W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla z dofinansowaniem z UE

12.11.2020

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad umowę o dofinansowanie z Funduszy Unii Europejskiej budowy obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Wartość całkowita projektu to 272,4 mln, a wysokość dofinansowania ze środków UE to 207,8 mln zł.

Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla z dofinansowaniem z UE - infografika
- Obwodnica Kędzierzyna-Koźla zwiększy komfort podróżowania na dziś mocno obciążonej ruchem trasie prowadzącej w kierunku autostrady A4. Inwestycja ta przyczyni się też do znaczącej poprawy warunków życia mieszkańców miasta - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

 

Obwodnica Kędzierzyna-Koźla o długości 14,3 km jest realizowana w ciągu drogi krajowej nr 40. Nowa trasa ominie miasto po północnej stronie. W ramach inwestycji powstanie droga klasy GP o przekroju jednojezdniowym z dwoma lub trzema (2+1) pasami ruchu.

Wykonawcą zadania jest Strabag Infrastruktura. Zaawansowanie rzeczowe wynosi 18,7 proc. Ukończenie inwestycji jest planowane w II kw. 2022 r.

Celem inwestycji jest stworzenie dogodnego ciągu komunikacyjnego, głównie dla pojazdów ciężkich, który umożliwi przeniesienie ruchu tranzytowego z DK40, w tym ruchu pojazdów przewożących niebezpieczne substancje z zakładów chemicznych zlokalizowanych na terenach przemysłowych w Kędzierzynie-Koźlu.

Efektem budowy obwodnicy będzie  poprawa skomunikowania terenów w południowo-zachodniej części kraju, powstanie ponadto bezkolizyjne połączenie drogowe aglomeracji miejskich oraz ośrodków przemysłowych. Dzięki inwestycji nastąpi oddzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego oraz poprawa przepustowości trasy na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Pyskowice. Odsunięcie drogi od zabudowy mieszkalnej zwiększy bezpieczeństwo ruchu. Budowa obwodnicy umożliwi aktywizację gospodarczą terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie drogi, położonych w województwie opolskim i śląskim.

Projekt stanowi element IV osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko obejmującej „Infrastrukturę drogową dla miast” i działania 4.2 „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego”. Inwestycja jest również częścią priorytetu inwestycyjnego 7.b „Zwiększenie mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów drugorzędnych z infrastrukturą TEN-T, w tym z węzłami multimodalnymi” i realizowana będzie w 2 województwach – opolskim oraz śląskim.

{"register":{"columns":[]}}