Do Radomia pociągi pojadą szybciej, ale będzie też wygodniej
22.06.2018
- Polska jest liderem w UE pod względem wykorzystywania środków na transport. Realizujemy wielkie projekty, których celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Każda kolejna podpisana umowa przybliża nas do tego celu – powiedział 22 czerwca 2018 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas podpisania umów o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej prac na linii kolejowej nr 8 na odcinku Warka - Radom oraz na zakup nowych lokomotyw, modernizację wagonów oraz remont stacji postojowych dla spółki PKP Intercity.
Umowy o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 podpisali Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA i Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity SA.
Koszt inwestycji realizowanej przez PKP PLK wyniesie prawie 826 milionów złotych, w tym blisko 476 milionów złotych pochodzić będzie z dofinansowania UE. Koszt projektu PKP Intercity to prawie 953 miliony złotych. Dofinansowanie unijne to ponad 251 milionów złotych.
Radom i Warszawa bliżej siebie
Inwestycja PKP PLK przewiduje modernizację linii kolejowej numer 8 na odcinku Warka – Radom. Odcinek ma długość prawie 43 kilometrów. Linia nr 8 jest linią pasażersko-towarową. Na odcinku Warszawa Okęcie – Warka jest to linia dwutorowa, natomiast na trasie Warka – Radom – jednotorowa.
W ramach inwestycji PKP PLK:
- zbuduje drugi tor na trasie Warka – Radom,
- przebuduje istniejący most nad Pilicą,
- zbuduje wiadukty tam, gdzie linia przecina się z drogami o największym natężeniu ruchu,
- przekształci część stacji i mijanek w przystanki osobowe,
- dostosuje 10 stacji i przystanków do potrzeb osób z niepełnością,
- wdroży elektroniczny system zarządzania ruchem.
W efekcie pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością nawet 160 kilometrów na godzinę, a towarowe – 120 kilometrów na godzinę. Inwestycja ma być gotowa w 2023 roku.
Duże zmiany w PKP Intercity
Projekt PKP Intercity SA przewiduje zakup lokomotyw i modernizację wagonów. U przewoźnika pojawi się 20 nowych lokomotyw elektrycznych dostosowanych do poruszania się z prędkością 160 kilometrów na godzinę, a 152 wagony zostaną zmodernizowane. Zaplanowano również remont 7 lokomotyw spalinowych przeznaczonych do prac manewrowych. Spółka będzie kupować i modernizować pociągi stopniowo, do końca 2020 roku.
Nowe i wyremontowane pociągi będą jeździć na dwóch dłuższych, międzyregionalnych trasach:
- Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski,
- Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra
oraz na 16 krótszych, między innymi: Tczew – Malbork, Maksymilianowo – Gdynia, Gorzów Wlkp. – Kostrzyn, Rzeszów - Jasło – Zagórz, Gorzów Wlkp. – Zbąszynek.
Inwestycja przewiduje również prace modernizacyjne na stacjach postojowych Warszawa Grochów, Kołobrzeg i Przemyśl Bakończyce.
- Ostatnia modyfikacja:
- 22.06.2018 15:51 Sławomir Sadowski
- Pierwsza publikacja:
- 22.06.2018 15:51 Sławomir Sadowski