Czwartkowe posiedzenie sztabu kryzysowego we Wrocławiu. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak omówił aktualną sytuację drogowo-kolejową w związku z sytuacją powodziową
19.09.2024
19 września 2024 r. o godz. 7:00 we Wrocławiu po raz kolejny zebrał się powodziowy sztab kryzysowy z udziałem premiera Donalda Tuska, wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza, ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz ministra spraw wewnętrznych i administracji Tomasza Siemoniaka. Podczas spotkania minister Dariusz Klimczak przedstawił najnowszy raport kolejowo-drogowy w związku z zagrożeniem powodziowym, w tym aktualny stan budowy mostu tymczasowego w Głuchołazach.
Sytuacja na drogach
Obecnie wciąż na kilku odcinkach dróg krajowych występują poważne utrudnienia lub ruch jest całkowicie zablokowany. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak przekazał, że obecnie cztery drogi krajowe pozostają nieprzejezdne, a w dwóch miejscach nieprzejezdne pozostają mosty.
W województwie opolskim, z powodu zniszczeń i wysokiego stanu wód, zablokowane są odcinki:
- DK40 w Głuchołazach, gdzie most tymczasowy i konstrukcja nowego mostu zostały porwane przez nurt rzeki,
- DK45 w Krapkowicach z powodu podmycia i uszkodzenia jezdni,
- DK46 w Malerzowicach Wielkich, gdzie most został zamknięty z powodu wysokiego stanu wód,
- DK94 w pobliżu Skorogoszczy.
W województwie dolnośląskim zablokowane są odcinki:
- DK94 w Bolesławcu, gdzie został zamknięty most z powodu wysokiego poziomu wody.
W województwie lubuskim ruch jest wstrzymany na:
- DK12 w miejscowości Szprotawa.
Pomimo trudnych warunków w woj. opolskim na drodze krajowej nr 40 w Mochowie ruch jest utrzymany, ale przejazd przez most odbywa się wahadłowo ze względu na wysoki stan wody. Podobnie sytuacja wygląda na drodze krajowej nr 39 w miejscowości Brzeg. Z kolei na drodze krajowej nr 46 w Kamienicy wprowadzony został ruch wahadłowy.
W województwie śląskim wszystkie drogi krajowe są przejezdne i utrudnienia nie powinny występować.
Sytuacja na kolei
Pracownicy PKP PLK z ogromnym zaangażowaniem bronili mostu kolejowego nad Nysą Kłodzką w Lewinie Brzeskim, leżącego na kluczowej magistrali Wrocław-Opole-Katowice-Kraków-Rzeszów. W trudnych warunkach powodziowych usuwali konary i inne materiały naniesione przez wodę, które mogły uszkodzić konstrukcję mostu. Dzięki ich pracy i poświęceniu udało się zabezpieczyć most, co umożliwi bezpieczny ruch pociągów na tej strategicznej trasie.
W bardzo szybkim tempie uruchomione zostały zalane i zniszczone linie kolejowe, dzięki czemu przywrócono dojazdy do Szklarskiej Poręby, Jeleniej Góry, Kłodzka i Nysy. Najtrudniejsza sytuacja występuje w rejonie węzła Kłodzko, na linii Nysa-Prudnik oraz na stacji Głuchołazy, gdzie powódź zdeformowała tory i wypłukała podsypkę. Prace w tych miejscach są kontynuowane, aby jak najszybciej przywrócić przejezdność.
Obecnie ruch pociągów jest wstrzymany na trzech odcinkach lokalnych: Nysa-Prudnik, stacja Głuchołazy oraz stacja Kłodzko Główne. Nieprzejezdne są także przejścia graniczne z Czechami: Chałupki-Bohumin i Cieszyn, natomiast częściowo przywrócono ruch pasażerski na przejściu granicznym Zebrzydowice-Petrovice.
Mimo trudnej sytuacji dotychczas udrożniono ruch na 25 odcinkach linii kolejowych. Na stacjach pasażerowie są na bieżąco informowani o zmianach w komunikacji. Do godziny 8:00 odwołano 45 pociągów, natomiast 46 kursuje na skróconych trasach. Dzień wcześniej, 18 września, odwołano 53 pociągi, a 43 kursowały w skróconych relacjach. W wyniku trudnych warunków pogodowych odnotowano 11 zdarzeń, które opóźniły 40 pociągów na łączny czas 292 minut.
Pociągi PKP Intercity nadal nie kursują na liniach: Kędzierzyn-Koźle – Jelenia Góra, Jelenia Góra – Szklarska Poręba, Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice oraz Rybnik/Racibórz – Chałupki. Ograniczony ruch utrzymuje się także na trasie Wrocław – Jelenia Góra. Wczoraj po południu wznowiono kursowanie zastępczych autobusów na odcinku Strzelin – Kłodzko, co oznacza, że PKP Intercity przywróciło przewóz pasażerów na trasie do Kłodzka.
Dworce w Kłodzku Głównym, Głuchołazach i Prudniku wciąż pozostają wyłączone z użytku.
Sytuacja hydrologiczna i stan zbiorników przeciwpowodziowych
Jak przekazał Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy stany alarmowe zostały przekroczone na 57 stacjach hydrologicznych w dorzeczu Odry.
Zbiornik Racibórz Dolny został zapełniony w około 64 proc., co odpowiada ok. 118,36 mln m3 wody. Zrzut wody ze zbiornika wynosi około 780 m³/s.
19 września na zbiorniku Mietków sukcesywnie zmniejszano odpływ wody – o godzinie 7:00 wynosił on 80 m³/s, a do godziny 9:00 został obniżony do 40 m³/s. Jednocześnie na całym obszarze powodziowym zgłaszane są przesiąki wałów przeciwpowodziowych, na które służby Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie reagują na bieżąco.
18 września uruchomiono dwa poldery przeciwpowodziowe. O godzinie 17:00 rozpoczęto napełnianie polderu Blizanowice-Trestno, którego pojemność wynosi 3,8 mln m³, a o 23:00 uruchomiono polder Oławka, mogący pomieścić 12 mln m³ wody.
W polderze Buków, gdzie wcześniej zgłaszano przesiąki w bocznym obwałowaniu, udało się je skutecznie uszczelnić. Obecnie polder jest zapełniony w 53,9 proc., co odpowiada około 30,7 mln m³ wody.