Dwa zmodernizowane nabrzeża rybackie w porcie w Trzebieży oddane do użytku
09.11.2022
9 listopada 2022 r. w Trzebieży oddano do użytku po modernizacji dwa postojowe nabrzeża rybackie. Tego samego dnia na terenie szczecińskiej Łasztowni przypomniano o modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra. W obu uroczystościach wziął udział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Nabrzeża rybackie w Trzebieży
Zmodernizowane nabrzeża rybackie w Trzebieży wykonano w ramach realizowanej przez Urząd Morski w Szczecinie inwestycji pn. Poprawa infrastruktury w małych portach Mrzeżyno, Niechorze, Lubin, Trzebież.
Przebudowano dwa nabrzeża o łącznej długości ponad 185 metrów wraz z niezbędną infrastrukturą. Nabrzeża zostały wyposażone w pachoły cumownicze, belki odbojowe, drabinki wyjściowe i stanowiska ratownicze. W części zachodniej nabrzeża w basenie nr 1 przebudowano także slip do wodowania i wyciągania z wody jednostek pływających, głównie kutrów rybackich. Koszt przebudowy to ponad 3,8 mln zł. Na torach podejściowych do portu wykonano również prace czerpalno-refulacyjne, o łącznej kubaturze ponad 34 tys. metrów sześciennych. Ich koszt to ponad 1,4 mln zł.
Projekt Poprawa infrastruktury w małych portach Mrzeżyno, Niechorze, Lubin, Trzebież jest realizowany przez Urząd Morski w Szczecinie z Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze”, z perspektywy 2014-2020. W jego ramach przebudowano już falochron wschodni wraz z umocnieniem brzegowym w Mrzeżynie, dwa postojowe nabrzeża rybackie w Trzebieży i jedno w Lubinie, rozbudowano pomost rybacki w Niechorzu, a także wykonano prace czerpalne w trzebieskim porcie. Dobiega końca przebudowa mrzeżyńskiego falochronu zachodniego i trwają prace projektowe związane z przebudową jeszcze jednego nabrzeża rybackiego w Lubinie. Łączny koszt całego projektu, który zakończy się w drugim kwartale 2023 roku, to ok. 45,5 mln zł.
Upamiętnienie modernizacji toru Świnoujście Szczecin do głębokości 12,5 m
Pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 metra to najważniejsza i największa inwestycja hydrotechniczna szczecińskiego Urzędu Morskiego w ostatnich latach. Projekt był współfinansowany z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014-2020, a jego całkowita wartość wyniosła ok. 1,9 mld zł. Dzięki jego realizacji maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększyło się do ok. 11 m, co umożliwia wpływanie znacznie większych jednostek niż do tej pory.
Fundatorem ławki na Łasztowni, upamiętniającej pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin, jest wykonawca inwestycji, a autorem projektu Małgorzata Kopczyńska-Matusewicz, kierownik katedry architektury wnętrz i pracowni projektowania form przestrzennych Akademii Sztuki w Szczecinie.