W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

2018 – dobry rok dla Grupy PKP

24.04.2019

2018 rok spółki Grupy PKP zakończyły z bardzo dobrymi wynikami finansowymi i przewozowymi. Kierunek rozwoju polskiej kolei wyznaczały przede wszystkim realizowane na niespotkaną wcześniej skalę inwestycję w infrastrukturę i tabor.

Wiceminister infrastruktury A. Bittel podczas konferencji prasowej

W ubiegłym roku Grupa PKP osiągnęła zysk wynoszący 470 milionów zł, nie zwalniając przy tym tempa realizowanych inwestycji i nie zmniejszając ich skali. Do 2023 r. spółki Grupy PKP zainwestują łącznie około 100 mld zł. W konferencji prasowej w tej sprawie wziął udział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

- Kolej ma przed sobą wielką przyszłość. Od trzech lat obserwujemy dynamiczny wzrost liczby pasażerów polskich kolei. Rośnie też ilość przewiezionego towaru. Kolej to ekologiczny środek transportu i warto go rozwijać. Chcemy, żeby polska kolej stawała się coraz bezpieczniejsza i coraz bardziej nowoczesna. Idziemy w tym kierunku. Gratuluję Grupie PKP znakomitego wyniku. Jestem przekonany, że kolejne miesiące i lata przyniosą równie dobre i optymistyczne dane o stanie polskich kolei – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

 

PKP SA w dobrej kondycji finansowej

PKP SA – spółka matka w Grupie PKP i jednocześnie podmiot zarządzający kolejowymi nieruchomościami, może pochwalić się dobrym wynikiem z dzierżawy i najmu posiadanych zasobów. Przychody spółki z tego tytułu wyniosły w 2018 r. 547 mln zł, czyli o 63 mln zł więcej w porównaniu z 2015 r. To widoczny efekt zmiany strategii zarządzania kolejowym majątkiem.

– Zarówno dla PKP SA, jaki i dla innych kluczowych spółek z Grupy PKP ubiegły rok można zaliczyć do bardzo dobrych pod wieloma względami. Wyniki finansowe odzwierciedlają naszą filozofię zarządzania majątkiem. Zrezygnowaliśmy z wyprzedawania spółek i posiadanych zasobów, co miało miejsce kilka lat temu. Zależy nam na tym, aby mądrze gospodarować mieniem i czerpać długotrwałe zyski. Zeszłoroczne wyniki potwierdzają, że realizacja takiej strategii jest możliwa. Pomimo rezygnacji ze sprzedaży majątku w 2018 r. Polskie Koleje Państwowe SA zarobiły 69 mln zł. Najważniejsze jest jednak to, co robimy z myślą o działalności długofalowej, czyli inwestycje: w dworce, w infrastrukturę kolejową, w tabor – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.  

Inwestycje w infrastrukturę kolejową

W 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zrealizowały, przy tak dużej liczbie kursujących pociągów pasażerskich i towarowych, program inwestycyjny na niespotykaną dotąd skalę – o wartości ok. 10 mld zł. W ramach tych środków zmodernizowane zostało około 1,3 tys. km torów kolejowych, 1000 rozjazdów, ponad 500 przejazdów kolejowo-drogowych oraz 113 wiaduktów. W 2018 r. PLK odnowiły i unowocześniły 200 peronów w całym kraju. Stacje i przystanki są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Powróciły pociągi na warszawską linię obwodową z Warszawy Zachodniej do Gdańskiej oraz wznowiono kursowanie pociągów na trasie Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki. Zakończyły się kolejne etapy prac np. na linii Lublin – Stalowa Wola, Działdowo – Olsztyn, Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń oraz między Opolem a Nysą czy Piłą i Poznaniem. Na koniec piątego roku trwania perspektywy 2014-2020 PKP PLK SA zrealizowały rosnąco nakłady na poziomie 18 mld zł, co stanowi 28% nakładów z Krajowego Programu Kolejowego.

