14 elektrycznych zespołów trakcyjnych po modernizacji już w PKP Intercity
31.05.2023
Do parku taborowego PKP Intercity dołączył ostatni elektryczny zespół trakcyjny ED74, który został zmodernizowany w ramach wartej 274,8 mln zł umowy. To kolejny przykład udanej współpracy pomiędzy narodowym przewoźnikiem a polskim producentem taboru kolejowego.
W zmodernizowanych pociągach pasażerowie mogą skorzystać m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w składach zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego, a pojazdy są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdej jednostce jest miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostały lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpływa na komfort podróży. Odebrane wcześniej ED74 kursują na trasach Wrocław – Katowice/Częstochowa – Kielce – Radom – Lublin, Lublin – Kielce – Katowice oraz Lublin – Kielce – Kraków.
PKP Intercity podpisały umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74, czyli popularnych „Edyt” z PESA Mińsk Mazowiecki w czerwcu 2019 r. Pierwsze z pojazdów zaczęły wozić pasażerów w drugim półroczu 2021 r. Podczas modernizacji pojazdy przeszły istotne zmiany, które podniosły standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów.
Pojazdy ED74 zostały wyprodukowane przez PESA Bydgoszcz SA w latach 2007-2008. Początkowo były eksploatowane przez ówczesne PKP Przewozy Regionalne (aktualnie Polregio). W 2009 r. wszystkie pojazdy trafiły do PKP Intercity, a następnie zostały wycofane z eksploatacji.
Elektryczne zespoły trakcyjne ED74 wracają teraz na polskie tory dzięki staraniom narodowego przewoźnika, który w 2017 roku zapowiedział chęć modernizacji składów. Proces przygotowania do modernizacji rozpoczął się od dialogu technicznego, mającego na celu wyłonienie wykonawcy. Po zakończeniu tego etapu ofertę przedstawiło konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki (obecnie PESA Mińsk Mazowiecki), a podpisana w 2019 roku umowa pozwoliła narodowemu przewoźnikowi na wywiązanie się z deklaracji.
Nie tylko ED74, ale także lokomotywy
Zakłady PESA w Mińsku Mazowieckim po raz pierwszy zajęły się także kompleksowymi przeglądami lokomotyw EP09, które prowadzą pociągi PKP Intercity z prędkością 160 km/h. Zakończyły się już przeglądy dwóch lokomotyw. Kolejne będą sukcesywnie oddawane do eksploatacji, a ostatni pojazd wyjedzie z mińskiego zakładu na początku 2025 roku.
Rozwój współpracy PKP Intercity z PESĄ Bydgoszcz
Zrealizowana umowa to kolejny już przykład udanej współpracy pomiędzy bydgoskim producentem a PKP Intercity. W ramach realizowanej strategii inwestycyjnej PKP Intercity obydwie spółki podpisały już umowy o łącznej wartości 2,91 mld zł.
Pod koniec października ubiegłego roku narodowy przewoźnik podpisał kontrakt z PESĄ Bydgoszcz na zakup 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Hybrydowe lokomotywy będą pierwszymi tego typu pojazdami w parku taborowym przewoźnika. Wartość zamówienia wynosi 554,7 mln zł.
27 mld zł na inwestycje w ekologiczną kolej
W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, m.in. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni komfort i wysoki poziom bezpieczeństwa podróży.