Będą wygodniejsze podróże koleją z Kartuz do Trójmiasta
13.09.2021
10 września 2021 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowy na wykonanie prac na linii kolejowej nr 229 między Glinczem a Kartuzami. Zakończenie robót o wartości prawie 180 mln zł zaplanowano w marcu 2024 r.
Z myślą o podróżnych zmienią się stacja Kartuzy oraz przystanek w Dzierżążnie. W Kartuzach powstanie nowy peron jednokrawędziowy, a obecny zostanie wydłużony. W Dzierżążnie peron jednokrawędziowy zostanie zastąpiony szerszym peronem dwukrawędziowym. Dzięki pochylniom zapewnione zostaną wygodne dojścia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Inwestycja obejmuje wykonanie nowych wiat, energooszczędnego oświetlenia LED, nowego oznakowania i montaż gablot informacyjnych. Dla osób niewidomych i niedowidzących powstaną ścieżki naprowadzające. Podróżni dojeżdżający na stacje rowerami będą mogli skorzystać z nowych stojaków. W Dzierżążnie powstaną również nowe miejsca parkingowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nowe elementy systemu sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawną i bezpieczną jazdę pociągów.
Nowa łącznica dla sprawniejszej jazdy pociągów
W rejonie stacji Kartuzy powstanie łącznica o długości ponad 3 km, która umożliwi jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu, co skróci czas podróży. Na łącznicy powstaną dwa bezkolizyjne skrzyżowania – wiadukty kolejowe nad drogami wojewódzkimi nr 211 i 224. W Dzierżążnie dodatkowy tor zapewni sprawne mijanie się pociągów. Dzięki nowym urządzeniom i nawierzchni podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na 3 przejazdach kolejowo-drogowych w Kartuzach i Dzierżążnie.
Lepsza oferta kolei między Bydgoszczą a Trójmiastem
Prace na linii z Glincza do Kartuz będą prowadzone w ramach projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”. PLK zaplanowały m. in. przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację linii. Modernizacja linii nr 201 wraz z liniami stycznymi usprawni połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Poprawi się oferta kolei w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Zwiększona częstotliwość i punktualność kursowania pociągów pasażerskich umożliwi ich lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu.
Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna. Na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna prędkość pociągów pasażerskich zostanie zwiększona do 140 km/h, a towarowych do 100 km/h. Poprawi się przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów, a port w Gdyni możliwość odprawy większej liczby towarów przewiezionych koleją. Realizacja prac budowlanych w ramach projektu zaplanowana jest na lata 2021-2027.