W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

15-lecie Centrum Unijnych Projektów Transportowych

22.11.2022

O 15-leciu Centrum Unijnych Projektów Transportowych i dalszym rozwoju polskiego transportu z wykorzystaniem środków UE rozmawiano podczas forum zorganizowanego 22 listopada 2022 r. w Warszawie. W wydarzeniu wziął udział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

15-lecie Centrum Unijnych Projektów Transportowych
– Od 2007 roku CUPT odpowiada na wyzwania związane z obsługą funduszy europejskich. Wspiera beneficjentów w procesie przygotowania i realizacji inwestycji drogowych, kolejowych, lotniczych, morskich, wodnych śródlądowych, intermodalnych oraz tych z zakresu bezpieczeństwa, transportu publicznego czy zrównoważonej mobilności. Dzisiejszy jubileusz to to wyjątkowa okazja do refleksji nad tym, jak zauważalnie rozwinęła się w Polsce infrastruktura transportowa oraz jak nowoczesne rozwiązania zostały wdrożone i udostępnione zarówno dla podróżnych, jak i na potrzeby przewozu towarów  – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.


Obecnie CUPT odpowiada za trzy programy unijne:

  • Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).
  • Program Operacyjny Polska Wschodnia 2014-2020 (POPW).
  •  Instrument „Łącząc Europę” (CEF).

Wszystkie realizowane projekty przyczyniają się do rozwoju nowoczesnego, bardziej bezpiecznego, ekologicznego i dostępnego systemu transportu w Polsce.

Forum zorganizowane przez CUPT było doskonałą okazją, by przedstawić efekty wdrażania programów z perspektywy 2007-2013 oraz 2014-2020. Omawiano również kierunki rozwoju transportu z wykorzystaniem środków z funduszy unijnych w perspektywie 2021-2027.

– Przełom perspektyw finansowych, w którym się obecnie znajdujemy, to czas wzmożonego wysiłku dla podmiotów projektujących ramy programowe, jak i tych korzystających z dofinansowania funduszy unijnych. Podmioty te muszą nie tylko wywiązać się ze wszystkich zobowiązań powziętych w związku z realizacją programów i projektów w ramach poprzedniej perspektywy (2014-2020), ale również planować i przygotowywać się do absorpcji środków UE z nowej perspektywy finansowej. W tym szczególnym momencie nie zwalniamy tempa i dalej intensywnie działamy w kluczowych obszarach dystrybucji środków, które pozostały z programów Infrastruktura i Środowisko, Polska Wschodnia i CEF, zakresie prawidłowego rozliczenia projektów realizowanych przez beneficjentów oraz przygotowaniach do nowej perspektywy – powiedziała dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech.

Zintegrowany Model Ruchu

Uzupełnieniem konferencji stało się wystąpienie z zakresu opracowanego i aktualizowanego przez CUPT Zintegrowanego Modelu Ruchu. ZMR to kompleksowe narzędzie przeznaczone do wsparcia planowania transportu (w tym zarządzania popytem i podażą) zarówno na poziomie strategicznym, o zasięgu ogólnokrajowym, jak również na poziomie regionalnym i lokalnym. Model ruchu wspiera wypełnienie warunku podstawowego Komisji Europejskiej w zakresie finansowania inwestycji transportowych w perspektywie 2021-2027.

{"register":{"columns":[]}}