priorytety polskiej polityki morskiej i żeglugowej (rozmowa z sekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Arkadiuszem Marchewką). Planowane inwestycje w zakresie morskiej energetyki wiatrowej. Rozwój infrastruktury portów morskich. Cele i realizacja projektów na rzecz rewitalizacji żeglugi śródlądowej. Działania dotyczące poprawy konkurencyjności żeglugi promowej. Perspektywy finansowania inwestycji morskich ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Słabsze nastroje. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 14-15, s. 29, sygn. P.III.6748 - rys. 2, tab. 3.
Wielkość i struktura przeładunków w polskich portach morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście, Police) w czerwcu 2024 r. wg grup towarów: kontenery, węgiel, ruda, inne masowe, zboże, drewno, drobnica, paliwa płynne. Dane dotyczące ruchu statków w portach.
Umiarkowany optymizm w kryzysie. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 14-15, s. 24-26, sygn. P.III.6748 - fot. 2, tab. 1.
Czynniki wpływające na rentowność przedsiębiorstw branży TSL w Polsce. Działalność przewozowa i rentowność firm transportowych, spedycyjnych i logistycznych na tle wskaźników sytuacji gospodarczej. Ranking TSL top 20 w Polsce w danych za 2023 r. (kapitał, przychody).
Wielki chaos i coraz większe wzrosty / Radosław Marciniak. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 14-15, s. 23-24, sygn. P.III.6748
Analiza trendów wzrostu stawek frachtowych i czarterowych w 2024 r. Kierunki zmian stawek frachtowych w poszczególnych segmentach rynku: masowym, kontenerowym, tankowców, breakbulk i project cargo.
NOWOCZESNE BUDOWNNICTWO INŻTNIERYJNE
Budownictwo hydrotechniczne idzie w parze z ochroną przyrody i zasobów wodnych / Maria Ciupińska. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 4, s. 34-43, sygn. P.III.6885 - fot. 19.
Rola i znaczenie budownictwa hydrotechnicznego w rozwoju gospodarczym kraju. Główne rodzaje budowli hydrotechnicznych w Polsce. Zadania inżynierii hydrotechnicznej związane z ochroną klimatu i terenów nadmorskich; przykłady realizacji obiektów hydrotechnicznych w Polsce i na świecie. Trendy i perspektywy rozwoju technologii budownictwa hydrotechnicznego.
Innowacyjny monitoring betonu na przykładzie budowy mostu nad Odrą w Raciborzu / Piotr Łaziński, Jakub Krząkała, Grzegorz Grządziela. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 4, s. 66-71, sygn. P.III.6885 - rys. 12, tab. 3.
Sposoby wyznaczania modułu sprężystości betonu na podstawie norm stosowanych w Polsce i na świecie. Autorska propozycja metody identyfikacji odkształcalności betonu w procesie budowy mostu sprężonego oraz jej weryfikacja podczas realizacji obiektów mostowych na obwodnicy Raciborza.
Jak wzmocnić dno akwenu / Rafał Buca. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 4, s. 44-45, sygn. P.III.6885 - rys. 4 ; fot. 1.
Warunki techniczne realizacji portu instalacyjnego obsługującego morską energetykę wiatrową. Zagrożenia bezpieczeństwa procesu instalacji turbin wiatrowych związane z przebiciem lub nadmierną penetracją stopy w podłoże dna morskiego oraz utratą stateczności jednostki pływającej WTIV (wind turbine installation vessel). Zastosowanie technologii podwodnej wibrowymiany do wzmocnienia dna akwenu; sposoby wykonywania podwodnych kolumn żwirowych.
Katastrofy mostów - zdarzenia i refleksje, cz. 1 / Wojciech Radomski. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 4, s. 74-78, sygn. P.III.6885 - rys. 4, tab. 4.
Klasyfikacja przyczyn katastrof mostowych. Dane statystyczne dotyczące liczby i skutków katastrof mostowych na świecie w latach 1800 - 2023. Uwarunkowania i czynniki wpływające na bezpieczeństwo obiektów mostowych.
Kilka uwag o gospodarce wodnej w Polsce / Zbigniew Kledyński. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 4, s. 54-58, sygn. P.III.6885 - rys. 2.
Geneza i rozwój instytucji zarządzania gospodarką wodną w Polsce. Struktura administracji publicznej w gospodarce wodnej w latach 1945 - 2002 oraz wg dokumentu "Polityka wodna państwa do roku 2030". Propozycje zmian instytucjonalnych i organizacyjnych w systemie gospodarowania wodami.
Nowy most w Sanoku - wykorzystanie środowiska VR/MR do oceny projektowanych wariantów / Marek Salamak, Maciej Olejarczyk, Muhammad Fawad. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 4, s. 86-90, sygn. P.III.6885 - rys. 15.
Charakterystyka projektu budowy mostu nad Sanem w Sanoku realizowanego w ramach rządowego programu "Mosty dla Regionów". Warunki hydrogeologiczne posadowienia mostu na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią. Przebieg procesu projektowania oraz prezentacja wariantów przeprawy na etapie koncepcji. Zastosowanie technologii wirtualnej (virtual reality - VR) i mieszanej rzeczywistości (mixed reality - MR) do wizualizacji wariantów mostu. Prezentacja wybranego do realizacji wariantu z mostem podwieszonym (wizualizacja i przekrój poprzeczny).
Wpływ odwodnienia na trwałość mostów ekologicznych - studium przypadku na przykładzie konstrukcji gruntowo-powłokowej / Adam Wysokowski, Jerzy Howis. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 4, s. 80-84, sygn. P.III.6885 - rys. 4 ; fot. 9.
Analiza statyczno-wytrzymałościowa konstrukcji gruntowo-powłokowej wiaduktu pełniącego funkcję górnego przejścia dla zwierząt nad autostradą w Polsce. Ocena stanu technicznego i odwodnienia obiektu. Analiza geometrii powłok stalowych na podstawie przeprowadzonych pomiarów cyfrowych. Koncepcja przebudowy i wskazanie technologii prac naprawczych mostu.
Ikona mórz. Największy wycieczkowiec świata / Mieczysław Amielańczyk. // Polska na Morzu.- 2024, nr 7, s. 24-31, sygn. P.III.7006 - fot. 6.
Historia największego na świecie statku wycieczkowego Icon of the Seas. Charakterystyka techniczna wycieczkowca wyposażonego w napęd LNG, ogniwa paliwowe i system odzysku ciepła. Konstrukcja statku i udogodnienia dla pasażerów.
Kolejny etap rozbudowy systemu informacji rzecznej / Elżbieta Kubowska. // Polska na Morzu.- 2024, nr 6, s. 36-38, sygn. P.III.7006 - rys. 2 ; fot. 2.
Założenia projektu rozbudowy Systemu Informacji Rzecznej (River Information Services - RIS) w Polsce. Architektura i infrastruktura techniczna systemu. Obszar działania i etapy wdrażania RIS. Przewidywany koszt inwestycji współfinansowanych ze środków funduszy UE.
Najstarszy żuraw portowy w Europie / Ireneusz Gradkowski. // Polska na Morzu.- 2024, nr 6, s. 44-49, sygn. P.III.7006 - fot. 8.
Historia Wielkiego Żurawia - zabytkowego dźwigu portowego i jednej z bram wodnych Gdańska. Architektura, konstrukcja i funkcje budowli w okresie od średniowiecza do czasów współczesnych.
Potamokracja po polsku / Tomasz Falba. // Polska na Morzu.- 2024, nr 6, s. 60-64, sygn. P.III.7006 - rys. 2 ; fot. 4.
Rola rzek w historii Polski. Ważne wydarzenia historyczne powiązane z rzekami. Początki i rozwój transportu rzecznego.
Przemysł okrętowy w Europie i krajach "reszty świata". Cz. 2 / Piotr B. Stareńczak. // Polska na Morzu.- 2024, nr 6, s. 20-25, sygn. P.III.7006 - rys. 2 ; fot. 1, tab. 4.
Trendy i koniunktura na europejskim rynku przemysłu okrętowego; dane statystyczne: budowa statków w Europie w latach 2022 - 2023; zamówienia stoczni europejskich na końcu 2023 r.; rozwój floty masowców i portfela zamówień na masowce. Stan i perspektywy rozwoju budownictwa okrętowego w Europie i wybranych państwach świata (Filipiny, Wietnam, Iran, Indie, USA, Bangladesz, Indonezja, Tajwan, Sri Lanka). (Cz. 1 artykułu w: Polska na Morzu 2024, nr 3, s. 22-39).
Statki dźwigowe i transportowe do instalacji morskich stacji transformatorowych / Sławomir Lewandowski. // Polska na Morzu.- 2024, nr 7, s. 14-15, sygn. P.III.7006 - fot. 5.
