Jakość handlowa kawy, herbaty i herbatek oraz znakowanie ciast i wyrobów ciastkarskich w 2022 r.
09.05.2023
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych sprawdziła jakość handlową kawy, herbaty i herbatek (owocowych, ziołowych i owocowo-ziołowych) oraz oznakowanie ciast i wyrobów ciastkarskich.
Kontrole przeprowadzono w 116 podmiotach (w 40 lokalach gastronomicznych, w 57 sklepach, u 19 producentów).
Cechy organoleptyczne
Cechy organoleptyczne sprawdzono w 71 partiach kawy, herbaty i herbatek. Z uwagi na niezgodny z deklaracją wygląd liści (przed i po zaparzeniu) zakwestionowano 1 partię herbaty (1,4%).
Badania laboratoryjne
Badaniami laboratoryjnymi objęto 146 partii kawy, herbaty i herbatek, z czego 4 zakwestionowano (2,7%). Stwierdzono obecność niedeklarowanych składników i niedozwolonych barwników, a także zawyżoną zawartość cukrów.
Oznakowanie
Oznakowanie zweryfikowano w przypadku 464 partii, w tym 260 partii kawy, herbaty i herbatek oraz 204 partii ciast i wyrobów ciastkarskich. Nieprawidłowości stwierdzono w 139 partiach, w tym w 73 partiach kawy, herbaty i herbatek (28,1%) oraz w 66 partiach ciast i wyrobów ciastkarskich (32,4%). Dotyczyły one m.in.:
- Braku nazwy produktu albo stosowania błędnej (np. nieadekwatnej do składu) lub niepełnej nazwy opisowej.
- Braku podania obowiązkowych informacji (np. wykazu składników w miejscu sprzedaży, masy netto, warunków przechowywania, instrukcji użycia/sposobu przyrządzenia, procentowej ilości składnika podkreślonego w nazwie, danych podmiotu odpowiedzialnego za wprowadzanie produktu do obrotu).
- Przekroczenia daty minimalnej trwałości.
- Braku wyróżnienia alergenów w wykazie składników.
- Ostatnia modyfikacja:
- 09.05.2023 13:18 Izabela Zdrojewska
- Pierwsza publikacja:
- 09.05.2023 13:18 Izabela Zdrojewska