Inauguracja współpracy CPK z Incheon
26.02.2021
Porozumienie o współpracy między Polską a Koreą Południową podpisali 26 lutego 2021 r. wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała i południowokoreański minister ziemi, infrastruktury i transportu Byeon Chang-heum. Równocześnie złożono podpisy pod umową między CPK i lotniskiem Incheon. Południowokoreańscy eksperci przygotowali już pierwsze rozwiązania dla CPK, czerpiąc z doświadczeń hubu pod Seulem.
Przedmiotem porozumienia międzyrządowego jest przede wszystkim identyfikacja przez oba kraje obszarów do współpracy gospodarczej w takich komponentach CPK jak lotnictwo, kolejnictwo, zagospodarowanie przestrzenne oraz strategia i rozwój, który obejmuje biznesowe otoczenie lotniska. Polska i Korea zadeklarowały współpracę nie tylko w ramach transferu wiedzy podczas planowania i projektowania CPK, ale też na poziomie międzyrządowym: inwestycyjnym i gospodarczym. Podpisany dokument jest też istotnym krokiem w kierunku partnerstwa strategicznego z Koreą Południową przy budowie CPK.
Dzisiaj miało miejsce także uroczyste złożenie podpisów pod kontraktem dotyczącym Doradztwa Strategicznego przez Mikołaja Wilda, prezesa spółki CPK, i Kim Kyung Wooka, prezesa spółki IIAC zarządzającej lotniskiem Incheon. Na mocy umowy azjatycki hub pełni funkcję doradcy strategicznego, który zapewnia CPK wiedzę i doświadczenie niezbędne do zaplanowania i zaprojektowania nowego portu lotniczego. Eksperci z Korei Południowej pracują już w siedzibie spółki CPK w ramach zespołu zintegrowanego. Kontrakt został zawarty na trzy lata, co oznacza, że obejmuje on okres planowania, projektowania i wykupu gruntów. Koszt tej współpracy to 3,5 mln euro.
Pierwszym elementem współpracy jest przygotowany przez przedstawicieli lotniska Incheon raport otwierający. Zawiera on szczegółowy opis kluczowych doświadczeń nabytych przez Incheon w ciągu 20-letniej praktyki, stanowiących punkt odniesienia przy realizacji master planu CPK. Doświadczenia te dotyczą kwestii takich jak zarządzanie operacyjne portem, integracja lotniska z koleją, etapowanie realizacji, rozwój Airport City, podejście do innowacji i zarządzanie ryzykiem. Propozycje Incheonu będą dalej rozwijane w ścisłej współpracy z CPK.
Według dotychczasowych założeń, Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie posiadał dwie drogi startowe o długości 4 000 metrów każda i możliwość obsłużenia do 45 mln pasażerów. Przepustowość CPK będzie można zwiększać poprzez kolejne inwestycje, pod które zostanie zabezpieczona rezerwa terenowa.
Więcej informacji na stronie CPK: https://cpk.pl/pl/aktualnosci/polska-i-korea-poludniowa-zwieraja-szyki-uroczysta-inauguracja-wspolpracy-cpk-z-incheon?path=9 .