W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Do Ostrowi Mazowieckiej i Sokołowa Podlaskiego znów pojedziemy pociągiem

17.10.2022

Po ponad 30 latach na linie kolejowe z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec i z Ostrowi Mazowieckiej do Małkini wrócą pociągi pasażerskie. 17 października 2022 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA i Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego podpisały umowy na realizację prac z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Szacowana wartość obu projektów to ponad 620 mln zł.

Do Ostrowi Mazowieckiej i Sokołowa Podlaskiego znów pojedziemy pociągiem

Połączenie kolejowe od Ostrowi Mazowieckiej do Małkini zapewni realizacja umowy na modernizację i elektryfikację 20 km linii o wartości ok. 300 mln zł. Umożliwi to wygodny dojazd do Warszawy w ok. 1,5 h. Na trasie przewidziano zwiększenie dostępu do kolei dzięki 3 nowym przystankom: Ostrów Mazowiecka Południe, Niegowiec i Błędnica. Odbudowane zostaną perony na stacji w Ostrowi Mazowieckiej oraz na przystankach Ostrów Mazowiecka Miasto i Biel. Wszystkie obiekty będą przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się. Przebudowa linii zwiększy również możliwości kolejowych przewozów towarowych.

Linia Sokołów Podlaski – Siedlce po rewitalizacji poprawi komunikację w rejonie południowego Podlasia. Trasa zostanie zelektryfikowana, a przewoźnicy będą mogli wykorzystać nowoczesne, ekologiczne pojazdy i przygotować atrakcyjną ofertę. Czas podróży między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami wyniesie ok. 30 minut. Pociągi z Sokołowa Podlaskiego do Warszawy pojadą z prędkością do 120 km/h, a podróż zajmie nieco ponad półtorej godziny.

Przewidziano budowę i odbudowę stacji i przystanków w: Strzale, Borkach Siedleckich, Suchożebrach, Stanach Dużych, Bielanach, Przywózkach, Sokołowie Podlaskim. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będą pochylnie. Zamontowane zostaną wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie. Wartość prac na linii z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec szacowana jest na ok. 327 mln zł.
 

– Program Kolej Plus likwiduje wykluczenie komunikacyjne i zwiększa dostęp do kolei. Dzięki podpisanym dziś umowom mieszkańcy północnego i wschodniego Mazowsza po latach zyskają dogodne połączenia kolejowe m.in. ze stolicą. Wybudowane i przebudowane stacje oraz przystanki ułatwią korzystanie z pociągów wszystkim podróżnym. Nowe połączenia to także impuls sprzyjający rozwojowi regionu – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.

 

– Przywrócenie kolejowych połączeń z Ostrowi Mazowieckiej do Małkini oraz z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec, to kolejne inwestycje, które PKP Polskie Linie Kolejowe SA będą realizowały z programu Kolej Plus. Dzięki rządowemu programowi w wielu województwach zwiększy się sieć kolejowych połączeń i poprawią warunki życia mieszkańców. Ekologiczna kolej stanie się bardziej atrakcyjnym środkiem transportu towarów – stwierdził prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel.

Program Kolej Plus

W ramach Programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje zgłoszone przez samorządy z jedenastu województw: siedem w województwie śląskim, po pięć w województwie lubelskim i wielkopolskim, po cztery w województwie małopolskim oraz mazowieckim, trzy w województwie dolnośląskim, dwa w województwie łódzkim, po jednym w województwie: lubuskim, opolskim, podlaskim, świętokrzyskim. Wybrane do realizacji projekty obejmują wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.

PKP PLK SA podpisały już 2 umowy z wnioskodawcami w ramach Programu Kolej Plus: z Miastem i Gminą Serock na projekt: Budowa linii kolejowej Zegrze - Przasnysz, jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza” (projekt dokumentacyjny) oraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego na projekt „Budowa linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń) – na który prowadzone jest postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.

Projekty w Programie obejmują:

  • 10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km,
  • 14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,
  • 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km,
  • 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.

Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach Programu:

  • zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowalnych (gdy dotyczy);
  • przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat;
  • zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP PLK SA.

Program Kolej Plus zaplanowano do 2029 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. W ramach Programu zaplanowano inwestycje o wartości 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego - kolei. Więcej o Programie Kolej Plus https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}