Paszport tymczasowy dla osoby małoletniej
Kiedy możesz wnioskować o paszport tymczasowy?
Paszport tymczasowy mogą otrzymać osoby:
- przebywające poza granicami Polski, na czas oczekiwania na odbiór paszportu (warunkiem jest złożenie wcześniejszego wniosku o paszport biometryczny, który nie został jeszcze odebrany)
- od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe, a przeszkoda ta ma charakter czasowy
- w nagłych przypadkach (konsul może zażąć udokumentowania tej sytuacji):
- na powrót do miejsca stałego pobytu (np. jeśli podczas wyjazdu zagranicznego utracisz dokument);
- związanych z chorobą;
- związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny;
- związanych z prowadzoną działalnością zawodową;
- związanych z realizacją obowiązku nauki przez osoby nieposiadające zdolności do czynności prawnych lub posiadające ograniczoną zdolność do czynności prawnych, które nie ukończyły 18. roku życia, z rozwojem ich indywidualnych umiejętności lub w razie konieczności zapewnienia tym osobom opieki;
- przebywające poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, którym nie nadano numeru PESEL, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeśli okoliczności uniemożliwiają lub znacznie utrudniają nadanie numeru PESEL, a wydanie paszportu tymczasowego jest niezbędne ze względu na ochronę istotnych praw i interesów osoby, której ma być wydany paszport tymczasowy - aby uzyskać paszport tymczasowyw tym trybie, należy udowodnić, że transkrypcja zagranicznego aktu urodzenia dziecka jest niemożliwa lub szczególnie utrudniona (są to bardzo wyjątkowe przypadki - transkrypcja standardowo zajmuje od 2 do 8 tygodni)
Uwaga! W przypadku niespełnienia warunków do wydania paszportu tymczasowego konsul odmawia wydania tego dokumentu w drodze decyzji.
Po złożeniu wniosku opłata nie podlega zwrotowi.
Paszport tymczasowy jest ważny przez okres w nim wskazany, nie dłużej jednak niż przez 365 dni od daty jego wydania.
Gdzie załatwisz sprawę?
Wniosek o wydanie paszportu tymczasowego dla dziecka możesz złożyć w dowolnie wybranym urzędzie konsularnym RP. Pamiętaj, że nowy paszport tymczasowy odbierzesz w tym samym urzędzie, w którym składasz wniosek o jego wydanie.
Czy musisz składać dokumenty osobiście?
Dziecko, które ukończyło 5 lat, musi być obecne podczas składania wniosku o paszport.
Wniosek o wydanie paszportu tymczasowego dla dziecka składają osobiście: matka, ojciec lub opiekun prawny albo kurator.
W sytuacji, gdy wniosek składa tylko jeden rodzic (lub opiekun), drugi rodzic (lub opiekun) może:
- przekazać do konsulatu drogą pocztową pisemną zgodę na wydanie dokumentu paszportowego dziecku, zawierającą potwierdzenie przez notariusza lub organ paszportowy własnoręczności podpisu (dokument może też być przedłożony przez rodzica lub opiekuna składającego wniosek);
- przesłać za pomocą usługi elektronicznej na portalu gov.pl na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą urzędu konsularnego (Ambasada RP w Madrycie: /AMBMadryt/SkrytkaESP; Konsulat Generalny RP w Barcelonie: /KGBarcelona/SkrytkaESP) pisemną zgodę na wydanie dokumentu paszportowego dziecku, opatrzoną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym;
- zarejestrować zgodę osobiście w dowolnym organie paszportowym;
- wyrazić zgodę poprzez usługę elektroniczną na portalu gov.pl: Zgoda na paszport.
Pisemna zgoda powinna zawierać:
Dane rodzica wyrażającego zgodę: imię (imiona), nazwisko, numer PESEL, o ile został nadany, a w razie braku numeru PESEL – datę urodzenia, oraz serię i numer ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
Dane dziecka, którego dotyczy wniosek o wydanie dokumentu paszportowego: imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL, o ile został nadany, a w razie braku numeru PESEL – datę urodzenia.
Przykładowy formularz pisemnej zgody rodzica na wydanie dokumentu paszportowego dla dziecka w wersji dwujęzycznej (polsko-hiszpańskiej) możesz pobrać tutaj.
To oświadczenie nie musi mieć formy aktu notarialnego (hiszp. poder notarial) - wystarczy, by było to pisemne oświadczenie z podpisem poświaczonym przez notariusza (hiszp. legitimación de la firma) lub polski organ paszportowy. Jeżeli jednak w akcie notarialnym zawiera się oświadczenie rodzica o zgodzie na wydanie dziecku dokumentu paszportowego, również będzie ono uznane za wystarczające.
