Czynniki mające wpływ na poprawę efektywności energetycznej w transporcie
- działania na rzecz obniżenia transportochłonności gospodarki, czyli popytu na przewozy pasażerów i ładunków. Popyt ten kształtowany jest przez bardzo wiele czynników, przede wszystkim poza sektorem transportu, jako wynik polityk w obszarach: gospodarczym, rolnym, osadniczym, pracowniczym, edukacyjnym, turystycznym, finansowym itp.;
- działania na rzecz lepszej organizacji usług przewozowych (np. stopnia wykorzystania logistyki i inteligentnych technologii, w tym szczególnie technologii zarządzania ruchem, intermodalności, przewozów zbiorowych, organizacji przewozów „ostatniej mili”);
- rozwój infrastruktury transportowej, w tym sieci autostrad i dróg ekspresowych. Budowa nowych tras, fragmentów łączących istniejące odcinki oraz obwodnic miast zapewnia płynność ruchu na długich dystansach, a tym samym wpływa na ograniczenie zużycia paliwa przez pojazdy;
- rozwój infrastruktury transportowej, w tym linii kolejowych. Modernizacja i budowa nowych tras kolejowych przyczynia się do zmniejszenia czasów przejazdów pociągów, a tym samym do zwiększenia konkurencyjności transportu kolejowego kosztem innych mniej ekologicznych rodzajów transportu;
- działania na rzecz poprawy rozwiązań technicznych stosowanych w pojazdach (napędów i paliw) i infrastrukturze;
- promowanie odpowiednich wzorców zachowań transportowych, prowadzących do trwałych zmian w zbiorowej i indywidualnej mobilności.