Punkt Kontaktowy Komisji Kodeksu Żywnościowego
Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych pełni rolę Punktu Kontaktowego Komisji Kodeksu Żywnościowego FAO/WHO dla Polski. Za realizację wynikających z tej funkcji zadań odpowiada Biuro Współpracy Międzynarodowej.
Punkt Kontaktowy jest oficjalną jednostką łącznikową pomiędzy Komisją Kodeksu Żywnościowego a Polską jako państwem członkowskim Komisji. Punkt Kontaktowy odpowiada za pełną wymianę informacji w zakresie prac Komisji i koordynację uczestnictwa Polski w jej pracach.
Głównym celem Punktu Kontaktowego jest zapewnienie aktywnego udziału Polski w pracach Komisji Kodeksu Żywnościowego. Punkt Kontaktowy pełni również rolę instytucji wiodącej w ramach współpracy z Grupą Roboczą Rady Unii Europejskiej do spraw Kodeksu Żywnościowego.
Punkt Kontaktowy w ramach koordynacji współpracy z Komisją Kodeksu Żywnościowego realizuje następujące zadania
- przekazuje instytucjom i organizacjom zainteresowanym pracami Komisji informacje, w tym projekty norm i innych dokumentów, zaproszenia do prac w grupach roboczych oraz informacje o sesjach,
- koordynuje opiniowanie projektów norm i innych dokumentów oraz przygotowywanie komentarzy Polski,
- koordynuje uczestnictwo ekspertów krajowych w pracach Komisji, w tym ich udziału w sesjach,
- promuje wiedzę o Komisji Kodeksu Żywnościowego i jej działaniach,
- przedstawiciele Punktu Kontaktowego uczestniczą w sesjach obejmujących zakresem tematycznym kompetencje GIJHARS (Komisja Kodeksu Żywnościowego, Komitet do spraw Zasad Ogólnych, Komitet dla Regionu Europy), a także innych posiedzeniach Komisji i jej ciał pomocniczych.
Punkt Kontaktowy w ramach współpracy z Grupą Roboczą Rady Unii Europejskiej do spraw Kodeksu Żywnościowego, realizuje następujące zadania
- koordynuje współpracę z grupą i uczestnictwo Polski w jej pracach,
- przekazuje instytucjom współpracującym z administracji rządowej informacje na temat posiedzeń grupy,
- koordynuje opiniowanie proponowanych komentarzy UE i komentarzy państw członkowskich oraz wypracowywanie komentarzy Polski.
Historia Punktu Kontaktowego
Punkt Kontaktowy Komisji Kodeksu Żywnościowego FAO/WHO działa w Polsce tak długo jak istnieje Komisja Kodeksu Żywnościowego (KKŻ).
W 1963 r. Punkt Kontaktowy KKŻ FAO/WHO został zorganizowany w Polskim Komitecie Normalizacyjnym. Na mocy Zarządzenia nr 91 Ministra Handlu Zagranicznego z dnia 28 października 1964 r., funkcję prowadzenia Polskiego Sekretariatu do spraw Światowego Kodeksu Żywnościowego FAO/WHO powierzono Centralnemu Inspektoratowi Standaryzacji (CIS), działającemu przy Ministerstwie Handlu Zagranicznego. W konsekwencji CIS został notyfikowany w Sekretariacie Komisji Kodeksu Żywnościowego w Rzymie jako Punkt Kontaktowy KKŻ FAO/WHO dla Polski.
Punkt Kontaktowy w wyniku zmian organizacyjnych wędrował do kolejnych ministerstw, dbając o zachowanie ciągłości prac i kontaktów z Komisją Kodeksu Żywnościowego.
1 stycznia 2003 roku na mocy ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych prowadzenie Punktu Kontaktowego powierzono Głównemu Inspektoratowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Zarządzeniu nr 60 z dnia 10 lipca 2009 roku w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych doprecyzował zakres zadań Biura Współpracy Międzynarodowej, w tym prowadzenie Punktu Kontaktowego Komisji Kodeksu Żywnościowego dla Polski.