Dworce w Dolinie Popradu służą pasażerom
03.10.2023
Polskie Koleje Państwowe SA udostępniły podróżnym 12 dworców kolejowych w Dolinie Popradu, zmodernizowanych oraz zbudowanych od podstaw w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Obiekty idealnie wpisują się w malowniczy zakątek Małopolski – przepiękne wzgórza Beskidu Sądeckiego.
Inwestycje zostały zrealizowane w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa małopolskiego. Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 stanowi największy w historii Polski projekt przebudowy dworców kolejowych. Jego pierwsza edycja obejmuje modernizację oraz budowę od nowa łącznie prawie 200 obiektów w całym kraju o wartości nakładów inwestycyjnych ponad 3,1 mld zł. Wśród przebudowywanych dworców przeszło 100 to obiekty zabytkowe.
Projekt modernizacji dworców kolejowych w Dolinie Popradu składał się z dwóch zadań. Pierwsze z nich dotyczyło inwestycji dworcowych w Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Zubrzyku, Starym Sączu, Rytrze i Barcicach, a drugie obiektów w Młodowie, Łomnicy-Zdrój, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju oraz Miliku. Wszystkie inwestycje zostały zrealizowane w latach 2020-2023. Celem wartego 84 mln zł przedsięwzięcia było m.in. podniesienie standardu obsługi i komfortu pasażerów oraz zwiększenie dostępności dworców dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Inwestycja objęła łącznie 12 obiektów. W ramach niej przebudowane i dostosowane do współczesnych standardów zostały objęte ochroną konserwatorską dworce w Barcicach, Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Rytrze, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju, a także dworzec w Starym Sączu. Ich przebudowa była kompleksowym przedsięwzięciem łączącym w sobie renowację elementów historycznych z przystosowaniem dworców do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych. Dworzec Żegiestów-Zdrój, wybudowany w 1876 roku, to najciekawszy pod względem architektonicznym obiekt tego typu w Dolinie Popradu. W ramach przebudowy historyczna bryła dworca pozostała niezmieniona, ale metamorfozę przeszło wnętrze budynku i jego otoczenie.
Z kolei w Łomnicy-Zdroju, Młodowie, Miliku oraz Zubrzyku powstały zupełnie nowe budynki o powierzchni użytkowej do 100 mkw. Ich wygląd został dostosowany do otoczenia, a wnętrza odpowiadają nowym standardom w zakresie obsługi podróżnych. Wśród dworców zbudowanych od podstaw warto wspomnieć np. o niewielkich obiektach w Miliku i Młodowie. To dworce minimalistyczne w bryle, które łączą w sobie styl nowoczesny z architekturą górską.
Wszystkie budynki zostały również dostosowane do obsługi podróżnych o ograniczonej mobilności – osób starszych, rodzin z dziećmi oraz osób z niepełnosprawnościami. W szereg usprawnień wchodzą m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowa kolorystyka, plany dotykowe dworców oraz zlikwidowane bariery architektoniczne. Dzięki inwestycji dworce stały się także bardziej ekologiczne. Bardzo ważnym elementem sprawującym kontrolę nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody jest system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę instalacji i urządzeń na dworcach. Integruje on również nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym i budynkom: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.
W ramach inwestycji zmieniło się także otoczenie dworców. Przy dworcach pojawiły się m.in. nowe chodniki, stojaki rowerowe oraz miejsca postojowe. Zamontowane zostały także nowe elementy małej architektury, takie jak ławki i kosze na śmieci.
Łączny koszt przebudowy i budowy 12 dworców w Dolinie Popradu wyniósł 84 mln zł.
Przebudowane i zbudowane dworce w Dolinie Popradu:
- Barcice
- Łomnica-Zdrój
- Milik
- Młodów
- Piwniczna
- Piwniczna-Zdrój
- Rytro
- Stary Sącz
- Wierchomla Wielka
- Zubrzyk
- Żegiestów
- Żegiestów-Zdrój