Cała droga ekspresowa S19 w woj. podkarpackim w realizacji
13.11.2024
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę 5,2 km odcinka drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą. Tym samym ostatni odcinek trasy Via Carpatia na Podkarpaciu został skierowany do realizacji.
Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) w systemie Projektuj i buduj. Zakres prac obejmuje budowę drogi ekspresowej o długości 5,2 km, o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. Odcinek poprowadzony będzie m.in. estakadą o długości ok. 780 m nad istniejącą drogą krajową nr 19, na filarach o wysokości sięgającej 36 m oraz dwunawowym tunelem pod górą Kamieniec o długości prawie 3 km. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli, jakie powstaną podczas budowy S19 w woj. podkarpackim. Oprócz estakady i tunelu w ciągu trasy głównej wybudowane zostaną też mniejsze obiekty inżynierskie, most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt oraz miejsce obsługi podróżnych (MOP) Jawornik (przy trasie w kierunku Barwinka). Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), infrastrukturę systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. Zostaną także wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, a obecne drogi i infrastruktura techniczna kolidujące z inwestycją zostaną przebudowane.
Teren przyszłej inwestycji na Podkarpaciu charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. Wykonane w szerokim zakresie rozpoznanie podłoża wykazało, że trasa przebiega przez teren o budowie geologicznej składającej się ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych - skał charakterystycznych dla fliszu karpackiego.
Terminy realizacji
Wykonawca, konsorcjum firm Gülermak i Budimex zrealizuje to zadanie za kwotę nieco ponad 1,9 mld zł w terminie 59 miesięcy. Opracowanie projektu budowlanego, złożenie wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i jej uzyskanie powinno zająć 21 miesięcy, a na prace w terenie przypadnie kolejne 38 miesięcy. Z czasu realizacji robót budowlanych wyłączone będą okresy zimowe od 1 grudnia do 31 marca.
S19 w woj. podkarpackim
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Oddano już do ruchu 81,8 km tej trasy. S19 łączy nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego, dzięki jej budowie mieszkańcy Podkarpacia zyskali też szybkie połączenie z Warszawą (poprzez S19 i S17), a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4.
W realizacji są odcinki trasy Via Carpatia o długości 84,5 km. W budowie są fragmenty Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka. Na etapie uzyskiwania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej są odcinki Domaradz – Krosno i Dukla – Barwinek, a na etapie projektowania Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz. Dodatkowo, rozbudowywany o drugą jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka.
Via Carpatia
Szlak Via Carpatia to kluczowy, międzynarodowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski tworzą go odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 o łącznej długości około 700 km, biegnące przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.