W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bezkolizyjne przejazdy poprawią bezpieczeństwo podróżnych i kierowców

24.11.2023

24 listopada 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały z Gminą Miejską Kraków listy intencyjne w sprawie współpracy przy budowie bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z torami kolejowymi na ul. Kąpielowej i Blokowej. Partnerzy zamierzają współdziałać w przygotowaniu niezbędnej dokumentacji i realizacji tych inwestycji w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”.

Podpisanie listów intencyjnych przez członka Zarządu PLK SA Piotra Majerczaka oraz Zastępcę Prezydenta M. Krakowa Andrzeja Kuliga

Podpisane listy intencyjne są wolą współpracy PLK SA z samorządem w sprawie budowy tunelu drogowego pod liniami kolejowymi nr 95 i 940 w ciągu ul. Blokowej oraz wiaduktu drogowego nad linią kolejową nr 94 w ciągu ul. Kąpielowej. W obu przypadkach warunkiem koniecznym do realizacji tych projektów jest likwidacja istniejących przejazdów kolejowo-drogowych. Gmina Miejska Kraków jest obecnie na etapie pozyskiwania dokumentacji projektowej dla obu zadań. Szczegółowe warunki ewentualnej współpracy przy realizacji określi odrębne porozumienie. Sygnatariusze biorą pod uwagę możliwość dofinansowania wyżej wymienionych inwestycji w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”, który zarządca infrastruktury zaplanował do realizacji do 2027 roku.
 

— Dynamiczny rozwój kolei w Krakowie to również inwestycje w bezpieczeństwo pasażerów w pociągach i kierowców w samochodach. Dzięki bezkolizyjnym skrzyżowaniom poprawi się również przewidywalność i niezawodność transportu szynowego —  powiedział Maciej Michałowski, dyrektor Biura Ministra Infrastruktury.


Na ul. Kąpielowej przejazd kolejowo-drogowy kat. B ma zostać zastąpiony wiaduktem drogowym i nowym układem dróg, które skomunikują obiekt ze zmodernizowanym przystankiem Kraków Swoszowice. Dzięki inwestycji zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym na linii Kraków – Skawina, z której korzystają pociągi towarowe i osobowe, jadące m.in. w kierunku Zakopanego, Bielska-Białej czy Oświęcimia.

Przy ul. Blokowej powstanie tunel pod liniami kolejowymi nr 95 i 940, które obecnie wykorzystywane są przede wszystkim przez pociągi towarowe. Likwidacja istniejącego przejazdu kolejowo-drogowego kat. A zwiększy bezpieczeństwo kierowców, a budowa chodników ułatwi dostęp do znajdującego się w sąsiedztwie przystanku Kraków Lubocza. Inwestycja ta jest potrzebna tym bardziej, że PLK SA budują nowe przystanki przy lk 95, co zwiększy liczbę pociągów kursujących na tym odcinku w najbliższych latach.
 

— Likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn to jeden z priorytetów PLK SA. Dzięki temu zwiększamy bezpieczeństwo i poprawiamy punktualność pociągów. Nowe bezkolizyjne skrzyżowania na terenie Krakowa ułatwią rozwój kolei aglomeracyjnej — stwierdził Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.


Nadrzędnym celem projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”, planowanego do rozpoczęcia w 2024 r., jest poprawa bezpieczeństwa poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i budowę w zamian skrzyżowań bezkolizyjnych na terenie całej Polski. Wybór zadań do realizacji planowany jest do przeprowadzenia w formie konkursowej, na podstawie analizy wielokryterialnej. PLK SA właśnie rozpoczęły konsultacje społeczne poprzedzające uruchomienie projektu. Dokumenty, których dotyczą konsultacje, oraz formularz konsultacyjny są dostępne na stronie: https://www.plk-sa.pl/konsultacje-spoleczne-projektu-pn-poprawa-bezpieczenstwa-na-skrzyzowaniach-kolejowo-drogowych.

{"register":{"columns":[]}}