Łączymy Polskę z partnerami handlowymi
14.03.2018
Porozumienie umożliwiające zmniejszenie o 1000 km dystansu pomiędzy Polską a rynkiem indyjskim podpisali w Warszawie uczestnicy międzynarodowej konferencji „South-West Route” z Iranu, Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy i spółki PKP LHS, która jest współtwórcą nowego korytarza transportowego. Trasa kolejowa jest 2-3 krotnie szybsza od drogi morskiej, a nowy szlak jest krótszy o 1000 km od alternatywnej trasy lądowej. Dzięki porozumieniu polscy importerzy i eksporterzy uzyskają możliwość łatwiejszej wymiany handlowej z Iranem i Indiami.
Korytarz transportowy Południe-Zachód to nowy transkontynentalny projekt logistyczny kolei ukraińskich, azerbejdżańskich, gruzińskich, irańskich i polskich. Celem współpracy jest realizacja przewozów pomiędzy UE a Indiami przez Iran, Azerbejdżan, Gruzję i Ukrainę. Protokół założycielski został podpisany 18 czerwca 2017 r. w Baku. Łączna długość korytarza wynosi 7 654 km. Trasa ta jest krótsza o ponad 1000 km od alternatywnego korytarza lądowego biegnącego przez terytorium Rosji.
Podczas spotkania w Warszawie uczestnicy konferencji „South-West Route” omówili bieżące aspekty techniczne i handlowe dotyczące nowej trasy oraz wysokość stawek dla poszczególnych rodzajów towarów. W planach jest również opracowanie wspólnego systemu informatycznego, będącego platformą do komunikacji pomiędzy klientami, spedytorami a przewoźnikami. W Polsce punktem kontaktowym dla eksporterów i importerów jest PKP LHS.
Dzięki konsekwentnym inwestycjom w modernizację i rozwój, PKP LHS jest obecnie najbardziej efektywnym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Korzystając ze szlaku, którego długość nie przekracza 2% całości infrastruktury kolejowej w kraju, firma przewozi ponad 4% ładunków i wykonuje ponad 6% całej pracy przewozowej na polskiej kolei.
Pod koniec stycznia 2018 r. spółka PKP LHS podpisała umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie finansowania programu inwestycyjnego o wartości blisko 300 mln zł, z czego 121 mln zł wyniesie kredyt z EBI. Głównym celem projektu jest automatyzacja linii 65, która poprawi bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów i pracowników oraz pozwoli zwiększyć przepustowość. Łącznie do 2025 roku PKP LHS planuje zainwestować w modernizację infrastruktury i taboru ponad 800 mln zł.
W 2017 r. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa przewiozła 10 mln 64 tys. ton towarów. Oznacza to wzrost o 110 tys. ton w porównaniu do wyników Spółki w poprzednim roku. W styczniu 2018 spółka osiągnęła kolejny rekord przewożąc ponad milion ton towarów, co daje ok. 30% wzrostu w porównaniu do stycznia 2017 roku.
Trasa Sławków – Iran w liczbach:
1 punkt kontaktowy dla eksporterów i importerów
394,6 km – łączna długość linii szerokotorowej, którą zarządza PKP LHS
1000 km – o tyle krótsza jest korytarz Południe-Zachód od alternatywnej trasy kolejowej
1520 mm – szerokość toru w PKP LHS
280 000 TEU rocznie – obecne możliwości przeładunkowe Euroterminala w Sławkowie
15 000 000 TEU rocznie – łączny import kontenerów drogą morską z Azji do UE (2016 r.)
773 000 000 000 EUR – wartość importu z Azji do Europy (2016 r.)