W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dworce w Dolinie Popradu służą pasażerom

03.10.2023

Polskie Koleje Państwowe SA udostępniły podróżnym 12 dworców kolejowych w Dolinie Popradu, zmodernizowanych oraz zbudowanych od podstaw w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Obiekty idealnie wpisują się w malowniczy zakątek Małopolski – przepiękne wzgórza Beskidu Sądeckiego.

Dworzec Piwniczna-Zdrój
— Inwestujemy w infrastrukturę kolejową w całym kraju, również w miejscach, które są niezwykle atrakcyjne turystycznie. Dworce w Dolinie Popradu są tego przykładem. Dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych uzyskały one nowy blask —  powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 
Inwestycje zostały zrealizowane w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa małopolskiego. Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 stanowi największy w historii Polski projekt przebudowy dworców kolejowych. Jego pierwsza edycja obejmuje modernizację oraz budowę od nowa łącznie prawie 200 obiektów w całym kraju o wartości nakładów inwestycyjnych ponad 3,1 mld zł. Wśród przebudowywanych dworców przeszło 100 to obiekty zabytkowe.

Projekt modernizacji dworców kolejowych w Dolinie Popradu składał się z dwóch zadań. Pierwsze z nich dotyczyło inwestycji dworcowych w Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Zubrzyku, Starym Sączu, Rytrze i Barcicach, a drugie obiektów w Młodowie, Łomnicy-Zdrój, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju oraz Miliku. Wszystkie inwestycje zostały zrealizowane w latach 2020-2023. Celem wartego 84 mln zł przedsięwzięcia było m.in. podniesienie standardu obsługi i komfortu pasażerów oraz zwiększenie dostępności dworców dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Inwestycja objęła łącznie 12 obiektów. W ramach niej przebudowane i dostosowane do współczesnych standardów zostały objęte ochroną konserwatorską dworce w Barcicach, Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Rytrze, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju, a także dworzec w Starym Sączu. Ich przebudowa była kompleksowym przedsięwzięciem łączącym w sobie renowację elementów historycznych z przystosowaniem dworców do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych. Dworzec Żegiestów-Zdrój, wybudowany w 1876 roku, to najciekawszy pod względem architektonicznym obiekt tego typu w Dolinie Popradu. W ramach przebudowy historyczna bryła dworca pozostała niezmieniona, ale metamorfozę przeszło wnętrze budynku i jego otoczenie.

Z kolei w Łomnicy-Zdroju, Młodowie, Miliku oraz Zubrzyku powstały zupełnie nowe budynki o powierzchni użytkowej do 100 mkw. Ich wygląd został dostosowany do otoczenia, a wnętrza odpowiadają nowym standardom w zakresie obsługi podróżnych. Wśród dworców zbudowanych od podstaw warto wspomnieć np. o niewielkich obiektach w Miliku i Młodowie. To dworce minimalistyczne w bryle, które łączą w sobie styl nowoczesny z architekturą górską.

Wszystkie budynki zostały również dostosowane do obsługi podróżnych o ograniczonej mobilności – osób starszych, rodzin z dziećmi oraz osób z niepełnosprawnościami. W szereg usprawnień wchodzą m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowa kolorystyka, plany dotykowe dworców oraz zlikwidowane bariery architektoniczne. Dzięki inwestycji dworce stały się także bardziej ekologiczne. Bardzo ważnym elementem sprawującym kontrolę nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody jest system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę instalacji i urządzeń na dworcach. Integruje on również nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym i budynkom: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe. 

W ramach inwestycji zmieniło się także otoczenie dworców. Przy dworcach pojawiły się m.in. nowe chodniki, stojaki rowerowe oraz miejsca postojowe. Zamontowane zostały także nowe elementy małej architektury, takie jak ławki i kosze na śmieci.

Łączny koszt przebudowy i budowy 12 dworców w Dolinie Popradu wyniósł 84 mln zł.

Przebudowane i zbudowane dworce w Dolinie Popradu:

  1. Barcice
  2. Łomnica-Zdrój
  3. Milik
  4. Młodów
  5. Piwniczna
  6. Piwniczna-Zdrój
  7. Rytro
  8. Stary Sącz
  9. Wierchomla Wielka
  10. Zubrzyk
  11. Żegiestów
  12. Żegiestów-Zdrój

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}