Skargi i wnioski na podmioty
Skargi i wnioski na podmioty działające na rynku artykułów rolno-spożywczych rozpatrywane przez Głównego Inspektora
Skarga i wniosek na podmiot działający na rynku artykułów rolno-spożywczych
(w skrócie skarga na podmiot lub wniosek na podmiot) to informacja od konsumenta, organizacji lub przedsiębiorcy dotycząca jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz innych produktów (np. materiałów lub wyrobów przeznaczonymi do kontaktu z żywnością) podlegających kontroli IJHARS, w tym produktów ekologicznych, regionalnych i tradycyjnych.
Jakie informacje powinno zawierać zgłoszenie?
Zgłoszenie powinno zawierać:
- nazwę i adres: producenta lub dystrybutora lub importera (dane zawarte na opakowaniu lub etykiecie) lub nazwę i adres sprzedającego (sprzedaż detaliczna, hurtowa lub sprzedaż przez Internet),
- nazwę produktu będącego przedmiotem zastrzeżeń,
- opis zastrzeżeń dotyczących produktu (opis oznakowania, cechy jakościowe).
Uwaga!
Do zgłoszenia warto załączyć zdjęcia opakowania i etykiety produktu, ewentualnie inne dowody potwierdzające zastrzeżenia.
Uwaga!
Do zgłoszenia nie należy dołączać produktu, ponieważ jakość handlowa może zostać sprawdzona wyłącznie w toku urzędowej kontroli, w tym na podstawie urzędowo pobranych próbek.
Jak zgłosić skargę lub wniosek na podmiot?
Skargi i wnioski na podmioty należy kierować do właściwych miejscowo wojewódzkich inspektorów JHARS, tj. właściwych do kontroli w podmiocie (producent lub sklep), którego dotyczy zgłoszenie, co znacząco przyspieszy załatwienie sprawy.
Adresy dostępne są w zakładce Kontakty/ Wojewódzkie Inspektoraty Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
Skargi i wnioski na podmioty można składać również pisemnie:
- na adres:
Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych Aleje Jerozolimskie 98, 00-807 Warszawa,
- na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą na platformie e-PUAP,
- pocztą elektroniczną sekretariat@ijhars.gov.pl,
- na skrzynkę do e-Doręczeń: AE:PL-82308-58382-IESAA-16,
- faksem pod nr +48 22 25 57 801.
W przypadku przekazania danych umożliwiających udzielenie odpowiedzi zgłaszający informowany jest o działaniach organów IJHARS podjętych w sprawie. Termin udzielenia odpowiedzi uzależniony jest od stopnia złożoności sprawy (liczba podmiotów, liczba produktów, zastrzeżenia). W pierwszej kolejności realizowane są kontrole dotyczące zgłoszeń wskazujących na wysokie prawdopodobieństwo naruszenia przepisów o jakości handlowej.
Uwaga!!!
Zgłoszenia wykraczające poza zakres kompetencji organów IJHARS należy przekazywać bezpośrednio do:
Państwowej Inspekcji Sanitarnej – zgłoszenia w zakresie bezpieczeństwa żywności, w tym jakości zdrowotnej, warunków sanitarnych w produkcji i handlu żywnością, zanieczyszczeń żywności, stosowania dozwolonych substancji dodatkowych.
Inspekcji Weterynaryjnej – zgłoszenia w zakresie bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego.
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Inspekcji Handlowej – zgłoszenia w zakresie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, w tym reklamacji produktów.
Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa – zgłoszenia dotyczące zanieczyszczeń materiału siewnego, wprowadzania do obrotu nawozów, środków wspomagających uprawę roślin i środków ochrony roślin.
Zasady doręczania odpowiedzi
Przekazanie informacji zwrotnej (odpowiedzi lub pisma przekazującego sprawę do rozpatrzenia innym organom) następuje:
- drogą pocztową - w przypadku wskazania adresu do korespondencji,
- drogą elektroniczną - doręczenie następuje zgodnie z zasadami określonymi w dziale I rozdział 8 k.p.a.
Przekazując skargę lub wniosek na podmiot, wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 RODO) przez Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w związku z załatwieniem zgłoszenia. Informacja o prawie osób, których dane osobowe są przetwarzane znajduje się na stronie internetowej Głównego Inspektoratu JHARS (https://www.gov.pl/web/ijhars w zakładce „O IJHARS/Ochrona danych osobowych”).
W przypadku wątpliwości dotyczących rozpatrywania skarg i wniosków na podmioty przez Głównego Inspektora JHARS prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikiem Zespołu Kontroli Wewnętrznej, nr tel. 22 255 78 21 lub 22 255 78 25.