Coraz dłuższa S17 Warszawa – Lublin
23.12.2019
Od 23 grudnia 2019 r. kierowcy podróżujący pomiędzy Warszawą i Lublinem korzystają z kolejnego fragmentu drogi ekspresowej S17. 13 km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej od końca obwodnicy Kołbieli do początku obwodnicy Garwolina pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i skrócenie czasu przejazdu na tej trasie. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex. Koszt realizacji robót budowlanych wyniósł ok. 290 mln zł, natomiast łączna wartość inwestycji, obejmująca również prace projektowe, badania archeologiczne, odszkodowania za przejęte nieruchomości oraz nadzór to blisko 430 mln zł.
Nowa droga ekspresowa powstała w śladzie dawnej DK17 i traktu lubelskiego wytyczonego i zbudowanego w pierwszej połowie XIX w przez inżynierów z Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów Królestwa Polskiego. W ramach budowy S17 powstał węzeł Lipówki na przecięciu z drogą wojewódzką 805, a obok niego Miejsce Obsługi Podróżnych.
Dotychczasowe skrzyżowania DK17 z drogami lokalnymi zastąpione zostały wiaduktami umożliwiającymi przejazd nad S17. Kierowcy podróżujący w ruchu lokalnym mają do dyspozycji drogę równoległą, którą można dojechać do węzłów na S17. Zbudowano również węższą drogę serwisową z mijankami, której zadaniem jest zapewnienie dojazdu do pól. W ramach inwestycji powstał wiadukt w ciągu linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków oraz wiadukt nad linią kolejową nr 13 Krusze – Pilawa. Wybudowano również kładkę dla pieszych w Puznówce, przejścia dla zwierząt, w tym dwa górne nad S17. Nawierzchnia trasy głównej wykonana jest z betonu cementowego.
Dotychczasowe skrzyżowania DK17 z drogami lokalnymi zastąpione zostały wiaduktami umożliwiającymi przejazd nad S17. Kierowcy podróżujący w ruchu lokalnym mają do dyspozycji drogę równoległą, którą można dojechać do węzłów na S17. Zbudowano również węższą drogę serwisową z mijankami, której zadaniem jest zapewnienie dojazdu do pól. W ramach inwestycji powstał wiadukt w ciągu linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków oraz wiadukt nad linią kolejową nr 13 Krusze – Pilawa. Wybudowano również kładkę dla pieszych w Puznówce, przejścia dla zwierząt, w tym dwa górne nad S17. Nawierzchnia trasy głównej wykonana jest z betonu cementowego.
Dobiegają końca prace przy budowie ostatniego odcinka S17 na odcinku węzeł Lubelska – obwodnica Kołbieli o długości 15,2 km oraz obwodnicy Kołbieli o długości 8,7 km. Udostepnienie do ruchu tych odcinków jest planowane w II kwartale 2020 r., natomiast ukończenie węzła Lubelska na połączeniu z budowaną autostradą A2 do Mińska Mazowieckiego jest planowane w II połowie przyszłego roku.
Dofinansowanie z Funduszy Europejskich
Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jako jeden z trzech kontraktów na realizację S17 pomiędzy węzłem Lubelska i początkiem obwodnicy Garwolina, na które w 2018 roku podpisano umowę o dofinansowanie. Wartość całkowita trzech kontraktów to ponad 1,2 mld zł, a wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to ponad 618 mln zł.