W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

ERTMS na szlaku Rail Baltica zapewni bezpieczniejsze i sprawniejsze podróże

28.08.2019

28 sierpnia 2019 r. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel uczestniczył w podpisaniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA umowy na projekt i zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na linii E75 na odcinku Warszawa Rembertów – Białystok. Wartość umowy to ponad 98 mln zł. Inwestycja jest realizowana z udziałem środków Unii Europejskich w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Peron na stacji kolejowej w Zielonce
- Zabudowa na międzynarodowej trasie Rail Baltica, nowoczesnego systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 zapewni sprawniejsze połączenia pasażerskie i przewozy towarów w Polsce i w Europie. Inwestycja ma znaczenie zarówno dla podróży dalekobieżnych, jak i tych, codziennych w aglomeracji warszawskiej. Przełoży się na bezpieczeństwo, atrakcyjność i punktualność kolei – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

 

Nowoczesny system ERTMS/ETCS pozwoli zwiększyć przepustowość linii w ruchu pasażerskim i dla przewozu towarów w Polsce i Europie. Efektem wdrożenia systemu ERTMS (European Rail Traffic Management System) będzie podniesienie poziomu bezpieczeństwa w podróżach pociągami i przewozie towarów. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym pozytywnie wpłynie na punktualność pociągów.

- Podpisanie umowy na zabudowę systemu ERTMS/ETCS na trasie z Warszawy Rembertowa do Białegostoku to kolejny kontrakt PKP Polskich Linii Kolejowych SA który zwiększy bezpieczeństwo na krajowej sieci kolejowej. Zabudowa jest niezbędnym uzupełnieniem dotychczasowych inwestycji na szlaku Rail Baltica. To także kolejna linia, która będzie spełniała europejskie standardy – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP PLK SA.   

 

Prace na trasie Warszawa Rembertów – Białystok

Projekt przewiduje wyposażenie 176 km linii pomiędzy Warszawą Rembertowem a Białymstokiem w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obejmie 12 stacji, które będą zarządzane z trzech lokalnych centrów sterowania w Tłuszczu, Małkini i Białymstoku.

ERTMS poziomu 2 „składa” się z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways). Jego działanie polega na wykorzystaniu urządzeń przytorowych systemu ETCS i systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej GSM-R. Odpowiedniego przystosowania i wyposażenia wymagają także urządzenia pokładowe w lokomotywach.

GSM-R jest systemem komunikacji bezprzewodowej. Zapewnia wymianę informacji pomiędzy urządzeniami pokładowymi a centrum sterowania radiowego (RBC). Umożliwia także łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i obsługą techniczną.

Dzięki systemowi ETCS, lokalizacja i prędkość pociągów będą na bieżąco weryfikowane m.in. dzięki tzw. eurobalisom, które przesyłają sygnały o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów na pulpit maszynisty. Dzięki temu kierujący pociągiem uzyska wszystkie dane niezbędne do bezpiecznego prowadzenia pociągu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania bieżących danych. Reaguje także na zachowanie maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznie dostosuje prędkość pociągu do panujących warunków.

Wykonawca ERTMS/ETCS wykona pełną dokumentację robót budowlanych oraz uzyska wszystkie niezbędne pozwolenia na użytkowanie. Kontrakt będzie realizowany z podziałem na dwa zakresy.
Zakres podstawowy o wartości ok. 64,4 mln złotych obejmuje realizację części zadania inwestycyjnego na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne. Na wykonanie robót przewidziano 44 miesiące.

Zakres opcji o wartości  ok. 33,8 mln złotych będzie obejmował realizację części zadania inwestycyjnego na odcinku Sadowne – Białystok,  z planowanym terminem zakończenia umowy na koniec 2024 r.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}