Parametry i wyposażenie statków przeznaczonych do przewozu i instalacji stacji elektroenergetycznych na Morskiej Farmie Wiatrowej Baltica 2: Seaway Albatross, Seaway Eagle, Seaway Falcon, Seaway Hawk, Seaway Osprey, Seaway Swan, Seaway Strashnov.
Wyniki działalności polskich portów morskich w pierwszej połowie 2024 roku / Ewelina Synak-Miłosz, Monika Rozmarynowska-Mrozek. // Polska na Morzu.- 2024, nr 7, s. 16-23, sygn. P.III.7006 - rys. 1 ; fot. 5, tab. 6.
Analiza wielkości i struktury przeładunków w polskich portach morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście) w latach 2018 - 2024 r. Obsługa kontenerów, ładunków ro-ro i samochodów osobowych oraz ruch pasażerski i wycieczkowy w pierwszej połowie 2023 i 2024 r. Planowane inwestycje infrastrukturalne i przewidywany wzrost zdolności przeładunkowych portów.
Analiza czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce / Sławomir Olszowski. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 6-7, s. 40-46, sygn. P.III.2234, P.III.2235 - rys. 1 ; fot. 5.
Ocena wpływu poszczególnych czynników na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, m.in.: zachowania komunikacyjne i stan trzeźwości użytkowników dróg, jakość i stan infrastruktury, sprawność techniczna pojazdów, oświetlenie drogi. Okoliczności czasu i miejsca występowania zdarzeń drogowych. Porównanie wskaźnika liczby zabitych na 100 wypadków drogowych w województwach. Propozycje dotyczące instrumentów realizacji strategii poprawy bezpieczeństwa drogowego. Wnioski na podstawie raportu Komendy Głównej Policji "Wypadki drogowe w 2023 roku".
Czy branża inwestycji budowlanych w sektorze strategicznych inwestycji komunikacyjnych może sprostać wymaganiom bezpieczeństwa związanego z cechami infrastruktury krytycznej tych obiektów / Grzegorz Brychczyński. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 6-7, s. 21-25, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235
Ocena potencjału i możliwości budownictwa infrastrukturalnego w Polsce. Kwestie zasadności i racjonalności planowania inwestycji infrastrukturalnych o znaczeniu strategicznym. Źródła i mechanizmy finansowania inwestycji w zakresie infrastruktury krytycznej. Regulacje prawne w zakresie bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej. Zadania kontrwywiadu gospodarczego w osłonie projektów inwestycyjnych infrastruktury.
Ekosystem lotniska w strukturze czynników dekarbonizacji sektora lotniczego /Hanna Dzido. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 6-7, s. 47-52, sygn. P.III.2234, P.III.2235 - rys. 3.
Cele i instrumenty ograniczenia emisyjności i dekarbonizacji lotnisk. Źródła i zakres emisji gazów cieplarnianych przez porty lotnicze. Czynniki wpływające na efektywność wdrażania strategii dekarbonizacji. Rola poszczególnych elementów ekosystemu wewnętrznego i zewnętrznego lotniska w procesie dekarbonizacji. Znaczenie otoczenia instytucjonalnego i opinii publicznej dla relizacji celów polityki klimatycznej.
Przewozy kontenerowe Chiny - Europa - Syntetyczne Reminiscencje / Mirosław Antonowicz. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 6-7, s. 30-34, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - rys. 6.
Uwarunkowania gospodarcze i czynniki rozwoju kolejowych przewozów intermodalnych między Chinami i Europą. Dynamika chińsko-europejskich przewozów kontenerowych w latach 2017 - 2023 oraz jednostki transportowe wykorzystywane w kolejowym transporcie intermodalnym. Wpływ sytuacji geopolitycznej na transport międzynarodowy. Alternatywne trasy euroazjatyckich korytarzy transportowych omijające Rosję, Białoruś i Ukrainę.
Rozjazd dziś - Rozjazd jutro / Jacek Paś. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 6-7, s. 35-39, sygn. P.III.2234, P.III.2235 - rys. 1 ; fot. 1.
Zadania i funkcje rozjazdów kolejowych. Wpływ parametrów rozjazdów na pracę podsystemów infrastruktury kolejowej. Architektura rozjazdu w wielonapędowym układzie sterowania (schemat). Nowoczesne rozwiązania i technologie informatyczne stosowane do usprawnienia działania i poprawy parametrów rozjazdów. Systemy monitorowania stanu technicznego rozjazdów.
Rozwój połączeń kolejowych Trójmorza. Koncepcja szlaku Balkan&Carpathian Rail cz. 1 / Jarosław Kiepura, Jacek Rutkowski. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 6-7, s. 2-10, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - rys. 12, tab. 2
Koncepcja utworzenia międzynarodowego szlaku kolejowego – Balkan&Carpathian Rail , łączącego Morze Bałtyckie z Morzem Egejskim w ramach inicjatywy Trójmorza. Uwarunkowania geograficzne i infrastrukturalne realizacji przedsięwzięcia. Opis przebiegu szlaku na odcinkach: polskim, słowackim, węgierskim.
Rozwój połączeń kolejowych Trójmorza. Koncepcja szlaku Balkan&Carpathian Rail cz. 2 / Jarosław Kiepura, Jacek Rutkowski. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 6-7, s. 11-20, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - rys. 10, tab. 2.
Koncepcja utworzenia międzynarodowego szlaku kolejowego - Balkan&Carpathian Rail , łączącego Morze Bałtyckie z Morzem Egejskim w ramach inicjatywy Trójmorza. Opis przebiegu szlaku na odcinkach: rumuńskim, serbskim, bułgarskim (Nisz-Sofia), północno-macedońskim, greckim. Perspektywy wykorzystania korytarza dla rozwoju międzynarodowych przewozów pasażerskich.
Zrównoważony rozwój portów morskich i infrastruktury kolejowej czynnikiem sukcesu w przewozach intermodalnych / Henryk Zielaskiewicz, Przemysław Ciszak. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 6-7, s. 26-29, sygn. P.III.2234, sygn. P.III.2235 - tab. 2.
Rola i funkcje portów morskich w międzynarodowych łańcuchach dostaw. Cele i przesłanki rozbudowy infrastruktury do obsługi ładunków kolejowego transportu intermodalnego w polskich portach morskich. Statystyka przeładunków w największych portach morskich w Polsce w latach 2018 - 2023.
Sparker - najnowszy na literę "S" / Krzysztof Krawcewicz. // Przegląd Lotniczy.- 2024, nr 8, s. 6-18, sygn. P.III.6754 - fot. 25, tab. 1.
Charakterystyka konstrukcji i parametry techniczne ultralekkiego samolotu TL-5000 Sparker, produkowanego przez czeską firmę TL Ultralight.
Biogaz to OZE / Jerzy Bojanowicz. // Przegląd Techniczny.- 2024, nr 7, s. 5-7, sygn. P.III.6476 - fot. 4.
Znaczenie biogazu jako odnawialnego źródła energii. Metody i technologie pozyskiwania biogazu w Polsce. Ocena efektywności procesu wykorzystywania energii odnawialnej pochodzącej z własnego źródła na przykładzie oczyszczalni ścieków w Tychach-Urbanowicach.
Przedsiębiorco, policz swój ślad węglowy! / Katarzyna Kołaczek. // Przegląd Techniczny.- 2024, nr 7, s. 12-16, sygn. P.III.6476 - rys. 9.
Definicja śladu węglowego (carbon footprint). Elementy analizy śladu węglowego: organizacji, produktu, wydarzenia, transportu. Metody obliczania śladu węglowego organizacji. Wymagania prawne dyrektywy ws. sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CRSD) dotyczące standardów raportowania śladu węglowego.
Transformacja społeczno-ekologiczna - zrównoważony rozwój z jeszcze innej perspektywy / Andrzej Katunin. // Przegląd Techniczny.- 2024, nr 7, s. 20-22, sygn. P.III.6476 - rys.2.
Cele polityki zrównoważonego rozwoju wg ONZ. Koncepcje rozwoju zrównoważonego w literaturze przedmiotu. Zakres i realizacja strategii zrównoważonego rozwoju dotyczącej alternatywnych paliw lotniczych.
75 lat karnetu TIR / Robert Przybylski. // Przewoźnik.- 2024, nr 2, s. 58-63, sygn. MI-2593 - fot. 6.
Geneza i ewolucja współpracy międzynarodowej w dziedzinie transgranicznego transportu drogowego w Europie po zakończeniu II wojny światowej. Działalność organizacji międzynarodowych (EKG ONZ, IRU) w zakresie regulacji prawnych dotyczących wprowadzenia ułatwień dla międzynarodowych przewozów pasażerskich i towarowych. Historia i zmiany prawne Konwencji dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR. Przebieg ratyfikacji Konwencji celnej TIR przez Polskę. Zasady i etapy rozwoju systemu TIR.
