Bezpieczeństwo morskie
Bezpieczeństwo morskie to bezpieczeństwo życia, zdrowia i mienia od zagrożeń środowiskowych i eksploatacyjnych, które niesie za sobą żegluga morska.
Bezpieczeństwo żeglugi
Bezpieczeństwo żeglugi zapewniane jest na wielu poziomach poprzez:
- inspekcję stanu technicznego i zarządzania bezpieczeństwem na statkach o polskiej przynależności,
- bezpieczną obsadą statków,
- kontrolę obcych statków zawijających do polskich portów,
- certyfikację i kontrolę wyposażenia morskiego,
- monitorowanie ruchu statków,
- zapewnienie oznakowania nawigacyjnego, osłony hydrometeorologicznej i łączności na morzu.
Podstawowym aktem prawnym regulującym bezpieczeństwo żeglugi jest ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2016 r. poz. 281).
„Informator dla żeglarzy i armatorów jachtów" – zaktualizowana wersja
Ministerstwo Infrastruktury opublikowało na stronie internetowej zaktualizowany w 2024 r. materiał dla żeglarzy, właścicieli i armatorów jachtów o długości do 24 m.
Informator dla żeglarzy i armatorów jachtów – zawiera informacje dotyczące wymogów formalno-prawnych oraz rekomendacje MI w zakresie bezpieczeństwa.
Publikacja została przygotowana w związku z oczekiwaniami środowisk żeglarskich, aby ułatwić orientację w obowiązujących normach prawnych i ich praktycznym stosowaniu oraz zebrać w jednym miejscu rozproszone w różnych aktach prawnych przepisy dotyczące jachtów.
Przepisy w zakresie ważenia kontenerów
W dniu 29 kwietnia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 lutego 2017 r. o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 785), za pomocą której do ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2016 r. poz. 281) wprowadzono przepisy dotyczące określania zweryfikowanej masy brutto kontenera (VGM).
Informujemy, że wszelkie sprawy związane z uzyskaniem przez załadowców zatwierdzenia stosowania metody 2 określania VGM są prowadzone przez Urzędy Morskie w Gdyni, Słupsku i Szczecinie oraz Polski Rejestr Statków S.A. Uaktualnioną listę zatwierdzonych załadowców upoważnionych do określania VGM metodą 2 prowadzi i publikuje na stronie internetowej Urząd Morski w Szczecinie.
W przypadku pytań prosimy o kontakt z Polskim Rejestrem Statków S.A. lub właściwym urzędem morskim.
- ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (art. 101a - 101c).
- Ustawa z dnia 24 lutego 2017 r. o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 785) – przepisy w zakresie ważenia kontenerów zaznaczono kolorem żółtym
- Paragrafy 4-6 Prawidła 2 Rozdziału VI Konwencji SOLAS
- Wytyczne IMO w sprawie VGM
- Wytyczne IMO dot. pakowania jednostek transportowo-ładunkowych
- Okólnik IMO MSC.1/Circ.1548 w sprawie okresu przejściowego
- PYTANIA I ODPOWIEDZI
Uznane organizacje
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o bezpieczeństwie morskim, minister właściwy do spraw gospodarki morskiej może w drodze decyzji upoważnić uznaną organizację do wykonywania zadań administracji morskiej. Więcej informacji o uznanych organizacjach znajdziesz pod tym linkiem.
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (Służba SAR) to jednostka budżetowa powołana do ratowania życia na morzu oraz zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego w polskiej strefie odpowiedzialności. Akcje poszukiwawcze i ratownicze są prowadzone przy użyciu nowoczesnych statków ratowniczych, szybkich łodzi hybrydowych oraz helikopterów Marynarki Wojennej RP, bez względu na porę roku i warunki pogodowe. SAR (ang. Search and Rescue) to międzynarodowy skrót używany przez służby ratownictwa morskiego na całym świecie.
Morska Służba Asysty Telemedycznej
Morska Służba Asysty Telemedycznej (Służba TMAS) została powołana w celu wykonywania zadań państwa związanych z udzielaniem porad medycznych drogą radiową na morzu.
Dzięki lekarzom Służby TMAS członkowie załóg o polskiej narodowości na statkach na wodach całego świata, członkowie załóg na statkach znajdujących się w polskim rejonie odpowiedzialności SAR oraz ratownicy Służby SAR, mają w razie potrzeby zapewnioną fachową poradę co do sposobu postępowania z osobą chorą lub ranną na pokładzie statku.
Do zadań Służby TMAS należy:
- udzielanie porad medycznych drogą radiową, w tym wspomaganie radą w zakresie diagnozy,
- wskazanie metod postępowania oraz zabezpieczenia medycznego chorych i rannych na pokładzie statku oraz co do decyzji dotyczącej zmiany planu podróży lub zmiany portu docelowego,
- udzielanie porad, odnośnie do konieczności przeprowadzeniu ewakuacji medycznej,
- udzielanie wsparcia merytorycznego Służbie SAR w podejmowaniu właściwych decyzji w planowaniu, podejmowaniu i prowadzeniu akcji ratowniczych w zakresie stanu chorego.
Zadania Służby TMAS wykonuje:
Uniwersyteckie Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdyni.
ul. Powstania Styczniowego 9b, 81-519 Gdynia
tel. +48 58 699 84 60, +48 58 699 85 78, fax. +48 58 622 48 71
e-mail: tmas@ucmmit.gdynia.pl
Koordynatorem ds. TMAS w UCMMiT jest prof. Marcin Renke
Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich
Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich została powołana do badania wypadków i incydentów morskich. Komisja działa przy ministrze właściwym do spraw gospodarki morskiej. Aktem prawnym regulującym działalność Komisji jest ustawa z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz. U. poz. 1068, z późn. zm.). Więcej informacji o Komisji znajdziesz pod tym linkiem.
Requirements and documents of sea-going yachts under the Polish flag
For information in English regarding legal requirements and documents of seagoing yachts and other watercraft of less than 24 m in length flying the Polish flag please visit: https://portal.reja24.gov.pl/web/guest/requirements-and-documents
- Ostatnia modyfikacja:
- 08.11.2024 11:14 Adam Bielecki
- Pierwsza publikacja:
- 15.01.2018 08:10 Piotr Gmurczyk