2020 r.
Motywem kampanii Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu w roku 2020 była „Zeroemisyjna mo¬bilność dla każdego”. Temat ten został wybrany przez Komisję Europejską i Sekretariat Europejski jeszcze przed nadejściem pandemii COVID-19. Po dyskusji w gronie koordynatorów krajowych został on utrzymany w niezmie¬nionym brzmieniu, jako okazja do zachęcenia władz lokalnych i mieszkańców do realizacji inicjatyw na rzecz osiągnięcia ambitnego celu na teraz i na przyszłość: uzyskania statusu kontynentu neutralnego klimatycznie.
Logo graficzne ETZT 2020, opracowane przez Sekretariat Europejski kampanii, nawiązywało do pojęcia „eko¬nomii pączka” (ang. doughnut economics), stworzonego przez ekonomistkę Kate Raworth z Uniwersytetu w Oxfordzie (2017) jako wizualny model zrównoważonego rozwoju. W modelu tym gospodarka przedstawiona jest w kształcie pączka, w którym:
- pierścień zewnętrzny to ekologiczna „granica” działań człowieka – zanieczyszczenie powietrza, zubożenie warstwy ozonowej, kryzys klimatyczny, czy przekształcenie gruntów;
- pierścień wewnętrzny to minimum potrzebne do dobrego życia – fundamenty społeczne takie jak eduka¬cja, zdrowie, żywność czy mieszkalnictwo;
- obszar pomiędzy to bezpieczna i sprawiedliwa przestrzeń rozwoju dla ludzkości;
- każdy powinien pozostać w komfortowym obszarze między krawędziami i nie wpaść do pustego środka – brak dostępu do podstawowych życiowych zasobów!
Wśród państw UE w roku 2020 wyjątkowo dobrze zaprezentowała się Polska, która znalazła się na podium, zajmując 3. miej¬sce w rankingu najbardziej zaangażowanych państw UE z 234 zarejestrowanymi podmiotami.