W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoszenia sygnalisty

Przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych w GIJHARS zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów obowiązuje od 25 grudnia 2024 r.

1. Jeśli masz wiedzę, że doszło naruszenia prawa możesz przekazać zgłoszenie do Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno- Spożywczych następującymi sposobami, które gwarantują zachowanie poufności przekazanych informacji:

  • pocztą na adres do korespondencji GIJHARS z dopiskiem „zgłoszenie sygnalisty – nie otwierać”:
    Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych

    Aleje Jerozolimskie 98
    00-807 Warszawa
  • elektronicznie na adres poczty elektronicznej: nieprawidlowosci@ijhars.gov.pl lub wskazać potrzebę kontaktu celem dokonania zgłoszenia ustnego,
  • telefonicznie na numer telefonu: 22 255 78 95 (rozmowy nie są nagrywane).

Zachęcamy, aby w przypadku pisemnego przekazania zgłoszenia skorzystać z formularza F-2/PG-S-18 Formularz zgłoszenia naruszenia prawa .

Jeśli jest to możliwe, złóż zgłoszenie wewnętrzne z wykorzystaniem powyższych kanałów komunikacji. Takie zgłoszenie również zapewnia poufność oraz ochronę przed stosowaniem działań odwetowych.

2. Jeśli chcesz skorzystać z ochrony sygnalisty musisz spełnić poniższe przesłanki:

a) jesteś osobą fizyczną,

b) zgłoszenie dotyczy naruszenia prawa, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów,

c) informację o naruszeniu prawa uzyskano w kontekście związanym z pracą, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.

Przepisów o objęciu ochroną sygnalistów nie stosuje się do spraw, o których mowa w art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, w szczególności w zakresie przepisów:

  • o ochronie informacji niejawnych,
  • tajemnicy zawodów medycznych i prawniczych,
  • tajemnicy postępowania karnego.

Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że ma uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego
i że stanowi informację o naruszeniu prawa (art. 6 ustawy o ochronie sygnalistów)
.

3. Zgłoszone przez sygnalistę naruszenie przepisów prawa będzie poddane wnikliwej i bezstronnej analizie z zachowaniem poufności.

Tryb postępowania jest następujący:

  • potwierdzenie wpływu zgłoszenia, jeśli sygnalista wskazał dane kontaktowe,
  • wstępna weryfikacja zgłoszenia,
  • podjęcie działań następczych i wszczęcie postępowania wyjaśniającego w GIJHARS, jeśli zgłoszenie jest zakwalifikowane jako podlegające pod przepisy ustawy o ochronie sygnalistów,
  • kontakt z sygnalistą - jeśli występuje konieczność uzupełnienia informacji,
  • informacja zwrotna do sygnalisty o wyniku postępowania ze wskazaniem planowanych lub podjętych działań naprawczych.

GIJHARS rozpatruje zgłoszenia zewnętrzne w ramach swoich kompetencji jako organ publiczny w zakresie określonym w art. 3 ustawy o ochronie sygnalistów.

GIJHARS nie rozpatruje zgłoszeń dokonanych anonimowo.

4. GIJHARS przekaże informację zwrotną do sygnalisty na otrzymany w zgłoszeniu w danych kontaktowych adres do korespondencji. Informacja zostanie przekazana w terminie 3 miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia. W przypadku konieczności dalszego działania ze strony GIJHARS pełna informacja zostanie przekazana sygnaliście w terminie 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, o czym poinformujemy go wcześniej w terminie do 3 miesięcy.  

5. GIJHARS dokłada wszelkich starań celem zachowania poufności i zapewnia, że:

  • tylko i wyłącznie pracownicy upoważnieni mają dostęp do pełnej treści zgłoszenia sygnalisty,
  • dostęp do informacji zawartych w zgłoszeniu jest ograniczony, a dane dotyczące sygnalisty są przechowywane w zabezpieczonym miejscu, do którego dostęp mają wyłącznie osoby upoważnione,
  • możliwość kontaktu z sygnalistą ma jedynie pracownik upoważniony do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa.

6. Dane osobowe sygnalistów GIJHARS przetwarza w oparciu o wymagania ustawowe zawarte w Klauzuli informacyjnej - Klazula RODO.

7. GIJHARS po otrzymaniu zgłoszenia podejmuje działania następcze w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącego przedmiotem zgłoszenia.

Takimi działaniami mogą być:

  • postępowanie wyjaśniające,
  • wniesienie oskarżenia,
  • działania podejmowane w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie postępowania.

Czynności podjęte na skutek zgłoszenia sygnalisty zmierzają do zapobieżenia lub usunięcia skutków naruszenia prawa oraz dokonania adekwatnych działań naprawczych.

8. Pomoc prawna dla sygnalistów

Każdej osobie, która chce dokonać zgłoszenia naruszenia prawa (sygnaliście) przysługuje nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, świadczone na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Nieodpłatna pomoc prawna jest organizowana przez powiat/miasto na prawach powiatu, który jest właściwy dla Twojego miejsca zamieszkania.

Ponadto sygnalista, który obawia się lub doświadczył działań odwetowych, może także zgłosić ten fakt do GIJHARS. W tym celu może wykorzystać formularz  F-5/PG-S-18 Zgłoszenie działań odwetowych środki .

Sygnalistom przysługuje również ochrona prawna przed stosowaniem wobec nich działań odwetowych. Środkami ochrony prawnej są m.in.: złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa-zastosowania wobec sygnalisty działań odwetowych, do organów ścigania tj. Policji i jednostek prokuratury lub wystąpienie z roszczeniem o odszkodowanie lub zadośćuczynienie za dopuszczenie się zastosowania działań odwetowych.

9. Sygnalisto pamiętaj, że dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności (m.in. dyscyplinarnej, za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, 
z uwzględnieniem art. 5).
Gdyby wszczęto postępowanie możesz wystąpić o umorzenie takiego postępowania.

Jedynym warunkiem ochrony jest fakt, że jako sygnalista masz uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą, pod warunkiem, że uzyskanie informacji lub dostęp do informacji nie stanowią czynu zabronionego.

Uwaga! Sygnalista powinien mieć na uwadze, że może ponieść określone prawnie sankcje za dokonanie bezpodstawnego zgłoszenia, tj. jeżeli świadomie i celowo dokonuje zgłoszenia naruszenia prawa, które w rzeczywistości nie miało miejsca (art. 57 ustawy o ochronie sygnalistów).

10. Pamiętaj, że możesz złożyć zgłoszenie zewnętrzne do innych organów publicznych lub do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich 
al. Solidarności 77
00-090 Warszawa

Materiały

KLAUZULA RODO
KLAUZULA​_RODO.docx 0.02MB
F-2 PG-S-18 Formularz zgłoszenia naruszenia prawa
F-2​_PG-S-18​_Formularz​_zgłoszenia​_naruszenia​_prawa.docx 0.03MB
F-5 PG-S-18 Zgłoszenie działań odwetowych
F-5​_PG-S-18​_Zgłoszenie​_działań​_odwetowych.docx 0.03MB
{"register":{"columns":[]}}