W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Instytut Badawczy Dróg i Mostów ocenia stan uszkodzonych obiektów mostowych na terenach dotkniętych powodzią

20.09.2024

Kulminacja wezbrania przechodzi obecnie przez Brzeg Dolny. Trwa szacowanie strat w infrastrukturze. Instytut Badawczy Dróg i Mostów wysłał zespoły, które pracują na Opolszczyźnie i weryfikują stan uszkodzonych przepraw. W ten sposób IBDiM włącza się w Operację „Feniks”, uznawaną za jedną z największych operacji wojskowych w najnowszej historii Polski. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak wziął udział w wieczornym sztabie kryzysowym.

Członkowie zespołu z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów sprawdzają stan uszkodzonego obiektu mostowego
— Pierwsza grupa ekspertów z Instytutu Badań Dróg i Mostów jest już na terenach powodziowych. Zaczęli od Opolszczyzny i ich zadaniem jest pomoc samorządom w badaniu stanu zalanych obiektów mostowych. Jako pierwszy oględziny przeszedł most w Skorogoszcz przy DK94. Docelowo planujemy aktywność sześciu zespołów z Instytutu, które będą udawać się na tereny zalewowe w miarę opadania wody. Dopiero wówczas można wykonać w pełni te ekspertyzy — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

 

— Wystąpiliśmy do polskich uczelni technicznych o pomoc w ekspertyzach zniszczonych mostów. Cieszę się, że zgłosiło się już kilka politechnik oraz kilka polskich firm projektowych. Ta pomoc będzie tym bardziej konieczna, że według szacunków GDDKiA aż 200 obiektów mostowych na terenach zalanych będzie wymagać tego typu badań — stwierdził minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Stan na godz. 16

Sytuacja na drogach

— Ze względu na rosnącą falę powodziową zapadła decyzja o zamknięciu mostu na Odrze w Ścinawie na DK36 dziś, około godz. 14. Prowadziliśmy intensywne działania, żeby wytyczyć objazd i został on poprowadzony DW 338 — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Jak przekazał minister infrastruktury Dariusz Klimczak wszystkie autostrady i drogi ekspresowe pozostają w pełni przejezdne. Wciąż zablokowane są trzy odcinki dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA oraz dwa mosty. Ze względu na wysoki poziom wody w Warcie zablokowane są drogi serwisowe wzdłuż autostrady A1 w pobliżu miejscowości Stobiecko Szlacheckie (woj. łódzkie), jednak ruch po autostradzie odbywa się bez zakłóceń.

Obecnie wciąż na kilku odcinkach dróg krajowych występują poważne utrudnienia lub ruch jest całkowicie zablokowany.

W województwie opolskim, z powodu zniszczeń i wysokiego stanu wód, zablokowane są odcinki:

  • DK40 w Głuchołazach, gdzie most tymczasowy i konstrukcja nowego mostu zostały porwane przez nurt rzeki,
  • DK45 w Krapkowicach z powodu podmycia i uszkodzenia jezdni,
  • DK46 w Malerzowicach Wielkich, gdzie most został zamknięty z powodu wysokiego stanu wód,
  • DK94 w pobliżu Skorogoszczy.

Pomimo trudnych warunków na drodze krajowej nr 46 w Kamienicy (woj. opolskie) ruch jest utrzymany, lecz odbywa się wahadłowo.

W województwie lubuskim:

  • zakończyły się utrudnienia na DK12 w miejscowości Szprotawa,
  • wprowadzono ruch wahadłowy na DK27 w miejscowości Nowogród Bobrzański.

W województwie dolnośląskim z powodu wysokiego stanu wody zamknięto most na Odrze w ciągu DK36 w miejscowości Ścinawa.

Sytuacja na kolei

19 września 2024 r. udało się przywrócić przejezdność na odcinkach prowadzących do stacji Głuchołazy oraz Kłodzko Główne z kierunku Kamieńca Ząbkowickiego i Wałbrzycha. Obecnie przerwa w ruchu spowodowana powodzią dotyczy już tylko dwóch odcinków: Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto oraz linii Nysa – Prudnik. Na tych trasach prowadzone są prace naprawcze, by jak najszybciej przywrócić ruch. Ogółem do 20 września udrożniono 26 odcinków linii kolejowych zablokowanych w wyniku powodzi.