Wyjątki
- Zgoda nie jest wymagana od matki lub ojca, którzy zostali pozbawieni władzy rodzicielskiej albo których władza rodzicielska została zawieszona lub ograniczona w zakresie wyrażania zgody na wydanie dokumentu paszportowego - należy przedłożyć dokument potwierdzający pozbawienie, zawieszenie lub ograniczenie władzy w zakresie wyrażania zgody na wydanie dokumentu paszportowego;
- W przypadku braku zgodności stanowisk matki i ojca lub niemożności uzyskania zgody jednego z nich, zgodę na wydanie dokumentu paszportowego zastępuje orzeczenie sądu rodzinnego, które przedkłada się do wniosku o wydanie dokumentu paszportowego (orzeczenie sądu rodzinnego stanowi podstawę do wydania jednego dokumentu paszportowego).
- W przypadku zgonu jednego z rodziców - należy powołać się na akt zgonu rodzica. Jeżeli zgon rodzica został zarejestrowany w Polsce, nie musisz koniecznie przedkładać odpisu aktu zgonu (urzędnik potwierdzi dane aktu w elektronicznym rejestrze stanu cywilnego). Jeżeli zgon rodzica nie został zarejestrowany w Polsce, koniecznie przedłóż odpis zagranicznego aktu zgonu.
- W przypadku nieustalonego ojcostwa należy powołać się na odpowiednią adnotację w polskim akcie urodzenia dziecka. Nie musisz koniecznie przedkładać odpisu aktu urodzenia - urzędnik potwierdzi dane aktu w elektronicznym rejestrze stanu cywilnego.
Zobacz więcej na ten temat na stronie: Zgoda na wydanie dokumentu paszportowego dla dziecka.
Jak umówisz się na spotkanie?
Na wizytę w sprawie złożenia wniosku o wydanie paszportu tymczasowego umów się za pomocą systemu e-konsulat. Możesz umówić jedną wizytę w sprawie wydanie paszportu (5- lub 10-letniego) i paszportu tymczasowego na czas oczekiwania.
Pamiętaj! Jeśli pilnie potrzebujesz uzyskać dla dziecka paszport tymczasowy na powrót do miejsca stałego pobytu (bo np. utraciłeś dokument tożsamości dziecka podczas wakacji w Hiszpanii, a lot powrotny jest już niedługo), i nie jest możliwa rezerwacja wizyty na dany dzień przez e-konsulat, możesz przyjść do urzędu w godzinach obsługi interesantów bez wcześniejsego umówienia wizyty. Otrzymasz paszport tymczasowy dla dziecka tak szybko, jak to będzie możliwe.
Zobacz więcej na stronie: Jak umówić się na spotkanie w konsulacie?
Jakie dokumenty musisz złożyć?
-
WAŻNE! Rodzice nie wypełniają już wniosku odręcznie.
Wniosek o wydanie przez konsula RP paszportu tymczasowego dla dziecka złożysz w formie elektronicznej w czasie wizyty paszportowej. Pracownik konsularny wypełni wniosek przy użyciu elektronicznego formularza, a rodzice potwierdzą prawidłowość danych dziecka i zgodę na wydanie paszportu składając podpisy na przeznaczonym do tego urządzeniu (Signature Pad).
-
Kolorową, aktualną fotografię biometryczną dziecka – przed udaniem się do fotografa na tej stronie dowiedz się, jak powinno wyglądać zdjęcie. Fotografia nie może być wykonana dawniej, niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku paszportowego (nie przynoś zdjęcia, które dziecko ma w dowodzie osobistym lub paszporcie sprzed kilku lat!). Instrukcję dla fotografa w języku hiszpańskim możesz pobrać tutaj. Dołączenie fotografii do wniosku jest obowiązkowe. Nie ma później możliwości wymiany lub dosyłania zdjęcia. Jeżeli fotografia nie zostanie załączona do wniosku, bądź nie będzie spełniała wymogów, wówczas organ paszportowy wydaje wnioskodawcy informację o nieprzyjęciu wniosku.
-
Ważne dokumenty paszportowe lub ważne dowody osobiste rodziców.
-
Ważny dokument paszportowy dziecka lub ważny dowód osobisty, o ile takie dokumenty zostały wydane.
-
Odpis polskiego aktu urodzenia, jeśli dziecko nie posiada numeru PESEL. Jeżeli wiesz, że w wyniku transkrypcji polski akt urodzenia został już sporządzony przez Urząd Stanu Cywilnego, ale jeszcze nie został Ci doręczony jego odpis - nie musisz obowiązkowo okazywać tego dokumentu. W tej sytuacji składając wniosek powiedz pracownikowi konsulatu, że transkrypcja została już dokonana przez USC. Konsul nada wówczas dziecku numer PESEL na podstawie danych aktu dostępnych w elektronicznym rejestrze stanu cywilnego.