Polski międzynarodowy transport drogowy w liczbach. // Przewoźnik.- 2024, nr 2, s. 44-49 (nlb.), sygn. MI-2593 - rys. 10.
Statystyka przewozów towarowych polskiego międzynarodowego transportu drogowego za lata 2004 - 2023. Analiza danych statystycznych: struktura kosztów w transporcie, liczba ważnych świadectw kierowców, struktura wypadków drogowych wg pojazdu sprawcy, samochody ciężarowe w przedsiębiorstwach międzynarodowego transportu drogowego wg norm emisji zanieczyszczeń, polscy przewoźnicy na rynku UE (udział w rynku i wielkość pracy przewozowej), udział poszczególnych gałęzi transportu w przewozach rzeczy w Polsce i w UE, liczba firm przewozowych i pojazdów ciężarowych w Polsce oraz w UE.
Dwie dekady polskiej kolei w Unii Europejskiej / Ignacy Góra. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 7-8, s. 60-63, sygn. P.III.6809 - rys. 4.
Trendy i kierunki zmian w polskim transporcie kolejowym po przystąpieniu Polski do UE. Wpływ integracji europejskiej na rozwój przewozów pasażerskich i towarowych. Dynamika rozwoju kolejowych przewozów intermodalnych. Wzrost inwestycji w zakresie transportu kolejowego. Czynniki oddziałujące na poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Dane statystyczne za lata 2004 - 2023 (wykresy): liczba pasażerów kolei (w mln osób); wskaźnik wykorzystania kolei; masa ładunków w kolejowych przewozach towarowych; liczba przedsiębiorców posiadających aktywną licencję na przewóz osób i rzeczy.
Ideologia czy zdrowy rozsądek? Eksperci o raporcie WEI / Roman Czubiński. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 7-8, s. 56-59, sygn. P.III.6809 - fot. 1.
Polemika do raportu "Nie takie auta straszne" opublikowanego w kwietniu 2024 r. przez Warsaw Enterprise Institute (WEI). Opinie ekspertów dotyczące tez przedstawionych w raporcie. Ocena wpływu motoryzacji indywidualnej na środowisko i kongestię transportową. Cele i zasadność wprowadzania Stref Czystego Transportu w miastach. Konkurencyjność i dostępność prywatnych samochodów osobowych w porównaniu do dostępności i jakości usług transportu publicznego. Sposoby przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Infrastruktura krytyczna: Od ERTMS po schrony. Jest wiele do zrobienia /Roman Czubiński. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 7-8, s. 19-21, sygn. P.III.6809 - fot. 1.
Zadania z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej w Polsce. Cele strategii zapewniania niezawodności i bezpieczeństwa infrastruktury kolei i systemów sterowania ruchem kolejowym. Etapy wdrażania regulacji dyrektywy o odporności podmiotów krytycznych (dyrektywa CER) oraz dyrektywy w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii (dyrektywa NIS2). Plany i perspektywy budowy schronów dla ludności cywilnej.
Kolej Metropolitalna GZM coraz bliżej / Grzegorz Kwitek, Jakub Rösler. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 7-8, s. 42-47, sygn. P.III.6809 - rys. 1 ; fot. 1.
Założenia koncepcji utworzenia Kolei Metropolitalnej na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - GZM (rozmowa z członkiem Zarządu GZM, Grzegorzem Kwitkiem). Planowany kształt sieci transportowej GZM (mapa). Strategia integracji transportu publicznego: kolejowego, autobusowego i tramwajowego. Projekty inwestycyjne dotyczące infrastruktury transportu zbiorowego oraz sieci kolejowej.
Niespełnione ambicje "Węglówki" / Włodzimierz Winek. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 7-8, s. 66-68, sygn. P.III.6809 - fot. 3.
Historia budowy linii kolejowej Herby Nowe - Gdynia. Przebieg realizacji inwestycji oraz źródła finansowania przedsięwzięcia. Znaczenie gospodarcze i transportowe Magistrali Węglowej w okresie dwudziestolecia międzywojennego.
Bezemisyjna transformacja / Dariusz Piernikarski. // Samochody Specjalne.- 2024, nr 5, s. 14-19, sygn. P.III.6789 - rys. 4 ; fot. 14.
Kierunki i perspektywy transformacji energetycznej transportu samochodowego. Prawne i technologiczne uwarunkowania wdrażania bezemisyjnych samochodów ciężarowych. Czynniki wpływające na całkowity koszt własności i użytkowania (TCO) pojazdów z napędem elektrycznym i wodorowym. Potrzeby inwestycyjne w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i stacji tankowania wodoru. Prognozowany postęp w dziedzinie technologii akumulatorów i systemów ogniw paliwowych. Udział pojazdów BEV (Battery Electric Vehicle) i FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) w w sprzedaży nowych samochodów oraz w całkowitym parku samochodów ciężarowych w latach 2020 - 2040 (Unia Europejska, USA, Chiny).
Zielony transport chłodniczy / Dariusz Piernikarski. // Samochody Specjalne.- 2024, nr 5, s. 44-48, sygn. P.III.6789 - fot. 10.
Przykłady innowacyjnych, proekologicznych rozwiązań wprowadzanych w samochodowym transporcie chłodniczym: systemy zasilania energią elektryczną w naczepach chłodniczych (Schmitz Cargobull S.KOe Cool, Krone eTrailer), hybrydowy agregat Daikin Exigo, agregaty Sunswap Endurance zasilane energią elektryczną i słoneczną, inteligentny system Thermo King AxlePower umożliwiający gromadzenie i ponowne wykorzystanie energii.
Problemy z budową Busan Gadeokdo / Tomasz Hypki. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 8, s. 42-45, sygn. P.IV.1741 - rys. 7.
Założenia projektu budowy międzynarodowego portu lotniczego na wyspie Gadeokdo w Korei Południowej. Geneza i etapy realizacji przedsięwzięcia. Zakres i przewidywany koszt inwestycji dotyczących infrastruktury lotniska.
Projekt szybowca szkolnego Kawka / Rafał Chyliński. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 8, s. 56-58, sygn. P.IV.1741 - rys. 1 ; fot. 9.
Konstrukcja i dane techniczne szybowca szkolnego "Kawka", zaprojektowanego przez Tadeusza Chylińskiego w 1955 r.; schemat i odręczny opis szybowca.
[Kolej leśna w Hajnówce] / Wojciech Kamiński, Tomasz Jankowski. // Stalowe Szlaki.- 2024, nr R1(167), s. 8-11, sygn. P.II.6141 - fot. 9, tab. 1.
Rys historyczny i działalność przewozowa kolei leśnej w Hajnówce; organizacja przewozów turystycznych i rozkład jazdy na wakacje 2024 r.
Koleje Śląskie - samorządowy przewoźnik kolejowy na Śląsku. // Stalowe Szlaki.- 2024, nr 2, s. 22-53, sygn. P.II.6141
Historia powstania i działalności przewozowej przedsiębiorstwa Koleje Śląskie. Mapa połączeń kolejowych obsługiwanych przez Koleje Śląskie od 2011 r. Dane dotyczące przewozów pasażerskich zrealizowanych w latach 2012 - 2022. Charakterystyka eksploatowanego taboru trakcyjnego.
Nadmorska Kolej Wąskotorowa ponownie liderem przewozowym / Maciej Łozdowski. // Stalowe Szlaki.- 2024, nr R1(167), s. 32-33, sygn. P.II.6141 - fot. 2, tab. 2.
Dane dotyczące wielkości przewozów pasażerskich zrealizowanych przez koleje wąskotorowe w latach 2019 - 2023: Nadmorska Kolej Wąskotorowa, Bieszczadzka Kolejka leśna, Kolejka Parkowa Maltanka. Rozkład jazdy Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej na 2024 r.
Podróże z Wolfgangiem Schumacherem. Pomorze Zachodnie 1979 cz. 3 / Wolfgang Schumacher. // Stalowe Szlaki.- 2024, nr 2(166), s. 2-21, sygn. P.II.6141 - fot. 45.
Fotografie pojazdów kolejowych eksploatowanych na Pomorzu Zachodnim w latach 70. i 80. XX w.: pociąg Eisenbahn Kuriera z parowozem Ty43-83, parowóz Px48-3910, parowóz Px48-3906, pług odśnieżny, wagon pogotowia mechanicznego, wagon specjalny do przewozu butli z tlenem, wagon osobowy Bhpi 2443, lokomotywa spalinowa Lxd2.
Rozkłady jazdy kolei wąskotorowych na wakacje 2024. // Stalowe Szlaki.- 2024, nr R1(167), s. 26-31, sygn. P.II.6141 - fot. 10, tab.12.
