W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Droga wodna Pisz – Węgorzewo otwarta dla żeglugi

25.04.2022

25 kwietnia 2022 r. otwarto dla żeglugi drogę wodną Pisz – Węgorzewo w systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Otwarcie było możliwe dzięki zakończeniu remontu Kanału Piękna Góra łączącego jezioro Tajty z jeziorem Kisajno oraz Kanału Tałckiego łączącego jezioro Tałty z jeziorem Tałtowisko.

25 kwietnia 2022 r. otwarto dla żeglugi drogę wodną Pisz – Węgorzewo w systemie Wielkich Jezior Mazurskich.
– Inwestycje na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich są niezbędne ze względu na zły stan techniczny brzegów kanałów oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Przebudowa kanałów przyczyni się do poprawy drożności szlaku wodnego, a co za tym idzie do wzrostu bezpieczeństwa, a także zwiększenia potencjału turystycznego regionu i zachowania jego walorów środowiskowych – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Kanał Piękna Góra

W ramach inwestycji przebudowano 140 m umocnień kanału wraz z korektą główki wyjściowej na jezioro Kisajno. Kanał został także przystosowany do głębokości 1,6 m, co zapewni parametry klasy I A drogi wodnej. Remont Kanału Piękna Góra przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa żeglugi na szlaku jezioro Kisajno – jezioro Niegocin. Zastosowana technologia ścianek szczelnych stalowych zwieńczonych oczepem żelbetowym pozwoli na długotrwałe i bezobsługowe użytkowanie kanału w przyszłości. Remont trwał od września 2021 r. i kosztował ponad 3 mln zł.

Kanał Tałcki

Na początku 2022 roku zakończył się remont Kanału Tałckiego łączącego jezioro Tałty z jeziorem Tałtowisko. Kanał o długości 1,6 km przeszedł kompleksową przebudowę. Powstało także 8 przejść dla zwierząt w postaci opasek z kiszek faszynowych. Umocniono i pogłębiono dno kanału dla uzyskania wymaganej głębokości 1,6 m. Remont Kanału Tałckiego trwał 1,5 roku i kosztował ponad 27 mln zł.

Trwają remonty na innych kanałach systemu Wielkich Jezior Mazurskich

Najbardziej zaawansowane są prace na Kanale Mioduńskim. Zakończyły się prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianek szczelnych. Trwa wykonywanie drenażu oraz roboty związane z wykonaniem oczepu. Remont potrwa do końca lipca br. Na Kanale Szymońskim trwają rozbiórki istniejącego ubezpieczenia brzegowego oraz pogrążane są kolejno ścianki szczelne. Kontynuowane jest także wykonywanie drenażu oraz oczepu. Termin zakończenia robot budowlanych to kwiecień 2023 r. Na Kanale Węgorzewskim i rzece Węgorapie trwają prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianek szczelnych. Inwestycje zakończą się tam kolejno w kwietniu i maju 2023 roku.

Ze względu na remont kanałów Mioduńskiego, Szymońskiego, Węgorzewskiego oraz rzeki Węgorapy na drodze wodnej możliwe są utrudnienia w ruchu oraz wydłużony czas oczekiwania na wejście do kanałów. Mimo prowadzonych prac kanały przez cały sezon żeglugowy pozostaną otwarte dla ruchu.

Ponadto Wody Polskie ogłosiły przetarg na remont śluzy i jazu w Karwiku. Termin otwarcia ofert zaplanowano na 11 maja 2022 r. Oznacza to, że śluza Karwik będzie otwarta dla żeglugi w okresie wakacyjnym, ponieważ prace mają się rozpocząć pod koniec sierpnia lub we wrześniu. W maju tego roku planowane jest także ogłoszenie przetargu na remont Kanału Giżyckiego oraz śluzy Guzianka I.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}