Zespoły PKP PLK intensywnie pracują na najbardziej uszkodzonych odcinkach linii kolejowych w województwach opolskim i dolnośląskim. Szczególną uwagę poświęcono ochronie trzech kluczowych mostów kolejowych: nad Nysą Kłodzką w Lewinie Brzeskim, nad Odrą i nad Kanałem Ulgi w Opolu. Dzięki temu kluczowa magistrala Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Rzeszów pozostaje przejezdna. Pracownicy PKP PLK na bieżąco usuwają z okolic filarów konary oraz inne przedmioty, które mogłyby uszkodzić konstrukcje mostów lub doprowadzić do spiętrzenia wód i zalania torów.

Nieprzejezdne pozostają także przejścia graniczne z Czechami: Chałupki-Bohumin, Głuchołazy oraz Cieszyn. Częściowo przywrócono ruch pasażerski na przejściu granicznym Zebrzydowice-Petrovice.

Mimo trudnej sytuacji dotychczas udrożniono ruch na 26 odcinkach linii kolejowych. Na stacjach pasażerowie są na bieżąco informowani o zmianach w komunikacji. Do godziny 16:00 odwołano 24 pociągi, a 49 uruchomiono w skróconych relacjach. 19 września odnotowano trzy zdarzenia związane z warunkami pogodowymi, które spowodowały opóźnienia 33 pociągów na łączny czas 365 minut. Na całej trasie odwołano 49 pociągów pasażerskich, a 50 kursowało na skróconych odcinkach.

 Pociągi PKP Intercity nadal nie kursują na liniach: Kędzierzyn-Koźle – Jelenia Góra, Jelenia Góra – Szklarska Poręba, Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice. Wybrane pociągi dojeżdżają do stacji granicznej w Chałupkach z Rybnika i Raciborza. Wciąż jednak nie jadą dalej do Czech, Austrii i na Węgry. W ten weekend pojadą też pociągi do Szklarskiej Poręby. W środę wróciło połączenie Wrocław – Strzelin – Kłodzko. Część trasy, od Strzelina do Kłodzka, pasażerowie pokonują autobusami zastępczymi. Ograniczony ruch utrzymuje się także na trasie Wrocław – Jelenia Góra.

Przywrócono do użytkowania dworzec kolejowy Prudnik. Dworce w Kłodzku Głównym oraz Głuchołazach wciąż pozostają niedostępne dla podróżnych.

Przywrócono również funkcjonowanie parkingu podziemnego przy dworcu Wrocław Główny.

Sytuacja hydrologiczna i stan infrastruktury przeciwpowodziowej

Jak przekazał Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy stany alarmowe zostały przekroczone na 39 stacjach hydrologicznych, z czego większość dotyczyła dorzecza Odry.

Z informacji prezes PGW Wody Polskie Joanny Kopczyńskiej wynika, że większość zbiorników przeciwpowodziowych funkcjonuje normalnie. Lokalnie występują przesiąki wałów przeciwpowodziowych, na które służby PGW WP reagują na bieżąco.

Zbiornik Racibórz Dolny został zapełniony w około 53,5 proc., co odpowiada ok. 99 mln m3 wody. Zrzut wody ze zbiornika wynosi około 467 m3/s. Zbiorniki Topola oraz Kozielno systematycznie się opróżniają, oba na ten moment znajdują się już poniżej stanów ostrzegawczych, dopływy do nich również systematycznie maleją. W zbiorniku Otmuchów zmniejszono odpływ wody z 220,0 m3/s do 200,0 m3/s.

Pracujący podczas wezbrania polder Buków jest stopniowo opróżniany. Obecnie polder jest zapełniony w ok. 35 proc., co odpowiada około 20,2 mln m³ wody.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}