Będzie lepszy dostęp koleją do portów w Gdańsku i Gdyni
24.06.2019
24 czerwca 2019 r. premier Mateusz Morawiecki oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk uczestniczyli w podpisaniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA umowy za ponad 2,6 mld zł na poprawę kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Efektem prac będzie wzrost potencjału polskich portów - obsługa koleją większej ilości towarów, sprawniejsza odprawia cięższych i dłuższych pociągów.
Projekty poprawiające infrastrukturę kolejową do portów morskich to jedne z największych inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego. Porty zwiększą swój potencjał - będą mogły obsługiwać dłuższe pociągi. Przewoźnicy skrócą od kilku do kilkudziesięciu minut czasu załadunku i rozładunku towarów. W portach będzie można przyjmować i odprawiać znacznie więcej ładunków, co wpłynie na wzrost ich konkurencyjności i rozwój gospodarki kraju. Kolej zyska na atrakcyjności względem innych środków transportu.
Port morski w Gdańsku
W ramach projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” przebudowanych zostanie ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymienionych zostanie 221 rozjazdów. Na stacjach zwiększona zostanie liczba zelektryfikowanych torów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne, m.in. 3 mosty.
Na wyremontowanej wraz z drogami towarzyszącymi ulicy Ku Ujściu powstanie nowy wiadukt. Sprawniejszy ruch pociągów zapewni rozbudowa lokalnego centrum sterowania, które będzie obsługiwało zmodernizowane stacje: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa. Możliwa będzie obsługa dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilość towarów.
Port morski w Gdyni
Na terenie portu przebudowanych zostanie 115 km torów. Zelektryfikowane będą dojazdy do bram portu. Sprawność obsługi składów zapewni 356 nowych rozjazdów. Nad kursowaniem pociągów w Porcie Gdynia czuwać będzie obsługa nowego lokalnego centrum sterowania. Przebudowa obejmie 13 km dróg. Zmodernizowane zostaną 2 przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację kolejowa ułatwi m.in. budowa 2 wiaduktów kolejowych i przebudowa mostu. Inwestycje znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Pojadą pociągi dłuższe - 740 m i cięższe 22,1 tony na oś.
Poprawa przepustowości stacji skróci czas obsługi ładunków. Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu kolejowego i przewożonych towarów.
Łączna wartość projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto, w tym niemal 40 proc. stanowi dofinasowanie unijne - ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.