4,5 mld zł unijnego wsparcia na kolejne inwestycje transportowe
28.12.2018
Modernizację i budowę 59 dworców i linii kolejowych, w tym magistrali kolejowej C-E 65 oraz budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Warszawa – Grójec dofinansuje Unia Europejska. 28 grudnia 2018 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało 11 umów o dofinansowanie inwestycji PKP SA, PKP PLK SA, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
Łączna wartość projektów to ponad 8 mld złotych. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniesie prawie 4,5 mld zł.
7 z 11 podpisanych umów to inwestycje dworcowe PKP SA o łącznej wartości ponad 605 mln złotych. Unia Europejska dofinansuje je kwotą ponad 412 mln złotych z POIiŚ.
Dofinansowane projekty:
Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 9 na odcinku Warszawa Wschodnia - Gdynia Główna Osobowa
- wartość całkowita projektu: 177,7 mln zł
- wartość dofinansowania z UE: 120,2 mln zł
- beneficjent: PKP SA.
Projekt obejmuje modernizację 10 dworców kolejowych w województwie pomorskim (Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz, Prabuty, Pruszcz Gdański, Pszczółki, Szymankowo, Tczew), województwie mazowieckim (Pomiechówek) i województwie warmińsko-mazurskim (Susz).
Zakres inwestycji:
- budowa dworca systemowego w nowej lokalizacji (Pomiechówek),
- rozbiórka istniejącego i budowa nowego dworca systemowego (Pruszcz Gdański),
- przebudowa i modernizacja istniejących obiektów (Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz, Prabuty, Pszczółki, Szymankowo, Tczew i Susz).
Dworzec Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz są położone przy linii kolej nr 202, pozostałe dworce – przy linii nr 9. Wszystkie dworce objęte projektem są usytuowane przy liniach kolejowych wchodzących w skład korytarzy sieci bazowych TEN-T:
- Dworce Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz - wzdłuż linii nr 202, stanowiącej fragment korytarza Gdynia – Gdańsk – Katowice/Sławków,
- Dworce Gdańsk Główny, Prabuty, Pruszcz Gdański, Pszczółki, Szymankowo, Tczew, Pomiechówek, Susz) - wzdłuż linii nr 9, stanowiącej fragment korytarza Gdańsk – Warszawa – Katowice.
Projekt będzie realizowany do końca 2021 roku.
Modernizacja wybranych dworców przy liniach kolejowych nr 3, 203 oraz 358
- wartość całkowita projektu: 87,4 mln zł
- wartość dofinansowania z UE: 58,9 mln zł
- beneficjent: PKP SA.
Inwestycja obejmuje przebudowę i modernizację 10 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie lubuskim (Babimost, Gorzów Wlkp., Nowiny Wielkie, Rzepin, Sulechów, Świebodzin, Witnica) i województwie wielkopolskim (Nowy Tomyśl, Opalenica, Palędzie).
Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Projekt będzie realizowany do 2021 r.
Modernizacja wybranych dworców na liniach kolejowych 68, 91, 94
- wartość projektu: 85,1 mln zł
- wartość dofinansowania z UE: 58,7 mln zł
- beneficjent: PKP SA.
Projekt zakłada modernizację lub budowę 9 dworców kolejowych w województwie małopolskim (Biadoliny, Jasień Brzeski, Kraków Swoszowice, Sterkowiec) i województwie podkarpackim (Czarna Tarnowska, Radymno, Rzeszów Główny, Sędziszów Małopolski, Stalowa Wola Rozwadów).
Zakres inwestycji:
- rozbiórka istniejących i budowa nowych dworców systemowych (Biadoliny, Czarna Tarnowska, Sterkowiec),
- budowa nowego dworca systemowego (Sędziszów Małopolski),
- przebudowa i modernizacja istniejących obiektów (Jasień Brzeski, Kraków Swoszowice, Radymno, Rzeszów Główny, Stalowa Wola Rozwadów).
Projekt będzie realizowany do połowy 2022 r.
