Paszport tymczasowy dla osoby pełnoletniej
Kiedy możesz wnioskować o paszport tymczasowy?
Paszport tymczasowy mogą otrzymać osoby:
- przebywające poza granicami Polski, na czas oczekiwania na odbiór paszportu (warunkiem jest złożenie wcześniejszego wniosku o paszport biometryczny, który nie został jeszcze odebrany)
- od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe, a przeszkoda ta ma charakter czasowy
- w nagłych przypadkach (konsul może zażąć udokumentowania tej sytuacji):
- na powrót do miejsca stałego pobytu (np. jeśli podczas wyjazdu zagranicznego utracisz dokument);
- związanych z chorobą;
- związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny;
- związanych z prowadzoną działalnością zawodową;
- związanych z realizacją obowiązku nauki przez osoby nieposiadające zdolności do czynności prawnych lub posiadające ograniczoną zdolność do czynności prawnych, które nie ukończyły 18. roku życia, z rozwojem ich indywidualnych umiejętności lub w razie konieczności zapewnienia tym osobom opieki;
- przebywające poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, którym nie nadano numeru PESEL, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeśli okoliczności uniemożliwiają lub znacznie utrudniają nadanie numeru PESEL, a wydanie paszportu tymczasowego jest niezbędne ze względu na ochronę istotnych praw i interesów osoby, której ma być wydany paszport tymczasowy - aby uzyskać paszport tymczasowyw tym trybie, należy udowodnić, że transkrypcja zagranicznego aktu urodzenia dziecka jest niemożliwa lub szczególnie utrudniona (są to bardzo wyjątkowe przypadki - transkrypcja standardowo zajmuje od 2 do 8 tygodni)
Uwaga! W przypadku niespełnienia warunków do wydania paszportu tymczasowego konsul odmawia wydania tego dokumentu w drodze decyzji.
Po złożeniu wniosku opłata nie podlega zwrotowi.
Paszport tymczasowy jest ważny przez okres w nim wskazany, nie dłużej jednak niż przez 365 dni od daty jego wydania.
Czy musisz składać dokumenty osobiście?
Wniosek o wydanie paszportu tymczasowego musisz złożyć osobiście.
Jak umówisz się na spotkanie?
Na wizytę w sprawie złożenia wniosku o wydanie paszportu tymczasowego umów się za pomocą systemu e-konsulat. Możesz umówić jedną wizytę w sprawie wydanie paszportu (10-letniego) i paszportu tymczasowego na czas oczekiwania.
Pamiętaj! Jeśli pilnie potrzebujesz uzyskać paszport tymczasowy na powrót do miejsca stałego pobytu (bo np. utraciłeś dokument tożsamości podczas wakacji w Hiszpanii, a lot powrotny jest już niedługo), i nie jest możliwa rezerwacja wizyty na dany dzień przez e-konsulat, możesz przyjść do urzędu w godzinach obsługi interesantów bez wcześniejsego umówienia wizyty. Otrzymasz paszport tymczasowy tak szybko, jak to będzie możliwe.
Zobacz więcej na stronie: Jak umówić się na spotkanie w konsulacie?
Jakie dokumenty musisz złożyć?
Ważne! Nie musisz już wypełniać wniosku odręcznie.
Wniosek o wydanie przez konsula RP paszportu złożysz w formie elektronicznej w czasie wizyty paszportowej. Pracownik konsularny wypełni wniosek przy użyciu elektronicznego formularza, a wnioskodawca potwierdzi prawidłowość danych składając podpis na przeznaczonym do tego urządzeniu (Signature Pad).
Składasz:
- Kolorową, aktualną fotografię biometryczną – zanim udasz się do fotografa, na tej stronie dowiedz się, jak powinno wyglądać zdjęcie. Fotografia nie może być wykonana dawniej, niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku paszportowego (nie przynoś zdjęcia, które masz w dowodzie osobistym lub paszporcie sprzed kilku lat!). Instrukcję dla fotografa w języku hiszpańskim możesz pobrać tutaj. Dołączenie fotografii do wniosku jest obowiązkowe. Nie ma później możliwości wymiany lub dosyłania zdjęcia. Jeżeli fotografia nie zostanie załączona do wniosku, bądź nie będzie spełniała wymogów, wówczas organ paszportowy wydaje wnioskodawcy informację o nieprzyjęciu wniosku.
- Ważny dokument paszportowy lub ważny dowód osobisty (o ile został wydany) potwierdzający tożsamość i obywatelstwo polskie.
Uwaga! W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do tożsamości osoby, której ma być wydany dokument paszportowy, jej obywatelstwa lub innych danych potrzebnych do złożenia wniosku o wydanie dokumentu paszportowego, konsul może poprosić o przedłożenie dodatkowych niezbędnych dokumentów, na przykład decyzji wojewody potwierdzającej obywatelstwo polskie.
Ile zapłacisz?