Rozkłady jazdy wybranych kolei wąskotorowych na wakacje 2024: Kaliska Kolej Dojazdowa, Sochaczewska Kolej Wąskotorowa, Żnińska Kolej Wąskotorowa, Żuławska Kolej Dojazdowa, Ełcka Kolej Wąskotorowa, Wyrzyska Kolej Powiatowa, Kolej Wąskotorowa w Rudach, Bieszczadzka Kolejka Leśna, Wigierska Kolej Wąskotorowa, Kolej Konna Mrozy - Rudka, Koszalińska Kolej Wąskotorowa, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe.
Wybrane koleje wąskotorowe w sezonie turystycznym w 2023 i 2024 r. / Paweł Jakuboszczak. // Stalowe Szlaki.- 2024, nr R1(167), s. 14-25, sygn. P.II.6141 - fot. 19, tab. 12.
Organizacja przewozów pasażerskich oraz rozkłady jazdy wybranych kolei wąskotorowych w latach 2023 - 2024: Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa, Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa - Biała, kolej wąskotorowa w Muzeum Obrony Wybrzeża w Helu, Kolej Parkowa "Maltanka", Krośnicka Kolej Wąskotorowa, Nadwiślańska Kolej Wąskotorowa, Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa, Przeworska Kolejka Wąskotorowa "Pogórzanin", Pleszewska Kolej Lokalna, Starachowicka Kolej Wąskotorowa, Śmigielska Kolej Wąskotorowa, Średzka Kolej Powiatowa, Świętokrzyska Kolejka Wąskotorowa "Ciuchcia Ponidzie".
70-lecie kolei parkowej w Cottbus / Paweł Korcz. // Świat Kolei.- 2024, nr 7, s. 44-45, sygn. P.III.6624 - fot. 8.
Sprawozdanie z obchodów jubileuszu 70-lecia Kolei Parkowej w Cottbus w 2024 r. Tabor trakcyjny eksploatowany przez Kolej Parkową.
Dania - klocki Lego i gumowy nos na wąskim torze / Przemysław Bartłomiej Jezierski. // Świat Kolei.- 2024, nr 7, s. 32-35, sygn. P.III.6624 - fot. 11.
Charakterystyka linii kolei wąskotorowych w Danii: kolej parkowa w Legolandzie, Hedelands Veteranbane w Hedehusene, kolej lilipucia Brandhøjbanen w parku przyrody Hedeland; przebieg trasy, eksploatowany tabor i organizacja przewozów turystycznych.
"Duże szczeciniaki" w Poznaniu i odbudowa wagonów zabytkowych / Tomasz Gieżyński, Jacek Kołodziej. // Świat Kolei.- 2024, nr 8, s. 46-55, sygn. P.III.6624 - fot. 27, tab. 1.
Historia wagonów tramwajowych sprowadzonych ze Szczecina i eksploatowanych w Poznaniu po zakończeniu II wojny światowej. Charakterystyka konstrukcji niskowejściowych wagonów z drzwiami środkowymi zbudowanych w niemieckich wytwórniach Linke-Hofmann-Busch AG we Wrocławiu oraz w Christoph und Unmack w Niesky. Odbudowa zabytkowych tramwajów dla MPK Poznań w 2022 r. Dane dotyczące szczecińskich wagonów niskowejściowych w MPK Poznań wyprodukowanych w 1930 r.
Kolej Parkowa w Cottbus / Filip Bebenow. // Świat Kolei.- 2024, nr 7, s. 36-43, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 29.
Historia Kolei Parkowej w Cottbus (Niemcy) od 1954 r. Schemat przebiegu linii wg stanu w 2024 r. Charakterystyka zabytkowego taboru i infrastruktury Kolei Parkowej.
Olsztyńska sieć tramwajowa wreszcie większa / Marcin Bobiński. // Świat Kolei.- 2024, nr 7, s. 48-55, sygn. P.III.6624 - fot. 17.
Założenia i realizacja planu reaktywacji komunikacji tramwajowej w Olsztynie. Inwestycje w zakresie infrastruktury i taboru tramwajowego. Parametry nowo wybudowanych linii tramwajowych. Rozbudowa zajezdni tramwajowej.
Parowozy austro-węgierskich kolei wojskowych na PKP (2). Lokomotywy serii Oi101 i Tr 104/ Krzysztof Zintel, Paweł Tarczyński. // Świat Kolei.- 2024, nr 7, s. 14-23, sygn. P.III.6624 - rys. 2 ; fot. 13, tab. 4.
Historia parowozów austriackiej kolei wojskowej kukHB, eksploatowanych przez PKP po 1918 r. Konstrukcja i parametry lokomotyw serii Oi101 i Tr104. Dane dotyczące przydziału parowozów do DOKP. Lokomotywy dostarczone po 1918 r. kolejom Rumunii i SHS (Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców - od 1929 r. Królestwo Jugosławii), których budowa odpowiadała serii Oi101 i Tr104 PKP.
Parowozy austro-węgierskich kolei wojskowych na PKP (3). Lokomotywy serii Ti17, TKp101, Tp106 i Tw1 / Paweł Terczyński, Krzysztof Zintel. // Świat Kolei.- 2024, nr 8, s. 12-21, sygn. P.III.6624 - fot. 17, tab. 5.
Historia parowozów austriackiej kolei wojskowej kukHB, eksploatowanych przez PKP po 1918 r. Konstrukcja i parametry lokomotyw serii Ti17, TKp101, Tp106 i Tw1. Informacje dotyczące oznakowania oraz przydziału parowozów do DOKP.
Powiatowa kolej drugorzędna Ostrowo - Skalmierzyce w świetle akt z zasobu Archiwum Państwowego w Łodzi (1) / Michał Jerczyński. // Świat Kolei.- 2024, nr 7, s. 24-31, sygn. P.III.6624 - rys. 6 ; fot. 7, tab. 1.
Historia budowy linii kolejowej Ostrów Wielkopolski - Nowe Skalmierzyce od końca XIX w. Mapa przebiegu trasy kolei Ostrów - Skalmierzyce. Charakterystyka infrastruktury i taboru kolejowego; rysunek fabryczny wagonu pasażerskiego wyprodukowanego przez zakłady w Görlitz. Plany i wyposażenie techniczne stacji w Skalmierzycach i Śliwnikach.
Powiatowa kolej drugorzędna Ostrowo - Skalmierzyce w świetle akt z zasobu Archiwum Państwowego w Łodzi (2) / Michał Jerczyński. // Świat Kolei.- 2024, nr 8, s. 22-29, sygn. P.III.6624 - rys. 3 ; fot. 7, tab.2.
Historia budowy i eksploatacja linii kolejowej Ostrów Wielkopolski - Nowe Skalmierzyce od końca XIX w. Struktura zarządzania i nadzoru nad eksploatacją kolei. Organizacja przewozów pasażerskich i towarowych; taryfy przewozowe i rozkłady jazdy. Charakterystyka taboru towarowego (schematy). Zestawienie instrukcji służbowych wg stanu na 30.06.1902 r. Przejęcie kolei Ostrowo - Skalmierzyce przez pruskie koleje państwowe (zarząd KPEV - KED Posen).
Salwador - Muzeum kolejnictwa z podróżą do historii / Przemysław Bartłomiej Jezierski. // Świat Kolei.- 2024, nr 8, s. 33-35, sygn. P.III.6624 - fot. 10.
Historia transportu kolejowego w Salwadorze. Zabytkowy tabor kolejowy prezentowany w muzeum kolejnictwa w San Salvador.
TRANSPORT MIEJSKI I REGIONALNY
Analiza zachowań transportowych mieszkańców gminy Wieliczka i gmin ościennych w dojazdach do Krakowa - Część II / Martyna Gondek, Zofia Bryniarska. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 7-8, s. 25-36, sygn. P.III.6550 - rys. 13, tab. 15
Analiza zachowań transportowych mieszkańców gmin powiatu wielickiego (Wieliczka, Biskupice, Niepołomice, Gdów). Podsumowanie wyników badań ankietowych użytkowników transportu, dotyczących: czasu dojścia do najbliższego przystanku komunikacji zbiorowej, częstości dojazdów do Krakowa, preferencji komunikacyjnych i czasu podróży wybranymi środkami transportu, postulatów przewozowych w zakresie dojazdów do Krakowa. Ocena skomunikowania gminy Wieliczka z Krakowem w opinii respondentów.
Interregionalne połączenia kolejowe z perspektywy Zielonej Góry - diagnoza stanu i kierunki rozwoju / Urszula Protyńska, Michał Małysz, Dominik Staśkiewicz, Oliwia Haręża. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 7-8, s. 3-11, sygn. P.III.6550 - rys. 1, tab. 8.
