CPK dofinansuje modernizację linii kolejowej przez Mrągowo i Mikołajki
27.01.2021
27 stycznia 2021 r. zostało podpisane porozumienie, dzięki któremu zmodernizowana zostanie linia kolejowa nr 223. Projekt wpisuje się w plany budowy tzw. szprychy nr 3 w ramach Programu CPK. Kwota dofinansowania przedsięwzięcia ze strony CPK wyniesie do 20 mln zł. Pozostałą kwotę zabezpieczy samorząd województwa warmińsko-mazurskiego oraz władze Mrągowa, Biskupca i Orzysza. Inwestorem w ramach Programu Kolej Plus będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Łączny koszt całej inwestycji ma wynieść ok. 400 mln zł.
Jak wynika z treści porozumienia podpisanego w Ministerstwie Infrastruktury, spółka Centralny Port Komunikacyjny dofinansuje prace przygotowawcze dla modernizacji linii kolejowej nr 223 z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki. Inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej Plus i będzie stanowić inwestycję komplementarną Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Modernizacja linii kolejowej nr 223 to istotne wydarzenie dla regionu. Linia ta została zamknięta ponad 10 lat temu i od tego czasu nie była remontowana. Zarośnięte i porzucone obiekty infrastrukturalne wkrótce zmienią swoje oblicze. Skorzystają na tym nie tylko mieszkańcy, ale również wszyscy odwiedzający Krainę Wielkich Jezior Mazurskich.
Spółka CPK ogłosiła w 2020 roku postępowanie na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla fragmentu tzw. szprychy nr 3 kluczowej dla województwa warmińsko-mazurskiego, a dokładnie dla 139-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Dla 32-kilometrowego odcinka z Ostrołęki do Łomży trwa już inwentaryzacja przyrodnicza.
Jak wynika z harmonogramów CPK, z Ostrołęki do Łomży pojedziemy pociągiem przed końcem 2027 r., zaś planowany termin otwarcia trasy z Łomży przez Pisz, Orzysz do Giżycka to 2031 r.
Przywrócenie transportu kolejowego na linii kolejowej przez Mrągowo i Mikołajki zapewni ponowne włączenie tych miast do sieci kolejowej wraz z możliwością dogodnych przesiadek na połączenia regionalne i dalekobieżne w Orzyszu.
Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Dla ponad 700 km z nich prace przygotowawcze już trwają. Jak wynika z aktualnych harmonogramów CPK, pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć w 2023 r. Na Program CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych, których inwestorem jest spółka CPK.
W województwie warmińsko-mazurskim w ramach Programu Kolejowego CPK powstaną 74 km nowych linii kolejowych, które wybuduje CPK, a kolejnych 208 km zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK.
Więcej informacji na stronie internetowej CPK.