W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Instytucje podległe Ministerstwu Infrastruktury przygotowane na zimę – podsumowanie dotychczasowych działań

27.11.2024

27 listopada 2024 r. w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się spotkanie zespołu zarządzania kryzysowego dotyczące akcji zimowego utrzymania infrastruktury. Podczas spotkania podsumowano dotychczas realizowane działania. Instytucje odpowiedzialne za te działania są w pełni przygotowane do tegorocznego sezonu zimowego.

Instytucje podległe Ministerstwu Infrastruktury przygotowane na zimę – podsumowanie dotychczasowych działań
— Spotkaliśmy się, aby przedyskutować stan przygotowań do akcji zimowego utrzymania infrastruktury we wszystkich jednostkach podległych Ministerstwu Infrastruktury. Dziękuję za przybycie przedstawicieli Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, spółek kolejowych, Wód Polskich, portów lotniczych i Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz urzędów morskich w Gdyni i Szczecinie a także urzędów żeglugi śródlądowej — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


W trakcie spotkania IMGW-PIB przedstawił długoterminowe prognozy pogody na okres zimowy. Co do zasady tegoroczna zima nie powinna być mroźna, przewiduje się temperatury w normie lub wyższe od normy wieloletniej oraz normalne lub nieco większe opady niż w ostatnich latach. Za najwyższe ryzyko hydrologiczne IMGW uznaje roztopy, zwłaszcza przy niskich stanach wody, które mogą uniemożliwić lodołamanie.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych utrzymuje 18,3 tys. km dróg krajowych. Obowiązki te realizuje blisko trzysta obwodów drogowych, które dysponują niespełna trzema tysiącami pojazdów. W ciągu zimy dla zapewnienia przejezdności dróg zużywa się ok. 350 t soli drogowej.

Dla kolejarzy największym wyzwaniem będzie grudzień, a zwłaszcza okres świąteczny. Najtrudniejszą pogodą dla kolei nie są jednak siarczyste mrozy, a częste przechodzenie temperatury przez punkt zamarzania wody, czyli 0 stopni Celsjusza. PKP PLK dysponują specjalnymi pojazdami, takimi jak drezyny hydrauliczne wyposażone w przystawki frezowe i lemieszowe oraz starsze konstrukcje w postaci wózków motorowych, które służą do odśnieżania torów.

Wody Polskie i urzędy żeglugi śródlądowej planują akcje lodołamania, którego będą prowadzone w miarę potrzeb na Wiśle, Odrze oraz Warcie i Noteci. Reperowana jest również infrastruktura przeciwpowodziowa uszkodzona w trakcie wrześniowej powodzi.

15 polskich portów lotniczych również jest przygotowanych na zimę. Lotnisko Chopina liczy na kolejny rok bez zamknięcia płyty ze względu na zalegający śnieg (w swojej historii nie było nigdy zamknięte z tego powodu).

Zdjęcia (10)

{"register":{"columns":[]}}