Modernizacja wybranych dworców na linii kolejowej 213
- wartość całkowita projektu: 76,3 mln zł
- wartość dofinansowania z UE: 52,1 mln zł
- beneficjent: PKP SA.
Projekt zakłada modernizację lub budowę 11 dworców kolejowych w województwie pomorskim, w miejscowościach: Chałupy, Hel, Jastarnia, Jurata, Kuźnica (Hel), Mrzezino, Puck, Reda, Swarzewo, Władysławowo i Żelistrzewo.
Zakres inwestycji:
- budowa nowego dworca systemowego (Chałupy, Żelistrzewo),
- rozbiórka istniejącego i budowa nowego dworca systemowego (Jurata),
- przebudowa i modernizacja istniejących obiektów (Hel, Jastarnia, Kuźnica, Mrzezino, Puck, Reda, Swarzewo, Władysławowo)
Projekt będzie realizowany do końca 2021 roku.
Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 26 Radom - Dęblin i nr 8 Radom – Kielce
- wartość całkowita projektu: 72,7 mln zł
- wartość dofinansowania z UE: 49,6 mln zł
- beneficjent: PKP SA.
Projekt obejmuje modernizację lub budowę 7 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie mazowieckim (Jastrząb, Pionki, Pionki Zachodnie, Ruda Wielka, Zajezierze koło Dęblina, Żytkowice) i województwie świętokrzyskim (Kielce).
Zakres inwestycji:
- przebudowa 6 dworców (Jastrząb, Pionki, Pionki Zachodnie, Zajezierze koło Dęblina, Żytkowice, Kielce),
- budowa nowego dworca w Rudzie Wielkiej.
Projekt będzie realizowany do 2021 r.
Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 2 Warszawa Zachodnia – Terespol
- wartość całkowita projektu: 55,3 mln zł
- wartość dofinansowania z UE: 37,6 mln zł
- beneficjent: PKP SA.
Projekt zakłada modernizację lub budowę 4 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie mazowieckim w miejscowościach: Dębe Wielkie, Wrzosów, Mrozy i Siedlce.
Zakres inwestycji:
- rozbiórka istniejącego i budowę nowego dworca systemowego (Wrzosów),
- budowa nowego dworca systemowego (Dębe Wielkie) i pozostawienie obecnego na stanie nieruchomości spółki (wykorzystanie wyłącznie na cele mieszkalne),
- przebudowa i modernizacja istniejącego obiektu (Mrozy),
- kompleksowa przebudowa istniejącego obiektu (Siedlce).
Wszystkie dworce objęte projektem są usytuowane przy liniach kolejowych wchodzących w skład sieci bazowej TEN-T. Dworce Dębe Wielkie, Wrzosów, Mrozy i Siedlce są zlokalizowane wzdłuż odcinka linii nr 2 stanowiącego korytarz sieci bazowej Warszawa – Terespol (granica Państwa). Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Projekt zostanie zrealizowany do 2021 r.
Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 447 na odcinku Brwinów - Jaktorów oraz przy linii kolejowej nr 3 na odcinku Ożarów Mazowiecki - Kornelin
- wartość całkowita projektu: 50,5 mln zł
- wartość dofinansowania z UE: 35,1 mln zł
- beneficjent: PKP SA.
Projekt przewiduje modernizację lub budowę 8 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie mazowieckim w miejscowościach: Błonie, Brwinów, Jaktorów, Kornelin, Milanówek, Ożarów Mazowiecki, Płochocin, Sochaczew.
Zakres inwestycji:
- rozbiórka istniejących obiektów i budowa nowych dworców systemowych (Kornelin i Milanówek),
- przebudowa i modernizacja istniejących obiektów (Błonie, Brwinów, Jaktorów, Ożarów Mazowiecki, Płochocin, Sochaczew).
Projekt zostanie zrealizowany do 2021 roku.
