W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

III Kongres Rozwoju Kolei – o przyszłości kolei w Europie

06.06.2023

6 czerwca 2023 r. w Warszawie odbył się III Kongres Rozwoju Kolei, w którym wzięli udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. To jedno z najważniejszych wydarzeń branży kolejowej w Polsce. Kongres jest miejscem dialogu przedstawicieli świata polityki, przedsiębiorstw z branży kolejowej, w tym spółek Grupy PKP, instytucji państwowych i organizacji społecznych, samorządu, szkolnictwa, nauki oraz ekspertów z branży kolejowej.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podczas III Kongresu Rozwoju Kolei

Tegoroczna edycja kongresu dotyczyła przyszłości transportu kolejowego oraz jego pozycji w narodowej i światowej gospodarce. Tematami poruszanymi podczas debat były m.in. konsolidacja rynku kolejowego, inwestycje, cyfryzacja, ekologia oraz rola kolei na arenie międzynarodowej.

W liście skierowanym do uczestników Kongresu prezydent Andrzej Duda podziękował kolejarzom za ich za służbę od czasu wybuchu wojny na Ukrainie. Dodał też, że kolej jest odporna na perturbacje na rynku energii.

W nagranym wystąpieniu premier Mateusz Morawiecki powiedział:

– Polska kolej przeszła wielką przemianę i po latach zaniedbań wróciła na właściwe tory. Skończył się czas likwidacji połączeń i linii kolejowych, dzisiaj powstają nowe połączenia i są przywracane stare. Kolej jest ekologicznym środkiem transportu. Czekam na Państwa rekomendacje.

 

– Czas między 1989 a 2015 r. był dla polskiej kolei bardzo trudny. Rządy lewicy i liberałów doprowadziły do likwidacji tysięcy km linii kolejowych. Przez 8 lat udało się zmienić oblicze kolei. Słuszności obranego przez nas kierunku dowodzą liczby: rekordowe 342 miliony pasażerów polskiej kolei w ub. roku to wynik najlepszy w XXI w. Mamy pewność, że kolejne lata będą przynosiły nowe rekordy, a idąc konsekwentnie wytyczoną niemal 8 lat temu drogą osiągniemy w nieodległej perspektywie wyniki przewozowe osiągane ostatnio pod koniec XX wieku – podkreślił minister Andrzej Adamczyk.


Jak podkreślił minister Adamczyk, skala tych zmian jest bardzo duża. 7400 km nowych torów kolejowych na nowych i istniejących liniach, 2140 nowych i zmodernizowanych przejazdów i 630 wiaduktów kolejowo-drogowych. Ponad 700 mostów objętych inwestycjami. Ponad 900 zmodernizowanych lub zbudowanych od podstaw stacji, przystanków i dworców kolejowych. Dziesiątki nowych i zmodernizowanych wagonów, zespołów trakcyjnych i lokomotyw, których wykonawcami są polskie zakłady. Taki jest wymiar codziennego wysiłku inwestycyjnego polskiej kolei.

– Za ten wysiłek każdemu przedstawicielowi spółek kolejowy, każdemu kolejarzowi bardzo dziękuję. Jestem pewien, że jeśli będziemy pracować z taką determinacją i miłością do kolei jak dotychczas, będziemy w stanie wyjść naprzeciw oczekiwaniom tych, którzy są dla nas najważniejsi – oczekiwaniom pasażerów. Oczekiwaniom, które – nie łudźmy się – w miarę poprawiania się stanu polskiej kolei będą na pewno dynamicznie rosnąć – podsumował minister A. Adamczyk.

 
W debacie pt. „Jak i dlaczego konsolidować polską kolej?” z udziałem m.in. przedstawicieli spółek kolejowych i energetycznych rozmawiano o rynkowych wzorcach, które pozwalają na skuteczne i efektywnie zarządzanie koleją oraz o wyzwaniach, jakie czekają branżę kolejową w najbliższych latach.

Inwestycje realizowane przez sektor kolejowy mają kluczowe znaczenie dla rozwoju i funkcjonowania całej gospodarki, w tym zapewnienia mobilności ludności, przepływu towarów, połączenia komunikacyjnego kluczowych ośrodków życia społeczno-gospodarczego kraju oraz infrastruktury krytycznej.

– Z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że inwestycje infrastrukturalne w całym sektorze transportowym, w tym na kolei, stanowią koło zamachowe polskiej gospodarki. Dzięki realizacji inwestycji kolejowych, które realizowane są na podstawie programów rządowych, takich jak: Krajowy Program Kolejowy; Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 roku czy Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, Polska dokonała znacznego postępu w rozwoju transportu – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.


Głównym celem krajowej polityki transportowej, a zarazem jej priorytetem, jest zwiększenie dostępności transportowej oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego poprzez innowacyjny, spójny, zrównoważony system transportowy w wymiarze krajowym, europejskim i globalnym.

W panelu pt. „Szybka i zintegrowana kolej w Europie” dyskutowano o wyzwaniach i szansach, jakie daje interoperacyjność, czyli zgodność techniczna systemów kolejowych w różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej. W tym kontekście rozmawiano również o rozwijaniu transportu w Europie w oparciu o sieć TEN-T.

–  Sieć kolejowa w Polsce, ze względu na położenie geograficzne, spełnia ważną rolę w tranzytowych przewozach osób i towarów w Europie. Polski system transportowy jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, którą zaprojektowano w taki sposób, aby zwiększać efektywność funkcjonowania wspólnego rynku, zapewnić wewnętrzną spójność gospodarczą Unii oraz umożliwić obywatelom i podmiotom gospodarczym czerpanie korzyści ze swobód wspólnego rynku – powiedział wiceminister Andrzej Bittel.

 

– Należy podkreślić, że w Polsce podejmowane są istotne i złożone działania, prowadzące do restrukturyzacji i reorganizacji polskiego kolejnictwa. W ich efekcie transport kolejowy powraca na należne mu, istotne miejsce w systemie transportowym naszego kraju – podsumował swoją wypowiedź wiceminister A. Bittel.


W debacie pt. „Efekty działań inwestycyjnych i rozwojowych PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Polska kolej: dostępna, atrakcyjna, konkurencyjna” omówiono m.in. kluczowe inwestycje realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego, Programu Przystankowego oraz Programu Kolej Plus.

–  Poprawa stanu technicznego linii kolejowych, budowa bezkolizyjnych skrzyżowań, modernizacja i zakup nowoczesnego taboru kolejowego, wdrażanie nowoczesnych systemów zapewniających interoperacyjność sieci, budowa terminali intermodalnych oraz modernizacja i budowa infrastruktury dworcowej sukcesywnie przyczyniają się do podniesienia atrakcyjności transportu kolejowego względem innych środków transportu. W konsekwencji do przeniesienia części przewożonych pasażerów i ładunku na ten bardziej przyjazny środowisku rodzaj transportu – zauważył wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

 
Wśród innych tematów poruszanych w debatach tematycznych były strategiczna rola kolei w obliczu kryzysów, konsekwencje wojny w Ukrainie dla logistyki transportu, przyszłość transportu intermodalnego, jak też cyfryzacja usług.

Pierwsza edycja Kongresu Rozwoju Kolei odbyła się w 2019 roku. Organizatorem wydarzenia są spółki Grupy PKP: PKP SA, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, PKP Intercity SA i PKP Cargo SA.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}