Charakterystyka sieci połączeń kolejowych pomiędzy Zieloną Górą a innymi miastami. Oferta połączeń interegionalnych z Zielonej Góry wg rozkładu jazdy pociągów 2023/2024. Struktura funkcjonalna zielonogórskiego węzła kolejowego. Ocena wykorzystania potencjału komunikacji interregionalnej Zielonej Góry w porównaniu do miast o zbliżonej liczbie ludności; wyniki analiz wskaźnika cykliczności połączeń CFTI, wskaźnika połączeniowości CI i potencjału bazowego BPI. Koncepcja rozwoju połączeń interegionalnych, w której założono zwiększenie liczby połączeń oraz utworzenie ich stałego taktu. Prognozowane efekty wdrożenia proponowanych rozwiązań; podsumowanie zmian wskaźników CFTI, CI i BPI w przypadku implementacji projektu.
Ocena jakości, bezpieczeństwa i wygody korzystania z hulajnóg elektrycznych w Krakowie na podstawie opinii użytkowników / Józef Wiktor, Zofia Bryniarska. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 7-8, s. 12-24, sygn. P.III.6550 - rys. 16 ; fot. 1, tab. 8.
Zasady bezpieczeństwa użytkowania hulajnóg elektrycznych na podstawie przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym. Rodzaje hulajnóg oraz podstawowe dane techniczne wybranych hulajnóg elektrycznych (Ninebot ES4, Bolt 4). Organizacja i ceny wypożyczalni hulajnóg elektrycznych w Krakowie. Wyniki badań opinii użytkowników dotyczących oceny jakości, bezpieczeństwa i wygody korzystania z hulajnóg, przeprowadzonych w okresie od listopada 2023 r. do stycznia 2024 r.
Tramwaj, metro, metro lekkie (premetro) - analizy i porównania na podstawie przykładów wybranych miast / Tomasz Czauderna. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 7-8, s. 37-42, sygn. P.III.6550 - rys. 6 ; fot. 9.
Rodzaje pojazdów stosowanych w miejskim transporcie szynowym. Charakterystyka systemów komunikacji tramwajowej, metra i premetra w wybranych miastach europejskich (Wiedeń, Frankfurt nad Menem, Kraków) oraz porównanie ich cech i funkcjonalności.
PRZEGLĄD ZAGRANICZNEJ PRASY TECHNICZNEJ NR 2 2022
CAPA perspective. The China syndrome. (Perspektywy CAPA. Chiński syndrom.) Air Transport World, Dec2021/Jan2022, Vol. 58, Issue 8, s. 14-15, rys. 2,
Artykuł analizuje wpływ surowych ograniczeń podróży z powodu pandemii koronawirusa w Chinach na perspektywy ożywienia rynku regionalnego. Chiny kontynuują swoją strategię „zero tolerancji" z nadal masowo ograniczanym poziomem międzynarodowej przepustowości lotniczej. W związku z tym w przewidywaniach CAPA (działającego od 1990 roku Centre for Aviation, które skupia ponad 100 specjalistów z całego świata) wzrost w harmonogramach lotów planowanych na kwiecień 2022 r. jest mało prawdopodobny. Dla Azji i reszty świata najbardziej prawdopodobnym scenariuszem do około połowy 2022 r. jest ściśle kontrolowany i ograniczony kontyngent podróżnych z wybranych krajów, którym władze w Chinach przyznają niski stopień zagrożenia w rozszerzaniu pandemii.
Sygnatura P.III.6495
CAPA perspective. The green perspective. (Perspektywy CAPA. Zielona perspektywa.) Air Transport World, October 2021, Vol. 58, Issue 7, s. 4-6, rys. 2,
Zagrożeniem dla lotnictwa nie jest COVID – są nim wymogi ochrony środowiska. Podstawą artykułu jest raport CAPA i Envest Global zatytułowany Airline Sustainability Benchmarking Report 2021 (dostępny pośród publikacji badawczych CAPA – https://centreforaviation.com/analysis/research-publications). Raport jest pierwszym w branży szczegółowym opracowaniem na temat emisji, porównującym linie lotnicze i ich wyniki w dążeniu do emisji zerowej netto. Ponad 130-stronicowy tekst zawiera analizę porównawczą emisji 52 linii lotniczych za rok 2019 i 2020; przegląd strategii dekarbonizacji globalnych korporacji i wynikających stąd implikacji dla branży oraz perspektywy wymagań inwestorów wobec lotnictwa i zwiększonej presji na zarządy linii lotniczych. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, linie lotnicze są pod presją, by ograniczyć emisję spalin poprzez stosowanie zrównoważonych paliw lotniczych, wydajnych samolotów i systemów napędowych itd. Są to kosztowne rozwiązania w każdym momencie, a tym bardziej po wprowadzeniu ograniczeń podczas epidemii COVID, gdy linie lotnicze odnotowują rekordowe straty. Jednak koszt braku działania jest jeszcze wyższy. Z raportu wynika, że obecnie 25 największych linii lotniczych odpowiada za 55% emisji przemysłowych substancji całego lotnictwa. Te linie, które będą w stanie wyróżnić się pod względem dekarbonizacji, uzyskają lepsze możliwości w staraniu o przyszłe udziały w rynku lotniczym.
Sygnatura P.III.6495
Burroughs David: Connecting Europe Express highlights capabilities and shortcomings of rail. (Connecting Europe Express uwydatnia możliwości i mankamenty kolei.) International Railway Journal, November 2021, Vol. 61, Issue 11, s. 16-18, fot. 8,
Wjeżdżając do Paryża 7 października 2021 roku, po przebyciu 26 krajów od startu w Lizbonie 2 września, Connecting Europe Express (CEE) zakończył swoją wyjątkową podróż. Po odwołaniu konferencji TEN-T Days w 2020 r. ze względu na pandemię wirusa Covid-19 przejazd CEE stał się sztandarowym wydarzeniem Europejskiego Roku Kolei, pokazującym zdolność kolei do łączenia krajów na całej długości i szerokości Unii Europejskiej. Koordynację powierzono Wspólnocie Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER), a cała operacja wymagała współpracy ponad 40 organizacji. Pociąg o standardowym rozstawie kół, który kursował przez większą część podróży, składał się z wagonu sypialnego Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB), wagonu restauracyjnego Włoskich Kolei Państwowych (FS), wagonu panoramicznego Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB), wagonu z miejscami siedzącymi Niemieckich Kolei (DB), wagonu konferencyjnego Francuskich Kolei Państwowych (SNCF) oraz wagonu wystawowego Węgierskich Kolei Państwowych (MAV). Uzupełnieniem był pociąg o szerokości toru iberyjskiego dostarczony przez Renfe, który kursował na odcinku Lizbona – Madryt – Hendaye, oraz pociąg o szerokości toru 1520 mm dostarczony przez Koleje Litewskie (LTG), który kursował pomiędzy Tallinem, Rygą i Kownem. Wymóg posiadania trzech różnych pociągów podkreśla jedno z głównych wyzwań związanych z eksploatacją transgraniczną w niektórych częściach Europy. W oświadczeniu opublikowanym przez Komisję Europejską i CER przedstawiono wstępne wnioski z tego projektu, m.in. podkreślono potrzebę budowy transgranicznej, nowoczesnej, wysokiej jakości infrastruktury kolejowej, w tym wspólnych działań na rzecz ukończenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, konieczność lepszego zarządzania istniejącą infrastrukturą, w tym zwiększenia zdolności przewozowej dzięki cyfryzacji oraz wdrożeniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), a ponadto konieczność podniesienia atrakcyjności kolei dzięki lepszemu systemowi sprzedaży biletów, obniżeniu kosztów podróży oraz poszerzeniu możliwości szybkiego planowania podróży różnymi środkami transportu.
Sygnatura P.III.2252
Clinnick Richard: Hydrogen: how realistic is it for rail traction? (Wodór: na ile realny jest dla trakcji kolejowej?) International Railway Journal, October 2021, Vol. 61, Issue 10, s. 24-27, fot. 3,
Wodór jest jednym z alternatywnych paliw rozważanych przez kolej w ramach dekarbonizacji. Richard Clinnick analizuje prace prowadzone przez koleje i producentów na całym świecie oraz rozważa obecne ograniczenia we wprowadzaniu tej technologii. Pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany baterią wodorową to Coradia iLint firmy Alstom. Pasażerowie zaczęli podróżować pierwszymi komercyjnie eksploatowanymi pociągami wodorowymi we wrześniu 2018 roku w północnych Niemczech. Producenci rywalizujący z firmą Alstom na rynku europejskim, w tym CAF, Pesa, Siemens i Talgo, obecnie też aktywnie poszukują możliwości opracowania własnych pociągów wodorowych.
