Dworzec w Otwocku zyska nowe oblicze
11.10.2019
11 października 2019 r. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel uczestniczył w podpisaniu przez Polskie Koleje Państwowe SA oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA listu intencyjnego z Urzędem Miasta Otwock o współpracy w celu przebudowy dworca kolejowego w Otwocku wraz z placem przydworcowym oraz modernizacją linii kolejowej nr 7 w granicach tego miasta.
Przebudowa dworca kolejowego w Otwocku zostanie zrealizowana w ramach projektu „Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa - Dorohusk wraz z dworcem na st. Kraśnik położonym przy linii 68”. Projekt jest współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Zakończenie inwestycji planowane jest w grudniu 2021 r.
Stacja kolejowa w Otwocku będzie zintegrowanym węzłem komunikacyjnym przyjaznym wszystkim pasażerom. Po modernizacji podróżni wygodniej wsiądą do pociągów. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się, opiekunowie z dziećmi, pasażerowie z dużym bagażem otrzymają przejście podziemne z windami na perony. Tunel pod torami połączy też dwie strony Otwocka zapewniając lepszą komunikację w mieście. Lepszy dojazd do Warszawy przyniesie planowana budowa trzeciego i czwartego toru z Otwocka do stolicy. Mieszkańcy łatwiej i szybciej będą podróżować koleją po aglomeracji warszawskiej.
W ramach inwestycji PKP SA wyodrębni i udostępni pomieszczenia w budynku zabytkowego dworca kolejowego z przeznaczeniem na bibliotekę i mediatekę miejską oraz punkt informacyjny Urzędu Miasta. Miasto Otwock zobowiąże się do długoterminowego najmu tych pomieszczeń, odpowiedniego ich wyposażenia.
W ramach przebudowy dworca kolejowego w Otwocku, PKP SA rozszerzy zakres projektowanego zagospodarowania terenu i obejmie nim cały plac dworcowy. Dzięki temu powstaną m.in.: miejsca postojowe dla samochodów (w tym dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się), ciąg pieszo-rowerowy, miejsca postojowe dla rowerów, a także część przeznaczoną wyłącznie dla pieszych.
Na stacji w Otwocku od marca 2019 r. pasażerowie korzystają z wygodnych peronów nr 2 i nr 3, wyposażonych w nowe ławki, szerokie wiaty, informację pasażerską, oświetlenie i nagłośnienie. Na perony można się dostać nowym przejściem podziemnym wyposażonymi w pochylnię. Dla osób niewidomych i niedowidzących powstały ścieżki dotykowe. W tunelu, który skomunikuje dwie części miasta, powstaną 2 windy zapewniające dojście osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Postępują prace przy budowie trzeciego peronu, który będzie dostosowany do obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych (tak jak peron nr 2).
Połowa stacji w Otwocku zyskała już nowy układ torowy. Kontynuowane są prace w drugiej części stacji. Łącznie na stacji zmodernizowanych zostanie 9 km torów, 11 km sieci trakcyjnej, wymienionych zostanie 30 rozjazdów. Zamontowane zostanie nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym, który umożliwi jazdę z prędkością 160 km/h.
Równolegle przebudowywany jest odcinek linii kolejowej Otwock – Pilawa. Prace rozpoczęły się w maju 2019 r. Roboty obejmują wykonanie nowego, drugiego toru, sieci trakcyjnej, peronów na przystankach osobowych, obiektów inżynieryjnych oraz urządzeń sterowania ruchem. Prace na tym odcinku zakończą się w przyszłym roku.
Dzięki inwestycji powstanie spójny i efektywny system transportowy, ze szczególnym uwzględnieniem transportu kolejowego. Inwestycja jest realizowana w oparciu o strategiczne programy: Plan Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, Krajowy Program Kolejowy 2014-2023, Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Mazowieckiego oraz Strategię Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Otwocka.