W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja ogólna

W dniu 1 sierpniu 2019 r. weszła w życie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego, której celem jest pobudzenie rynku pojazdów samochodowych charakteryzujących się niskimi i zerowymi emisjami oraz zużyciem energii, a tym samym przyspieszenie przechodzenia UE na mobilność niskoemisyjną.

Środkiem do realizacji tego celu jest nałożenie obowiązku dotrzymania minimalnych udziałów pojazdów czystych (nisko- i zeroemisyjnych) w puli pojazdów drogowych objętych zamówieniami publicznymi.

Polska wdrażając Dyrektywę 2019/1161 wprowadziła poprzez ustawę z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2269) obowiązek zapewnienia przez zamawiających minimalnych poziomów docelowych udziału nisko- i zeroemisyjnych pojazdów drogowych do przewozu pasażerów i ładunków (kategorii M i N) w całkowitej liczbie pojazdów objętych udzielonymi zamówieniami publicznymi o wartości równej lub przekraczającej progi unijne na dostawy pojazdów i wybrane usługi o charakterze transportowym.

Zamawiający mają zapewnić minimalne udziały pojazdów nisko- i zeroemisyjnych w dwóch okresach:

  • od 24 grudnia 2021 r. do 31 grudnia 2025 r.
  • od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2030 r.
{"register":{"columns":[]}}