Jednym z podstawowych problemów do rozwiązania jest kwestia przechowywania paliwa. Lokomotywy mogłyby otrzymać systemy transportu paliwa wodorowego podobne do używanych przez lokomotywy parowe lub LNG. Jeśli natomiast miałoby się skutecznie zastąpić obecne schematy eksploatacji pojazdów spalinowych potrzeba byłoby znacznie większej liczby punktów tankowania. Kolejnym problemem jest fakt, że wodór nie zawsze jest tak ekologiczny, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka: większość obecnie produkowanego i używanego wodoru to „wodór szary", czyli wysokoemisyjny, pochodzący z paliw kopalnych bez wychwytywania dwutlenku węgla. Niewątpliwie kluczowym pytaniem dotyczącym przyszłego wykorzystania wodoru jest też koszt. Elektryfikacja też jest kosztowna, ale daje wymierne korzyści w zakresie wydajności i niezawodności. Pociągi elektryczne nadal są wyraźnie tańsze niż te, które byłyby zasilane wodorem lub bateriami. W różnych strategiach kolejowych do 2050 roku na całym świecie kładzie się więc silny nacisk na elektryfikację z marginalną rolą baterii i wodoru. Jednak w opinii specjalistów za 29 lat wodór ma szansę stać się jedną z odpowiedzi na wymóg dekarbonizacji, chociaż technologia ta nie jest w pełni opracowana. Jej dopracowanie zależy od decyzji o kontynuacji prac rozwojowych.
Sygnatura P.III.2252
Dayal Raghu: Building better trains in India. (Budowanie lepszych pociągów w Indiach.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 18-22, rys. 4; fot. 5, tab.,
Koleje indyjskie opracowują nową generację wagonów pasażerskich, których celem jest odciągnięcie podróżnych od szybko rozwijających się usług lotniczych i drogowych. Popyt na podróże koleją w Indiach znacznie przewyższa podaż, a w najbliższych latach spodziewany jest znaczny wzrost liczby pasażerów. Kwestię stanu obecnego produkcji taboru kolejowego w Indiach oraz jej perspektywy na przyszłość w oparciu o plan 2021-2024 omawia Raghu Dayal, dyrektor zarządzający Container Corporation of India. Zwraca uwagę, że aż 60% wagonów pasażerskich użytkowanych obecnie przez IR jest zużytych i w związku z tym stopniowo trzeba wycofywać je z ruchu. W warunkach naturalnych Indii istotną rolę w projektowaniu i eksploatacji taboru pasażerskiego ma kwestia klimatyzacji wagonów jeżdżących na długich dystansach.
Sygnatura P.IV.503
Faster timings in prospect with ICNG fleet. (Szybszy czas przejazdu dzięki flocie ICNG.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 24-26, fot. 6, tab.1,
Część floty zespołów trakcyjnych Intercity New Generation, testowanych obecnie przez Koleje Holenderskie, ma zastąpić lokomotywowe zespoły trakcyjne ICRm, używane obecnie w połączeniach Amsterdam – Bruksela przez HSL-Zuid. Wymiana skróci czas podróży o 40 minut. Pozostała część floty 200 km/h będzie wykorzystywana na trasach krajowych. Wprowadzenie do eksploatacji floty ICNG, pierwotnie planowane na 2021 r., jest opóźnione z powodu pandemii Covid-19. Produkcja pociągów ICNG odbywa się w zakładzie ALSTOM w Katowicach, podzespoły pochodzą z wielu krajów świata. I tak np. w składającym się z 8 wagonów zestawie znajduje się 417 siedzeń wytwarzanych w Polsce.
Sygnatura P.IV.503
Newman Lyndon: Lightweight railcar deploys composite components. (Lekki wagon kolejowy wykorzystuje komponenty kompozytowe.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 23, fot. 1,
Brytyjski pojazd demonstracyjny Very Light Rail w szerokim zakresie wykorzystuje elementy kompozytowe w karoserii. Prototyp jest o 40% lżejszy od tradycyjnych pojazdów szynowych o tej samej pojemności. Jest efektem prac badawczych w ramach projektu RVLR (The Revolution Very Light Rail). Pomimo zaawansowanej technologicznie konstrukcji i innowacyjnych materiałów demonstrator RVLR nie jest jedynie pojazdem koncepcyjnym. Z wprowadzeniem go do seryjnej produkcji związane są jednak liczne wyzwania, przede wszystkim związane z automatyzacją procesów wytwórczych dla obniżenia kosztów. Przyspieszenie i zautomatyzowanie wytwarzania karoserii wiąże się m.in. z zastosowaniem wstępnie impregnowanych arkuszy z włókna węglowego. Kwestie te omawia główny inżynier w TRB Lightweight Structures, firmie działającej od 1954 r., która za cel sobie stawia opracowywanie nowatorskich rozwiązań transportowych poprzez innowacje zarówno w dziedzinie materiałoznawstwa, jak i w zakresie procesów produkcyjnych.
Sygnatura P.IV.503
Zelki Benjámin: PRASA revival hangs by a thread. (Odrodzenie sieci PRASA wisi na włosku.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 32-36, rys. 2; fot. 8,
Korespondent Railway Gazette International Benjámin Zelki odwiedził Republikę Południowej Afrykina początku 2022 roku. Kradzież infrastruktury i wandalizm podczas pandemicznego zamknięcia wiosną 2020 roku postawiły południowoafrykańskie koleje pasażerskie w trudnej sytuacji. Przywrócenie usług podmiejskich PRASA (Passenger Rail Agency of South Africa) na obszarze Zachodniego Przylądku (Western Cape) daje pewne nadzieje na przyszłość. Niestety w gęsto zaludnionej, najbardziej gospodarczo rozwiniętej prowincji Gauteng sytuacja nie wygląda dobrze, bardzo wiele tras nadal jest unieruchomionych. PRASA obejmuje sieć połączeń o długości o długości 2300 km. Artykuł koncentruje się na wpływie epidemii, szkodach poniesionych przez koleje PRASA podczas niej oraz na działaniach w Western Cape w celu przywrócenia normalnego ruchu.
Sygnatura P.IV.503
Surrer Thomas: Branchenthema Weltmarkt. (Temat branżowy – światowy rynek.) Seilbahnen International, nr 04/2022, s. 6-7, rys. 2 , tab. 1,
Krótki sumaryczny przegląd raportu sporządzonego przez Laurena Vanata z wyników branży sportów zimowych w sezonie 2020/2021, a więc podczas pandemii koronawirusa. Ów corocznie przygotowywany raport pokazuje niezwykłą skalę zmian, która przewróciły dotychczasowe tradycyjne zestawienia i rankingi. Tylko w 6 na 68 przebadanych krajów (tyle państw dysponuje w pełni wyposażonymi i naśnieżanymi trasami na świeżym powietrzu) zamknięto stoki narciarskie. Największe straty w narciarskim ruchu turystycznym poniosły państwa alpejskie od niepamiętnych czasów znajdujące się na czele rankingów branży (spadek o 78% na podstawie tzw. pierwszych wejść na trasy). Dzięki Chinom region Azji i Pacyfiku zanotował wzrost o 17%, bardzo dobry sezon w USA spowodował awans całej Ameryki o 11%. Dobrze wypadły niektóre kraje Europa Wschodniej, Rumunia i Rosja odnotowały swój najlepszy sezon (Rumunia wzrost o 76%). Polska na tym tle wypadła słabo (spadek o 70%). Najistotniejszą grupą turystów korzystających ze stoków stanowili krajowcy, dalszym zmianom uległ system sprzedaży kart zjazdowych. Całość opracowania (242 strony) dostępna jest pod adresem https://www.vanat.ch/international-report-on-snow-mountain-tourism.
Sygnatura P.III.6466
Göbel Stefan: Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer in Meiningen getestet. (Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer przetestowany w Meiningen.) Stadtverkehr, 11/2021, s. 25-27, fot. 10,
Firma Ikarus, jeden z największych producentów autobusów na świecie (15 tys. rocznie) usiłuje powrócić na niemiecki rynek, tym razem z ofertą pojazdów elektrycznych. W Meiningen, mieście położonym w Turyngii, testowano najnowszy produkt – autobus Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer. Przedstawiciel firmy twierdzi, że węgierski wkład w tym pojeździe wynosi ponad 50%. Wynika to z pionowego schematu produkcji w zakładzie w Székesfehérvár, która nie ogranicza się do karoserii ze stali nierdzewnej (15 lat gwarancji), ale obejmuje również aluminiowe elementy wykończenia wnętrza i nadwozia oraz drzwi. Podwozie jest produkowane przez ZF, hamulce przez Knorr-Bremse, fotel kierowcy, ogrzewanie i klimatyzacja wykonywane są według zachodnioeuropejskich technologii, zaś napęd elektryczny i systemy magazynowania energii pochodzą z Chin. Baterie to produkt firmy CATL, największego w tym sektorze chińskiego producenta. Autobus demonstracyjny posiada w sumie dziesięć baterii litowo-jonowo-fosforanowych. Chłodzony wodą synchroniczny silnik napędowy firmy CRRC znajduje się z tyłu po lewej stronie i napędza tylną oś. Przy pojemności zainstalowanego akumulatorów wynoszącej 314 kWh, autobus może przewozić 85 pasażerów i pokonywać dziennie około 200 km bez ładowania pośredniego z wystarczającą pojemnością resztkową sięgającą 40%. Pierwsze dwa egzemplarze modelu 120e CityPioneer spośród próbnej serii liczącej 20 pojazdów zostały sprzedane na Węgrzech we wrześniu firmie Kaposvári Közlekedési Zrt za 880 tys euro. W Niemczech, autobus jest oferowany przez Trasco Bremen GmbH.
