Będą sprawniejsze przejazdy koleją z Małopolski na Górny Śląsk
11.02.2021
Pociągi przyspieszą dzięki przebudowie obiektów inżynieryjnych między Tunelem a Wolbromiem na linii łączącej woj. małopolskie ze śląskim. PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczynają prace od przebudowy wiaduktu w Podlesicach na szlaku Charsznica - Wolbrom. Na inwestycję obejmującą 3 wiadukty i 8 przepustów przeznaczono 23 mln zł ze środków budżetowych. To kolejne zadanie zwiększające możliwości trasy nr 62 Tunel – Sosnowiec.
Prace między Tunelem a Wolbromiem nie wstrzymują ruchu kolejowego. Przebudowa obiektów inżynieryjnych skróci czas przejazdu dzięki likwidacji obecnych ograniczeń prędkości. Prędkość pociągów zwiększy się miejscami z 30 do 80 km/h.
Całkowicie przebudowany zostanie wiadukt kolejowy w Podlesicach i powstanie nowa, mocniejsza konstrukcja. Z remontu skorzystają także kierowcy, szersza jezdnia pod torami ułatwi ruch drogowy. Wykonawca rozpoczął prace od rozbiórki starych elementów wiaduktu pod jednym torem. Utrzymany jest przejazd pociągów po sąsiednim torze. Ze względu na zakres prac i bezpieczeństwo, przygotowano oznakowany objazd i zmienioną organizację ruchu drogowego.
W bieżącym roku rozpocznie się również przebudowa dwóch wiaduktów na szlaku Tunel – Charsznica.
Zakończenie robót zaplanowano na I kwartał 2023 r.
Z Małopolski w kierunku Śląska, krótsze podróże i sprawniejsze przewozy ładunków
Sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy m.in. z Małopolski na Górny Śląsk zapewniły wcześniejsze prace na trasie Tunel – Sosnowiec. W 2020 r. zwiększono prędkość pociągów do 120 km/h między Charsznicą a Jaroszowcem Olkuskim. To efekt wymiany torów wraz z siecią trakcyjną, naprawy obiektów oraz przejazdów kolejowo-drogowych. Czas przejazdu pociągów skrócił się o ponad kwadrans w relacji Sędziszów – Katowice. Podróżni zyskali lepszą dostępność i poziom obsługi na stacji Wolbrom oraz na przystankach: Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie.
Wartość prac wykonanych w granicach woj. małopolskiego na linii Tunel – Sosnowiec, odcinku Tunel – Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski, wynosi 165 mln zł. Na trasie od granicy woj. śląskiego, realizowane są roboty o wartości ponad 90 mln zł na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia oraz na stacji Sławków.
Realizacja zadań odbywa się w ramach projektu wartego ponad 300 mln zł „Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.”.