Bliżej budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w Terespolu
20.11.2020
20 listopada 2020 r. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel wziął udział w wideokonferencji prasowej na temat podpisania przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA umowy na opracowanie dokumentacji przedprojektowej, koncepcji programowo przestrzennej dla budowy skrzyżowania dwupoziomowego w Terespolu. To kolejny etap wspólnej inwestycji PKP PLK, Województwa Lubelskiego oraz Gminy Miasta Terespol. Inwestycja na linii Warszawa – Terespol zapewni bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym oraz usprawni komunikację w mieście.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie koncepcji programowo – przestrzennej, która określi warunki techniczne, wskaże możliwe warianty budowy, a także pozwoli na wstępne oszacowanie kosztów przedsięwzięcia.
Wartość koncepcji programowo – przestrzennej to ok. 300 tys. zł. PLK, Województwo Lubelskie oraz Gmina Miasta Terespol partycypują w przedsięwzięciu w równym stopniu, tj. po ok. 100 tys. zł Dokumentacja będzie gotowa w sierpniu 2021 r.
Stacja Terespol - wygodniejsze podróże z nowych peronów
W ramach prac na linii kolejowej E20 Siedlce - Terespol, PLK modernizują m.in. stację Terespol.
Podróżni korzystają z nowych peronów z udogodnieniami dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przebudowano przejście podziemne. Lokalne Centrum Sterowania, wyposażone w komputerowe urządzenia, zwiększyło bezpieczeństwo w ruchu pociągów. Projekt „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” jest współfinansowany w ramach instrumentu finansowego Łącząc Europę”. Wartość projektu to ponad 540 mln zł, a dofinansowanie z UE to 360 mln zł.
Lepsza obsługa pociągów na granicy
Uzupełnieniem inwestycji prowadzonej na stacji Terespol będzie rozbudowa stacji o 10 torów o szerokości 1520 mm przeznaczonych do obsługi pociągów o długości 1050 m i nacisku 25 ton/oś. Stacja Terespol, dzięki nowej grupie torów, będzie lepiej przygotowana do obsługi dłuższych i cięższych pociągów pod względem ruchowym oraz w zakresie kontroli celno-granicznej. Przejście graniczne przyjmie więcej pociągów towarowych, co oznacza większe możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją.