Częstochowę ominiemy autostradową obwodnicą
23.12.2019
Od 23 grudnia 2019 r. kierowcy mogą już korzystać z 20 km odcinka A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia oraz 4 km fragmentu od węzła Częstochowa Blachownia do Częstochowa Południe.
Do ruchu została udostępniona trasa główna i zapewniona pełna funkcjonalność węzłów Częstochowa Północ i Częstochowa Południe. To pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta, zarówno pojazdów ciężarowych, jak i osobowych. Węzły Częstochowa Blachownia i Częstochowa Jasna Góra zostaną udostępnione w późniejszym terminie, po zakończeniu niezbędnych prac.
Nowo wybudowana autostrada zlokalizowana jest w powiatach częstochowskim, kłobuckim, na terenach gmin Mykanów, Rędziny, Blachownia, Kłobuck i miasta Częstochowa. Dzięki udostępnieniu obwodnicy znacznie skróci się czas potrzebny na ominięcie Częstochowy. Do zakończenia wszystkich prac będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h. Obwodnica Częstochowy połączy się z oddanym w tym roku 33-kilometrowym odcinkiem A1 do Pyrzowic, kierowcy mogą już dojechać A1 do granicy z Czechami w Gorzyczkach.
Od rozwiązania umowy do wyłonienia wykonawcy prac zabezpieczających
Z końcem kwietnia 2019 r., po wielokrotnych wezwaniach generalnego wykonawcy do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem, GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umów z konsorcjum realizującym budowę autostrady A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia. 24 lipca 2019 r. podpisano umowę z konsorcjum firm: STRABAG Infrastruktura Południe, BUDIMEX oraz BUDPOL na dokończenie inwestycji. Już tydzień później ruszyły prace przy układaniu nawierzchni trasy głównej z betonu cementowego.
W ciągu 150 dni zrealizowano roboty o łącznej wartość ponad 400 mln zł. W szczytowym okresie na budowie pracowało ponad 1000 osób, w tym ponad 800 pracowników fizycznych wraz z operatorami sprzętu i kierowcami oraz około 200 osób personelu wykonawcy. Pracowano po 16 godzin na dobę, 7 dni w tygodniu, a przy niektórych robotach bez przerwy.
Ułożono 330 tys. mkw. nawierzchni z betonu cementowego, 200 tys. mkw. nawierzchni bitumicznych oraz wykonano 500 tys. m sześciennych wykopów i nasypów. To przełożyło się na ok. 20 km dwujezdniowej autostrady. Dokończono budowę 25 obiektów mostowych, wykonano pięć przepustów skrzynkowych i dokończono budowę 30 przepustów na trasie głównej autostrady A1. Wykonano podziemny zbiornik retencyjny, 50 km umocnionych rowów drogowych i 10 km kanałów deszczowych. Zamontowano 3600 słupów ekranów akustycznych o łącznej masie 900 ton.
Przed oddaniem trasy do ruchu niezbędne było jeszcze ustawienie jej ogrodzenia, wykonanie oznakowania poziomego i pionowego, zamontowanie barier oraz wypełnień ekranów akustycznych na obiektach mostowych. Prace przeprowadzili wykonawcy wyłonieni w oddzielnych przetargach.
Kolejne postępowania przetargowe wyłonią wykonawców, którzy wybudują ekrany akustyczne wzdłuż jezdni autostrady A1, dokończą prace na węzłach wraz z ich oświetleniem, na miejscach obsługi podróżnych oraz obwodzie utrzymania autostrady, a także wykonają prace porządkujące teren wokół autostrady.
Ostatni fragment A1 w budowie
W budowie jest jeszcze pięć odcinków A1 o długości blisko 81 km pomiędzy węzłem Tuszyn i początkiem obwodnicy Częstochowy. Na tej trasie, budowanej w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1, powstaną dwie jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego, po trzy pasy ruchu. Pierwszymi odcinkami autostrady na tym odcinku pojedziemy w 2021 roku, a całość zostanie ukończona w 2022 r. Wtedy też pokonanie 580-kilometrowej trasy od Gdańska do granicy z Czechami zajmie niespełna pięć godzin. Przedsiębiorcy i kierowcy z Polski, Czech, Słowacji czy Węgier otrzymają szybkie i komfortowe połączenie z portami w Gdańsku i Gdyni, które staną się atrakcyjną alternatywą dla niemieckich portów w Hamburgu i Bremie.
Autostrada A1 jest częścią VI paneuropejskiego korytarza transportowego oraz międzynarodowej trasy E75. Pokrywa się także z historycznym przebiegiem szlaku bursztynowego. Łączny koszt oddanych w tym roku odcinków A1 od Pyrzowic do Częstochowy to ponad 3 mld zł. Ich realizacja została dofinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 kwotą ponad 1,35 mld zł.