Opłata za wydanie paszportu tymczasowego na czas oczekiwania na odbiór paszportu biometrycznego wynosi 15,00 EUR.
Opłata za wydanie paszportu tymczasowego w innym celu, niż na czas oczekiwania na odbiór paszportu biometrycznego, wynosi 40,00 EUR.
Uwaga! W przypadku wydania paszportu tymczasowego nie mają zastosowania obniżone opłaty lub zwolnienia z opłat (dotyczą one jedynie wydania paszportu biometrycznego).
Opłaty przyjmowane są w kasie urzędu w momencie składania wniosku.
Akceptowane formy płatności: karta, gotówka.
Więcej informacji o pobieraniu opłat w konsulacie na stronie: Opłaty konsularne
Jaki jest termin realizacji?
Paszport tymczasowy otrzymasz tak szybko, jak to możliwe - zazwyczaj tego samego dnia.
Pamiętaj, jeżeli planujesz podróż do innego kraju na podstawie paszportu tymczasowego, sprawdź aktualne przepisy określające zasady wjazdu i pobytu cudzoziemców na terytorium tego kraju. Upewnij się, czy będziesz mógł przekroczyć granicę na podstawie paszportu tymczasowego oraz jaki jest wymagany okres jego ważności (przy wjeździe i wyjeździe).
Jak odbierzesz gotowy paszport tymczasowy?
Paszport tymczasowy odbierzesz osobiście w urzędzie, w którym złożyłeś wniosek.
W dniu odbioru nowego dokumentu przynieś poprzedni paszport (albo paszport tymczasowy) do konsulatu – dotychczasowy dokument paszportowy zostanie unieważniony, z wyłączeniem stron zawierających ważne wizy i zwrócony.
Pamiętaj! W uzasadnionych przypadkach, zwłaszcza w warunkach szczególnie utrudnionego dojazdu do urzędu konsularnego, konsul może odstąpić od wymogu osobistego odbioru dokumentu paszportowego. Omów tę kwestię podczas składania wniosku paszportowego. Będziesz musiał pokryć koszt przesyłki. Konsul prześle paszport tymczasowy pod wskazany adres za pośrednictwem operatora wykonującego usługi pocztowe lub przewozowe, o ile jest to możliwe z zachowaniem bezpieczeństwa przekazywanego dokumentu.
Wydział Konsularny i Polonii Ambasady RP w Madrycie wysyła paszporty do wnioskodawców na terenie Hiszpanii poprzez usługę kurierską. Koszt przesyłki opłacisz kurierowi przy odbiorze paszportu.
Inne, niestandardowe opcje wysyłki (np. doręczenie paszportu wybraną przez Ciebie usługą kurierską na Twój koszt, przesyłki poza Hiszpanię) omów podczas składania wniosku paszportowego.
Konsulat Generalny RP w Barcelonie wysyła dokumenty paszportowe do wnioskodawców na terenie Hiszpanii (poza szczególnie uzasadnionymi przypadkami, wyłącznie poza Katalonię) poprzez usługę pocztowej przesyłki poleconej z elektronicznym potwierdzeniem odbioru. Czas doręczenia dokumentu paszportowego przez pocztę hiszpańską to zazwyczaj od kilku do kilkunastu dni. Możesz opłacić koszt przesyłki składając wniosek paszportowy (dodatkowa opłata wynosi: 6,00 EUR) lub dostarczyć do konsulatu kopertę przedpłaconą: Carta Certificada Prefranqueada Premium. Inne, niestandardowe opcje wysyłki (np. doręczenie paszportu tymczasowego usługą kurierską na Twój koszt, przesyłki poza Hiszpanię) omów podczas składania wniosku paszportowego.
Pamiętaj! Konsul nie prześle Twojego nowego paszportu, jeśli dotychczasowy paszport jest jeszcze ważny. Unieważnienie dotychczas posiadanego paszportu lub paszportu tymczasowego musi nastąpić przed wysłaniem przez konsula nowego paszportu.
Ważne! Obywatel, który otrzymał dokument paszportowy pocztą, musi sam aktywować paszport (lub paszport tymczasowy) za pośrednictwem dedykowanej usługi elektronicznej. W celu dokonania aktywacji obywatel potrzebuje: dostępu do Internetu, numeru nowego paszportu tymczasowego oraz numeru wniosku (numer ten znajduje się na potwierdzeniu złożenia wniosku o dokument paszportowy).
Potwierdź odbiór dokumentu paszportowego dostarczonego pocztą
Jeżeli przy potwierdzaniu odbioru paszportu na stronie otrzymasz komunikat, że jego odbiór już został potwierdzony, oznacza to, że konsul już aktywował Twój paszport tymczasowy na podstawie pocztowego potwierdzenia odbioru. W tej sytuacji nie musisz już aktywować go samodzielnie.
Pamiętaj, że konsul nie wysyła paszportów tymczasowych do obywatela przebywającego w Polsce.
Jak możesz się odwołać?
