Dwa odnowione dworce na Dolnym Śląsku udostępnione podróżnym
21.12.2018
Zakończyły się dwie inwestycje PKP SA związane z modernizacją dworców kolejowych na Dolnym Śląsku. Podróżni i mieszkańcy mogą od 21 grudnia 2018 r. korzystać z odnowionych obiektów w Jaworze i Strzelinie. To kolejne udostępnione w tym roku dworce objęte programem inwestycyjnym kolejowej spółki.
Oba budynki zostały poddane gruntownej przebudowie i dostosowane do potrzeb pasażerów. Pomieszczenia w obiektach dostosowano do nowych funkcji. Na dworcach znajdują się odnowione poczekalnie, toalety oraz pomieszczenia dla opiekuna z dzieckiem, wyposażone w przewijaki. Na dworcu w Strzelinie znajduje się również Biuro Obsługi Klienta, w którym pasażerowie mogą kupić bilety na podróż oraz lokal, który może zostać wynajęty pod działalność gastronomiczną. Część powierzchni na obu dworach zagospodarują samorządy.
Zarówno dworzec w Jaworze, jak i budynek w Strzelinie zostały dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Zlikwidowane zostały bariery architektoniczne, wykonano również tablice multisensoryczne i ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Wewnątrz pojawiły się też oznaczenia z alfabecie Braille’a oraz toalety dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Zakres robót w przypadku obu obiektów objął m.in. renowację elewacji, wykonanie instalacji, wymianę poszycia dachu oraz stolarki okiennej i drzwiowej. Zagospodarowano również teren przed budynkami – pojawiły się miejsca postojowe dla samochodów, a przed dworcem w Jaworze w historycznym miejscu odtworzono fontannę.
Nad przebudową obu dworców czuwał wojewódzki konserwator zabytków. Podczas modernizacji budynku w Jaworze odkryte zostały żeliwne słupy, które zdecydowano się wyeksponować. Odtworzono również przylegającą do dworca wiatę, a także dwie klatki schodowe i polichromie na ścianach jednej z klatek. Stolarkę okienną i drzwiową wykonano na wzór oryginalnej. Dzięki współpracy z konserwatorem, na dworcu w Strzelinie odrestaurowano i zachowano gzymsy w pomieszczeniach archiwum, zachowano także posadzkę i wyeksponowano piec kaflowy. Stolarka okienna i drzwiowa została wykonana na wzór historyczny.
Koszt modernizacji dworca w Jaworze wyniósł około 13,3 mln zł. Koszt przebudowy dworca w Strzelinie wyniósł około 9,8 mln zł. Obie inwestycje zostały sfinansowane ze środków własnych PKP SA oraz środków budżetu państwa.