Sygnatura P.III.6466
Koch Günter: Perspektiven des Tram-Train: Mit der Stadtbahn aus der Stadt in die Region. (Perspektywy tramwaju-pociągu: Z lekką koleją z miasta do regionu.) Stadtverkehr, 11/2021, s. 14-23, rys. 5; fot. 9, tab. 7, bibliogr. poz. 11.
Doświadczony planista inż. Günter Koch z Karlsruhe przedstawia kwestie związane z tworzeniem Tram-Train – dwusystemowych systemów lekkiej kolei. Omawia ramy prawne takich rozwiązań oraz szczegółowe zagadnienia techniczne: trasy, punkty zmiany systemu, perony i parametry pojazdów. Przedstawia rozwiązania tego rodzaju w Niemczech i Europie, zarówno te funkcjonujące, jak i planowane. Pionierami w wykorzystaniu lekkich pojazdów szynowych na liniach kolejowych są przedsiębiorstwa transportowe Karlsruhe AVG i VBK.
Sygnatura P.III.6466
Limburg Stefan: 25 Jahre Bus und Service AG Chur. (25 lat przedsiębiorstwa Bus und Service AG Chur.) Stadtverkehr, 12/2021, s. 12-21, rys. 6; fot. 41,
W bogato ilustrowanym artykule w „Stadtverkehr" nr 12/2021 przedstawiono historię i teraźniejszość miejskiej komunikacji autobusowej w Chur. Pierwsza linia autobusowa istniała tu już w 1938 roku. Przedsiębiorstwo garażowo-taksówkowe prowadzone przez Waltera Tribolet-Städeli i Gaudenza Flütscha obsługiwało wówczas połączenia wewnątrz miasta z dworca kolejowego do szpitali. Później liczne inne prywatne firmy obsługiwały miejskie trasy, ale w 1956 roku miasto stało się koncesjonariuszem regulującym zasady komunikacji na swoim obszarze. W latach 70. usługi te przestały być rentowne, a jednocześnie rozwój miasta spowodował, że pojawiły się nowe potrzeby w dziedzinie transportu publicznego. W latach 90. miasto powołało do życia przedsiębiorstwo transportowe zorganizowane w formie spółki akcyjnej. Firma ta nie tylko stworzyła nowoczesną miejską komunikację autobusową, ale była również w stanie wygrywać przetargi, np. na kolejowe usługi zastępcze, a także realizować nowe usługi we współpracy, np. usługę przewozu do lotniska w Zurychu. Spółka Stadtbus Chur AG (SBC AG) została wpisana 13 października 1995 r. do rejestru handlowego kantonu Gryzonia (Graubünden). Jeszcze jako młoda firma wywołała sensację w 1999 roku, kiedy wraz ze swoją spółką zależną Engadin Bus wygrała przetarg na sieć tras wokół St. Moritz z Post-, Telefon- und Telegrafbetriebe (PTT). W czerwcu 2018 roku firma zmieniła nazwę na Bus und Service AG (BuS). Obecnie całość obsługiwanej aglomeracji obejmuje 258,7 km2 powierzchni zamieszkiwanej przez ok. 60 tys. mieszkańców.
Sygnatura P.III.6466
von Mach Stefan, Yang Shan: Alstom-Batterietriebzug kurz vor Aufnahme des Fahrgastverkehrs. (Pociąg z akumulatorowym zespołem trakcyjnym Alstom wkrótce rozpocznie przewozy pasażerskie.) Stadtverkehr, 12/2021, s. 4-11, rys. 7; fot. 15, bibliogr. poz. 21,
Pociąg Alstom z napędem akumulatorowym ma rozpocząć regularne przewozy pasażerskie wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2021 r. W latach 1907-1995 w niemieckiej sieci kolejowej zawsze jeździły elektryczne pociągi, które mogły poruszać się po niezelektryfikowanych liniach. Ostatnie z nich zostały zbudowane w 1965 roku i zastąpione 30 lat później, głównie przez wagony spalinowe. W czasach debat o ochronie klimatu zmieniły się priorytety i obecnie przewiduje się, że pociągi zasilane bateriami mają przed sobą wielką przyszłość. W 2016 roku Bombardier Transportation (obecnie Alstom) i TU Berlin połączyły siły swoich wydziałów eksploatacji i infrastruktury kolejowej oraz mechatroniki, aby opracować nowoczesny pociąg zasilany bateriami. Inicjatywa została sfinansowana przez Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI), a partnerami były NVBW (Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg), BEG (Bayerische Eisenbahn-Gesellschaft) i DB Regio Baden-Württemberg. W 2023 r. na linii Lipsk-Chemnitz na odcinku 80 km ma jeździć jedenaście takich pociągów, czyli na długo przed tym, jak linia ta otrzyma napowietrzne przewody. Akumulatory będą ładowane w punktach końcowych. Ponadto możliwe będzie ładowanie zasobników energii poprzez jazdę wzdłuż przewodu jezdnego oraz odzyskiwanie energii podczas hamowania.
Sygnatura P.III.6466
Ubility Light von Grammer: Sitzen in Bus und Bahn neu gedacht. (Ubility Light od firmy Grammer: siedzenie w pociągach i autobusach na nowo przemyślane.) Stadtverkehr 2021/11, s. 48, fot. 2,
Firma Grammer AG z siedzibą w Ursensollen jest kompleksowym dostawcą foteli dla kierowców i pasażerów do ciężarówek, pociągów, autobusów i pojazdów terenowych. W ramach nowej rodziny produktów Ubility (od kombinacji słów Urban i Mobility) One pojawiły się fotele Ubility Light przeznaczone dla wnętrz pojazdów transportowych o dużym natężeniu ruchu. Charakteryzuje je innowacyjny minimalizm pozwalający na szybką instalację i dający duże możliwości konfiguracji, waga zmniejszona o 60%, zwiększona wytrzymałość, ponadstandardowa żywotność, którą można znacznie przedłużyć poprzez programy renowacji i modernizacji. W efekcie można przewidywać znaczne oszczędności związane z tym projektem w zakresie zużycia surowców, ograniczenia emisji spalin itd. Wytwarzanie modeli z rodziny Ubility One rozpocznie się w 2023 roku w europejskich zakładach firmy.
Sygnatura P.III.6466
Imhof Daniel, Skeledžić Stevan: Erhöhung der Wirksamkeit von Eingangstoren und Fussgängerschutzinseln/ Améliorer l’efficacité des portes d’entrée et des îlots de protection. (Zwiększenie skuteczności bram wjazdowych i wysp chroniących pieszych.) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 12, s. 26-31, rys. 4; fot. 7, bibliogr. poz. 5,
W dzisiejszych czasach bramy wjazdowe i wyspy drogowe są nieodzownymi elementami w budownictwie drogowym. Ich przydatność nie jest jednak powszechnie doceniana. Jeśli te elementy drogi nie są właściwie użyte, ich skuteczność jest ograniczona. Co więcej, zamiast spełniać wymogi bezpieczeństwa na drodze, stają się przeszkodą, która frustruje kierowców albo np. utrudnia odśnieżanie. Jednak przy prawidłowym zastosowaniu reguł planowania i realizacji, bramy wjazdowe i wyspy drogowe przyczyniają się do ograniczenia rzeczywistej prędkości pojazdów, a tym samym do realnego bezpieczeństwa ruchu drogowego. W przestrzeni wymaganej do ich montażu należy wyraźnie oddzielić obszar oznakowany od obszaru wykorzystywanego przez pojazdy. W tym celu należy odpowiednio wykreślić szerokość dróg i ich przebieg oraz zapewnić boczne strefy prześwitu. Trzeba także uwzględnić kwestie konserwacji, w tym także zimowego odśnieżania. Relacjonowane w artykule zasady stosowania tego rodzaju elementów budownictwa drogowego są na nowo opracowywane przez Fachstelle Sicherheit des Tiefbauamts kantonu Zurych. (Wersja francuskojęzyczna - tylko streszczenie.)