-
W przypadku wniosku składanego przez opiekuna prawnego lub kuratora należy przedstawić wydane przez sąd dokumenty potwierdzające uprawnienie do złożenia wniosku w imieniu dziecka.
UWAGA: w przypadku uzasadnionych wątpliwości co do tożsamości lub obywatelstwa dziecka lub innych danych potrzebnych do złożenia wniosku o wydanie dokumentu paszportowego, konsul może poprosić o przedłożenie niezbędnych dokumentów.
Ile zapłacisz?
Opłata za wydanie paszportu tymczasowego dla dziecka na czas oczekiwania na odbiór paszportu biometrycznego wynosi 15,00 EUR.
Opłata za wydanie paszportu tymczasowego dla dziecka w innym celu, niż na czas oczekiwania na odbiór paszportu biometrycznego, wynosi 40,00 EUR.
Uwaga! W przypadku wydania paszportu tymczasowego nie mają zastosowania zniżki i zwolnienia z opłat (dotyczą one jedynie wydania paszportu biometrycznego).
Opłaty przyjmowane są w kasie urzędu w momencie składania wniosku.
Akceptowane formy płatności: karta, gotówka.
Więcej informacji o pobieraniu opłat w konsulacie na stronie: Opłaty konsularne
Jaki jest termin realizacji?
Paszport tymczasowy dla dziecka otrzymasz tak szybko, jak to możliwe - zazwyczaj tego samego dnia.
Jeśli składasz wniosek podczas wyjazdowego dyżuru - pamiętaj, że nie dostaniesz paszportu tymczasowego od ręki, tylko będzie on do Ciebie przesłany po kilku dniach.
Pamiętaj! Jeżeli planujesz podróż dziecka do innego kraju na podstawie paszportu tymczasowego, sprawdź aktualne przepisy określające zasady wjazdu i pobytu cudzoziemców na terytorium tego kraju. Upewnij się, czy dziecko będzie mogło przekroczyć granicę na podstawie paszportu tymczasowego oraz jaki jest wymagany okres jego ważności (przy wjeździe i wyjeździe).
Jak odbierzesz gotowy paszport tymczasowy?
Paszport tymczasowy dziecka może odebrać jedno z rodziców (opiekun/kurator) osobiście w urzędzie, w którym został złożony wniosek.
W dniu odbioru nowego dokumentu przynieś poprzedni paszport (albo paszport tymczasowy) do konsulatu – dotychczasowy dokument paszportowy zostanie unieważniony, z wyłączeniem stron zawierających ważne wizy i zwrócony.
Wydział Konsularny i Polonii Ambasady RP w Madrycie wysyła paszporty do wnioskodawców na terenie Hiszpanii poprzez usługę kurierską. Koszt przesyłki opłacisz kurierowi przy odbiorze paszportu.
Inne, niestandardowe opcje wysyłki (np. doręczenie paszportu wybraną przez Ciebie usługą kurierską na Twój koszt, przesyłki poza Hiszpanię) omów podczas składania wniosku paszportowego.
Konsulat Generalny RP w Barcelonie wysyła dokumenty paszportowe do wnioskodawców na terenie Hiszpanii (poza szczególnie uzasadnionymi przypadkami, wyłącznie poza Katalonię) poprzez usługę pocztowej przesyłki poleconej z elektronicznym potwierdzeniem odbioru. Czas doręczenia dokumentu paszportowego przez pocztę hiszpańską to zazwyczaj od kilku do kilkunastu dni. Możesz opłacić koszt przesyłki składając wniosek paszportowy (dodatkowa opłata wynosi: 6,00 EUR) lub dostarczyć do konsulatu kopertę przedpłaconą: Carta Certificada Prefranqueada Premium. Inne, niestandardowe opcje wysyłki (np. doręczenie paszportu tymczasowego usługą kurierską na Twój koszt, przesyłki poza Hiszpanię) omów podczas składania wniosku paszportowego.
Pamiętaj! Konsul nie prześle Twojego nowego paszportu tymczasowego, jeśli dotychczasowy paszport jest jeszcze ważny. Unieważnienie dotychczas posiadanego paszportu lub paszportu tymczasowego musi nastąpić przed wysłaniem przez konsula nowego paszportu.
