Coraz lepsze podróże koleją z Częstochowy do Zawiercia
06.07.2020
6 lipca 2020 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk na stacji Częstochowa Raków mówił o efektach modernizacji linii kolejowej Częstochowa – Zawiercie.
Podróżni korzystają z nowych peronów na stacji Częstochowa Raków i w Żarkach Letnisko, zmodernizowano też ponad 70 km torów. Nowoczesne urządzenia sterowania zwiększyły bezpieczeństwo. Inwestycję zakończą prace między Porajem a Myszkowem.
Dzięki wykonanym pracom skróci się czas podróży z Częstochowy do Zawiercia, lepsza będzie komunikacja w województwie śląskim oraz między regionami. Systematycznie zwiększa się komfort obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Codziennie na trasie kursuje kilkadziesiąt pociągów.
Ułatwieniem dla pasażerów są nowe perony w Częstochowie Raków i Korwinowie. Podobnie jest na stacji Myszków oraz na przystankach Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Wykonane prace pozwalają wygodniej wsiadać do pociągów przy jednym z torów na przystankach Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko i Masłońskie Natalin. Perony są wyższe, dobrze oświetlone i mają antypoślizgową nawierzchnię. Zamontowano nowe wiaty i ławki. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się łatwo dostaną się na perony dzięki pochylniom. W Żarkach Letnisko i Częstochowie Raków oraz w Myszkowie i Myszkowie Mrzygłodzie budowane są przejścia podziemne, które będą wyposażone w windy.
Pociągi kursują po dwóch nowych torach na odcinku Częstochowa - Poraj oraz z Myszkowa do Zawiercia. Jest nowa sieć trakcyjna i urządzenia sterowania na 70 km torów. W ramach projektu wybudowano nową nastawnię na stacji Poraj, a zamontowane tam nowoczesne urządzenia, zwiększają poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Na odcinku Myszków – Poraj zakończono prace na jednym z dwóch torów. Teraz roboty prowadzone będą na drugim torze. Do już przebudowanych peronów dołączą też nowe, sąsiednie perony w Myszkowie Nowej Wsi, Żarkach Letnisko i Masłońskie Natalin oraz na stacji Poraj.
Po zakończeniu prac będą krótsze podróże m.in. z Częstochowy do Zawiercia o ok. 10 minut, (skrócenie z ok. 50 do ok. 40 minut). Zmodernizowane tory i urządzenia pozwolą zwiększyć prędkość ze 120 do 160 km/h. Inwestycja zapewni też sprawniejsze przewozy towarowe na terenie i przez województwo śląskie.
Wartość zadania wynosi 370 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości ok. 200 mln zł. Zakończenie projektu planowane jest na koniec 2020 r.
Inwestycja w liczbach:
- 10 stacji i przystanków bardziej dostępnych dla pasażerów,
- 15 przejazdów kolejowo–drogowych z dodatkowymi urządzeniami,
- 88 km nowych torów,
- 88 km nowej sieci trakcyjnej,
- 20 przebudowanych mostów.