Konsul odmawia wydania dokumentu paszportowego w przypadku gdy:
- na podstawie przedłożonych dokumentów i dostępnych rejestrów organ paszportowy nie potwierdził zamieszczanych w dokumencie paszportowym danych osoby ubiegającej się o dokument paszportowy, wskazanych we wniosku o wydanie dokumentu paszportowego;
- na podstawie przedłożonych dokumentów i dostępnych rejestrów, organ paszportowy nie potwierdził obywatelstwa osoby ubiegającej się o wydanie dokumentu paszportowego;
- wnioskodawca nie wniósł wymaganej opłaty za paszport lub paszport tymczasowy.
- nie zostały spełnione warunki do wydania paszportu lub paszportu tymczasowego ze względu na ważny interes państwa, drugiego paszportu, paszportu tymczasowego albo paszportu dyplomatycznego lub paszportu służbowego, o których mowa odpowiednio w art. 6 ust. 3 i art. 46–50 ustawy z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych
Jeśli konsul wyda Ci decyzję o odmowie wydania paszportu tymczasowego, to możesz od tej decyzji odwołać się, za pośrednictwem konsula, do ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Konsul odmawia również wydania dokumentu paszportowego na wniosek:
- sądu prowadzącego przeciwko osobie ubiegającej się o dokument paszportowy postępowanie w sprawie karnej lub postępowanie w sprawie o przestępstwo skarbowe, postępowanie w sprawie nieletniego lub prowadzącego postępowanie cywilne,
- organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze, organu postępowania wykonawczego w sprawie karnej, w tym o przestępstwo skarbowe, przeciwko osobie ubiegającej się o wydanie dokumentu paszportowego
W tych dwóch przypadkach nie możesz odwołać się od decyzji konsula o odmowie wydania dokumentu paszportowego.
Najczęściej zadawane pytania
Czy mogę otrzymać paszport tymczasowy?
Paszport tymczasowy jest wydawany wyłącznie w określonych przypadkach. Taki dokument paszportowy mogą otrzymać osoby:
- przebywające poza granicami Polski, na czas oczekiwania na odbiór paszportu (jeśli wyrażą takie życzenie i złożą wniosek o wydanie tego dokumentu);
- od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe, a przeszkoda ta ma charakter czasowy;
- w nagłych przypadkach:
- na powrót do miejsca stałego pobytu;
- związanych z chorobą;
- związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny;
- związanych z prowadzoną działalnością zawodową;
- związanych z realizacją obowiązku nauki przez osoby nieposiadające zdolności do czynności prawnych lub posiadające ograniczoną zdolność do czynności prawnych, które nie ukończyły 18. roku życia, z rozwojem ich indywidualnych umiejętności lub w razie konieczności zapewnienia tym osobom opieki;
- przebywające poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, którym nie nadano numeru PESEL, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeśli okoliczności uniemożliwiają lub znacznie utrudniają nadanie numeru PESEL, a wydanie paszportu tymczasowego jest niezbędne ze względu na ochronę istotnych praw i interesów osoby, której ma być wydany paszport tymczasowy
Czy mogę złożyć wniosek o paszport tymczasowy, jeżeli zgubiłem dowód osobisty, a w Polsce mam do odbioru nowy 10-letni paszport?
Możesz złożyć u konsula wniosek o wydanie paszportu tymczasowego na czas oczekiwania na odbiór paszportu w innym urzędzie (w Polsce lub w innym konsulacie). Pamiętaj, aby udając się do tamtego urzędu po odbiór nowego paszportu – zabrać ze sobą paszport tymczasowy wydany przez konsula.
Zgubiłem paszport lub paszport tymczasowy. Co mam zrobić?
Jeśli utraciłeś swój paszport lub paszport tymczasowy musisz powiadomić o tym niezwłocznie organ paszportowy – za granicą organem paszportowym jest konsul.
Złożenie zawiadomienia w konsulacie o utracie dokumentu paszportowego oznacza, że dokument straci ważność z dniem zawiadomienia konsula.
Nie musisz zgłaszać utraty paszportu (lub paszportu tymczasowego) osobiście w konsulacie, jeśli posiadasz profil zaufany, certyfikat kwalifikowany albo e-dowód. Wówczas utratę lub uszkodzenie dokumentu paszportowego możesz zgłosić albo na piśmie na formularzu utrwalonym w postaci elektronicznej albo w Internecie przy pomocy usługi elektronicznej na portalu gov.pl.
Ponadto, możliwe jest także zgłoszenie utraty dokumentu paszportowego na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym podpisem, którego własnoręczność poświadczył notariusz.
Pamiętaj! Jeśli odnajdziesz paszport (lub paszport tymczasowy), którego utratę już wcześniej zgłosiłeś, powinieneś niezwłocznie ten dokument zwrócić organowi paszportowemu (za granicą – konsulowi).
Materiały
Zdjęcia biometryczne - instrukcja dla fotografaFOTO_REQUISITOS.pdf 0.44MB