Historyczne wyniki polskiej kolei
12.01.2023
Kondycja polskiej kolei była przedmiotem debaty, która odbyła się w Sejmie RP 12 stycznia 2023 r. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Andrzej Bittel przedstawili informację na ten temat, wymieniając najważniejsze zmiany, które zaszły w ostatnim czasie na polskiej kolei.
Nowszy tabor, lepsza dostępność, rekordy przewozowe
Minister infrastruktury przypomniał, że w ciągu ostatnich 7 lat znacząco poprawiła się kondycja polskiej kolei. Szef resortu zwracał uwagę na inwestycje w tabor, które przyciągają nowych podróżnych oraz znaczące zwiększenie liczby stacji obsługiwanych przez pociągi dalekobieżne.
W 2022 r. spółka PKP Intercity przewiozła prawie 59 mln pasażerów. To rekord w historii spółki.
W ostatnim czasie spółka była zmuszona zaktualizować ceny biletów kolejowych. Wynika to m.in. ze znaczącego wzrostu kosztów energii elektrycznej, spowodowanego rosyjską agresją na Ukrainę.
Zwrócono uwagę, że gdyby nie aktywna polityka rządu we wspieraniu przewoźnika, wzrost ceny biletów byłby znacznie wyższy: zamiast o 11,8% (dla wybieranych przez 90% pasażerów pociągów TLK i IC), byłoby to 53%.
Inwestycje w dworce, stacje i przystanki
Andrzej Adamczyk podsumował dotychczasowe dokonania rządu w zakresie modernizacji i odbudowy infrastruktury kolejowej w Polsce.
W ubiegłym roku otwarto m.in. nowe przystanki w Krakowie, Szczecinie, Wrocławiu i Toruniu, co ułatwia ruch aglomeracyjny. Planowane na 2023 r. otwarcie nowej stacji Pyrzowice Lotnisko będzie oznaczało połączenie podkatowickiego lotniska do transportu kolejowego, co pozwoli pasażerom samolotów na sprawniejszy i bardziej komfortowy przejazd do Katowic. Oprócz tego powstaną stacje i przystanki m.in. w Chorzowie, Krakowie, Szczecinie, Rzeszowie i Pabianicach.
W najbliższym czasie zostaną podpisane umowy na modernizację dworców kolejowych m.in. w Koszalinie, Czyżewie, Tłuszczu i Pilawie.
Tworzenie w miejsce likwidacji
Duża część dyskusji upłynęła na przypominaniu okresu tzw. „wielkiej likwidacji" linii kolejowych, która miała miejsce w pierwszych latach XXI wieku.
Obecnie prowadzone są liczne programy inwestycyjne, dzięki którym kolejne miasta zostaną przywrócone do sieci kolejowej, a także znajdą się w niej takie miasta, których mieszkańcy nigdy nie mogli skorzystać u siebie z transportu kolejowego. Dzięki programowi Kolej Plus, dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu wkrótce pociągi będą ponownie zatrzymywały się w Jastrzębiu-Zdroju, Kłobucku czy Limanowej. Takie miasta jak Janów Lubelski czy Maków Mazowiecki doczekają się przyłączenia do sieci transportu kolejowego.