W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Skargi i wnioski na podmioty

Skargi i wnioski na podmioty działające na rynku artykułów rolno-spożywczych rozpatrywane przez Głównego Inspektora

Skarga i wniosek na podmiot działający na rynku artykułów rolno-spożywczych

(w skrócie skarga na podmiot lub wniosek na podmiot) to informacja od konsumenta, organizacji lub przedsiębiorcy dotycząca jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz innych produktów (np. materiałów lub wyrobów przeznaczonymi do kontaktu z żywnością) podlegających kontroli IJHARS,  w tym produktów ekologicznych, regionalnych i tradycyjnych.

Jakie informacje powinno zawierać zgłoszenie?

Zgłoszenie powinno zawierać:

  • nazwę i adres: producenta lub dystrybutora lub importera (dane zawarte na opakowaniu lub etykiecie) lub nazwę i adres sprzedającego (sprzedaż detaliczna, hurtowa lub sprzedaż przez Internet),
  • nazwę produktu będącego przedmiotem zastrzeżeń,
  • opis zastrzeżeń dotyczących produktu (opis oznakowania, cechy jakościowe).

Uwaga!

Do zgłoszenia warto załączyć zdjęcia opakowania i etykiety produktu, ewentualnie inne dowody potwierdzające zastrzeżenia.

Uwaga!

Do zgłoszenia nie należy dołączać produktu, ponieważ jakość handlowa może zostać sprawdzona wyłącznie w toku urzędowej kontroli, w tym na podstawie urzędowo pobranych próbek.

Jak zgłosić skargę lub wniosek na podmiot?

Skargi i wnioski na podmioty należy kierować do właściwych miejscowo wojewódzkich inspektorów JHARS, tj. właściwych do kontroli w podmiocie (producent lub sklep), którego dotyczy zgłoszenie, co znacząco przyspieszy załatwienie sprawy.

Adresy dostępne są w zakładce Kontakty/ Wojewódzkie Inspektoraty Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych

Link: Wojewódzkie Inspektoraty Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych - Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych - Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Skargi i wnioski na podmioty można składać również pisemnie:

  • na adres:

Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych Aleje Jerozolimskie 98, 00-807 Warszawa,

W przypadku przekazania danych umożliwiających udzielenie odpowiedzi zgłaszający informowany jest o działaniach organów IJHARS podjętych w sprawie. Termin udzielenia odpowiedzi uzależniony jest od stopnia złożoności sprawy (liczba podmiotów, liczba produktów, zastrzeżenia). W pierwszej kolejności realizowane są kontrole dotyczące zgłoszeń wskazujących na wysokie prawdopodobieństwo naruszenia przepisów o jakości handlowej.

Uwaga!!!

Zgłoszenia wykraczające poza zakres kompetencji organów IJHARS należy przekazywać bezpośrednio do:

Państwowej Inspekcji Sanitarnej – zgłoszenia w zakresie bezpieczeństwa żywności, w tym jakości zdrowotnej, warunków sanitarnych w produkcji i handlu żywnością, zanieczyszczeń żywności, stosowania dozwolonych substancji dodatkowych.

Inspekcji Weterynaryjnej – zgłoszenia w zakresie bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego.

Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i  Inspekcji Handlowej – zgłoszenia w zakresie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, w tym reklamacji produktów.

Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa – zgłoszenia dotyczące zanieczyszczeń materiału siewnego, wprowadzania do obrotu nawozów, środków wspomagających uprawę roślin i środków ochrony roślin.

Zasady doręczania odpowiedzi

Przekazanie informacji zwrotnej (odpowiedzi lub pisma przekazującego sprawę do rozpatrzenia innym organom) następuje:

  • drogą pocztową - w przypadku wskazania adresu do korespondencji,
  • drogą elektroniczną - doręczenie następuje zgodnie z zasadami określonymi w dziale I rozdział 8 k.p.a.

Przekazując skargę lub wniosek na podmiot, wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 RODO) przez Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w związku z  załatwieniem zgłoszenia. Informacja o prawie osób, których dane osobowe są przetwarzane znajduje się na stronie internetowej Głównego Inspektoratu JHARS (https://www.gov.pl/web/ijhars w zakładce „O IJHARS/Ochrona danych osobowych”).

W przypadku wątpliwości dotyczących rozpatrywania skarg i wniosków na podmioty przez Głównego Inspektora JHARS prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikiem Zespołu Kontroli Wewnętrznej, nr tel. 22 255 78 21 lub 22 255 78 25.

{"register":{"columns":[]}}