– Przed nami jeszcze dużo pracy, ale wynik jest satysfakcjonujący, gdyż pokazuje, że przy tak dużej liczbie kursujących pociągów pasażerskich i towarowych, inwestycje są realizowane. a pasażerowie odczuwają ich efekty. Gdy mówimy o kwotach, to chciałbym byśmy wiedzieli, że te wykorzystane środki oznaczają lepsze podróże w aglomeracjach, pomiędzy regionami, wygodny dostęp do pociągów oraz coraz więcej towarów na torach – stwierdził Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK SA.

Dobry czas dla przewozów towarowych

Ostatnie lata były też dobrym okresem dla przewozów towarowych. PKP CARGO SA odnotowało w tym czasie znaczący wzrost przewozów i wskaźników finansowych. W 2015 r. Grupa PKP CARGO przewiozła około 116 mln ton ładunków, a w roku 2018 było to już 121,9 mln ton. Przychody wzrosły przez ten okres z około 4,5 mld zł do 5,24 mld zł. Czysty zysk w ub. roku wyniósł 184 mln zł. Wszystkie te wskaźniki były najwyższe od 2013 r., czyli wejścia PKP CARGO SA na giełdę. Na wyniki PKP CARGO wpływ miało kilka czynników, z których najistotniejsze to boom inwestycyjny w infrastrukturze, który napędzał przewozy kruszyw oraz wzrost sektora intermodalnego. To spowodowało, że w przyjętej w 2018 roku strategii Grupy PKP CARGO jednym z priorytetów jest zwiększanie przewozów intermodalnych w Polsce i w ruchu międzynarodowym. Wykorzystując dogodne położenie geograficzne Polski i rosnącą pozycję gospodarczą naszego kraju, PKP CARGO chce być za kilka lat liderem rynku w całym regionie Trójmorza oraz zdobyć dominującą pozycję na unijnym odcinku Nowego Jedwabnego Szlaku.

– W historii PKP CARGO nie było tak ambitnego programu rozwoju. Jestem przekonany, że zrealizujemy cele zapisane w strategii. Temu podporządkowujemy zmiany organizacyjne w Grupie, program inwestycyjny, gdyż te czynniki mają podnieść naszą efektywność i konkurencyjność na rynku. Ponadto dążymy do tego, aby stać się globalnym operatorem logistycznym, który będzie zapewniał klientom kompleksową obsługę ładunków na całej trasie przewozu, dbając też o najwyższą jakość usług – podkreślił Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO SA. 

Kolejny rok z rzędu wzrasta liczba podróżnych na kolei

PKP Intercity, podsumowując miniony rok, może poszczycić się sukcesami.

– Nasz zysk netto za 2018 rok wyniósł 174 mln zł. Tym samym trzeci rok z rzędu zakończyliśmy dodatnim wynikiem finansowym. Utrzymaliśmy też dotychczasową pozytywną ocenę ratingową Agencji Fitch. To bardzo ważny sygnał dla naszych partnerów biznesowych. Wskazuje na mocną rynkową pozycję PKP Intercity. Wyniki finansowe i ocena ratingowa są potwierdzeniem, że przyjęty przez nas kierunek działań i podejmowane wysiłki przynoszą efekty i dają szansę spółce na dalszy rozwój – podkreślił Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity. – Miniony rok to dla PKP Intercity również kolejny z rzędu rok, w którym spółka odnotowała znaczny wzrost liczby podróżnych – przewieźliśmy na pokładach naszych pociągów ponad 46 mln pasażerów .Ten wynik zawdzięczamy coraz lepszej ofercie połączeń kierowanej do podróżnych oraz licznym, różnorodnym promocjom oferującym atrakcyjne ceny przejazdów. Istotne znaczenie ma też realizowany program inwestycyjny podnoszący jakość świadczonych usług i komfort podróżowania – dodaje.

 

Celem programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. W 2018 r. spółka zrealizowała istotną cześć tego programu. Wartość podpisanych lub rozszerzonych w 2018 roku umów na zakup lub unowocześnianie taboru to ponad 2 mld złotych. Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu o wartości ponad 7 mld zł, po jego zakończeniu w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany.  

{"register":{"columns":[]}}