Budowa czterech lodołamaczy dla RZGW Gdańsk zakończona
24.09.2021
24 września 2021 r. z Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia SA wypłynął ostatni z nowo budowanych lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. W tym samym dniu jubileusz 75-lecia istnienia obchodzi Urząd Morski w Szczecinie.
Budowa nowych lodołamaczy zakończona
Projekt pod nazwą „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” realizowany był w ramach programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i obejmował zaprojektowanie, wybudowanie i przekazanie do służby czterech lodołamaczy przeznaczonych do akcji łamania lodów na Dolnej Wiśle pod nazwą: Puma lodołamacz czołowy prototypowy, Narwal lodołamacz liniowy prototypowy, Nerpa i Manat lodołamacze liniowe seryjne. Jednostki zostały wybudowane przez Morską Stocznię Remontową „Gryfia” SA, pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków.
Urząd Morski w Szczecinie obchodzi 75-lecie
Inną ważną uroczystością był jubileusz 75-lecia istnienia Urzędu Morskiego w Szczecinie (UMS).
Za datę powstania Urzędu Morskiego w Szczecinie przyjmuje się 24 września 1946 r., czyli dzień mianowania kpt. ż. w. Jana Godeckiego na pierwszego dyrektora urzędu. Urząd Morski w Szczecinie przejął pieczę nad portami i morskim pasem przybrzeżnym w granicach ówczesnego województwa szczecińskiego, organizując m.in. przeładunki portowe oraz remonty i inwestycje w portach.
W ostatnim czasie Urząd Morski w Szczecinie rozpoczął wiele znaczących inwestycji związanych przede wszystkim z modernizacją infrastruktury dostępowej do portów. W latach 2010-2014 UMS wybudował infrastrukturę zapewniającą dostęp do nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu, który powstał w związku z budową terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego (LNG). Budowa terminalu LNG i portu zewnętrznego w Świnoujściu została uznana za inwestycję strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W ubiegłym roku zakończony został projekt „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”. Ponadto UMS prowadzi trwającą „Modernizację toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m”.
W nadchodzących latach przed Urzędem Morskim w Szczecinie stoją kolejne wyzwania, m.in. budowa toru podejściowego do Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, modernizacja systemu monitorowania ruchu statków VTS, zakup pogłębiarki i innych nowoczesnych jednostek pływających do obsługi oznakowania nawigacyjnego i wykonywania pomiarów batymetrycznych.