Sygnatura P.III.1611
Leeb Rolf: Wie man Strassen zukunftsfähig und wirtschaftlich erhalten und recyclen kann/ Comment entretenir et recycler durablement et économiquement les routes. (Jak długotrwale utrzymywać i ekonomicznie odnawiać drogi) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 11, rys. 43, s. 12-51,
Omówienie pierwszego Dnia Szwajcarskiego poświęconego utrzymaniu i zarządzaniu infrastrukturą (Schweizer Tag zum Erhaltungsmanagement der Infrastrukturen). Spotkanie zostało zorganizowane wspólnie przez redakcję czasopisma „Strasse und Verkehr. Route et Trafic” oraz Berner Fachhochschule (BFH). Wzięło w nim udział 17 prelegentek i prelegentów ze Szwajcarii, Niemiec, Austrii i Francji oraz około 200 uczestników zgromadzonych w Domu Kongresowym w Biel i za pomocą łączy internetowych. Omówienie wystąpień przygotowane zostało przez Rolfa Leeba, redaktora czasopisma. Główne tematy tych wystąpień to różnorodne aspekty planowania konserwacji i optymalizacji finansowej zarządzania utrzymaniem ruchu, zaś w części technicznej prezentowano innowacyjne materiały budowlane, nowe metody badania stanu nawierzchni, udoskonalenia w zakresie recyklingu i omówiono przykłady konkretnych zmian zastosowanych w praktyce.
Sygnatura P.III.1611
Niemann Steffen: Geschwindigkeiten auf Schweizer Strassen./ Vitesses pratiquées sur les routes suisses. (Prędkości na szwajcarskich drogach.) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 12, s. 32-38, rys. 2; fot. 1, bibliogr. poz. 11,
Istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy ryzykiem wypadku a prędkością. Prędkość jest kluczowym wskaźnikiem bezpieczeństwa ruchu drogowego, który w skali międzynarodowej jest uznawany za istotny jego wskaźnik („key performance indicator", „safety performance”). Po raz pierwszy od 10 lat wskaźnik ten został ponownie zmierzony w ramach projektu pilotażowego przeprowadzonego przez szwajcarskie BPA (Bureau de prévention des accidents). Metodologia stosowana do pomiaru wskaźnika była przygotowana w oparciu o zalecenia Europejskiego projektu „SafetyNet". Celem tego projektu pilotażowego było stworzenie metodologicznej podstawy dla przyszłego monitorowania zachowań kierowców pojazdów mechanicznych w zakresie przekraczania prędkości na szwajcarskich drogach. Jego wyniki pokazują, że wiele pojazdów przekracza dopuszczalną prędkość maksymalną, choć skala tego różni się w odniesieniu do poszczególnych zakresów ograniczeń. W związku z tym działania powinny być ukierunkowane przede wszystkim na przestrzeganie ograniczenia prędkości do 50 km/h i 80 km/h. W ich przypadku potencjał prewencyjny jest największy. Nie należy jednak lekceważyć systemu ograniczeń prędkości do 30 km/h: strefy i odcinki 30 km/h są również wykorzystywane w celu zwiększenia bezpieczeństwa drogowego, zwłaszcza w przypadku szczególnie zagrożonych użytkowników dróg (rowerzystów, pieszych, dzieci i osób starszych). Pomiary prędkości będą powtarzane w odstępach czasu, które dopiero zostaną określone przez BPA.
Sygnatura P.III.1611
Auckland’s State Highway 20B. Bringing savings to a major road project. (Auckland’s State Highway 20B. Wprowadzanie oszczędności do dużego projektu drogowego.) World Highways, November/December 2021, s. 16-20, fot. 15,
Połączenie między każdym większym miastem a jego lotniskiem jest bardzo ważne. W Auckland, w Nowej Zelandii, State Highway 20B łączy 1,6-milionowe miasto z resztą kraju i międzynarodowym lotniskiem i jest jedną z zaledwie dwóch dróg tam prowadzących. Międzynarodowe lotnisko w Auckland jest największym i najbardziej ruchliwym portem lotniczym w Nowej Zelandii. Znajduje się w pobliżu przedmieść Mangere, około 21 km od centrum Auckland. Jest to jedno z dwóch lotnisk w całej Nowej Zelandii zdolnych do obsługi dużych samolotów, takich jak Airbus A380. Obsługuje większość międzynarodowych lotów w kraju, przed pandemią przybywało tu 21 milionów pasażerów rocznie. W ramach wspólnej inicjatywy rządu i Międzynarodowego Portu Lotniczego w Auckland, Waka Kotahi NZ Transport Agency poprowadziła projekt mający na celu poprawę płynności ruchu na i z lotniska. Zadanie wydawało się proste: modernizacja drogi w z dwoma dodatkowymi pasami przeznaczonymi dla transportu publicznego, a także uzupełnienie jej o wspólną ścieżkę dla osób poruszających się pieszo lub na rowerach. Nie był to jednak zwykły projekt poszerzenia drogi. Na starym szlaku miała powstać zupełnie nowa droga. Od samego początku projekt miał ambitne ramy czasowe – na budowę przeznaczono 19 miesięcy (dwa lata, jedna zima), ponieważ zaplanowane na początek 2021 roku regaty jachtowe America's Cup miały ściągnąć do miasta tysiące gości z całej Nowej Zelandii i świata. Skrócenie terminu o 5 miesięcy było możliwe dzięki zastosowaniu nowych technologii i specjalnej organizacji pracy (m.in. prace w nocy po obu stronach drogi i otwieranie jej na dzień – pomogło w tym ograniczenie ruchu w czasach COVID), co zostało omówione w artykule. Wykonanie okazało się jednak o 30% droższe niż pierwotnie zakładano w budżecie.
Sygnatura P.III.6666
East Afrika’s ‘Silk Road’ Dream in sight. (Marzenie Afriki Wschodniej o „Jedwabnym Szlaku" w zasięgu możliwości.) World Highways, September/October 2021, s. 16-20, rys. 1; fot. 11,
Afryka Wschodnia jest jednym z najszybciej rozwijających się regionów w Afryce Subsaharyjskiej. Wzrost ten jest wspierany przez zwiększające się inwestycje w infrastrukturę. Przy populacji szacowanej na 177 milionów ludzi i jej przyroście w tempie 2,74%, zapotrzebowanie na wydajną infrastrukturę transportową umożliwiającą odpowiedni przepływ towarów i usług oraz mobilność społeczeństw wciąż rośnie – pomimo wyzwań takich jak kryzys COVID-19. W 2005 roku pięć krajów EAC – Kenia, Tanzania, Uganda, Rwanda i Burundi - uruchomiło Unię Celną EAC. Ma ona na celu wspieranie integracji regionalnej i umożliwienie swobodnego handlu towarami i usługami. W związku z tym pojawiła się konieczność stworzenia wysokiej jakości korytarzy transportowych. Sekretariat EAC opracował projekty drogowe niemalże na wzór dawnego „Jedwabnego Szlaku”. Po ich zakończeniu powstanie płynne połączenie drogowe między siedmioma krajami regionu Wielkich Jezior, skutecznie łączące północny korytarz transportowy, który kończy się w stolicy Burundi, Bujumburze, z korytarzem centralnym, który kończy się w Kampali w Ugandzie. Artykuł omawia stan zaawansowania na różnych odcinkach tego ambitnego zamierzenia w poszczególnych krajach. Co istotne, według danych za 2020 rok zmniejszył się procentowy udział Chin w finansowaniu infrastruktury Afryki Wschodniej (z 20,9% do 13,6%). Ów spadek wynika z kilku czynników: zakończenia pierwszych projektów, zwiększenia kontroli fiskalnej i starań o stabilność finansową rządów krajów regionu, a także zwiększenia udziału kapitałów prywatnych w projektach infrastrukturalnych.
Sygnatura P.III.6666
Meet Die Autobahn des Bundes. (Poznaj Die Autobahn des Bundes.) World Highways, November/December 2021, s. 22-23, fot. 1,
Niemieckie autostrady są często uważane za bardzo dobrze zarządzane i stanowią wzór do naśladowania dla innych krajów. Począwszy od stanu nawierzchni, a skończywszy na autostradowych udogodnieniach, Niemcy wiedzą, jak szybko i przyjemnie umożliwić przemieszczanie się z punktu A do punktu B, przy czym główne szlaki drogowe sprawiają wrażenie harmonijnych całości. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że do 2021 roku autostrady w Niemczech nie miały jednej centralnej struktury organizacyjnej. Niemcy, jako republika federalna, mają 16 częściowo suwerennych państw, czyli landów. Przez ponad 60 lat każdy z landów obsługiwał i utrzymywał swój odcinek autostrad krajowych. Ale w 2018 roku zaczęły się zmiany. Przez kolejne trzy lata obowiązki te były stopniowo przekazywane nowej, wspólnej agencji autostradowej – Die Autobahn GmbH des Bundes, czyli po prostu Autobahn z centralą w Berlinie. Do zadań spółki należy planowanie, budowa, eksploatacja, utrzymanie, finansowanie i zarządzanie majątkiem. Obsługuje ona około 13 tys. km autostrad.
Sygnatura P.III.6666
Materiały
PRZEGLĄD PRASY TECHNICZNEJ 08.2024Przegląd_Prasy_Technicznej_8_2024.pdf 0.21MB 022022FOREIGNPRESS
022022zagranica.pdf 0.68MB