Dwie umowy o dofinansowanie unijne o łącznej wartości prawie 5,5 mld zł zostały podpisane także przez PKP PLK SA. Unia Europejska dofinansuje je kwotą w wysokości ponad 3 mld zł z POIiŚ. Są to:
Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo
- wartość całkowita projektu: 5 188 mln zł
- wartość dofinansowania z UE: 3 041 mln zł
- beneficjent: PKP PLK SA.
Zakres inwestycji:
- prace na ponad 214,5 km linii kolejowych, w tym 178,8 km w TEN-T,
- wymiana nawierzchni torowej, wymiana i wzmocnienie podtorza, modernizacja i budowa obiektów inżynieryjnych, przystosowanie stacji i przystanków osobowych do potrzeb obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się, modernizacja istniejących przejazdów w poziomie szyn, odbudowa, przebudowa obiektów kubaturowych, budowa nowych nastawni, roboty z branży sieci trakcyjnej (w tym budowa i modernizacja podstacji trakcyjnych),
- prace zlokalizowane na obszarze województw: śląskiego (powiat chorzowski, świętochłowicki, bytomski, tarnogórski, lubliniecki, częstochowski, kłobucki) i łódzkiego (powiat zduńskowolski, łaski, bełchatowski, pajęczański).
Główne cele projektu:
- skrócenie czasu przewozu ładunków,
- skrócenie czasu podróży,
- zwiększenie konkurencyjności kolei,
- zwiększenie bezpieczeństwa przewozu podróżnych i ładunków,
- zmniejszenie negatywnego wpływu ruchu kolejowego na środowisko,
- eliminacja barier architektonicznych dla osób o ograniczonej zdolności poruszania się.
Projekt zostanie zrealizowany do końca 2022 r.
Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap III Rzeszów Główny
- wartość całkowita projektu: 266,7 mln zł
- wartość dofinansowania z UE: 166,4 mln zł
- beneficjent: PKP PLK SA.
Projekt obejmuje przebudowę stacji Rzeszów Główny wraz z niezbędną infrastrukturą oraz budowę nowego przystanku osobowego Rzeszów Zachodni.
Prace objęte projektem:
- przebudowa peronów nr 1, 2 i 3 z zabudową wiat i wyposażeniem w elementy małej architektury,
- budowa przejścia pod torami wraz ze schodami stałymi, ruchomymi oraz windami,
- demontaż kładki dla pieszych i przeniesienie w lokalizację uzgodnioną z konserwatorem zabytków,
- budowa nowego przystanku Rzeszów Zachodni, w tym budowa 2 nowych peronów,
- przebudowa nawierzchni torowej z likwidacją zbędnej infrastruktury,
- przebudowa i budowa na stacji Rzeszów Główny sieci sanitarnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, kanalizacji deszczowej, instalacji sanitarnych, wodno-kanalizacyjnych, wentylacji i ogrzewania,
- budowa parkingu.
Projekt zostanie zrealizowany do połowy 2021 r.
Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Warszawa – Grójec
- wartość całkowita projektu: 1 456 mln zł
- wartość dofinansowania z UE: 542,5 mln zł
- beneficjent: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Inwestycja realizowana na terenie województwa mazowieckiego, na obszarze miasta Warszawa oraz gmin: Raszyn, Lesznowola, Piaseczno, Tarczyn i Grójec obejmuje budowę m.in.:
- drogi ekspresowej o długości 29,16 km o przekroju 2x2 i częściowo 2x3,
- 6 węzłów drogowych: „Zamienie”, „Lesznowola”, „Antoninów”, „Złotokłos”, „Tarczyn Północ” i „Tarczyn Południe”,
- Obwodu Utrzymania Drogi Ekspresowej (w rejonie węzła „Zamienie”),
- 2 miejsc obsługi podróżnych,
- obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, przepusty itp.) oraz elementów infrastruktury drogowej (chodniki, zjazdy, przejazdy awaryjne, odwodnienie, ekrany akustyczne, itp.).
Więcej informacji na stronie internetowej CUPT.