2018 – dobry rok dla Grupy PKP
24.04.2019
2018 rok spółki Grupy PKP zakończyły z bardzo dobrymi wynikami finansowymi i przewozowymi. Kierunek rozwoju polskiej kolei wyznaczały przede wszystkim realizowane na niespotkaną wcześniej skalę inwestycję w infrastrukturę i tabor.
W ubiegłym roku Grupa PKP osiągnęła zysk wynoszący 470 milionów zł, nie zwalniając przy tym tempa realizowanych inwestycji i nie zmniejszając ich skali. Do 2023 r. spółki Grupy PKP zainwestują łącznie około 100 mld zł. W konferencji prasowej w tej sprawie wziął udział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
PKP SA w dobrej kondycji finansowej
PKP SA – spółka matka w Grupie PKP i jednocześnie podmiot zarządzający kolejowymi nieruchomościami, może pochwalić się dobrym wynikiem z dzierżawy i najmu posiadanych zasobów. Przychody spółki z tego tytułu wyniosły w 2018 r. 547 mln zł, czyli o 63 mln zł więcej w porównaniu z 2015 r. To widoczny efekt zmiany strategii zarządzania kolejowym majątkiem.
Inwestycje w infrastrukturę kolejową
W 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zrealizowały, przy tak dużej liczbie kursujących pociągów pasażerskich i towarowych, program inwestycyjny na niespotykaną dotąd skalę – o wartości ok. 10 mld zł. W ramach tych środków zmodernizowane zostało około 1,3 tys. km torów kolejowych, 1000 rozjazdów, ponad 500 przejazdów kolejowo-drogowych oraz 113 wiaduktów. W 2018 r. PLK odnowiły i unowocześniły 200 peronów w całym kraju. Stacje i przystanki są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Powróciły pociągi na warszawską linię obwodową z Warszawy Zachodniej do Gdańskiej oraz wznowiono kursowanie pociągów na trasie Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki. Zakończyły się kolejne etapy prac np. na linii Lublin – Stalowa Wola, Działdowo – Olsztyn, Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń oraz między Opolem a Nysą czy Piłą i Poznaniem. Na koniec piątego roku trwania perspektywy 2014-2020 PKP PLK SA zrealizowały rosnąco nakłady na poziomie 18 mld zł, co stanowi 28% nakładów z Krajowego Programu Kolejowego.
Dobry czas dla przewozów towarowych
Ostatnie lata były też dobrym okresem dla przewozów towarowych. PKP CARGO SA odnotowało w tym czasie znaczący wzrost przewozów i wskaźników finansowych. W 2015 r. Grupa PKP CARGO przewiozła około 116 mln ton ładunków, a w roku 2018 było to już 121,9 mln ton. Przychody wzrosły przez ten okres z około 4,5 mld zł do 5,24 mld zł. Czysty zysk w ub. roku wyniósł 184 mln zł. Wszystkie te wskaźniki były najwyższe od 2013 r., czyli wejścia PKP CARGO SA na giełdę. Na wyniki PKP CARGO wpływ miało kilka czynników, z których najistotniejsze to boom inwestycyjny w infrastrukturze, który napędzał przewozy kruszyw oraz wzrost sektora intermodalnego. To spowodowało, że w przyjętej w 2018 roku strategii Grupy PKP CARGO jednym z priorytetów jest zwiększanie przewozów intermodalnych w Polsce i w ruchu międzynarodowym. Wykorzystując dogodne położenie geograficzne Polski i rosnącą pozycję gospodarczą naszego kraju, PKP CARGO chce być za kilka lat liderem rynku w całym regionie Trójmorza oraz zdobyć dominującą pozycję na unijnym odcinku Nowego Jedwabnego Szlaku.
Kolejny rok z rzędu wzrasta liczba podróżnych na kolei
PKP Intercity, podsumowując miniony rok, może poszczycić się sukcesami.
Celem programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. W 2018 r. spółka zrealizowała istotną cześć tego programu. Wartość podpisanych lub rozszerzonych w 2018 roku umów na zakup lub unowocześnianie taboru to ponad 2 mld złotych. Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu o wartości ponad 7 mld zł, po jego zakończeniu w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany.