W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bezpieczni i trzeźwi: walka z jazdą pod wpływem alkoholu w Polsce

23.01.2025

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec wziął udział w seminarium pn. „Bezpieczni i trzeźwi: walka z jazdą pod wpływem alkoholu w Polsce”, zorganizowanym przez Instytut Transportu Samochodowego oraz Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu (ETSC). W dyskusji w Warszawie wzięli udział m.in. przedstawiciele Dyrekcji generalnej ds. transportu i mobilności Komisji Europejskiej (DG MOVE), Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Komendy Głównej Policji i Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie.

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec w trakcie wypowiedzi

Każdego roku na drogach Unii Europejskiej traci życie ponad 20 000 osób. Wśród najpoważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego są kierowcy prowadzący pojazdy pod wpływem alkoholu – odpowiadają oni za około jedną czwartą wszystkich wypadków. Nietrzeźwość uczestników ruchu drogowego, wynikająca ze spożycia alkoholu lub innych, podobnie działających substancji, wpływa na sprawność psychomotoryczną uczestnika ruchu drogowego i sprzyja popełnianiu błędów, a także niewłaściwej ocenie sytuacji i konsekwencji podejmowanych decyzji. Z tego powodu Unia Europejska od lat prowadzi zintegrowaną politykę mającą na celu ograniczenie nadużywania alkoholu w ruchu drogowym.

— Resort infrastruktury na bieżąco monitoruje sytuację na polskich drogach, w szczególności zwracając uwagę na zagrożenia dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Naszym zadaniem jest dążenie do całkowitego wyeliminowania z ruchu nietrzeźwych kierujących — powiedział obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.


Wiceminister zaznaczył, że obecnie wyzwaniem jest zbudowanie narzędzi profilaktycznych, które będą silniej niż dotychczas wpływać na osoby uzależnione od alkoholu i innych środków odurzających, powstrzymując je przed  kierowaniem pojazdem. Działania te wychodzą naprzeciw postulatom wskazanym przez Komisję Europejską i Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu, realizując Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego do 2030 roku.

— Problem nietrzeźwości dotyczy często młodych kierowców, w związku z tym proponujemy realne wdrożenie w polskim systemie szkolenia i egzaminowania okresu próbnego dla młodych kierowców — dodał wiceszef resortu infrastruktury. 


Na ten problem wskazał także Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który stwierdził, że z opracowanych analiz wynika, że największe zagrożenie na drogach stwarzają kierowcy w wieku 25 – 39 lat, którzy odpowiadają za niemal połowę wypadków spowodowanych przez osoby pod wpływem alkoholu.

— Wysoka liczba wypadków w tej grupie wiekowej może być związana z większą aktywnością za kierownicą oraz wyższą skłonnością do ryzykownych zachowań. Tu także obserwujemy istotny udział młodych kierowców w wieku 18 – 24 lata w statystykach wypadków, gdzie udział ofiar śmiertelnych wynosi ponad 22 proc. Wskazuje to na pilną potrzebę zwiększenia działań prewencyjnych, edukacyjnych i kontrolnych, aby zmniejszyć liczbę takich zdarzeń w przyszłości — powiedział Konrad Romik.


Statystyki dotyczące nietrzeźwych kierowców pokazują, że działania prewencyjne i edukacyjne przynoszą widoczne efekty, jednak problem wciąż pozostaje istotnym wyzwaniem. Choć liczba ujawnionych przypadków jazdy pod wpływem alkoholu i wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców systematycznie maleje, to każde takie zdarzenie niesie za sobą tragiczne konsekwencje dla ofiar i ich rodzin, a także sprawców.

Kluczowym elementem walki z tym problemem jest konsekwentne zwiększanie liczby kontroli policyjnych, które skutecznie odstraszają kierowców przed podejmowaniem ryzykownych decyzji. Równie istotne są programy edukacyjne, takie jak ogólnopolskie kampanie, kursy reedukacyjne w zakresie problematyki przeciwalkoholowej i przeciwdziałania narkomanii, które nie tylko uświadamiają uczestnikom skutki jazdy pod wpływem alkoholu, ale także pomagają w kształtowaniu odpowiedzialnych postaw na drodze. Nie bez znaczenia jest także penalizacja niebezpiecznych zachowań, idąca w parze z egzekwowaniem kar.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}