W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

CPK z kolejną umową. Rusza projekt Centrum Kontroli Operacji Lotniczych

26.08.2024

Spółka CPK podpisała umowę na zaprojektowanie Centrum Kontroli Operacji Lotniczych. Wykonawca ma rok na przygotowanie kompletnego projektu budowlanego wraz z wnioskiem o pozwolenie na budowę. To już trzecia, po wieży kontroli ruchu lotniczego i infrastrukturze dla służb ratowniczo-gaśniczych, umowa na projektowanie obiektów wspierających lotnisko.

Samolot pasażerski w trakcie lotu

Centrum Kontroli Operacji Lotniczych to punkt zarządzania i koordynacji operacji lotniczych, w którym odbywa się monitorowanie i przetwarzanie danych dotyczących m.in. planowania lotów, ruchu na płycie, zarządzania załogami oraz monitorowania działań obsługi naziemnej i warunków pogodowych.

— Prace projektowe idą konsekwentnie do przodu. Centrum operacyjne to kluczowy element portu lotniczego — powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.


Umowę o wartości ok. 4,7 mln zł spółka CPK podpisała z polskim konsorcjum firm: PIG Architekci i GMT. W skład zamówienia wchodzi przygotowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej, czyli projektów: koncepcyjnych, budowlanych, technicznych i wykonawczych oraz pozostałych opracowań niezbędnych do uzyskania zgód projektowych. 

Centrum Kontroli Operacji Lotniczych to już trzecie zlecenie w ramach jednej z umów ramowych na projektowanie obiektów wspierających lotnisko, jaką spółka CPK podpisała w 2023 r. z 13 firmami i konsorcjami wybranymi w przetargu. Na etapie zaawansowanego projektowania jest wieża kontroli ruchu lotniczego. Jednocześnie trwa przygotowanie projektu budynków służb ratowniczo-gaśniczych.

Postępy prac nad kluczowymi projektami CPK

Spółka CPK dysponuje już gotowym projektem koncepcyjnym, a prace nad projektem budowlanym dla terminala lotniskowego i dworca kolejowego zbliżają się ku końcowi. Za dokumentację odpowiada master architekt, czyli wybrane w przetargu brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Z kolei libańsko-amerykańskie konsorcjum Dar finalizuje prace nad projektem dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych.

Urealniony harmonogram CPK zakłada, że nowe lotnisko zostanie uruchomione w 2032 r. wraz z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią.

{"register":{"columns":[]}}