Ważne! Obywatel, który otrzymał dokument paszportowy pocztą, musi sam aktywować paszport (lub paszport tymczasowy) za pośrednictwem dedykowanej usługi elektronicznej. W celu dokonania aktywacji obywatel potrzebuje: dostępu do Internetu, numeru nowego paszportu tymczasowego oraz numeru wniosku (numer ten znajduje się na potwierdzeniu złożenia wniosku o dokument paszportowy).
Potwierdź odbiór dokumentu paszportowego dostarczonego pocztą
Jeżeli przy potwierdzaniu odbioru paszportu na stronie otrzymasz komunikat, że jego odbiór już został potwierdzony, oznacza to, że konsul już aktywował Twój paszport tymczasowy na podstawie pocztowego potwierdzenia odbioru. W tej sytuacji nie musisz już aktywować go samodzielnie.
Pamiętaj, że konsul nie wysyła paszportów tymczasowych do obywatela przebywającego w Polsce.
Najczęściej zadawane pytania
Czy mogę otrzymać paszport tymczasowy dla dziecka?
Paszport tymczasowy jest wydawany wyłącznie w określonych przypadkach. Taki dokument paszportowy mogą otrzymać osoby:
- przebywające poza granicami Polski, na czas oczekiwania na odbiór paszportu (jeśli wyrażą takie życzenie i złożą wniosek o wydanie tego dokumentu);
- od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe, a przeszkoda ta ma charakter czasowy;
- w nagłych przypadkach:
- na powrót do miejsca stałego pobytu;
- związanych z chorobą;
- związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny;
- związanych z prowadzoną działalnością zawodową;
- związanych z realizacją obowiązku nauki przez osoby nieposiadające zdolności do czynności prawnych lub posiadające ograniczoną zdolność do czynności prawnych, które nie ukończyły 18. roku życia, z rozwojem ich indywidualnych umiejętności lub w razie konieczności zapewnienia tym osobom opieki;
- przebywające poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, którym nie nadano numeru PESEL, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeśli okoliczności uniemożliwiają lub znacznie utrudniają nadanie numeru PESEL, a wydanie paszportu tymczasowego jest niezbędne ze względu na ochronę istotnych praw i interesów osoby, której ma być wydany paszport tymczasowy
Co robić, gdy jeden z rodziców nie może być obecny przy składaniu wniosku o wydanie paszportu dla dziecka?
W sytuacji gdy wniosek składa tylko jeden rodzic (lub opiekun), drugi rodzic (lub opiekun) może:
- przekazać do konsulatu drogą pocztową pisemną zgodę na wydanie dokumentu paszportowego dziecku, zawierającą potwierdzenie przez notariusza lub organ paszportowy własnoręczności podpisu;
- przesłać za pomocą usługi elektronicznej na portalu gov.pl na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą urzędu konsularnego (Ambasada RP w Madrycie: /AMBMadryt/SkrytkaESP; Konsulat Generalny RP w Barcelonie: /KGBarcelona/SkrytkaESP) pisemną zgodę na wydanie dokumentu paszportowego dziecku, opatrzoną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym;
- zarejestrować zgodę osobiście w dowolnym organie paszportowym;
- wyrazić zgodę poprzez usługę elektroniczną na portalu gov.pl: Zgoda na paszport.
Zobacz więcej na ten temat na stronie: Zgoda na wydanie dokumentu paszportowego dla dziecka.
Zgubiłem paszport dziecka. Co mam zrobić?
Jeśli utraciłeś paszport lub paszport tymczasowy dziecka, musisz powiadomić o tym niezwłocznie organ paszportowy - za granicą organem paszportowym jest konsul.
Złożenie zawiadomienia w konsulacie o utracie paszportu oznacza, że dokument straci ważność z dniem zawiadomienia konsula o utracie paszportu.
Nie musisz zgłaszać utraty paszportu osobiście w konsulacie jeśli posiadasz profil zaufany, certyfikat kwalifikowany albo e-dowód wówczas utratę lub uszkodzenie dokumentu paszportowego możesz zgłosić albo na piśmie na formularzu utrwalonym w postaci elektronicznej albo przy pomocy usługi elektronicznej na portalu gov.pl.
Ponadto, możliwe jest także zgłoszenie utraty dokumentu paszportowego na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym podpisem, którego własnoręczność poświadczył notariusz.
Pamiętaj! Jeśli odnajdziesz paszport lub paszport tymczasowy, którego utratę zgłosiłeś w konsulacie, powinieneś niezwłocznie ten dokument zwrócić organowi paszportowemu (za granicą - konsulowi).
Materiały
Zgoda na wydanie paszportu dla dzieckaZgoda_na_wydanie_paszportu_dla_dziecka_(PL-ES).pdf 0.12MB Zdjęcia biometryczne - instrukcja dla fotografa
FOTO_REQUISITOS.pdf 0.44MB