Inwestycja kolejowa w Lublinie warta wschodu
05.10.2021
Zakończyły się zasadnicze prace na łącznicy kolejowej w Lublinie, między linią Warszawa – Lublin (nr 7) a linią Lublin – Przeworsk (nr 68). Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA za ok. 20 mln zł usprawni ruch pociągów w południowo-wschodniej Polsce oraz zwiększy przepustowość Lubelskiego Węzła Kolejowego.
Łącznica pomiędzy liniami Warszawa – Lublin i Lublin – Stalowa Wola (Przeworsk) stworzy lepsze warunki dla rozwoju i obsługi ruchu pasażerskiego, m.in. dla przyszłych przewozów aglomeracyjnych. Nowa trasa jest również korzystnym rozwiązaniem dla połączeń towarowych. Składy w relacji północ-południe pojadą łącznicą i nie będą zajmowały torów na stacji Lublin Główny. Dzięki temu zwiększy się przepustowość stacji, co umożliwi przejazd większej liczby pociągów pasażerskich.
Aktualnie na nasypie o długości ok. 1200 metrów ułożono i wyprofilowano nowy tor oraz zainstalowano sieć trakcyjną. Wyprofilowany został tor. Dla mieszkańców, szczególnie dla użytkowników ogródków działkowych, przygotowano przejście pod torami. Wybudowano też wiadukt kolejowy. Kontynuowane są prace związane z budową układu drogowego pod obiektem. Równolegle powstaje system odwodnienia układu torowego. Roboty potrwają do końca października 2021 r.
W następnym etapie powstaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk), które umożliwią sprawne przejazdy pociągów. Wykonawca deklaruje, że zakończy prace w II kwartale 2022 r. Po wybudowaniu urządzeń srk możliwy będzie przejazd pociągów po łącznicy.
Więcej informacji o projekcie na stronie http://www.warszawa-lublin.pl.